ایران کانتر

سنگ گرانیت را چگونه تمیز کنیم؟

سنگ گرانیت را چگونه تمیز کنیم؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱۶

سنگ گرانیت دوام بسیار بالایی دارد؛ اما یک محصول طبیعی است و دارای خلل و فرج می‌باشد. سنگ گرانیت را چگونه تمیز کنیم؟ از چه موادی باید برای تمیز کردن این سنگ استفاده کنیم؟ در چه فواصلی باید گرانیت را تمیز کنیم؟ برای پاک کردن لک‌های متفاوت چه اقدامی انجام دهیم؟ گرانیت بیرون از منزل را چطور تمیز کنیم؟ در ادامه این مقاله نکاتی برای مراقبت از گرانیت را درج خواهیم کرد که به نگهداری و نظافت این سنگ کمک می‌کنند؛ نحوه تمیز کردن گرانیت در داخل و خارج از منزل بررسی می‌کنیم و دستورالعملی برای تمیز کردن گرانیت در اختیار شما قرار می‌دهیم.


مراقبت از گرانیت

در ابتدا اگر راجب سنگ گرانیت اطلاعات کاملی ندارید توصیه می‌کنیم مقاله سنگ گرانیت چیست؟ را مطالعه کنید. قبل از اینکه نوبت به مراقبت و تمیز کردن گرانیت برسد، برای اطمینان از دوام گرانیت باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • عایق‌کاری؛
  • مقاومت در برابر حرارت؛
  • عدم برخورد اشیای تیز؛
  • گردگیری مرتب؛
  • جلوگیری از بروز لک.

در ادامه هریک را جداگانه بررسی می‌کنیم:


عایق‌کاری:

متخصصان نصب گرانیت از عایق بودن سنگ اطمینان حاصل می‌کنند؛ اما پس از گذشت چند سال ممکن است عایقی که در روز اول توسط متخصص برای سنگ در نظر گرفته شده است از بین برود. در این حالت باید دوباره سنگ را عایق کنید.


 چگونه سنگ و سرامیک را تمیز کنیم
برای عایق کاری سنگ اقدام کنید تا دوام آن افزایش پیدا کند.


برای اطمینان از عایق بودن سنگ آب مقطر را روی گرانیت بریزید، اگر آب بلافاصله جذب سنگ شد، باید با کارشناسان تماس بگیرید و سنگ را دوباره عایق کنید.


مقاومت در برابر حرارت:

با وجود اینکه گرانیت یک سنگ آذرین است و مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد بهتر است ظروف داغ را مستقیم روی آن قرار ندهید. تصور کنید که رایانه جدیدی خریداری کرده‌اید که قدرت پردازش بالایی دارد. مسلماً کمتر پیش می‌آید که از نهایت قدرت پردازش رایانه خود استفاده کنید؛ به همین دلیل رایانه شما تا سال‌ها می‌تواند به خوبی و با سرعت به عملکرد خود ادامه دهد.


 روش جلا دادن سنگ
برای قرار دادن ظروف داغ روی گرانیت از زیرقابلمه‌ای یا یک دستمال استفاده کنید.


برای گرانیت نیز ماجرا از همین قرار است، درست است که گرانیت یک سنگ تشکیل شده از مواد آتشفشانی است؛ اما اگر می‌خواهید تا سال‌ها از آن بهره ببرید، بهتر است از حداکثر توان سنگ استفاده نکنید و ظروف داغ را مستقیم روی آن قرار ندهید.


عدم برخورد اشیای تیز:

سنگ گرانیت پس از الماس دومین سنگ سخت جهان است و مقاومت سایشی بسیار بالایی دارد؛ اما این به این معنا نیست که می‌توانید از گرانیت به عنوان تخته کار استفاده کنید. حتی برای برش یک تکه نان نیز بهتر است از یک تخته استفاده کنید تا احتمال خط افتادن گرانیت به حداقل برسد.


 مایع براق کننده سنگ کف
با چاقو روی سنگ گرانیت کار نکنید.


همینطور توصیه می‌شود زیر پایه‌های مبلمان ضربه‌گیر نصب کنید تا هنگام جابه‌جایی، خط و خشی روی سنگ گرانیت کف ایجاد نشود.


گردگیری مرتب:

تمیز کردن گرانیت را به تعویق نیندازید. روزانه با یک دستمال میکروفایبر نرم و خشک باقیمانده مواد غذایی را از کانترتاپ گرانیت پاک کنید.


بهترین جرم گیر سنگ
با دستمال میکروفایبر نرم و خشک باقیمانده مواد غذایی را از کانترتاپ گرانیت پاک کنید.


با یک جاروی دستی یا برقی خرده‌های نان و ذراتی که روی کف گرانیت ریخته است را جمع کنید.


جلوگیری از بروز لک:

گرانیت مقاومت اسیدی بسیار بالایی دارد؛ اما بهتر است پس از ریختن سرکه، آبلیمو، آب گوجه فرنگی و دیگر مواد اسیدی بلافاصله سطح سنگ را پاک کنید.


 براق کننده سنگ گرانیت مشکی
پس از ریختن مواد اسیدی روی سنگ سطح سنگ را به سرعت پاک کنید.


در صورتی که از کانترتاپ یا میز جلو مبلی گرانیتی باشکوه خود برای سرو نوشیدنی استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از لک شدن سنگ از زیر لیوانی استفاده کنید.


تمیز کردن گرانیت در فضای خارجی

سنگ گرانیت به دلیل مقاومت حرارتی و مقاومت فشاری بسیار بالا و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی بهترین گزینه برای استفاده در فضاهای خارجی است. اگر از گرانیت برای محوطه‌سازی، کف پارکینگ، نمای ساختمان و آب‌نما استفاده کرده‌اید نیز می‌توانید به سادگی آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن گرانیت به این شکل عمل کنید:

  • در هر یک گالن آب گرم یک چهارم پیمانه مایع ظرف‌شویی بریزید. تی زمین شوی یا اسفنج را به این محلول آغشته و گرانیت را پاک کنید. تمیز کردن دیوار گرانیتی در فضای خارجی باید از بالا به پایین انجام شود. در صورت نیاز بهتر است از یک نردبان کمک بگیرید.
  • پس از تمیز کردن هر بخش از آب برای تمیز کردن آلودگی استفاده کنید.
  • اگر لک عمیقی روی سنگ ایجاد شده است، مقداری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید تا خمیری با غلظت کره بادام زمینی ایجاد شود. سپس لایه ضخیمی از خمیر را روی لکه پهن کنید و اجازه دهید خشک شود. در نهایت خمیر را با یک اسفنج مرطوب پاک کنید.


لوازم مورد نیاز برای نگهداری از گرانیت

برای اینکه تا مدت‌ها از سنگ گرانیت به خوبی استفاده کنید باید مرتب آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن گرانیت به این لوازم نیاز دارید:

  • یک تا دو پارچه میکروفایبر؛
  • یک اسپری؛
  • یک کاسه کوچک؛
  • یک سطل.

مواد شوینده زیر را نیز تهیه کنید:

  • یک بطری مایع ظرف‌شویی؛
  • یک بطری مایع ایزوپروپیل الکل؛
  • یک بطری جوش شیرین؛
  • یک بطری آب اکسیژنه یا هیدروژن پروکساید؛
  • یک رول سلفون؛
  • یک رول چسب کاغذی؛
  • یک بطری روغن سبزیجات.

در ادامه نحوه استفاده از این مواد را درج می‌کنیم.


پاک کردن لکه های متفاوت از سطح گرانیت

آب، مواد روغنی و مواد طبیعی می‌تواند منجر به لک شدن سطح گرانیت شوند. لک ایجاد شده عمیق نیست و شما می‌توانید با استفاده از مواد شوینده مناسب آن را برطرف کنید:

  • پاک کردن رد آب؛
  • پاک کردن لک مواد طبیعی؛
  • پاک کردن لک مواد روغنی.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


پاک کردن رد آب:

همانطور که گفته شد ترکیب آب و الکل ایزوپروپیل بهترین حلال برای پاک کردن رد آب از روی گرانیت است.


پاک کردن لک مواد طبیعی:

برای پاک کردن لک مواد طبیعی از هیدورژن پراکساید 12 درصد استفاده کنید. این محلول تمام آثار برجای مانده از مواد طبیعی و مواد غذایی را از گرانیت پاک می‌کند.


پاک کردن لک مواد روغنی:

پاک کردن مواد روغنی از سطح گرانیت به ظرافت بیشتری نیاز دارد برای این منظور باید یک پیمانه آب سرد را با یک پیمانه الکل ایزوپروپیل در اسپری بریزید و مخلوط کنید.


 رزین براق کننده سنگ گرانیت
لک چربی و دیگر لک‌ها را با روش درست از سطح گرانیت پاک کنید.


مخلوط را روی گرانیت اسپری کنید و با یک دستمال مایکروفایبر سطح را تمیز کرده و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.


تمیز کردن لک های سرسخت از روی گرانیت

اگر سطح گرانیت به دلیل ریختن آبمیوه و نوشیدنی‌های رنگی لک شده است، دست به کار شوید و یک خمیر تمیز کننده خانگی بسازید. برای ساخت تمیز کننده خانگی مراحل زیر را طی کنید.

  1. در کاسه کوچکی، یک دوم پیمانه جوش شیرین را با یک دوم قاشق چای‌خوری هیدروژن پروکساید ترکیب کنید تا خمیر سفتی ایجاد شود. اگر لکه مورد نظر بزرگ است، مقدار مواد را دو برابر کنید.
  2. خمیر را به ضخامت نیم سانتی‌متر روی لک پهن کنید. روی خمیر را با سلفون یا کیسه فریزر بپوشانید.
  3. لبه‌های سلفون یا کیسه فریزر را با چسب کاغذی در محل ثابت کنید.
  4. اجازه دهید خمیر برای ۲۴ ساعت روی لک باقی بماند.
  5. سپس پلاستیک را بردارید و اجازه دهید خمیر خشک شود. به این ترتیب پاک کردن آن نیز ساده‌تر خواهد بود و تمام آلودگی جذب خمیر می‌شود.
  6. در صورت نیاز مراحل را تکرار کنید تا لک به طور کامل از بین برود.


گرانیت را در خانه براق کنید

اگر سطح گرانیت کمی مات شده است، می‌توانید تا قبل از عایق کردن مجدد گرانیت، آن را به طور موقت براق کنید. برای این منظور چند قطره روغن سبزیجات مانند روغن زیتون بی‌بو را روی یک دستمال میکروفایبر بریزید. تمام صفحه گرانیت را با این دستمال تمیز کنید. سپس با یک دستمال مایکروفایبر خشک دیگر سطح گرانیت را تمیز کنید تا سنگ براق شود.


 نحوه پاك كردن لكه از روي سنگ
گرانیت را می‌توانید به طور موقت براق کنید.


همانطور که گفته شد نتیجه این تکنیک موقت است و باید برای عایق کردن سنگ با کارشناسان ایران کانتر تماس بگیرید.

نکته: برای براق شدن کف از روغن استفاده نکنید، در این صورت سطح صیقلی و لیز خواهد شد.


چه کارهایی برای مراقبت از گرانیت انجام دهیم؟

روش های مراقبت و تمیز کردن از گرانیت شامل این مراحل است:

  1. پاک کردن مایعات؛
  2. ترکیب مواد شوینده؛
  3. اسپری و دستمال کشیدن؛
  4. تی کشیدن کف.

در ادامه مقاله هر مرحله جداگانه بررسی می‌کنیم:


پاک کردن مایعات:

بلافاصله پس از ریختن مایعات روی هر سطح گرانیتی از کانترتاپ گرفته تا کف، مایع را خشک کنید.


ترکیب مواد شوینده:

برای تمیز کردن کانترتاپ و گرانیت بین کابینتی 1 قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی را در ۴ پیمانه آب گرم مخلوط کرده و در یک اسپری بریزید.


 واکس براق کننده سنگ
با محلول‌های خانگی هر لکی را از بین می‌برید.


برای تی کشیدن کف، به ازای هر چهار پیمانه آب گرم، 2 قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی در سطل زمین‌شویی بریزید.


اسپری و دستمال کشیدن:

تمام لوازم را از روی کانترتاپ بردارید و روی گرانیت بین کابینتی و کانترتاپ از محلولی که تهیه کرده‌اید اسپری کنید. سطح را با یک دستمال مایکروفایبر تمیز کنید.


تی کشیدن کف:

کف منزل، پارکینگ و محوطه باید مرتب جارو شود و تمام ذرات از سطح گرانیت زدوده شوند. این ذرات می‌توانند در دراز مدت منجر به ایجاد خط و خش روی گرانیت شوند.


تمیز کردن سنگ گرانیت
کف گرانیت را مرتب با تی و جارو تمیز کنید تا ذرات باعث خراشیده شدن سنگ نشوند.


گرانیت در کف باید به صورت هفتگی یا در مواقع نیاز با تی تمیز شود.


پاک کننده‌های خانگی برای سنگ گرانیت

همانطور که می‌دانید گرانیت مقاومت اسیدی بسیار بالایی دارد و در صورت استفاده از مواد اسیدی متوجه براق و تمیز شدن سنگ می‌شوید. اما توصیه می‌شود تا جای ممکن از مواد اسیدی برای پاک کردن گرانیت استفاده نکنید تا دوام سنگ حفظ شود. شما می‌توانید در خانه پاک کننده‌هایی از این دست را بسازید:

  • آب گرم و مایع ظرف‌شویی؛
  • آب گرم و سرکه سفید؛
  • آب گرم و جوش شیرین؛
  • آب گرم و الکل ایزوپروپیل؛
  • آب لیمو و جوش شیرین.

طرز تهیه هر یک را شرح می‌دهیم:


آب گرم و مایع ظرف‌شویی:

ساده‌ترین و بی‌خطرترین پاک کننده‌ای که می‌توانید در خانه بسازید، ترکیب آب گرم و مایع ظرف‌شویی است. کافی است چند قطره مایع ظرف‌شویی را در یک سطل آب گرم بریزید و با یک پارچه مرطوب سطح گرانیت را تمیز کنید.


آب گرم و سرکه سفید:

سرکه یک ضدعفونی کننده طبیعی است و می‌توانید از آن برای استریل کردن و ضدعفونی سطح گرانیت استفاده کنید. برای این منظور سرکه و آب را با نسبت مساوی ترکیب و در یک اسپری بریزید. سپس با یک دستمال و اسپری سطح گرانیت راز ضدعفونی کنید.


آب گرم و جوش شیرین:

جوش شیرین یک پاک کننده طبیعی است و می‌تواند بسیاری از لک‌ها را از سطح گرانیت پاک کند. برای این منظور با ترکیب آب گرم و جوش شیرین یک خمیر ایجاد کرده و آن را 5 دقیقه روی لک قرار دهید.


 از بین بردن لکه جرم گیر روی سنگ
با ترکیب آب گرم و جوش شیرین یک خمیر برای پاک کردن لکه از روی سنگ ایجاد کنید.


سپس سطح مورد نظر را با دستمال مرطوب پاک کنید.


آب گرم و الکل ایزوپروپیل:

الکل ایزوپروپیل بهترین حلال برای پاک کردن رد برجای‌مانده از آب روی گرانیت است. برای این منظور الکل ایزوپروپیل را به نسبت مساوی با آب مخلوط کرده و در اسپری بریزید. پس از پاک کردن لک، الکل را با آب از سطح سنگ تمیز کنید.


آب لیمو و جوش شیرین:

آبلیمو نیز یک ضدعفونی کننده طبیعی است که می‌تواند لک‌ها را از سطح گرانیت پاک کرده و آن را ضدعفونی کند. برای این منظور از ترکیب آبلیمو و جوش شیرین یک خمیر تهیه کرده و آن را روی لک قرار دهید پس از خشک شدن خمیر، سطح را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.


از لک شدن سنگ جلوگیری کنید

اکنون که تمام اقدامات لازم را برای تمیز کردن سنگ گرانیت انجام داده‌اید بهتر است برای آینده نیز آماده باشید و قبل از اینکه لک اجازه تشکیل شدن داشته باشد آن را از بین ببرید. هرگونه آلودگی را بلافاصله تمیز کنید؛ این مسئله در مورد مواد اسیدی و آبمیوه‌ها بیش از پیش اهمیت دارد. به جای دستمال کشیدن و پخش کردن مایع روی سطح گرانیت سعی کنید با ضربه زدن مایعات و مواد اسیدی را با دستمال از سطح سنگ پاک کنید. به این ترتیب احتمال انتشار لک کمتر می‌شود.


 چگونه لکه آبلیمو را از روی سنگ پاک کنیم
با تمیز کردن مرتب گرانیت، زیبایی روز اول را حفظ کنید.


نیازی نیست برای تمیز کردن سنگ از اسکاج، سیم ظرف‌شویی و پاک کننده‌های شیمیایی مانند وایتکس و مواد اسیدی استفاده کنید. پاک کننده‌های طبیعی می‌توانید به سادگی هر نوع لکی را از بین ببرید. از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است برای دوام کانترتاپ گرانیتی زیبای خود، زیرلیوانی تهیه کرده و البته برای پایه میزها و مبلمان نیز ضربه گیر نمدی یا پلاستیکی تهیه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ گرانیت را چگونه تمیز کنیم آموختیم:

گرانیت مقاوم‌ترین و بهترین انتخاب برای استفاده در آشپزخانه و کف فضاهای داخلی و خارجی است. در واقع محدودیتی برای استفاده از گرانیت وجود ندارد. اگر نحوه تمیز کردن سنگ گرانیت را بدانید به خوبی می‌توانید تا سال‌ها از جلوه باشکوه این سنگ لذت ببرید. در این مقاله روش تمیز کردن سنگ گرانیت در کانترتاپ، بین کابینت، کف، نما و فضاهای خارجی را بررسی کردیم. شما را با پاک کنندگان‌های خانگی و نحوه زدودن لک‌های متفاوت آشنا کردیم. اکنون می‌توانید با مراقبت از سنگ گرانیت از لک شدن آن جلوگیری کرده و در صورت نیاز آن را تمیز کنید. در صورتی که سنگ گرانیت شما براقیت روز اول را ندارد، برای عایق و نانو کردن سنگ با کارشناسان ایران کانتر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط