ایران کانتر

سنگ گرانیت بین کابینتی + بهترین سنگ برای بک اسپلش

سنگ گرانیت بین کابینتی + بهترین سنگ برای بک اسپلش
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱۵

بهترین سنگ برای بین کابینت گرانیت است؛ این سنگ به دلایل متعددی تمام نیازهای شما در آشپزخانه را برآورده می‌کند و تا سال‌ها بدون کوچک‌ترین می‌توان از آن استفاده کرد. انتخاب سنگ بین کابینتی یا همان بک اسپلش (Backsplash) گرانیت، یک گزینه فوق‌العاده است. در این مقاله از ایران کانتر به بررسی دلایل محبوبیت سنگ گرانیت برای بین کابینت می‌پردازیم.


انتخاب سنگ بین کابینتی برای آشپزخانه

با در نظر گرفتن تنوع فعالیت‌هایی که در آشپزخانه انجام می‌شود، از شست‌و‌شو گرفته تا پخت‌و‌پز و نظافت می‌توان آشپزخانه را محیطی پرخطر به حساب آورد. زمانی که صحبت از انتخاب سنگ برای این محل می‌شود، باید حجم کار آشپزخانه را در نظر بگیرید. هر سنگی نمی‌تواند در برابر فشار کار محیط آشپزخانه دوام بیاورد. گرانیت یک سنگ آذرین و دومین سنگ سخت در طبیعت به شمار می‌رود. تنها الماس است که از نظر سختی می‌تواند رقیبی برای گرانیت باشد. بنابراین مواد اسیدی، شوینده‌های قوی، برخورد ظروف سنگین، قرار دادن ظروف داغ، چاقو و ساطور آسیبی به گرانیت وارد نخواهد کرد؛ البته اگر می‌خواهید این سنگ سالیان سال در آشپزخانه خودنمایی کند، بهتر است مراقب آن باشید.


چرا باید گرانیت را برای فضای بین کابینتی انتخاب کنیم؟

گرانیت به دلایلی که در ادامه ذکر می‌کنیم بهترین انتخاب برای بین کابینت است:

  1. دوام بالا؛
  2. مقاومت حرارتی؛
  3. مقاومت اسیدی؛
  4. سختی بسیار بالا؛
  5. جذب آب پایین.

در ادامه هر یک از این موارد را جداگانه در مورد فضای بین کابینت بررسی می‌کنیم:


دوام بالا:

گرانیت مستحکم‌ترین سنگ طبیعی در بحث ساخت‌و‌ساز است. این سنگ در برابر فشار بسیار، بالا مقاوم است و به سادگی آسیب نمی‌بیند.


گرانیت برای یک اسپلش
گرانیت در برابر فشار بسیار بالا مقاوم است.


درست است که سنگی که برای بین کابینت انتخاب می‌کنید در معرض آسیب‌های چندانی قرار ندارد؛ اما گرانیت به دلیل تراکم و مقاومت بسیار بالای خود به راحتی در ابعاد و اندازه‌های مورد نظر شما بریده می‌شود و نتیجه نهایی تمیزتر خواهد بود.


مقاومت حرارتی:

اگر بخواهیم بگوییم که سنگ گرانیت چیست؟ باید گفت که سنگ گرانیت یک سنگ آذرین است و این یعنی این سنگ در طبیعت و در نتیجه سرد شدن مواد مذاب تشکیل شده است. به همین دلیل گرانیت مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد و در صورت استفاده از این سنگ در فضای بین کابینتی پشت اجاق گاز نیازی به نگرانی از سلامت سنگ نخواهید داشت. گرانیت به سادگی دمای بالا را تحمل می‌کند و به راحتی ترک برنمی‌دارد.

سنگ گرانیت بین کابینتی با مقاومت اسیدی، سایشی و حرارتی بسیار بالا بهترین انتخاب برای پوشش دیوار بین کابینت‌هاست. ترکیب کانترتاپ با بین کابینتی گرانیت، نمایی شکیل ایجاد می‌کند و تا سال‌ها از زیبایی آن کاسته نمی‌شود.


مقاومت اسیدی:

مهم‌ترین ویژگی گرانیت مقاومت بالای آن در برابر مواد اسیدی است. میزان استفاده از مواد شوینده اسیدی و مواد خوراکی اسیدی مانند آبلیمو و سرکه در آشپزخانه زیاد است. سنگ گرانیت بین کابینتی بر اثر پاشیدن مواد اسیدی لک نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند. این ویژگی به تنهایی می‌تواند گرانیت را به بهترین انتخاب برای فضای بین کابینت تبدیل کند.


سختی بسیار بالا:

میزان سختی سنگ گرانیت در مقیاس سختی Mohs نزدیک به ۷ است. این مقیاس در بازه‌ای میان ۱ تا 10، میزان سختی و مقاومت مواد مختلف را در برابر خط و خش اندازه‌گیری می‌کند. تنها یک تکه گرانیت دیگر یا ابزارهایی که با تنگستن و الماس ساخته شده‌اند می‌توانند روی گرانیت خط بیندازند.

جالب اینجاست که حتی اگر موفق شوید و روی گرانیت خط بیندازید، خط و خش به دلیل بافت و طرح سنگ گرانیت مشخص نمی‌شود.


جذب آب پایین:

میزان تخلخل گرانیت پایین است، به همین دلیل این سنگ جذب آب کمی دارد و بدون نگرانی می‌توان از آن به عنوان سنگ بین کابینت در آشپزخانه و پشت سینک ظرفشویی استفاده کرد.


تنوع رنگی گرانیت بین کابینتی

گرانیت سنگ کلاسیکی با ذرات ریز اما قابل رویت است که در رنگ‌های متنوعی استخراج می‌شود. وجود مواد معدنی متفاوت در سنگ رنگ‌های متنوعی را در آن ایجاد می‌کند.


بک اسپلش گرانیت
می‌توانید گرانیتی با ترکیب رنگی خاص را برای بین کابینت انتخاب کنید.


به عنوان مثال وجود فلز آهن منجر به ایجاد رنگ قرمز در سنگ گرانیت قرمز آذرشهر می‌شود.

شما می‌توانید برای تکمیل دکوراسیون آشپزخانه گرانیت را با رنگ‌هایی سفید و خاکستری گرفته تا صورتی، قرمز، سبز، آبی و مشکی تهیه کنید. گرانیت به دلیل مقاومت اسیدی، سایشی و حرارتی بالا، بهترین انتخاب برای کانترتاپ و صفحه روی کابینت است؛ بنابراین با انتخاب سنگ گرانیت بین کابینتی هماهنگی با شکوهی را در آشپزخانه به وجود می‌آورید.برای این موضوع می‌توانید وارد صفحه جدیدترین مدل‌های گرانیت را بشناسید.


دیگر سنگ های طبیعی برای بین کابینت

در بخش‌های قبلی به بررسی دلایل استفاده از گرانیت بین کابینتی پرداختیم. اکنون می‌خواهیم گزینه‌های دیگر را برای سنگ بین کابینت بررسی کنیم. ممکن است هنگام مراجعه به مراکز تامین‌کننده سنگ با سنگ‌های متنوع دیگری به جز گرانیت نیز روبه‌رو شوید؛ اما همه سنگ‌ها برای بین کابینت مناسب نیستند. در این بخش این سنگ‌ها را برای بین کابینت بررسی خواهیم کرد:

  • مرمر؛
  • مرمریت؛
  • تراورتن.

در ادامه هر یک از را برای استفاده در فضای بین کابینت در نظر می‌گیریم و ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کنیم.


مرمر:

سنگ مرمر می‌تواند در نگاه اول و از نظر زیبایی بهترین انتخاب برای سنگ بین کابینت باشد؛ اما باید مواردی را در نظر داشته باشید:

  • جذب آب؛
  • مقاومت اسیدی؛
  • سختی؛
  • مقاومت حرارتی.

هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم:


جذب آب:

جذب آب مرمر از گرانیت بسیار بیشتر است؛ بنابراین استفاده از آن در محیط‌هایی که در مجاورت آب هستند توصیه نمی‌شود.


مقاومت اسیدی:

مرمر در مجاورت مواد اسیدی کف می‌کند و لک می‌شود؛ این ویژگی برای آشپزخانه اصلاً مناسب نیست.


سختی:

مرمر در مقایسه با گرانیت سنگ نرم‌تری است و ممکن است در برخورد با ظروف دچار خط و خش شود.


سنگ مرمر برای بین کابینت
نورپردازی مرمر در بین کابینت نمای جذابی را ایجاد می‌کند.


البته مرمر به عنوان سنگ بین کابینت کمتر در معرض برخورد با ظروف قرار دارد؛ اما نمی‌توان از نرمی این سنگ چشم پوشی کرد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های گرانیت و مرمر کلیک کنید.


مقاومت حرارتی:

مرمر در برابر حرارت مقاوم نیست. این سنگ سطح سردی دارد و ممکن است در اثر افزایش شدید دما ترک بردارد.

اشاره به این نکته خالی از حسن نیست که مرمر سنگی نورگذر است و شما می‌توانید در قسمت‌هایی از آشپزخانه که بیشتر خاصیت تزیینی دارند از این سنگ برای نورپردازی بین کابینت استفاده کنید.


مرمریت:

رگه‌های پرپیچ و تاب مرمریت، نمای زیبایی را در فضای بین کابینت ایجاد خواهند کرد؛ اما بهتر است این ویژگی‌ها را در نظر داشته باشید:

  • جذب آب؛
  • مقاومت اسیدی؛
  • سختی؛
  • مقاومت حرارتی.

در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را برای استفاده از مرمریت در فضای بین کابینت بررسی می‌کنیم:


جذب آب:

میزان تخلخل مرمریت در مقایسه با گرانیت بیشتر است و این سنگ نفوذپذیری بیشتری دارد.


مقاومت اسیدی:

مرمریت نیز در برابر اسید هیدرولیک و دیگر مواد اسیدی واکنش نشان می‎‌دهد و لک می‌شود. مقاومت اسیدی مرمریت از مرمر نیز بسیار کمتر است.


مرمریت برای بین کابینت
بین کابینتی مرمریت در برابر پاشیدن قطرات مواد اسیدی مقاوم نیست.


پاشیدن قطرات اسید روی مرمریت سیاه به وضوح لک بر جای می‌گذارد و به سنگ آسیب می‌رساند.


سختی:

میزان سختی مرمری در مقیاس Mohs برابر با 3 است؛ این بدان معناست که حتی برخورد یک چاقوی فلزی یا ظروف سنگین به سنگ مرمریت بین کابینت می‌تواند روی سطح آن خط بیندازد.


مقاومت حرارتی:

مرمریت در طبیعت تحت فشار و حرارت بالا تشکیل شده است و از این رو به عنوان سنگ بین کابینت، حرارت ناشی از روشن ماندن اجاق گاز را به خوبی تحمل می‌کند.


تراورتن:

از آنجایی که سنگ بین کابینت فشار زیادی را متحمل نمی‌شود، تراورتن نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما بهتر است پیش از انتخاب این سنگ برای بین کابینت این موارد را در نظر داشته باشید:

  • جذب آب؛
  • مقاومت اسیدی؛
  • سختی؛
  • مقاومت حرارتی.

در ادامه استفاده از سنگ تراورتن بین کابینتی را از این جنبه‎‌ها بررسی می‌کنیم:


جذب آب:

میزان تخلخل سنگ تراورتن به حدی بالاست که شما می‌توانید خلل و فرج موجود در سنگ را با چشم غیر مسلح مشاهده کنید. به همین دلیل جذب آب این سنگ بسیار بالاست.


تراورتن برای بین کابینت
بین کابینتی تراورتن برای فضاهای دور از رطوبت و مواد اسیدی مناسب است.


درست است که سنگ بین کابینت کمتر از کانتر تاپ و سنگ روی کابینت با رطوبت در تماس است؛ اما نمی‌توان به کلی وجود رطوبت در آشپزخانه و در مجاورت تراورتن بین کابینتی را نادیده گرفت.


مقاومت اسیدی:

تراورتن نیز مقاومت اسیدی بسیار پایینی دارد و در صورت مجاورت با مواد اسیدی لک می‌شود. به همین دلیل استفاده از این سنگ برای برای بین کابینت توصیه نمی‌شود.


سختی:

سختی سنگ تراورتن در مقیاس Mohs برابر با 4 است. این سنگ تنها اندکی از مرمریت سخت‌تر است و برخورد اشیای سنگین می‌تواند به آن آسیب برساند.


مقاومت حرارتی:

سنگ تراورتن در برابر حرارت به شدت مقاوم است و در معرض حرارت مستقیم نیز تا مدت‌ها خنک باقی می‌ماند. به همین دلیل این سنگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای دیوار بین کابینتی پشت اجاق گاز باشد.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت بین کابینتی آموختیم:

در این مقاله به بررسی مزایای سنگ گرانیت بین کابینتی و دلایل محبوبیت گرانیت برای بک اسپلش اشاره کردیم. اکنون می‌دانید که با مرمر می‌توانید نورپردازی زیبایی بین کابینت ایجاد کنید؛ اما این سنگ جذب آب بالایی دارد و در برابر مواد اسیدی مقاوم نیست. از مرمر، مرمریت و تراورتن فرآوری شده، می‌توانید به صورت تزئینی در آشپزخانه استفاده کنید؛ اما انتظار دوام گرانیت را نداشته باشید. سنگ گرانیت بین کابینتی به دلیل مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی بهترین انتخاب برای شماست. این سنگ در برخورد با این مواد شوینده براق‌تر و زیباتر جلوه می‌کند.


مقالات مرتبط