ایران کانتر

سنگ گرانیت چیست؟ + مشخصات سنگ گرانیت

سنگ گرانیت چیست؟ + مشخصات سنگ گرانیت
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۲۵

سنگ گرانیت (Granite) یا سنگ خارا نوعی سنگ آذرین است که آن را به عنوان مقاوم‌ترین سنگ می‌شناسیم. سنگ گرانیت چیست و چه عاملی منجر به مقاومت بالای این سنگ می‌شود؟ در این مقاله می‌خواهیم با بررسی ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی گرانیت به دلیل مقاومت بالای این سنگ پی ببریم. گرانیت به شدت در برابر سایش، فشار، اسید و وزن مقاوم است و به دلیل همین ویژگی‌ها کاربردهای متعددی در ساخت و ساز دارد.


سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین با رنگ‌های روشن است که به عنوان مستحکم‌ترین سنگ طبیعی شناخته می‌شود. ذرات موجود در بافت سنگ گرانیت به اندازه‌ای درشت هستند که با چشم غیر مسلح می‌توانید اجزای سازنده سنگ را مشاهده کنید.


نحوه تشکیل سنگ گرانیت

مواد مذاب از لایه‌های عمیق زمین می‌جوشند و سعی می‌کنند خود را به سطح زمین برسانند؛ اما اگر موفق به انجام این کار نشوند به آرامی سرد شده و اندکی پایین‌تر از سطح زمین کریستالی شده و تبدیل به سنگ گرانیت می‌شوند. هر اندازه ماگما با سرعت کمتری سرد شود، کریستال‌های موجود در گرانیت بزرگتر خواهند بود.


انواع سنگ گرانیت
سرعت خنک شدن ماگما تاثیر مستقیمی در اندازه کریستال های داخل سنگ گرانیت دارد.


در موارد خاصی ممکن است کریستال‌های موجود در گرانیت تا 5 سانتی‌متر قطر داشته باشند. معمولا گرانیت در محل تلاقی قاره‌ها و صفحه‌های اقیانوسی تشکیل می‌شود؛ نکته جالب توجه اینکه گرانیت‌ها در نزدیکی سطح زمین سرد می‌شوند و به همین دلیل تحت تاثیر فرسایش رسوبی قرار می‌گیرند.

سنگ گرانیت (Granite) پس از الماس سخت‌ترین سنگ طبیعی به شمار می‌رود و از کوارتز ساخته شده است. این سنگ مقاومت حرارتی بالایی داشته و با تخلخل بسیار پایین، جذب آب پایینی دارد. گرانیت تراکم بالایی دارد و در برابر اسید مقاوم است.


انواع سنگ گرانیت

سنگ گرانیت با توجه به نوع شکل‌گیری در طبیعت به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود:

  • سنگ‌هایی که در نتیجه فرآیند دگرگونی به گرانیت تبدیل می‌شوند.
  • سنگ‌هایی که در نتیجه نفوذ ماگمای مایع به بافت دیگر سنگ‌ها به گرانیت تبدیل می‌شوند.
  • سنگ‌هایی که در نتیجه آب گرمایی به گرانیت بدل می‌شوند.

در بازار ایران سنگ‌های گرانیت با توجه به نحوه تولید دسته‌بندی شده و از نظر کیفی طبقه‌بندی می‌شوند. در مقاله انواع سنگ گرانیت به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت.


گرانیت از چه موادی تشکیل شده است؟

بخش عمده سنگ گرانیت را کوارتز و فلدسپات تشکیل می‌دهند. جالب است بدانید که تنها زمانی یک سنگ را گرانیت می‌نامیم که در ترکیبات آن حداقل ۲۰ درصد کوارتز به کار رفته باشد و بیش از ۲۰ درصد مواد معدنی تیره در آن وجود نداشته باشد. فلدسپات نوعی کانی بلورین است که از سیلیکات آلومینیم، سدیم، پتاسیم و کلسیم تشکیل شده و در سنگ‌های آذرین به وفور یافت می‌شود. البته در ترکیب سنگ گرانیت میکا، آمفیبول (Amphibole) و دیگر مواد معدنی نیز یافت می‌شوند.


مشخصات سنگ گرانیت
به دلیل وجود میکا در سنگ گرانیت وقتی این سنگ را در زیر نور قرار دهید، می‌درخشد.


اگر گرانیت را زیر نور خورشید نگه دارید، به دلیل وجود میکا (Mica) سنگ برق خواهد زد. در واقع تمام روزنه‌های چشمک‌زن ظریفی که در سطح سنگ گرانیت مشاهده می‌کنید، میکا هستند.


رنگ بندی سنگ گرانیت

ایجاد رنگ‌های قرمز، صورتی، خاکستری، سبز آبی، سیاه و سفید در گرانیت در واقع حاصل وجود مواد معدنی متفاوت در این سنگ و سرعت خنک شدن ماگما است. در ادامه شما را با برخی از انواع رنگ‌های گرانیت و دلیل به وجود آمدن آنها آشنا می‌کنیم:


سفید تا خاکستری:

سنگ گرانیت که بخش عمده آن کوارتز و فلدسپات باشد معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری است.


گرانیت طوسی
سنگ گرانیت اگر مقدار زیادی فلدسپات یا کوارتز داشته باشد به رنگ طوسی میل می‌کند.


وجود دیگر مواد معدنی منجر به ایجاد نقاط تیره و روشن در چنین سنگی می‌شود. برای مشاهده تمامی گرانیت های سفید به مقاله انواع گرانیت سفید مراجعه کنید.


صورتی و قرمز:

در صورتی که در ترکیبات فلدسپار پتاسیک (Potassium feldspar) وجود داشته باشد، سنگ به دلیل وجود پتاسیم طیف رنگی یا تنالیته صورتی و قرمز به خود می‌گیرد.


سنگ گرانیت صورتی
اگر در سنگ گرانیت پتاسیم وجود داشته باشد بر اساس میزان پتاسیم موجود در آن طیف رنگی قرمز می‌گیرد.


با توجه به درصد فلدسپار پتاسیک موجود در سنگ تنالیته‌های صورتی تا قرمز متفاوت است.


سبز:

وجود مواد معدنی مانند کلریت (Chlorite - ماده‌ کانی که نوعی سیلیکات است) و اپیدت (Epidote - نوعی کانی) منجر به بروز رنگ سبز در گرانیت می‌شود.


گرانیت سبز
سنگ گرانیت سبز به دلیل وجود ماده ای به نام اپیدت و کلریت تشکیل می‌شود.


مواد معدنی معمولاً در گرانیت‌هایی یافت می‌شوند که تحت تاثیر فشار و حرارت بسیار بالا بوده‌اند. در ایران گرانیت سبز از معدن بیرجند استخراج می‌شود. برای مشاهده انواع گرانیت سبز کلیک کنید.


آبی:

رنگ آبی به واسطه وجود مواد معدنی مانند سودالیت (Sodalite) و لازوریت (Lazurite) یا همان لاجورد ایجاد می‌شود.


گرانیت آبی
وجود ماده سودالیت و لازوریت در سنگ گرانیت باعث آبی شدن سنگ گرانیت می‌شود.


این مواد معدنی در گرانیت‌هایی یافت می‌شود که در معرض فرایند آبگرمایی بوده‌اند.


سیاه:

بیوتیت (Biotite) یا میکای سیاه و آمفیبول سیاه (Hornblende) نیز عامل ایجاد رنگ سیاه در گرانیت هستند.


گرانیت مشکی
سنگ گرانیت مشکی از معدن نطنز استخراج می‌شود.


کم یا زیاد شدن این مواد معدنی در بافت سنگ منجر به تیره و روشن شدن سنگ خواهد شد. گرانیت نطنز ایران سیاه رنگ است. برای مشاهده انواع گرانیت مشکی کلیک کنید.


تاثیر سرعت خنک شدن ماگما روی رنگ گرانیت

توجه داشته باشید که درصد وجود هر یک از این مواد معدنی در سنگ می‌تواند منجر به ایجاد تونالیته متفاوتی شود. از سوی دیگر سرعت سرد شدن ماگما نیز نقش زیادی روی رنگ سنگ خواهد داشت هر اندازه سنگ با سرعت کمتری خنک شود کریستال‌ها بزرگتر و رنگ روشن‌تر خواهد بود. در حالی که هر اندازه سنگ با سرعت بیشتری خنک شود. وجود مواد معدنی دیگر مانند آهن و منیزیم نیز می‌تواند منجر به ایجاد رنگ‌های متفاوتی در سنگ شود. برای مشاهده جدیدترین مدل های گرانیت به صفحه آن مراجعه کنید.


تمیز کردن سنگ گرانیت

گرانیت مقاوم‌ترین و بهترین انتخاب برای استفاده در آشپزخانه و کف فضاهای داخلی و خارجی است. در واقع محدودیتی برای استفاده از گرانیت وجود ندارد. اگر نحوه تمیز کردن سنگ گرانیت را بدانید به خوبی می‌توانید تا سال‌ها از جلوه باشکوه این سنگ لذت ببرید. در مقاله چگونه سنگ گرانیت را تمیز کنیم؟ روش تمیز کردن سنگ گرانیت در کانترتاپ، بین کابینت، کف، نما و فضاهای خارجی را بررسی کردیم.


معادن سنگ گرانیت در ایران

در ایران معادن متفاوتی از سنگ گرانیت یافت می‌شود. شهرهای خرم دره، یزد، همدان، مشهد، نطنز، سنگ گرانیت سبز بیرجند، طوس، زنجان، گیلان و نهبندان برخی از معادن گرانیت ایران هستند. بزرگترین معادن سنگ گرانیت در ایران عبارتند از:

  1. سنگ گرانیت مشکی نطنز؛
  2. معدن گرانیت تویسرکان همدان؛
  3. معدن گرانیت زاهدان؛
  4. معدن گرانیت نهبندان.

در ادامه به‌صورت کامل به معرفی بیشتر بزرگترین معادن سنگ گرانیت در ایران می‌پردازیم:


سنگ گرانیت مشکی نطنز:

سنگ گرانیت نطنز با رنگ تیره خود به شدت در برابر آب و فرسایش مقاوم است. در نطنز معادن متفاوتی از جمله معدن مولایی، حسینی، علیزاده و شفق سنگ گرانیت را استخراج می‌کنند.


گرانیت نطنز
سنگ گرانیت نطنز مشکی است و مقاومت بالایی دارد.


اما با کیفیت‌ترین سنگ گرانیت نطنز مربوط به معدن مولایی است.


معدن گرانیت تویسرکان همدان:

شاید مرغوب‌ترین سنگ‌های گرانیت سیاه ایران از این معدن استخراج شوند. این سنگ به داشتن دانه‌های اشکی معروف است به صورت محدود استخراج می‌شود. خاصیت آینه‌ای این سنگ در کنار جذب آب پایین و مقاومت بالا، آن را برای استفاده در شرایط آب و هوایی متفاوت مناسب کرده است.


معدن گرانیت زاهدان:

این سنگ با داشتن کریستال‌های خاکستری شبیه به گل پنبه و با تم رنگی روشن از پرطرفدارترین گرانیت‌های ایران بعد از گرانیت نطنز است.


معدن گرانیت نهبندان:

گرانیتی که از این معدن استخراج می‌شود در سه نوع آستان، کرم و پرتقالی است و از واژه گل پنبه‌ای برای اشاره به آن استفاده می‌شود. این واژه برای اشاره به دانه بندی بزرگ سنگ‌های این معدن استفاده می‌شود. درصد آهن موجود در سنگ گرانیت نهبندان بالاست؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از این سنگ در محل‌هایی که در مجاورت آب هستند استفاده نشود.


شرایط مناسب برای ایجاد سنگ گرانیت

فرایند تولید گرانیت در طبیعت بسیار پیچیده است و شرایط باید به شکل خاصی مهیا باشد. در ادامه شما را ویژگی‌های بستر مناسب برای تشکیل گرانیت در طبیعت آشنا می‌کنیم:

  1. دمای بالا؛
  2. فشار بالا؛
  3. سرعت خنک شدن؛
  4. آب؛
  5. سنگ فلسیک.

در ادامه به‌صورت کامل موارد ذکر شده را توضیح خواهیم داد:


دمای بالا:

دمای بالا اولین عامل برای تولید سنگ گرانیت است. سنگ‌هایی که در عمق زمین وجود دارند به واسطه دمای بالا ذوب شده و مواد مذاب تبدیل می‌شوند. دمای مورد نیاز برای ذوب شدن سنگ‌ها حداقل ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد است.


فشار بالا:

فشرده شدن سنگ‌ها دما را بیش از پیش افزایش می‌دهد؛ معمولاً تشکیل گرانیت حداقل ۵ تا ۱۰ کیلومتر زیر سطح زمین اتفاق می‌افتد.


سرعت خنک شدن:

ماگما به آرامی خنک شده و سفت می‌شود و کریستال‌های معدنی بزرگی را می‌دهد که در یکدیگر قفل شده‌اند و بافت منحصر‌به‌فرد گرانیت را تشکیل می‌دهند.


کابرد سنگ گرانیت
کریستال های بزرگ در سنگ گرانیت نشان از سرعت پایین خنک شدن سنگ گرانیت دارد.


گرانیت برای داشتن این ظاهر متفاوت که مملو از کریستال‌های بزرگ در هم تنیده است باید به آرامی خنک شود.


آب:

آبی که در درون مواد مذاب یا ماگما وجود دارد نقش کاتالیزور را به عهده گرفته و سنگ‌ها را سریع‌تر ذوب می‌کند. از سوی دیگر آب می‌تواند به‌سادگی مواد معدنی مورد نیاز برای ساخت گرانیت را با خود حمل کند.


سنگ‌های فلسیک:

فلسیک‌ها سرشار از کوارتز و فلدسپات هستند و این دو ماده عناصر حیاتی برای ساخت گرانیت هستند. همانطور که متوجه شده‌اید طبیعت برای ایجاد سنگ گرانیت از ترکیبی از فشار و دمای بالا، آب و سنگ‌های فلسیک کمک می‌گیرد و با گذر زمان ماگما به آرامی سرده شده و به گرانیت تبدیل می‌شود.


سنگ فلسیک
سنگ های فلسیک جزو موارد مورد نیاز برای تشکیل سنگ گرانیت است.


معمولا مواد اولیه برای ساخت گرانیت در مناطقی که بیشترین فعالیت‌های آتشفشانی را در تاریخچه خود داشتند به وفور یافت می‌شود.


ویژگی های سنگ گرانیت

گرانیت نوعی سنگ آذرین است که به وفور در ساختمان سازی و ساخت و ساز به کار برده می‌شود. در این بخش به بررسی ویژگی‌های ظاهری و سپس به بررسی ویژگی‌های شیمیایی این سنگ می‌پردازیم:


ویژگی‌های فیزیکی و ظاهری سنگ گرانیت چیست؟

  • چگالی: چگالی این سنگ نیز بسیار بالاست و به طور متوسط چگالی سنگ در هر سانتی‌متر مربع ۲.۶۴ گرم است.
  • بافت: با نگاهی به بافت سنگ متوجه ذرات درشت و دانه‌ای سنگ می‌شوید. در واقع کریستال‌های سنگ به وضوح قابل رویت هستند.
  • تخلخل: میزان خلل و فرج موجود در سنگ گرانیت بسیار کم است و همین مسئله منجر به افزایش استحکام آن شده است. این سنگ به شدت در برابر نفوذ آب و هوازدگی مقاوم است.


ویژگی های شیمیایی سنگ گرانیت چیست؟

  • ترکیبات: در ساختار سنگ گرانیت مواد معدنی از جمله فلدسپات، کوارتز، میکا، بیوتیت، آمفیبول و پیروکسن (Pyroxene) یافت می‌شود.
  • مقاومت در برابر اسید: سنگ گرانیت به شدت در برابر اسیدها مقاوم است؛ به همین دلیل انتخاب مناسبی برای کانترتاپ یا محل‌هایی است که در معرض مواد اسیدی هستند.
  • واکنش‌پذیری: میزان واکنش پذیری سنگ گرانیت در برابر مواد شیمیایی نزدیک به صفر است؛ به همین دلیل می‌توانید از آن در محل‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی هستند به راحتی استفاده کنید.

آیا سنگ گرانیت سرطان زاست؟ در مقاله آیا سنگ گرانیت رادیواکتیو دارد؟ به این پرسش پاسخ داده‌ایم.


مزایا سنگ گرانیت

این سنگ بخاطر ویژگی هایی که دارد، مزایا و معایب زیادی دارد. در این بخش به بررسی مزایا و معایب سنگ گرانیت می‌پردازیم، بخشی از مزایای گرانیت به شرح زیر است:

  • دوام بالا؛
  • ثابت گرمایی؛
  • سختی بالا؛
  • تنوع رنگی.

در ادامه هریک را جداگانه بررسی می‌کنیم:


دوام بالا:

گرانیت مستحکم‌ترین سنگ ساختمانی طبیعی است و فرقی نمی‌کند تا چه اندازه از آن استفاده کنید این سنگ به سادگی آسیب نمی‌بیند. به همین دلیل گرانیت انتخاب بسیار مناسبی برای کف، دیوارها و سطوحی است که بار سنگینی را تحمل می‌کنند.


 عکس سنگ گرانیت
سنگ گرانیت به‌خاطر مقاومت بالایی که دارد بهترین گزینه برای استفاده در کانترتاپ و صفحه کابینت است.


از سوی دیگر به خاطر همین دوام بالا فرایند برش و تولید اسلب‌های سنگ گرانیت به سادگی انجام می‌شود و نتیجه نهایی تمیزتر است.


ثبات گرمایی:

این سنگ از سرد شدن مواد مذاب تشکیل شده است و تحت تاثیر گرما تغییر ماهیت نمی‌دهد. بنابراین بدون نگرانی از تغییر رنگ و شکستگی ظروف داغ آشپزخانه را روی سنگ گرانیت قرار دهید یا از آن در طراحی شومینه استفاده کنید.


سختی بالا:

گرانیت سنگ بسیار سخت و محکمی است. سختی این سنگ در مقیاس سختی Mohs در حدود 6-7 است. مقیاس سختی Mohs معیاری از 1 تا 10 است.


رنگ بندی متنوع:

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد به دلیل وجود مواد معدنی متفاوت و سرعت متغیر خنک شدن ماگما این سنگ در رنگ‌های متنوعی از سفید، سیاه، سبز، آبی، صورتی و قرمز در طبیعت یافت می‌شود.


انواع رنگ سنگ گرانیت
سنگ گرانیت تنوع رنگی خوبی دارد که انتخاب را برای شما راحت می‌کند.


در تصویر بالا برخی از رنگ های سنگ گرانیت را می‌بینید که تنوع بالایی دارند. در صورت علاقه می‌توانید مقاله تفاوت سنگ مرمر و گرانیت را نیز مطالعه کنید.



معایب سنگ گرانیت

در بخش قبل به بررسی مزایای سنگ گرانیت پرداختیم. اکنون نوبت به آن رسیده است که معایب سنگ گرانیت را بررسی کنیم. معایب سنگ گرانیت عبارتند از:

  • شکاف در سنگ گرانیت؛
  • وجود منافذ در گرانیت؛
  • عدم یکپارچگی.

در ادامه به بررسی بیشتر معایب سنگ گرانیت می‌پردازیم:


شکاف های گرانیت:

همانطور که می‌دانید گرانیت تحت فشار بسیار بالا ایجاد می‌شود و این فشار می‌تواند منجر به بروز شکاف در سنگ شود. درست است که با استفاده از فرآوری‌های متفاوت و توری اپوکسی می‌توان تا حد زیادی این شکاف ها را برطرف کرد؛ اما هنگام خرید باید این نکته را در نظر داشته باشید که سنگی که شکاف عمیقی دارد برای مکان‌هایی که متحمل فشار زیادی هستند مناسب نخواهد بود.


منافذ:

میزان تخلخل و منافذ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ‎‌ها کمتر است؛ اما با این حال باز منافذی در خود دارد. پیشنهاد می‌کنیم سالی یک بار کانترتاپ گرانیت خود را آب بندی کنید تا در ادامه با مشکلی روبه‌رو نشوید.


عدم یکپارچگی:

طرح‌ گرانیت‌‎ها یکسان نیست و پیدا کردن دو اسلب یکسان کار بسیار دشوار و در مواردی غیرممکن است. احتمال اینکه دو اسلب گرانیت از نظر ظاهری تفاوت‌هایی داشته باشند بسیار بالاست.


کاربردهای سنگ گرانیت چیست؟

سنگ گرانیت انتخاب بسیار محبوبی است که قرن‌ها در ساخت و سازهایی که به دست بشر انجام شده ایفای نقش کرده است. مقاومت و سختی بالای این سنگ در کنار طول عمر زیاد، این سنگ را به انتخاب مناسبی برای فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها تبدیل کرده است. در ادامه شما را با برخی از کاربردهای این سنگ آشنا می‌کنیم:

  1. ساخت و ساز؛
  2. کانترتاپ؛
  3. اپن؛
  4. کف؛
  5. روشویی؛
  6. مجسمه و یادواره ها؛
  7. شومینه؛
  8. کف پارکینگ؛
  9. سنگ روی میز.

در ادامه به بررسی کامل کاربردهای سنگ گرانیت می‌پردازیم:


ساخت و ساز:

سنگ گرانیت به دلیل مقاومت و طول عمر بالا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت و ساز است. معمولاً از این سنگ برای ساخت فونداسیون، دیوارها، کف و دیگر اجزای ساختمان استفاده می‌شود. از سوی دیگر سنگ گرانیت انتخاب بسیار مناسبی برای روکش نمای خارجی ساختمان‌هاست؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌تواند ظاهر شکیل خود را سال‌ها حفظ کند. البته شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که آیا می‌توان از این سنگ در نمای ساختمان استفاده کرد؟ در مقاله سنگ گرانیت در نمای ساختمان به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.


کانترتاپ:

انتخاب سنگ طبیعی برای کانترتاپ در معماری مدرن رواج پیدا کرده است. کانترتاپ گرانیت یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. این سنگ در کنار زیبایی و دوام بالا به سادگی نگهداری می‌شود و نیاز به مراقبت زیادی ندارد. برای مطالعه بیشتر به مقاله صفحه کابینت گرانیت مراجعه کنید.


سنگ گرانیت برای اپن:

سنگ گرانیت برای اپن بسیار گزینه مناسبی است سنگ گرانیت به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر مواد اسیدی و شیمیایی بهترین نوع سنگ برای استفاده در اپن می‌باشد. سنگ گرانیت برای اوپن باید در برابر خط و خش نیز بسیار مقاوم باشد که همین دلیل نیز باعث می‌شود سنگ گرانیت انتخاب بهتری نسبت به دیگر سنگ ها باشد.


کف:

سنگ گرانیت انتخاب بسیار خوبی برای کف داخل بنا و خارج آن است. گرانیت در برابر ترافیک بالا و عبور و مرور آسیب نمی‌بیند. شما می‌توانید سنگ گرانیت را با فرآوری‌های متفاوت برای کف ساختمان سفارش بدهید. اگر در این باره نیاز به اطلاعات بیشتری دارید مقاله سنگ گرانیت برای کف را مطالعه کنید.


روشویی

روشویی گرانیتی به نوعی از روشویی گفته می‌شود که از سنگ گرانیت ساخته شده باشد. روشویی گرانیتی یکی از بهترین مدل های روشویی می‌باشد، دلیل آن هم این است که سنگ گرانیت در برابر مواد شیمیایی و مواد اسیدی به شدت مقاوم است. از این سنگ در همه قسمت ها استفاده کنید بدون اینکه نگرانی داشته باشید.


مجسمه ها و یادواره ها:

درست است که مرمر انتخاب مجسمه‌ساز برجسته ایتالیایی یعنی میکل‌آنژ (Michelangelo) بوده است؛ اما گرانیت از نظر استحکام دوام یادواره‌ها و سنگ قبرها را برای قرن‌ها تضمین می‌کند.


کوه رامشور
یادواره روسای جمهور آمریکا از سنگ گرانیت ساخته شده است.


یادواره روسای جمهور آمریکا در کوه راشمور از گرانیت ساخته شده‌ است.


شومینه:

گرانیت در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساخت شومینه است. استفاده از این سنگ در ساخت شومینه‌ها علاوه بر زیبایی، دوام بالایی را نیز به همراه دارد.


کف پارکینگ:

انتخاب سنگ کف برای پارکینگ بسیار مهم است، سنگی که برای کف پارکینگ انتخاب می‌کنید باید دوام بالایی داشته باشد و از این گذشته ظاهر مناسبی نیز داشته باشد. انتخاب سنگ گرانیت برای کف پارکینگ بسیار رایج است.


سنگ روی میز:

در کنار کانترتاپ شما می‌توانید از گرانیت به عنوان سنگ روی میز ناهارخوری یا میز عسلی و حتی به عنوان قفسه در اتاق نشیمن یا اتاق خواب استفاده کنید.


دیگر کاربردها:

با توجه به ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی فوق‌العاده این سنگ می‌توانید از آن برای محوطه‌‌سازی، جواهرسازی، سنگ فرش، سنگ پله گرانیت و مجسمه‌سازی استفاده کنید. برای راهروهایی که در محوطه بنا طراحی می‌کنید از سنگ فرش گرانیت استفاده کنید. همچنین سنگ گرانیت گزینه مناسبی برای بک اسپلش است، برای مطالعه بیشتر حتما به مقاله سنگ گرانیت بین کابینتی مراجعه کنید.


فاکتورهای تعیین قیمت سنگ گرانیت چیست؟

قیمت سنگ گرانیت بر اساس ضخامت، ابعاد شیوه فراوری تعیین می‌شود. هر اندازه بافت و رنگ سنگ شفاف‌تر باشد قیمت آن بالاتر می‌رود و سنگی که شکاف بیشتری داشته باشد قیمت کمتری خواهد داشت. در این بخش شما را با برخی از عوامل تاثیرگذار روی قیمت سنگ گرانیت آشنا می‌کنیم:

  • کمیاب بودن؛
  • معدن؛
  • ابعاد؛
  • ضخامت؛
  • فرآوری و نصب.

در ادامه به بررسی کامل عوامل تعیین کننده قیمت خواهیم پرداخت:


کمیاب بودن:

سنگ گرانیت بیش از ۸۰ درصد از سطح زمین را پوشانده است؛ اما بسیاری از سنگ‌های گرانیتی که استخراج می‌شوند الگوها و رنگ‌های دلپذیری ندارند. اگر به دنبال یک گرانیت خاص با رنگ‌بندی متفاوت هستید، باید هزینه بالاتری بپردازید.


معدن:

گرانیت در سراسر جهان استخراج می‌شود. به همین دلیل محل استخراج نقش مهمی در تعیین قیمت سنگ دارد. از سوی دیگر شما باید فاصله معدن موردنظر را با محل پروژه در نظر بگیرید.


معدن گرانیت
معادن گرانیت زیادی در جهان وجود دارد که قطعا کیفیت سنگ هرکدام از این معادن با هم یکی نیست و در نتیجه قیمت متفاوت دارند.


هزینه جابه‌جایی سنگ نیز روی قیمت آن تاثیرگذار خواهد بود.


ابعاد:

سنگ گرانیت در ابعاد متفاوتی در بازار موجود است. معمولا سنگ گرانیت در عرض 137 و طول 267 سانتی‌متر بریده می‌شود و به این تکه‌ها اسلب گرانیت می‌گویند. اگر به گرانیتی با ابعاد خاص نیاز داشته باشید، ممکن است قیمت سنگ گرانیت برحسب مترمربع نیز محاسبه شود.


ضخامت:

ضخامت سنگ نیز قیمت نهایی گرانیت را تغییر می‌دهد. مسلماً هر اندازه ضخامت سنگ بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.


فرآوری و نصب:

بخش عمده هزینه تهیه سنگ گرانیت مربوط به نوع فرآوری و خدماتی است که هنگام نصب دریافت می‌کنید. برای مشاهده محصولات گرانیت به صفحه خرید سنگ گرانیت مراجعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت چیست آموختیم:

سنگ گرانیت یا سنگ خارا یکی از مستحکم‌ترین سنگ‌هایی است که در طبیعت یافت می‌شود. این سنگ حاصل سرد شدن تدریجی مواد مذاب در لایه‌های عمیق زمین است و در ترکیب با مواد معدنی متفاوت رنگ‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارد که هر یک را در این مقاله بررسی کردیم. سنگ گرانیت را تقریباً در هر محلی می‌توانید به کار بگیرید؛ اگر این سنگ را برای مکان به‌خصوصی در نظر گرفته‌اید، پیش از خرید با کارشناسان ما در ایران کانتر در تماس باشید و از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید.


سوالات متداول سنگ گرانیت

در این بخش 4 سوال مقاله سنگ گرانیت چیست؟ که بیشترین تکرار را داشتند و بسیار پرسیده شده اند را آورده ایم و پاسخ داده‌ایم:


فرمول شیمیایی سنگ گرانیت چیست؟

فرمول شیمیایی سنگ گرانیت sio2 می‌باشد و در ساختار سنگ گرانیت مواد معدنی از جمله فلدسپات، کوارتز، میکا، بیوتیت، آمفیبول و پیروکسن یافت می‌شود.


گرانیت چه نوع سنگی است؟

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین با رنگ‌های روشن است که به عنوان مستحکم‌ترین سنگ طبیعی شناخته می‌شود.


سنگ خارا چیست؟

سنگ خارا به معنی خرمنی از دانه‌های درشت رنگی است که سنگ خارا نام دیگر سنگ گرانیت است.


دمای ذوب سنگ گرانیت چقدر است؟

دمای ذوب گرانیت در فشار اتاق 1215 تا 1260 درجه سانتیگراد است. دمای ذوب گرانیت بسیار بالاست که همین دلیل باعث مقاومت بالای این سنگ در برابر حرارت شده است.

مقالات مرتبط