ایران کانتر

سنگ گرانیت برای کف + مزایا و معایب استفاده از گرانیت در کف

سنگ گرانیت برای کف + مزایا و معایب استفاده از گرانیت در کف
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱۱

سنگ گرانیت برای کف یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. این سنگ دوام بالایی دارد و سال‌ها خودنمایی می‌کند. انتخاب این سنگ برای کف یک سرمایه‌گذاری است و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند، فرقی نمی‌کند از آن برای کف منزل استفاده کنید یا دفتر کار و رستوران جدید خود، در هر صورت گرانیت را نمی‌توان نادیده گرفت. در ایران کانتر به بررسی مزایا و معایب گرانیت برای کف خواهیم پرداخت و شما را با فرآوری‌های مناسب گرانیت برای کف آشنا می‌کنیم؛ در نهایت نیز گرانیت، مرمر و مرمریت را برای سنگ کف مقایسه خواهیم کرد.


مزایا سنگ گرانیت برای کف

گرانیت یک انتخاب کلاسیک است که مزایای متعددی را برای بنای شما در بر دارد. برخی از مزایای استفاده از این سنگ طبیعی در کف ساختمان به شرح زیر هستند:

  • مقاومت فشاری و دوام بالا؛
  • مقاوم در برابر خط و خش؛
  • مقاومت بالا در رطوبت؛
  • مقاومت حرارتی بالا؛
  • زیبایی طبیعی؛
  • نیاز کم به مراقبت؛
  • افزایش ارزش سازه؛
  • مقاومت در برابر تغییرات آب وهوایی؛
  • مقاومت در برابر اسید.

در ابتدا اگر راجب سنگ گرانیت اطلاعات زیادی ندارید توصیه می‌کنیم مقاله سنگ گرانیت چیست؟ را مطالعه کنید. در ادامه مزایای این سنگ را برای کف با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم:


مقاومت فشاری و دوام بالا:

سنگ گرانیت بهترین انتخاب برای کف است و مقاومت فشاری بالایی دارد و به راحتی ترافیک ناشی از رفت و آمد را تحمل می‌کند.


 قیمت سنگ گرانیت کف حیاط
سنگ گرانیت مقاومت فشاری بالایی دارد.


این سنگ با دوام انتخاب خوبی برای کف فضاهای مسکونی و تجاری است و در لابی‌ها، کف پارکینگ‌ها، راه‌پله‌ها و کف طبقات خودنمایی می‌کند. اگر به دنبال این هستید که از گرانیت در کف پارکینگ استفاده کنید، حتما مقاله سنگ گرانیت در کف پارکینگ را مطالعه کنید.


انتخاب سنگ گرانیت برای کف یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است که علاوه بر افزایش ارزش بنا منجر به آسایش ساکنان نیز می‌شود. این سنگ با دوام، مقاومت حرارتی، سایشی و فشاری بالایی دارد و اگر توسط افراد متخصص در محل مورد نظر نصب شود تا سالیان سال در کف بنا خودنمایی می‌کند.


مقاوم در برابر خط و خش:

سختی سنگ گرانیت در مقیاس Mohs بین 6 تا 7 است؛ یعنی حتی با چاقو نیز به سادگی نمی‎‌توانید روی این سنگ خط بیندازید. بنابراین اگر حتی حیوان خانگی هم دارید، می‌توانید با خیال راحت از گرانیت استفاده کنید. گرانیت مقاومت بسیار زیادی در برابر خط و خش دارد. در نتیجه افتادن اشیا و جابه جا کردن مبلمان نیز نمی‌تواند خطشه‌ای به گرانیت وارد کند.


مقاومت بالا در رطوبت:

میزان تخلخل گرانیت پایین است و اگر به درستی عایق شده باشد، در برابر نفوذ آب مقاومت است. شما می‌توانید بدون نگرانی این سنگ را در خارج و داخل ساختمان به عنوان سنگ کف استفاده کنید. براساس استاندارد ASTM یا American Society for Testing and Materials که در سطح جهان برای تعیین مقاومت، کیفیت و ایمنی مصالح و مواد اولیه به کار برده می‌شود، گرانیت بهترین و کارآمدترین سنگ برای استفاده در فضاهای خارجی است.


مقاومت حرارتی بالا:

گرانیت یک سنگ آذرین است که در نتیجه سرد شدن ماگمای آتشفشانی به وجود آمده است، بنابراین این سنگ را می‌توانید به راحتی در کنار شومینه به کار ببرید.


زیبایی طبیعی:

سنگ‌های طبیعی انتخاب مناسبی برای کف هستند و فضا را لوکس جلوه می‌دهند. گرانیت در رنگ‌ها و طرح‌های متفاوتی استخراج می‌شود. اما شناخته‌شده‌ترین گرانیت‌ها سفید، خاکستری، قرمز، مشکی، قهوه‌ای و بژ هستند.


مزایا سنگ گرانیت برای استفاده در کف
گرانیت برای کف فضاهای خارجی نیز مناسب است.


از طرف دیگر اسلب‌های گرانیت منحصربه‌فرد هستند و همین تفاوت میان تکه‌های سنگ، منجر به ایجاد یک کف متفاوت و خاص می‌شود.


نیاز کم به مراقبت:

تمیز کردن گرانیت بسیار ساده است. میزان خلل و فرج سنگ کم است و به همین دلیل آلودگی چندانی را در خود جمع نمی‌کند. اگر سنگ را به درستی عایق کنید، تمیز کردن آن بسیار ساده است و همیشه مانند روز اول خودنمایی می‌کند.


افزایش ارزش سازه:

این سنگ در مقایسه با دیگر سنگ‌ها و متریال‌هایی مانند سرامیک انتخاب بهتری برای کف است. انتخاب مصالح با کیفیت روی قیمت و ارزش بنای شما تاثیرگذار است و استفاده از گرانیت یک ارزش افزوده برای ملک شما به حساب می‌آید.


مقاومت در برابر تغییرات آب وهوایی:

سنگ گرانیت را می‌توانید برای کف محوطه بیرونی نیز استفاده کنید. گرانیت مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما و تابش نور خورشید دارد و در زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم آسیب نمی‌بیند. به همین دلیل برای ساخت آب‌نما، کف پارکینگ، نما و پله‌های خارجی نیز می‌توان از گرانیت استفاده کرد.


مقاومت در برابر اسید:

گرانیت را در کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی به کار بگیرید و بدون نگرانی از مواد اسیدی برای شست‌وشوی آن استفاده کنید. گرانیت بر خلاف مرمرها در مجاورت اسید کف نمی‌کند.


آیا استفاده از گرانیت در کف مناسب است؟
گرانیت در برابر رطوبت مقاوم است اما به عایق کاری نیاز دارد.


البته با وجود اینکه گرانیت در برابر اسید براق و تمیز می‌شود، بهتر است تا جای ممکن استفاده از این مواد را به حداقل برسانید تا علاوه بر حفظ سلامتی خود، بر دوام گرانیت نیز بیفزایید.


معایب گرانیت برای کف

اطلاع از معایب سنگ گرانیت به شما کمک می‌کند آگاهانه این سنگ را برای کف انتخاب کنید و حتی در برخی موارد با انجام اقداماتی از معایب احتمالی بکاهید. معایب گرانیت برای کف به این شرح هستند:

  • سطح سرد؛
  • وزن بالا؛
  • قیمت بالا؛
  • نیاز به عایق کاری؛
  • احتمال زنگ زدگی؛
  • انتشار رادیواکتیو؛
  • نصب دشوار.

در ادامه هر یک از معایب گرانیت را برای کف جداگانه بررسی می‌کنیم:


سطح سرد:

گرانیت سرما را به خود جذب می‌کند و همواره سرد باقی می‌ماند. از این نظر گرانیت تفاوت زیادی با فرش و چوب دارد. اگر در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنید، این ویژگی می‌تواند آزاردهنده باشد، اما همین ویژگی برای بناهایی که در مناطق گرمسیری واقع شده‌اند بسیار مناسب است.


وزن بالا:

گرانیت سنگ بسیار سنگینی است و هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی آن قابل توجه است. از طرف دیگر قبل از استفاده از این سنگ برای کف باید از میزان تحمل وزن سازه اطمینان حاصل کنید. کف طبقات باید قادر به تحمل وزن بالای گرانیت باشد.


قیمت بالا:

گرانیت یک سنگ آذرین است و در لایه‌های عمیق زمین شکل می‌گیرد؛ بنابراین استخراج این سنگ در مقایسه با دیگر سنگ‌ها دشوارتر و نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری است.


گرانیت برای کف ساختمان
سنگ گرانیت نسبت به دیگر سنگ های طبیعی از قیمت بالاتری برخوردار است.


بنابراین این سنگ در مقایسه با دیگر سنگ‌ها گران‌قیمت‌تر است.


نیاز به عایق کاری:

میزان تخلخل گرانیت کم است اما اگر هر سال برای عایق کاری این سنگ اقدام نکنید، به تدریج نفوذ رطوبت و مواد اسیدی، به سنگ آسیب رسانده و حتی منجر به لک شدن آن می‌شود.


احتمال زنگ زدگی:

اگر میزان آهن موجود در سنگ گرانیت موردنظر شما بالا باشد، این سنگ در مجاورت باران و رطوبت دچار زنگ زدگی خواهد شد.


انتشار رادیواکتیو:

سنگ گرانیت در محیط‌هایی که در مجاور اشعه گاما هستند امواج رادیواکتیو ساطع می‌کند. بنابراین استفاده از این سنگ برای کف محیط‌های درمانی مجاز نیست.


چرا باید در کف از سنگ گرانیت استفاده کنیم
از سنگ گرانیت بهتر است در محیط های درمانی استفاده نشود.


توجه داشته باشید که انتشار رادیواکتیو تنها در مجاورت گاما روی می‌دهد؛ بنابراین استفاده از این سنگ در داخل منازل، دفاتر و مراکز تجاری خطری به همراه ندارد. حتی جالب است بدانید که گرانیت به دلیل دوام بالا بهترین سنگ برای محیط‌های درمانی، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها است؛ اما از این سنگ در اتاق‌هایی که احتمال انتشار اشعه گاما وجود دارد استفاده نمی‌شود.


نصب دشوار:

از آنجایی که گرانیت بسیار سنگین است، نصب این سنگ و ایجاد یک کف تراز کار بسیاری دشواری است. نصب گرانیت برای کف باید توسط افراد متخصص انجام شود و البته هزینه نصب گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ‌ها بالاتر است.


انواع فرآوری گرانیت برای کف

انتخاب فرآوری گرانیت برای کف از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر سنگ گرانیت پولیش شده باشد، به شدت صیقلی و لیز خواهد بود. این نوع سنگ‌ها برای محل‌ سکونت کودکان و افراد سالمند مناسب نیستند. از طرف دیگر انتخاب گرانیت پولیش شده به این معناست که مدام باید کف را تمیز کنید. زیرا سطح پولیش شده مدام در اثر تردد ساکنان لک می‌شود و باید به دفعات بیشتری کف را تمیز کنید.


فراوری گرانیت برای کف
بهتر است از فراوری پولیش برای سنگ کف استفاده نکنید.


اگر این سنگ را برای کف پذیرایی، آشپزخانه یا سرویس بهداشتی در نظر گرفته‌اید، بهتر است فرآوری‌های دیگری مانند فرآوری آتشی، تیشه‌ای یا چرمی استفاده کنید. برخی از فرآوری‌های مناسب برای گرانیت کف به شرح زیر هستند:

  • چرمی (Leather)؛
  • آتشی (Flamed)؛
  • تیشه‌ای (Brushed Hammer)؛
  • براش (Brush)؛
  • هوند (Hond).

برای مطالعه بیشتر راجب فرآوری‌ها به مقاله انواع فراوری سنگ مراجعه کنید.


گرانیت برای کف در مقایسه با دیگر سنگ از نظر قیمت

در این بخش سنگ گرانیت را با دیگر سنگ ها برای استفاده در کف ساختمان مقایسه کرده‌ایم:

  1. اگر به دنبال یک انتخاب اقتصادی برای کف هستید باید سنگ‌های ماسه‌سنگی را انتخاب کنید.
  2. اگر به دنبال سنگ‌هایی با قیمت متوسط هستید، می‌توانید سنگ‌های کوارتز و آهکی را تهیه کنید.
  3. اما اگر از نظر اقتصادی محدودیتی ندارید، بهتر است گرانیت، مرمر یا مرمریت را انتخاب کنید.


گرانیت، مرمر و مرمریت؛ کدام برای کف مناسب است؟

در این بخش گرانیت، مرمر و مرمریت را در بخش های زیر با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

  • از نظر زیبایی؛
  • از نظر دوام؛
  • از نظر نگهداری؛
  • از نظر هزینه.

در ادامه هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم:


از نظر زیبایی:

گرانیت با ظاهر متراکم، مملو از ذرات و دانه‌های ریز و در هم تنیده است. سطح سنگ رنگ مات و رگه‌های محسوسی دارد. اما مرمریت رگ‌های محو و مواجی دارد و رنگ و طرح سنگ در تمام قسمت‌ها تقریبا یکدست است.


مقایسه سنگ گرانیت برای کف با دیگر سنگ ها
گرانیت ظاهر متراکم، مملو از ذرات و دانه‌های ریز و در هم تنیده دارد.


مرمرها نورگذر و شفاف هستند و نور فضا را چند برابر می‌کنند و البته تنوع رنگی بسیار بالایی دارند.


از نظر دوام:

سنگ گرانیت بسیار مقاومت است و در مقایسه با مرمر و مرمریت سنگ سخت‌تری به شمار می‌رود.


از نظر نگهداری:

میزان تخلخل گرانیت در مقایسه با مرمرها و مرمریت‌ها کمتر است و نتیجه به نگهداری کمتری نیاز دارد.


از نظر هزینه:

گرانیت در مقایسه با بسیاری از سنگ‌های طبیعی گران‌قیمت‌تر است اما وقتی صحبت از مرمرها و مرمریت‌ها به میان می‌آیند از آنجایی این سنگ‌ها انتخاب‌های لوکسی به شمار می‌روند از گرانیت‌ها گران‌تر هستند.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت برای کف آموختیم:

گرانیت سنگ بسیار مقاومی است که فشار ناشی از تردد بالا را تحمل می‌کند و حتی در محیط‌های خارجی نیز در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاوم است. در این مقاله با مزایا و معایب گرانیت برای کف آشنا شدیم و دریافتیم که گرانیت برای مناطق سرد انتخاب مناسبی نیست زیرا سطح بسیار سردی دارد؛ اما به دلیل مقاومت حرارتی بالا می‌تواند سنگ شومینه بسیار خوبی باشد. همچنین به بررسی فرآوری‌های متفاوت گرانیت پرداختیم و این سنگ را از نظر قیمت و ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی با مرمر و مرمریت‌ مقایسه کردیم. اگر سوال دیگری در زمینه استفاده از گرانیت برای کف، ذهن شما را مشغول کرده است، با کارشناسان ایران کانتر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط