ایران کانتر

سنگ گرانیت در نمای ساختمان + مزایا و معایب

سنگ گرانیت در نمای ساختمان + مزایا و معایب
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۳۰

استفاده از سنگ طبیعی در نمای ساختمان جلوه زیبایی به بنا می‌بخشد. به احتمال زیاد سنگ گرانیت را به دلیل تنوع رنگ و مقاومت بالا در برابر حرارت و رطوبت برای نمای ساختمان در نظر گرفته‌اید؛ اما پیش از خرید سنگ بهتر است با ما در ادامه این مقاله همراه باشید. گرانیت پس از الماس سخت‌ترین سنگ در طبیعت است؛ اما شاید لزوماً بهترین سنگ برای نمای ساختمان شما نباشد.


آیا گرانیت برای نمای ساختمان مناسب است؟

سنگ گرانیت به دلیل وزن بسیار بالا، چسبندگی کم، عایق نبودن در برابر گرما و سرما و احتمال زنگ زدگی انتخاب مناسبی برای نمای ساختمان نیست.


 چرا نباید از سنگ گرانیت در نمای ساختمان استفاده کرد
استفاده از سنگ گرانیت در نمای ساختمان مزایا و معایبی دارد که قبل از استفاده باید حتما به این موضوع توجه کنید.


در بخش‌ بعدی به بررسی ویژگی‌های یک سنگ خوب برای نمای ساختمان خواهیم پرداخت و در نهایت به این مسئله می‌پردازیم که چرا نباید گرانیت را در نمای ساختمان به کار برد. برای اطلاعات بیشتر راجب سنگ گرانیت توصیه می‌کنیم مقاله سنگ گرانیت چیست؟ مطالعه کنید.

گرانیت (Granite) سنگ بسیار سنگینی است و در صورت استفاده در نمای ساختمان به وزن سازه اضافه می‌کند و امکان جدا شدن چسب سنگ و افتادن قطعات گرانیت نیز وجود دارد. از سوی دیگر استفاده از سنگ گرانیت در نمای ساختمان منجر به اتلاف انرژی می‌شود؛ زیرا گرانیت عایق گرما و حرارت نیست.


ویژگی‌های بهترین سنگ برای نمای ساختمان

سنگ مناسب برای نمای ساختمان باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • ظاهر زیبا؛
  • مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی؛
  • چسبندگی بالا؛
  • تراکم پایین و وزن کم؛
  • مراقبت و نظافت ساده.

در ادامه هر یک از این ویژگی‌ها را در مورد سنگ گرانیت بررسی خواهیم کرد:


ظاهر زیبا:

انتخاب سنگ نما نقش مهمی در تکمیل زیبایی و معماری خارجی ساختمان شما دارد. از این نظر گرانیت انتخاب بسیار خوبی به نظر می‌رسد؛ اما توجه داشته باشید که زیبایی سنگ در طول زمان باید ثابت بماند و گرانیت حاوی آهن است و این ماده در گذر زمان زنگ می‌زند و زیبایی خود را از دست می‌دهد.


مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی:

نمای ساختمان بیش از هر بخش دیگری در معرض تغییرات آب و هوایی و تابش مستقیم نور خورشید است. سنگ مورد نظر باید در برابر باران‌های اسیدی، رطوبت و تابش آفتاب مقاوم باشد.


 به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود
سنگ گرانیت در برابر مواد اسیدی مقاوم است که این مزیت باعث می‌شود تا باران های اسیدی آسیبی به سنگ نرسانند.


گرانیت در برابر مواد اسیدی، گرما و رطوبت بسیار مقاوم است. به همین دلیل استفاده از این سنگ در فضاهای خارجی متداول شده است.


چسبندگی بالا:

سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنید باید چسبندگی بالایی داشته باشد در غیر این صورت، احتمال سقوط تکه‌های سنگ در طول زمان افزایش پیدا می‌کند. در گذشته استفاده از گرانیت برای سنگ نما رواج داشت؛ اما سنگ گرانیت پس از مدتی از نما جدا شده و سقوط می‌کند. برای اطمینان از عدم سقوط سنگ‌ها می‌توانید از پیچ و مهره نیز استفاده کنید؛ اما توصیه می‌شود با انتخاب سنگ‌های سبک‌تر خطرات را به حداقل برسانید.


تراکم پایین و وزن کم:

استفاده از سنگ‌هایی با تراکم بالا و وزن زیاد بر وزن سازه می‌افزاید. گرانیت با تراکم بسیار بالا از جمله سنگ‌هایی است که برای نمای ساختمان مناسب نیست و به شدت بر وزن ساختمان می‌افزاید.


مراقبت و نظافت ساده:

نمای ساختمان در معرض آلودگی قرار دارد؛ بنابراین باید سنگی را انتخاب کنید که به سادگی تمیز شود.


 از کدام سنگ در نمای داخلی ساختمان نباید استفاده کرد
سنگ گرانیت قابلیت شست و شو با مواد شوینده قوی را دارد که کار نظافت را آسان می‌کند.


از آنجایی که گرانیت در برابر مواد اسیدی مقاوم است می‌توانید به سادگی آن را تمیز کنید و از ظاهر زیبای آن لذت ببرید.


عایق صدا و گرما:

سنگ نما باید در برابر گرما و صدا عایق باشد؛ گرانیت عایق خوبی برای گرما و صدا نیست و انرژی ساختمان را هدر می‌دهد.


بهترین سنگ‌ها برای نمای ساختمان

هنگام جستجو برای بهترین سنگ برای نمای ساختمان در مراکز تامین کننده سنگ با گزینه‌های متعددی از این دست روبه‌رو می‌شوید:

  • مرمر؛
  • گرانیت؛
  • تراورتن؛
  • چینی کریستال.

در ادامه هر یک از این سنگ‌ها را برای استفاده در نمای ساختمان بررسی می‌کنیم:


مرمر:

مرمر از نظر وزن از گرانیت سبک‌تر است؛ اما این سنگ در برابر مواد اسیدی مقاوم نیست و ممکن است در معرض باران‌های اسیدی آسیب ببیند.


 از کدام سنگ در نمای داخلی ساختمان نباید استفاده کرد
سنگ مرمر به دلیل این که در برابر مواد اسیدی مقاومت بالایی ندارد گزینه مناسبی برای نمای ساختمان نیست.


البته همواره می‌توانید با فرآوری سنگ بر مقاومت آن بیفزایید؛ اما این بدان معناست که باید در بازه‎‌های زمانی مشخص، هزینه مازادی را برای ترمیم و مقاوم‌سازی نما در نظر بگیرید. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.


گرانیت:

گرانیت با جذب آب پایین خود انتخاب بسیار مناسبی برای نمای ساختمان است. این سنگ در برابر آتش، گرما و رطوبت مقاوم است؛ اما وزن بالایی دارد و نصب این سنگ هزینه زیادی در پی خواهد داشت. اگر با در نظر گرفتن معایب گرانیت برای نمای ساختمان همچنان این سنگ را در نظر گرفته‌اید، برای اطمینان از چسبیدن گرانیت به نما از اتصالات درست استفاده کنید.


تراورتن:

سنگ تراورتن انتخاب بسیار خوبی برای سنگ نمای ساختمان است و از دیرباز با بافت متفاوت خود به خوبی در نمای ساختمان‌ها خودنمایی کرده است. میزان جذب آب و تخلخل تراورتن در مقایسه با دیگر سنگ‌ها بسیار بالاست. جالب اینجاست که زمانی که صحبت از انتخاب سنگ نمای ساختمان به میان می‌آید این ویژگی تراورتن یک مزیت محسوب می‌شود.


چرا سنگ شناسان معتقدند که از سنگ گرانیت نباید در بنای داخل ساختمان ها استفاده کرد
سنگ گرانیت به دلیل تخلخلی که دارد، چسبندگی بهتری دارد.


تخلخل در پشت سنگ باعث افزایش چسبندگی سنگ به ساختمان می‌شود. بنابراین سنگ تراورتن با چسبندگی بیشتر، دوام بالایی در نمای ساختمان دارد. از طرف دیگر تولیدکنندگان با استفاده از اپوکسی در نمای جلویی سنگ حفره‌ها و خلل و فرج را می‌پوشانند و بر مقاومت تراورتن می‌افزایند. به این ترتیب تخلخل در پشت سنگ منجر به افزایش چسبندگی و اپوکسی در نمای جلویی سنگ مانع از جذب آب می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ را مراجعه کنید.


چینی کریستال:

چینی کریستال‌ها نیز در سال‌های اخیر توجه معماران را به خود جلب کردند. این سنگ‌ها با رنگ‌بندی شفاف و مقاومت بالای خود در برابر سرما و گرما به انتخاب مناسبی برای سنگ نمایی ساختمان تبدیل شده‌اند. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت در نمای ساختمان آموختیم:

در این مقاله بررسی کردیم که چرا نباید از سنگ گرانیت در نمای ساختمان استفاده کرد و در کنار گرانیت سنگ‌های مناسب برای نمای ساختمان را معرفی کردیم. در این مرحله لازم است به این نکته اشاره کنیم که هر یک از سنگ‌های طبیعی مزایا و معایبی دارند و شما می‌توانید با آگاهی از نقاط قوت و ضعف آنها، بهترین گزینه را برای نمای ساختمان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که با وجود اینکه در سال‌های اخیر استفاده از گرانیت در نمای ساختمان به حداقل رسیده است؛ شما می‌توانید با صرف هزینه بیشتر و اطمینان از اتصال سنگ به نمای ساختمان، از گرانیت نیز به این منظور استفاده کنید. برای انتخاب بهترین سنگ نمای ساختمان با کارشناسان ما در ایران کانتر تماس بگیرید.


سوالات متداول سنگ گرانیت در نمای ساختمان

در این بخش به 3 سوال در مورد سنگ گرانیت در نمای ساختمان که بیشترین تعداد تکرار را داشتند پاسخ خواهیم داد.


چرا سنگ شناسان معتقدند که از سنگ گرانیت نباید در بنای داخل ساختمان ها استفاده کرد؟

سنگ شناسان به دلیل اینکه سنگ گرانیت را سنگی با وزن بالا می‌دانند این سنگ را گزینه مناسبی برای نمای ساختمان نمی‌دانند. اما به طوری کلی استفاده از سنگ گرانیت در نمای ساختمان امکان پذیر است.


به چه دلایلی از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان ها استفاده می شود؟

دلیل اصلی استفاده از گرانیت و گابرو در نمای ساختمان، زیبایی و مقاومت بالا در برابر هوازدگی فیزیکی و شیمیایی این دو سنگ است. گرانیت و گابرو در برابر رطوبت و مواد شیمیایی بسیار مقاوم‌اند.


چرا از گرانیت در نمای داخلی ساختمان استفاده نمی شود؟

از گرانیت در نمای داخلی ساختمان به این دلیل استفاده نمی‌شود که به دلیل وجود آهن در گرانیت ممکن است سنگ دچار زنگ زدگی شود، البته با اپوکسی و نانو کردن می‌توان این مشکل را حل کرد.

مقالات مرتبط