سنگ پله گرانیت + سنگ گرانیت برای راه پله

سنگ پله گرانیت + سنگ گرانیت برای راه پله
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۴/۲۸

سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها برای راه پله‌های داخلی ساختمان و پله‌های بیرونی است. این سنگ با ضخامت 3 سانتی‌متر، عرضی در حدود 33 تا 35 سانتی‌متر و طول متفاوت تولید می‌شود. به علت مصرف بالا، بسیاری از افراد تمایل دارند که به صورت دقیق و تخصصی از مزایا و معایب آن مطلع شوند. سورت رنگ، کاربرد بالا و تفاوت قیمت آن، دلایلی داشته که ما در این مطلب به سنگ پله گرانیت می‌پردازیم.


کاربرد سنگ گرانیت برای راه پله خارجی

فضای بیرونی سازه همیشه یکی از چالش برانگیزترین مکان‌ها برای هر سنگی است. این محیط در برابر باران‌های اسیدی، گرمای شدید نور خورشید، بوران، یخ‌بندان و شرایط جوی سختی قرار می‌گیرد. سنگ گرانیت در بین سنگ‌هایی که به صورت متداول برای پله‌های بیرونی استفاده می‌شوند، بیشترین مقاومت را دارد. این سنگ بیشتر برای پله‌های بیرونی اماکن مسکونی مجلل و ساختمان‌های خدماتی و تجاری مانند: هتل، تالار، مراکز فروش و… استفاده می‌شود.


سنگ پله گرانیت سفید
سنگ گرانیت بهترین گزینه برای پله های بیرون ساختمان است.


یکی از شاخص‌های مهمی که سنگ‌های گرانیت را برای فضای بیرونی مناسب می‌کند، میزان تخلخل پایین و مقاومت در برابر نفوذ آب است. نفوذ آب در فصل سرما باعث ایجاد ترک‌های زیر شده و تدریجا بافت سنگ را تخریب می‌کند. در این زمینه دقت کنید که میزان نفوذ پذیری سنگ‌های گرانیت در برابر آب متفاوت بوده و این مورد باید پیش از خرید دقت شود.


کاربرد سنگ گرانیت برای راه پله داخلی

از آنجایی که سنگ گرانیت مقاومت فشاری بالایی دارد، می‌توان آن را برای انواع راه پله داخلی ساختمان، مانند پله ساختمان‌های دوبلکس و راه پله عمومی استفاده کرد. به جز موارد نام برده این سنگ را می توان برای شرایط خاص و سخت راه پله هم به کار برد؛ از جمله راه پله‌های مارپیچ فلزی که در کف پله، یک قالب مخصوص برای قرار دادن سنگ تعبیه می‌شود.


سنگ گرانیت در پله
سنگ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ ها استحکام بیشتری دارد.


از آنجایی که اغلب برای نصب کف این پله‌ها از مصالح خاصی استفاده نمی‌شود، گاهی در حین راه رفتن روی آن دچار صدا و لغزش خواهید شد. یکی از علت‌های آن آهنکشی کم و نادرست است. با این وجود سنگ گرانیت می‌تواند با کمترین آهنکشی هم دوام بالایی آورده و در بلند مدت دچار ترک و آسیب نمی‌شود. در سایر موارد، چون اغلب زیر سازی به خوبی رعایت می‌شود، برای سنگ گرانیت چالش برانگیز نیست.


انواع رنگ سنگ پله گرانیت

در اغلب تحلیل‌های سنگ گرانیت گفته می‌شود که این سنگ دارای تنوع پایینی از نظر رنگ و طرح است. به طور کلی درست است البته در صورتی که مشتری به دنبال رنگ‌های آبی ملایم، سبز زیتونی، صورتی روشن و… باشد. هر چند که این رنگ‌ها در سایر سنگ‌های طبیعی دیده می‌شود اما کاربرد بالایی در راه پله سنگی ندارد. اگر برای راه پله خود به دنبال رنگ‌های سفید، مشکی، طوسی با رگه‌های خاکستری، سفید، مشکی و طلایی هستید، سنگ گرانیت دارای گزینه‌های فراوانی است. همچنین بسیاری از کاربران از سنگ گرانیت گل پنبه‌ای استفاده می کنند. این سنگ‌ها ترکیبی از لک و نقطه‌های سفید، خاکستری و مشکی هستند که در برخی موارد خاص، رنگ قهوه‌ای هم در این رنگ‌ها وجود دارد. یکی از مزایای این سنگ‌ها این است که رنگ خاک و آلودگی را به راحتی نشان نمی‌دهد. این ویژگی مخصوصا آن را برای انواع پله‌های محیط‌های عمومی و تجاری مناسب می‌کند.

سنگ پله گرانیت را می‌توانید به عنوان بهترین انتخاب برای پله های فضای داخلی یا پله های فضای خارجی دانست. این سنگ مقاومت سایشی و مقاومت فشاری بالایی دارد که همین علتی شده تا این سنگ در برابر رفت و آمد زیاد مقاوم باشد.


درجه بندی سنگ پله گرانیت

سنگ راه پله به درجه‌های سوپر در بهترین حالت و درجه 3 در پایین‌ترین حالت قرار می‌گیرند. این درجه بندی را سورت رنگی هم می‌گویند. هر چه رنگ سنگ ناخالصی کمتری داشته و رنگ آن یکدست‌تر باشد در سورت رنگی بالاتری جای می‌گیرد. به عنوان مثال سنگ‌هایی که در درجه سوپر جای می‌گیرند کمترین لک، خال و رگه را دارند. به لحاظ قیمت هم سنگ‌های درجه 3 کمترین قیمت و به تدریج سنگ‌های درجه 2، درجه 1، ممتاز و سوپر بیشترین قیمت را دارند. بالاترین سورت رنگی، محبوبیت بین المللی داشته و اغلب در دسته‌ی کالاهای صادراتی قرار می‌گیرد. یکی از علت‌های آن امکان سازگاری بیشتر رنگ‌های یکنواخت، با سایر تم‌های رنگی است. هر چند که در بازار داخل، بسیاری از خریداران سنگ‌های گرانیت، انواع طرح‌دار را برای پله خود می‌پسندند.


انواع فرآوری سنگ پله گرانیت

سنگ گرانیت تخلخل پایینی داشته و پس از دریافت صیقل حرفه‌ای می‌تواند انعکاس بالایی را از خود نشان دهد. این ویژگی برای فضای داخلی ساختمان یک مزیت محسوب شده و جلوه آینه‌ای آن بسیار چشم‌نواز خواهد بود. هرچقدر این نوع فرآوری در داخل ساختمان یک مزیت باشد، در بیرون ساختمان مناطق معتدل تا سردسیر یک نقطه ضعف محسوب می‌شود؛ زیرا این فرآوری و پرداخت بسیار لغزنده بوده و استفاده از آن حادثه آفرین است.


سنگ گرانیت راه پله
بیشترین فراوری مورد استفاده برای سنگ گرانیت راه پله فراوری صیقلی است.


به این منظور از فراوری فلیم و سایر پرداخت‌های مشابه آن استفاده می‌شود تا با افزایش اصطکاک آن را برای فضای بیرونی مناسب سازی کنند. همچنین برای راه پله‌های عمومی داخل ساختمان، گاهی فقط لبه جلویی سنگ با خط و شیار، ضد لغزش شده و باقی آن همچنان به صورت صیقلی بوده تا زیبایی خود را حفظ کند. برای مطالعه بیشتر راجب انواع فراوری سنگ کلیک کنید.


مزایا سنگ پله گرانیت

مزایا استفاده از سنگ گرانیت برای راه پله شامل موارد زیر است:

  • عمر و دوام بلند مدت؛
  • امکان نگهداری آسان؛
  • ضد اشتعال و بسیار ایمن؛
  • دارای مقاومت سایشی بالا؛
  • دارای مقاومت فشاری بالا؛
  • دارای جلوه‌ای لوکس و مجلل؛
  • مقاومت در برابر مواد شوینده؛
  • مقاوم در برابر نفوذ آب و تخلخل کم؛
  • امکان نظافت آسان با کمترین مواد شوینده؛
  • امکان استفاده برای پله‌های بیرون ساختمان؛
  • مقاومت زیاد در برابر گرمای شدید و نور خورشید؛
  • امکان استفاده در مناطق سردسیر و مقاومت در برابر یخ زدگی؛
  • امکان فرآوری‌های مختلف و زیبا از جمله، صیقلی و براق برای محیط‌های داخلی.

سنگ گرانیت یکی از سنگ‌های محبوب بوده که سطح تولیدات داخلی و خارجی آن بالا است. این ویژگی باعث شده اغلب انواع رنگ‌های کاربردی آن در دسترس عموم باشد.


معایب سنگ پله گرانیت

معایب استفاده از سنگ گرانیت برای راه پله شامل موارد زیر است:

  • تنوع نسبتا پایین سنگ گرانیت از نظر رنگ در مقایسه با سایر سنگ‌ها؛
  • دارای میانگین قیمت بالا نسبت به سایر سنگ‌های طبیعی؛
  • امکان وجود فلزات به عنوان ناخالصی در برخی مدل‌ها؛
  • دارای چگالی و وزن بالا.

سنگ گرانیت در برابر گرما و سرمای شدید به خوبی تغییر حجم داده و عمدتا دچار ترک و شکستگی نمی‌شود. مشکل اینجاست که این تغییر حجم در اثر تفاوت دما می‌تواند باعث شکستگی بندی‌های اطراف و جدا شدن سنگ از مصالح پشت آن شود. به همین دلیل نصب آن باید توسط افراد متخصص انجام شود. همچنین وجود آهن در ترکیبات برخی از سنگ‌های گرانیت، باعث اکسید شدن آهن شده و لک‌های قهوه‌ای را روی آن به وجود می‌آورد.


دوام و فرسایش سنگ پله گرانیت

سنگ گرانیت پله در برابر کشیدن لوازم، رفت و آمد مقاومت سایشی بالایی دارد اما در هر صورت اقلامی وجود دارند که می‌توانند با وزن و ضربه زیاد، باعث ایجاد خط و خش روی سنگ گرانیت شوند. خوشبختانه سنگ گرانیت در این زمینه هم دارای مزیت ترمیم پذیری است.


سنگ گرانیت کف پله
سنگ گرانیت بعد از الماس مقاوم ترین ماده جهان است.


یعنی برخی از شرکت‌ها این امکان را دارند تا با آوردن ابزار مخصوص به محل، سنگ پله و راه پله گرانیت را ساب و پولیش کرده تا دوباره زیبایی اولیه آن را بازیابی کنند. همچنین این سنگ در برابر ضربه به راحتی دچار شکستگی نمی‌شود.


عوامل موثر بر قیمت سنگ پله گرانیت

عواملی که می‌توانند روی قیمت سنگ گرانیت تاثیر بگذارند شامل موارد زیر هستند:

  1. سورت و درجه بندی رنگ آن؛
  2. متراژ مورد نیاز برای راه پله؛
  3. نوع معدن و میزان خلوص سنگ؛
  4. درشت یا ریز بودن دانه‌های سنگ؛
  5. میزان مقاومت سایشی سنگ گرانیت؛
  6. خارجی یا ایرانی بودن سنگ گرانیت؛
  7. میزان چگالی و استحکام سنگ گرانیت؛
  8. میزان تخلخل و مقاومت در برابر نفوذ آب؛
  9. هزینه حمل و نقل و فاصله مقصد تا کارخانه؛
  10. هزینه فرآوری و تکنولوژی استفاده شده برای آن؛
  11. نوع معدن سنگ گرانیت و میزان مرغوبیت سایر سنگ‌های آن.

همچنین سنگ‌های گرانیت می‌توانند در کارخانه‌های تولید سنگ، به صورت سفارشی برش خورده و در ضخامت‌های متفاوتی تولید شوند. نوع برش‌های سفارشی سازی، پرداخت و فرآوری آن، روی قیمت سنگ تاثیر مستقیمی دارد. برای مشاهده سنگ های گرانیت به صفحه خرید سنگ گرانیت ایران کانتر مراجعه کنید تا از قیمت سنگ گرانیت پله متوجه شوید.


پله گرانیت مشکی
سنگ گرانیت برای پله یک انتخاب با طول عمر بسیار بالا است.


نکته: در صورت محدودیت بودجه و علاقه به جنس گرانیت می‌توانید انواع سنگ گرانیت داخلی و با کیفیت بالا را برای خرید، بررسی کنید. این سنگ‌ها از نظر مقاومت و فرآوری اغلب در حد سنگ‌های بین المللی بوده ولی با قیمت‌های بسیار پایین‌تری به فروش می‌رسند. علت اصلی پایین بودن قیمت آن هم هزینه کمتر حمل و نقل آن است.


آنچه که از مقاله کاربرد سنگ پله گرانیت آموختیم:

در ابتدای مقاله کاربرد سنگ پله گرانیت فضای داخلی و پله‌های فضای خارجی ساختمان توضیح دادیم. سنگ گرانیت دارای انواع طیف رنگی سفید، خاکستری، مشکی و قهوه‌ای است. این رنگ‌ها مخصوصا برای پله‌های اماکن تجاری مناسب هستند زیرا آلودگی را نشان نمی‌دهد. رنگ سنگ گرانیت راه پله یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن را تشکیل می‌دهد زیرا این ویژگی روی قیمت و صادراتی بودن این سنگ، کاملا موثر است. سنگ گرانیت راه پله داخلی اغلب صیقلی و سنگ‌های فضای بیرونی دارای اصطکاک بیشتری هستند. در زمینه معایب می‌توان به وزن، چگالی و قیمت بالای آن اشاره کرد. همچنین دوام بلند مدت، امکان نگهداری آسان، ضد حریق، دارای مقاومت سایشی و مقاومت فشاری بالا، تعدادی از مزایای این سنگ لوکس و مجلل هستند.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
45 / 4.5
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading