ایران کانتر

سنگ گرانیت برای کف پارکینگ + آیا سنگ گرانیت برای کف پارکینگ مناسب است؟

سنگ گرانیت برای کف پارکینگ + آیا سنگ گرانیت برای کف پارکینگ مناسب است؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱۴

انتخاب سنگ کف برای پارکینگ بسیار مهم است، سنگی که برای کف پارکینگ انتخاب می‌کنید باید دوام بالایی داشته باشد و از این گذشته ظاهر مناسبی نیز داشته باشد. انتخاب سنگ گرانیت برای کف پارکینگ بسیار رایج است. در این مقاله ابتدا به بررسی مزایا و معایب سنگ گرانیت در پارکینگ خواهیم پرداخت و در ادامه ضمن بررسی فاکتورهای مهم برای انتخاب سنگ کف پارکینگ، گرانیت و دیگر سنگ‌ها را مقایسه خواهیم کرد.


مزایا سنگ گرانیت برای کف پارکینگ

در ابتدا اگر علاقه دارید راجب سنگ گرانیت مطالعه داشته باشید توصیه می‌کنیم مقاله سنگ گرانیت چیست؟ را مطالعه کنید. گرانیت به عنوان یک سنگ متراکم، همواره یکی از اولین انتخاب‌های معماران برای کف پارکینگ است. در این بخش می‌خواهیم به بررسی مزایای این سنگ برای کف پارکینگ بپردازیم. برخی از مزایای استفاده از گرانیت برای پارکینگ به شرح زیر است:

  • دوام بالا؛
  • مقاوم در برابر خط و خش؛
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت؛
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • لیز نبودن و اصطکاک مناسب؛
  • زیبایی طبیعی؛
  • نیاز کم به مراقبت؛
  • افزایش ارزش سازه؛
  • مقاومت در برابر تغییرات آب وهوایی؛
  • مقاومت در برابر اسید.

در ادامه هر یک از این مزایا را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


دوام بالا:

سنگ گرانیت یک سنگ آذرین بسیار فشرده و متراکم است که دوام بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در محیط‌های پرترافیکی مانند پارکینگ عملکرد بسیار خوبی دارد.


مقاوم در برابر خط و خش:

سنگ گرانیت پس از الماس سخت‌ترین سنگ طبیعی است و به سادگی دچار خط و خش نمی‌شود.


سنگ مناسب کف پارکینگ
سنگ گرانیت در برابر خط و خش مقاومت بالایی دارد.


سنگ‌هایی که ممکن است در لاستیک خودروها گیر کرده باشند و سقوط لوازم روی کف گرانیتی پارکینگ، روی این سنگ خط نمی‌اندازد.


مقاومت بالا در رطوبت:

میزان تخلخل سنگ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ‌ها بسیار ناچیز است و با یک عایق کاری می‌توان این سنگ را به خوبی در برابر رطوبت مقاوم کرد.


مقاومت فشاری بالا:

این سنگ تحت تاثیر حرکت لایه‌های زمین و در فشار بسیار بالا شکل گرفته است و به همین دلیل مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد و تردد خودروهای سبک و سنگین در پارکینگ فشاری به گرانیت وارد نمی‌کند.


لیز نبودن و اصطکاک مناسب:

اگر از فرآوری مناسبی مانند چرمی (Leather)، آتشی (Flamed)، تیشه‌ای (Brushed Hammer) و هوند (Hond) برای گرانیت پارکینگ استفاده کنید سطح نهایی صیقلی و لیز نخواهد بود و منجر به بروز حوادث غیر مترقبه در پارکینگ نخواهد شد.


زیبایی:

گرانیت یک انتخاب کلاسیک و زیباست که با سادگی و رنگ‌بندی متنوع خود ظاهر جذابی به پارکینگ می‌بخشد. شما می‌توانید از گرانیت‌ خاکستری، سفید، مشکی، قرمز، قهوه‌ای و بژ برای کف پارکینگ استفاده کنید.


نیاز کم به مراقبت:

پارکینگ از آن دسته محیط‌هایی است که به نظافت مداوم نیاز دارد. سنگ گرانیت آلودگی چندانی را جذب نمی‌کند و به سادگی تمیز می‌شود. میزان تخلخل گرانیت پایین است بنابراین آلودگی‌های ناشی از تردد خودروها و ریزش روغن ماشین در این سنگ نفوذ نخواهد کرد.


افزایش ارزش سازه:

با توجه به افزایش شمار استفاده از خودروهای شخصی، در اکثر موارد کسانی که از ساختمان شما بازدید می‌کنند در قدم اول وارد پارکینگ می‌شوند. انتخاب سنگ مناسب برای کف پارکینگ بر ارزش و جذابیت ملک شما می‌افزاید.


مقاومت در برابر تغییرات آب وهوایی:

سنگ گرانیت در اعماق زمین و با تحمل فشار و حرارت بسیار بالا تشکیل شده است. به همین دلیل گرانیت به خوبی در برابر سرما و یخبندان شدید و گرمای طاقت فرسای تابستان مقاومت می‌کند.



ارزانترین سنگ کف پارکینگ
سنگ گرانیت در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است.


یخ زدن کف پارکینگ در زمستان‌ها و تابش شدید نور خورشید در تابستان‌ها آسیبی به گرانیت در کف پارکینگ وارد نمی‌کند.


مقاومت در برابر اسید:

سنگ گرانیت به شدت در برابر مواد اسیدی مقاوم است؛ بنابراین ریزش باران‌های اسیدی و یا مایعات شوینده اسیدی منجر به لک شدن و آسیب دیدن کف پارکینگ نخواهد شد.

انتخاب سنگ گرانیت برای کف پارکینگ یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است. گرانیت مقاومت فشاری، فرسایشی و سرمایشی بالایی دارد. این سنگ بر اثر تردد خودروهای سبک و سنگین دچار ترک و شکستگی نمی‌شود و پارکینگ لوکسی را برای شما به ارمغان می‌آورد.


معایب گرانیت برای کف پارکینگ

گرانیت مزایای متعددی برای کف پارکینگ دارد؛ اما در عین حال معایبی را نیز به همراه دارد. برخی از این معایب به شرح زیر هستند:

  • وزن بالا؛
  • قیمت بالا؛
  • نیاز به عایق کاری؛
  • احتمال زنگ زدگی؛
  • نصب دشوار.

در ادامه هر یک از معایب گرانیت را برای پارکینگ جداگانه بررسی می‌کنیم:


وزن بالا:

اولین نقطه ضعف گرانیت وزن بسیار بالای آن است که از یک سو منجر به مقاومت بسیار بالای آن می‌شود؛ اما از سوی دیگر حمل و جابجایی این سنگ را بسیار دشوار می‌کند.


 بهترین گزینه برای کف پارکینگ
وزن بالای گرانیت یکی از معایبی است که این سنگ دارد.


از طرفی به دلیل وزن بسیار بالای گرانیت، حتماً باید قبل از سفارش این سنگ از استحکام کف پارکینگ و میزان تحمل بار آن اطمینان حاصل کنید.


قیمت بالا:

گرانیت به عنوان یک سنگ طبیعی در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی قیمت بالاتری دارد. معادن گرانیت را می‌توان در بیش از ۸۰ درصد از سطح زمین پیدا کرد؛ اما اگر به دنبال یک رنگ خاص باشید، باید هزینه بیشتری بپردازید.


نیاز به عایق کاری:

میزان تخلخل سنگ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ‌های طبیعی کمتر است؛ اما در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی، گرانیت به مراقبت و عایق کاری بیشتری نیاز دارد. برای اطمینان از دوام گرانیت باید سالانه آن را عایق کنید.


احتمال زنگ زدگی:

اگر گرانیتی که برای کف پارکینگ خود انتخاب می‌کنید حاوی مقادیر بالایی از آهن باشد، احتمال زنگ زدن سنگ در مجاورت رطوبت پارکینگ وجود دارد.


نصب دشوار:

گرانیت سنگ بسیار سنگینی است و با وجود مقاومت بالا احتمال شکستن آن وجود دارد. بنابراین نصب گرانیت در کف پارکینگ و ایجاد یک کف تراز و هم سطح، کار دشواری است.


 قیمت سنگ کف پارکینگ
نصب سنگ گرانیت نیاز به نیروی متخصص دارد.


برای این منظور حتماً باید از متخصصان کمک بگیرید.


سنگ گرانیت با فرآوری درست لیز و صیقلی نشده و برای پارکینگ مناسب است.


فاکتورهای مهم برای انتخاب سنگ کف پارکینگ

در این بخش ضمن بررسی فاکتورهای مهم برای انتخاب سنگ کف پارکینگ، گرانیت و دیگر سنگ‌ها را مقایسه خواهیم کرد. برخی از فاکتورهای مهم برای انتخاب سنگ کف پارکینگ به این شرح هستند:

  • مقاومت فرسایشی؛
  • نوع فرآوری سنگ؛
  • مقاومت فشاری؛
  • ابعاد سنگ؛
  • مقاومت در برابر سرما و یخبندان؛
  • تمیزی و نظافت.

در ادامه هر یک از فاکتورها را با در نظر گرفتن سنگ‌های متفاوت از جمله گرانیت، بررسی خواهیم کرد.


مقاومت فرسایشی کف پارکینگ:

زمانی که صحبت از پارکینگ به میان می‌آید، در مورد ترافیک و تردد بالا صحبت می‌کنیم. بنابراین بهتر است از سنگ‌هایی با فرسایش پایین استفاده شود؛ زیرا در صورت فرسایش سطح سنگ، زیبایی آن کاسته شده و از ضخامت آن نیز کم می‌شود. در این صورت مجبور خواهید بود سنگ دیگری را برای کف پارکینگ سفارش دهید. گرانیت با مقاومت فرسایشی و فشاری بالا بهترین انتخاب برای کف پارکینگ به شمار می‌‌رود. اما استفاده از تراورتن و سنگ‌های آهکی مانند مرمریت برای کف پارکینگ توصیه نمی‌شود.


نوع فرآوری سنگ برای کف پارکینگ:

کف پارکینگ به طور مرتب شسته می‌شود؛ بنابراین احتمال وجود آب در کف پارکینگ طبیعی است. به همین دلیل بهتر است از فرآوری‌های استفاده کنید که بیش از اندازه صیقلی نباشند. در این حالت بین چرخ ماشین و کف پارکینگ اصطکاک مناسب ایجاد شده و از لغزش ماشین‌ها جلوگیری می‌شود.


 قیمت سنگ کف پارکینگ ارزان
گرانیت تخلخل بالایی ندارد بنابراین جذب آب پایینی خواهد داشت.


گرانیت تخلخل بالایی ندارد بنابراین مشکلی با جذب آب وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر شما می‌توانید با فرآوری مناسب از لیز شدن گرانیت خودداری کنید. در حالی که تراورتن مقاومت فشاری بالایی دارد؛ اما بسیار متخلخل است و جذب آب بالایی دارد و باید مرتب آن را عایق کنید. این مسئله هزینه پروژه شما را افزایش می‌دهد. برای مطالعه بیشتر راجب فراوری های سنگ به مقاله انواع فراوری سنگ مراجعه کنید.


مقاومت فشاری کف پارکینگ:

مقاومت فشاری سنگ برای کف پارکینگ بسیار مهم است. اگر سنگ به اندازه کافی مقاوم نباشد با ورود یک خودرو دچار شکستگی یا ترک می‌شود.

گرانیت مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد، مرمر در رتبه دوم قرار می‌گیرد و در نهایت تراورتن را نیز می‌توان برای این محل انتخاب کرد. اما مقاومت فشاری و تراورتن در مقایسه با گرانیت و مرمر بسیار پایین است.


ابعاد سنگ کف پارکینگ:

انتخاب ابعاد سنگ برای کف پارکینگ به سلیقه شما و البته محل قرارگیری پارکینگ در سازه شما بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر پارکینگ در ورودی بنا واقع شده بهتر است از سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ استفاده کنید تا جلوه بیشتری به بنا ببخشید. برای این منظور می‌توانید از سنگ‌هایی با ابعاد ۴۰ در ۴۰، ۵۰ در ۵۰ و ۶۰ در ۶۰ استفاده کنید. از نظر ضخامت نیز بهتر از سنگ‌های ضخیم را برای کف پارکینگ انتخاب کنید. معمولاً سنگ‌ها در کارخانه‌های ایران با ضخامت 1.8 تا ۲ میلی‌متر بریده می‌شوند. سعی کنید ضخیم‌ترین سنگ‌ها را برای کف پارکینگ انتخاب کنید.


 قیمت سنگ گرانیت کف پارکینگ
برای سنگ کف پارکینگ می‌توانید از ابعاد ۴۰ در ۴۰، ۵۰ در ۵۰ و ۶۰ در ۶۰ استفاده کنید.


از نظر ابعاد سنگ نمی‌توان تفاوتی میان گرانیت و دیگر سنگ‌ها قائل شد. تنها تفاوت ممکن اینجاست که هر اندازه ابعاد و ضخامت گرانیت بالاتر باشند جابجایی و نصب سنگ دشوارتر است؛ زیرا گرانیت سنگ بسیار سنگینی است.


مقاومت در برابر سرما و یخبندان:

کف پارکینگ در مجاورت سرما و یخبندان قرار دارد و باید از مصالحی ساخته شود که در برابر کاهش شدید دما مقاوم هستند. در غیر این صورت یخ زدن کف پارکینگ منجر به لیز خوردن خودروها و بروز حوادث خواهد شد. گرانیت در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و سرمای شدید را به خوبی تحمل می‌کند. از طرفی از آنجایی که میزان تخلخل گرانیت بسیار پایین است، احتمال یخ زدن آن نیز کم است. از سوی دیگر مرمرها، مرمریت‌ها و تراورتن‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم نیستند و ممکن است کاهش دما در کنار ایجاد یخ زدگی منجر به شکستن سنگ نیز شود.


تمیزی و نظافت کف پارکینگ:

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره شد که کف پارکینگ مرتب شسته می‌شود و بنابراین سنگی که برای این محل استفاده می‌شود باید به سادگی تمیز شود و آلودگی را در خود نگه ندارد. تراورتن سنگ بسیار متخلخلی است و در مجاورت با رطوبت شدید آسیب می‌بیند از سوی دیگر تخلخل بالا منجر به نفوذ آلودگی‌های محیطی پارکینگ در این سنگ می‌شود که ظاهر ناخوشایندی را ایجاد خواهد کرد. مرمرها و مرمریت‌ها نیز در برابر مواد اسیدی و رطوبت مقاومت بالایی ندارند و دچار خوردگی و لک خواهند شد. اما گرانیت مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و مواد اسیدی دارد. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ های مناسب برای کف پارکینگ می‌توانید به مقاله بهترین سنگ برای کف پارکینگ را مطالعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت برای کف پارکینگ آموختیم:

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب سنگ گرانیت برای کف پارکینگ پرداختیم و در ادامه با بررسی فاکتورهای مهم هنگام انتخاب سنگ برای کف پارکینگ، گرانیت و دیگر سنگ‌ها را مقایسه کردیم. همانطور که متوجه شده‌اید سنگ گرانیت یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کف پارکینگ است که با مقاومت بالا و زیبایی چشم‌نواز خود تا مدت‌ها در برابر فشار و تردد بالای خودروها مقاومت خواهد کرد. اگر به هر دلیلی در کنار گرانیت سنگ دیگری را برای کف پارکینگ در نظر گرفته‌اید، بهتر است نام سنگ و مشخصات پروژه خود را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید.

مقالات مرتبط