ایران کانتر

تفاوت مرمر و گرانیت در چیست؟ + کاربرد هرکدام از این سنگ‌ها

تفاوت مرمر و گرانیت در چیست؟ + کاربرد هرکدام از این سنگ‌ها
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۳۰

مرمر سنگ لوکسی است و در زیبایی نظیر ندارد و گرانیت پس از الماس دومین ماده سخت در جهان است؛ بنابراین انتخاب میان این دو سنگ کار آسانی نیست. تنها با شناخت تفاوت مرمر و گرانیت می‌توانید بهترین گزینه را با توجه به نیازهای خود و محلی که برای نصب سنگ در نظر گرفته‌اید انتخاب کنید. در ادامه تفاوت مرمر و گرانیت را از زوایای مختلف مقایسه می‌کنیم.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر شیوه تولید

مرمر یا اونیکس (Onyx) یک سنگ کلسدونی (Chalcedony) است که از کوارتز و سنگ‌های رسوبی ساخته شده و البته ترکیباتی از جمله کلسیم کربنات و منیزیم کربنات نیز در آن دیده می‌شوند. این سنگ در دهانه غارها و در نتیجه جریان آب‌های بهاری تشکیل می‌شود. گرانیت از سوی دیگر یک سنگ آذرین است و از کانی‌هایی مانند فلدسپات، میکا و کوارتز تشکیل شده است. مواد مذابی که از اعماق زمین خود را به سطح می‌رسانند به تدریج کریستالی شده و گرانیت را تشکیل می‌‌دهند.


سنگ مرمر چیست؟

مرمر یک سنگ کلسدونی (Chalcedony) است؛ سنگ‌های کلسدونی در واقع نوعی میکرو کریستال کوارتز هستند. مواد معدنی دیگری مانند کلسیم کربنات، منیزیم کربنات، مس، اکسید آهن و فلوئور نیز در ساخت مرمر به کار رفته است.


سنگ مرمر
سنگ مرمر تنوع رنگی بالایی دارد و بسیار شفاف است.


مرمر به دلیل وجود کلسیم کربنات سنگی شفاف است و به نور اجازه عبور می‌دهد. حالا که متوجه شدید سنگ مرمر چیست؟ باید بدانید سنگ مرمر در نزدیکی سطح زمین و در دهانه غارها شکل می‌گیرد و تنوع رنگی بالایی دارد.


سنگ گرانیت چیست؟

گرانیت یک سنگ آذرین و مستحکم‌ترین سنگ طبیعی پس از الماس است و تراکم بسیار بالایی دارد. سنگ گرانیت چیست؟ سنگ گرانیت از کوارتز تشکیل شده است و تخلخل پایینی دارد. گرانیت برخلاف مرمر در اعماق زمین و تحت فشار و دمای بسیار زیاد شکل گرفته است.


سنگ گرانیت
سنگ گرانیت اغلب شامل طیف های رنگی تیره می‌شود.


سنگ گرانیت در واقع ماگمایی است که در طول زمان به تدریج سرد و کریستالی شده است. به همین دلیل گرانیت به شدت در برابر گرما و سرما مقاومت است.


تفاوت های ظاهری مرمر و گرانیت

مرمر سنگی نیمه شفاف و نورگذر است و به همین دلیل انتخاب بسیار خوبی برای نورپردازی است. این سنگ با ظاهر براق و آینه‌ای خود از گرانیت متمایز می‌شود. مرمر انتخاب مناسبی برای آشپزخانه‌ها و فضاهای لوکس است.


تفاوت سنگ مرمر با گرانیت
در سمت چپ تصویر از سنگ گرانیت است و در سمت راست تصویر از سنگ مرمر استفاده شده است.


گرانیت با ظاهر دانه دانه و بلوری شکل خود شناخته می‌شود. این سنگ به دلیل وجود میکا زیر نور می‌درخشد؛ اما مانند مرمر شفاف نیست. شما می‌توانید کریستال‌های تشکیل‌دهنده سنگ را در سطح آن مشاهده کنید. گرانیت یک انتخاب کلاسیک است و با انواع دکوراسیون همخوانی دارد.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر رنگ

مرمر مملو از رگه‌های ظریف و منظم است و با تنوع رنگی بالایی از سفید، عسلی، سبز، صورتی، قرمز و سیاه استخراج می‌شود.

گرانیت‌ها ممکن است یک طیف رنگی داشته باشند یا با چندین رنگ استخراج شوند. این سنگ در طیف رنگی متنوع از جمله سفید، خاکستری، صورتی، قرمز، سبز، آبی و سیاه استخراج می‌شود.


گرانیت دومین سنگ مستحکم در طبیعت است. تفاوت مرمر و گرانیت از نظر تخلخل و میزان جذب آب نیز قابل بررسی است و مرمر جذب آب بیشتری دارد. از سوی دیگر گرانیت به مواد اسیدی واکنش نشان نمی‌دهد؛ اما مرمر در برخورد با اسید کف می‌کند.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر سختی

مرمر سنگ بسیار سختی است و در مقیاس Mohs عدد 6 تا 7 را از آن خود کرده است. این مقیاس میزان سختی سنگ‌ها را با عددی از 1 تا 10 نشان می‌دهد.


تفاوت سنگ مرمر با گرانیت
مقیاس سختی یا مقیاس موس سنگ گرانیت در حدود عدد 7 قرار دارد که نسبت به سنگ مرمر در برابر خط و خش مقاوم تر است.


میزان سختی گرانیت نیز در مقیاس Mohs 7 است. بنابراین گرانیت از مرمر سخت‌تر است. برای درک بهتر سختی باید مقیاس Mohs را بهتر بشناسید.


مقیاس Mohs چیست؟

مقیاس سختی Mohs توسط یک آلمانی به نام فردریک موهس (Friedrich Mohs) در سال 1812 معرفی شد. این مقیاس مواد معدنی را از نظر میزان نرمی یا سختی رتبه‌بندی می‌کند. ماده‌ای که سخت‌تر باشد می‌تواند روی ماده نرم‌تر خط بیندازد. یعنی ماده‌ای با سختی 7 می‌تواند روی ماده‌ای با سختی 6 خط بیندازد؛ اما آسیبی به موادی با سختی 7 و بالاتر وارد نمی‌کند.

در مورد گرانیت و مرمر، هر دو ماده از نظر سختی تقریبا در یک رده قرار دارند؛ اما گرانیت به دلیل تخلخل کمتر و تراکم بالاتر مستحکم‌تر از مرمر است.


تفاوت گرانیت و مرمر از نظر دوام

در این بخش مرمر و گرانیت را از نظر دوام با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

  • مرمر سنگ نرمی است و در برخورد با ظروف و اشیای تیز خراشیده می‌شود.
  • گرانیت سخت‌تر است و به سادگی دچار خط و خش نمی‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که می‌توانید با ساطور روی آن کار کنید.
  • گرانیت از ماگمای آتشفشانی تهیه شده است و مقاومت گرمایی بالایی دارد؛ اما مرمر سنگ سردی است و چندان در برابر حرارت مقاوم نیست.
  • گرانیت می‌تواند تغییرات آب‌وهوایی شدید را به خوبی تحمل کند؛ اما احتمال ترک خوردن مرمر در فضای باز و در فصول سرد سال وجود دارد.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر جذب آب

میزان تخلخل مرمر از گرانیت بیشتر است؛ بنابراین میزان جذب آب آن نیز از گرانیت بالاتر است. اگر مرمر را برای محیط‌های مرطوب در نظر گرفته‌اید، باید در کنار اپوکسی سنگ را نانو کنید تا بر مقاومت آن بیفزایید.


تفاوت سنگ مرمر و گرانیت
سنگ گرانیت در برابر رطوبت نسبت به سنگ مرمر مقاوم تر است.


میزان جذب آب گرانیت کمتر است و به همین دلیل این سنگ اولین انتخاب برای استفاده در فضاهای خارجی مانند ساخت نما، سنگ‌فرش و حوض است. برای اینکه بدانید مقاوم ترین سنگ ساختمانی کدام است کلیک کنید.


تفاوت گرانیت و مرمر از نظر مقاومت شیمیایی

یکی از راه‌های شناسایی مرمر، استفاده از اسید است؛ زیرا مرمر در مجاورت مواد اسیدی واکنش نشان می‌دهد و کف می‌کند. در حالی که گرانیت در برابر مواد اسیدی مقاوم است. به همین دلیل کانترتاپ گرانیت برای بخش‌های اصلی آشپزخانه که بیشتر در تماس با آب و شوینده‌ها هستند، مناسب‌تر‌ است. واکنش‌پذیری گرانیت در برابر مواد شیمیایی نزدیک به صفر است، بنابراین محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر کاربرد

گرانیت در مقایسه با مرمر در برابر اشیای تیز و ظروف داغ مقاومت بیشتری دارد و به دلیل تخلخل پایین در مقایسه با مرمر، جذب آب پایین‌تری نیز دارد. بنابراین گرانیت بهترین متریال برای ساخت کانترتاپ است؛ اما شما می‌توانید با توجه به نوع کاربری، کانترتاپ مرمر را نیز انتخاب کنید.


تفاوت سنگ گرانیت و مرمر
سنگ مرمر نسبت به سنگ گرانیت از مقاومت کمتری برخوردار است که بهتر است از این سنگ در فضاهای که احتمال آسیب کمتری در آنها وجود دارد، قرار داده شوند.


به عنوان مثال اگر قنادی داشته باشید مرمر را به گرانیت ترجیح می‌دهید؛ زیرا مرمر سنگ سردی است و می‌توانید راحت‌تر روی این سنگ با خمیر و شیرینی‌ها کار کنید.


کاربردهای متداول گرانیت و مرمر

به طور کلی می‌توانید:

  • گرانیت را در سرویس بهداشتی، فضاهای باز و در ساخت شومینه به کار بگیرید و نگران ترک برداشتن یا آسیب دیدن سنگ نباشید. این سنگ سطح کار بسیاری خوبی است و در برابر عبور و مرور و استفاده مداوم مقاوم است.
  • مرمر از سوی دیگر بیشتر برای تزئینات و زیبایی در دکوراسیون کاربرد دارد. توصیه می‌شود از سنگ مرمر برای ساخت دیوارهای کاذب، نورپردازی، المان‌های تزئینی استفاده کنید و از خاصیت نورگذر بودن مرمر سود ببرید.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر نگهداری

شما می‌توانید بدون نگرانی از مواد شیمیایی برای تمیز کردن گرانیت استفاده کنید، این مواد ظاهر سنگ را براق و شفاف می‌کنند و آسیبی به آن نمی‌رسانند؛ البته نباید مواد اسیدی را برای مدت طولانی روی گرانیت رها نکنید. از سوی دیگر مرمر در برابر مواد اسیدی مقاوم نیست و لک می‌شود. برای شستشوی مرمر از مواد غیر اسیدی استفاده کنید.


فرق گرانیت و مرمر
برای بالا بردن استحکام سنگ مرمر باید از توری اپوکسی و نانو کردن استفاده کنید.


گرانیت سنگ متراکمی است و چندان نیازی به عایق‌بندی با نانو ندارد؛ اما می‌توانید برای اطمینان از توری اپوکسی و نانو نیز استفاده کنید و با این کار دوام و ماندگاری سنگ را افزایش دهید. از سوی دیگر بهتر است مرمر را هر 6 ماه تا یکسال یک‌بار نانو کنید تا مقاومت سنگ در برابر نفوذ آب و مواد اسیدی افزایش پیدا کند.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر نصب و تعمیر

از آنجایی که سنگ مرمر در مقایسه با گرانیت شکننده‌تر است، باید هنگام نصب سنگ با احتیاط بیشتری با آن رفتار کرد. بنابراین هزینه نصب مرمر در مقایسه با گرانیت بالاتر است.

برای ترمیم گرانیت و مرمر نیز از دستگاه‌های ساب متفاوتی استفاده می‌شود؛ زیرا میزان سختی و تراکم این دو سنگ متفاوت است. سابی که برای پولیش سنگ مرمر به کار برده می‌شود نرم‌تر از سابی است که برای سنگ گرانیت به کار گرفته می‌شود.


تفاوت گرانیت و مرمر از نظر تاثیرات زیست محیطی

هنگام انتخاب میان مرمر و گرانیت این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مرمر یک سنگ رسوبی است و گرانیت در واقع ماگمایی است که در طول زمان سرد شده است. استخراج مرمر آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند؛ زیرا مرمر در دهانه غارها شکل می‌گیرد و استخراج آن ساده‌تر است. از سوی دیگر برای استخراج گرانیت به انرژی بیشتری نیاز خواهد بود.


فرق گرانیت و مرمر
استخراج مرمر نسبت به سنگ گرانیت آسان تر است .


استخراج مرمر ساده‌تر از گرانیت است و از آنجایی که مرمر سنگ نرمی است فرآوری آن نیز ساده‌تر از گرانیت است. بنابراین میزان آزادسازی کربن در فرایند تولید و فرآوری سنگ مرمر کمتر است.


تفاوت مرمر و گرانیت از نظر قیمت

عواملی مانند فرآوری، ابعاد، ضخامت و رنگ روی قیمت سنگ تاثیرگذار هستند. در کنار این عوامل باید این نکته در نظر گرفت که گرانیت در بیش از 80 درصد از سطح زمین یافت می‌شود؛ اما مرمر کمیاب‌تر است و در نتیجه قیمت بالاتری دارد. از آنجایی که مرمر سنگ لوکسی به شمار می‌رود، استفاده از آن به ارزش ملک شما می‌افزاید. معمولا گرانیت در مقایسه با مرمر، گزینه اقتصاد‌تری است؛ البته اگر گرانیت مورد نظر شما طیف رنگی و بافت منحصربه‌فردی داشته باشد، باید قیمت بالاتری را برای تهیه سنگ بپردازید.


آنچه که از مقاله تفاوت مرمر و گرانیت آموختیم:

مرمر از گذشته در مکان‌های شاهانه و لوکس به کار گرفته شده است و گرانیت پس از الماس مقاوم‌ترین سنگ طبیعی است و به سادگی آسیب نمی‌بیند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های ظاهری، ساختاری، سختی، دوام، رنگ‌بندی، نگهداری، نصب و تفاوت‌های سنگ مرمر و گرانیت پرداختیم. اکنون می‌توانید با آگاهی کامل سنگ مورد نظر را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب کنید. اگر همچنان در انتخاب مردد هستید یا پاسخ سوال خود را در این مقاله پیدا نکرده‌اید، لطفا سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و به کامل شدن این مقاله کمک کنید.

مقالات مرتبط