ایران کانتر

سنگ اسلب چیست؟ + ابعاد و مزایا و معایب سنگ اسلب

سنگ اسلب چیست؟ + ابعاد و مزایا و معایب سنگ اسلب
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۲۱

سنگ اسلب پرفروش‌ترین محصول در بازار سنگ‌های طبیعی است و شما می‌توانید از انواع سنگ‌های طبیعی مانند گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن و چینی اسلب تهیه کنید. اسلب‌ها برش‌های بزرگی از سنگ هستند که در بخش‌های متفاوتی از ساختمان به کار گرفته می‌شوند. در این مقاله به بررسی اسلب، کاربردها و تکنیک‌های اجرای آن خواهیم پرداخت.


سنگ اسلب چیست؟

اسلب نام نوعی سنگ نیست این اصطلاح برای اشاره به نوعی برش از سنگ به کار برده می‌شود. سنگ اسلب برش بزرگی از یک کوپ سنگ طبیعی است. سنگ خام پس از استخراج در ابعاد بزرگ راهی کارخانه می‌شود و در آنجا با ضخامت کم به صورت یک صفحه صاف بریده شده و در نهایت در اختیار مشتری گذاشته می‌شود. این سنگ را می‌توان در کف، دیوارها یا در دکوراسیون به کار گرفت. اسلب‌های سنگ با توجه به نوع کاربری فرآوری شده و در سازه به کار گرفته می‌شوند.


ابعاد سنگ اسلب

از آنجایی که ابعاد اسلب به ابعاد کوپ سنگ خام، یعنی سنگی که از معدن خارج شده است بستگی دارد نمی‌توان اندازه مشخص و ثابتی را برای آن در نظر گرفت. سنگ‌های طبیعی پس از استخراج قبل از فرآوری در کارخانه‌ها به ابعاد متفاوتی بریده می‌شوند. معمولا به سنگ‌هایی که با ابعاد 100x100 یا 120x220 و با ضخامت 2 یا 3 سانتی‌متر اسلب گفته می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب ابعاد سنگ اسلب مقاله انواع سایز اسلب سنگ کلیک کنید.


ابعاد سنگ اسلب
سنگ اسلب به سنگی گفته می‌شود که بیش از 70 سانتی‌متر طول و عرض داشته باشد.


در بازار سنگ به هر برشی که بیش از 70 سانتی‌متر طول و عرض داشته باشد، اسلب گفته می‌شود. در نظر داشته باشید که بزرگ‌ترین کوپ سنگ مجاز برای برش در دستگاه اره‌بر 1.75x1.85x3 است. در صورتی که به اندازه‌های بزرگ‌تر نیاز دارید باید تجهیزات برش کارخانه موردنظر را بررسی کنید، کارخانه‌ها برای برش سنگ‌های نرم آهکی مانند مرمر از اره نرم‌بر و برای برش سنگ‌های سخت مانند گرانیت از اره سخت‌بر استفاده می‌کنند. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ کوپ به مقاله سنگ کوپ چیست؟ مراجعه کنید.

اسلب سنگ، سنگی با ابعاد بزرگ است که در مقایسه با دیگر انواع سنگ ضخامت بیشتری دارد و در بخش‌های مختلفی از بنا به کار گرفته می‌شود. شما میتوانید با یک اسلب سنگ یک دیوار دکوراتیو بسازید یا از اسلب سنگ دلخواه خود برای کف، کانتر و روی میز ناهارخوری استفاده کنید.


کاربردهای متفاوت سنگ اسلب

سنگ طبیعی را به اشکال متفاوتی می‌توان به کار گرفت و محدودیتی در استفاده از اسلب سنگ وجود ندارد. برخی از کاربردهای اسلب به شرح زیر است:

  • سنگ کف؛
  • کانترتاپ و صفحه روی کابینت؛
  • سنگ اسلب برای جزیره آشپزخانه؛
  • سنگ اسلب برای اتاق خواب؛
  • سنگ روی میز ناهارخوری و جلومبلی؛
  • سنگ اسلب آشپزخانه؛
  • سنگ پشت تلویزیون؛
  • دیوارهای کاذب دکوراتیو؛
  • سنگ شومینه؛
  • پاگرد راه پله.

در ادامه هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.


سنگ کف:

اگر به دنبال ایجاد یک کف لوکس باشید، استفاده از اسلب سنگ در ابعاد متفاوت گزینه مناسبی است و جلوه بسیار جذابی به ساختمان می‌بخشد.


 معایب سنگ اسلب
از سنگ اسلب کف در تناسب با دیوار و کانتر به کار بگیرید.


شما می‌توانید از اسلب مرمریت، گرانیت و تراورتن با فرآوری مناسب برای کف استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر راجب کاربرد سنگ اسلب برای کف می‌توانید مقاله سنگ اسلب کف سالن را مطالعه کنید.


کانترتاپ و صفحه روی کابینت:

استفاده از اسلب برای جلوگیری از بروز درز در کانتر و صفحه روی کابینت هوشمندانه است. هر اندازه اسلب بزرگ‌تر باشد، احتمال ایجاد درز در کانترتاپ کمتر خواهد شد.


 معنی اسلب چیست
کانترتاپی که از اسلب سنگ تهیه شده است بسیار با کیفیت‌تر است.


شما می‌توانید از اسلب گرانیت به دلیل مقاومت اسیدی بالا در آشپزخانه استفاده کنید. اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که چه اسلبی برای کانترتاپ مناسب تر است؟ برای پاسخ به این سوال به مقاله کانترتاپ چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب برای جزیره آشپزخانه

بهترین سنگ‌های اسلب برای جزیره آشپزخانه، سنگ‌های گرانیت، کوارتزیت و مرمر است که مزایا و معایب خاص خود را دارند و در ابعاد استاندارد برش می‌خورند. سنگ اسلب برای جزیره آشپزخانه باید در برابر خط و خش، حرارت و مواد شوینده مقاومت بالایی داشته باشد و آسیب پذیر نباشد.



سنگ اسلب برای اتاق خواب:

اگر به فکر بازسازی اتاق خواب هستید یا می‌خواهید طراحی منحصربه‌فردی را برای اتاق‌های مستر ساختمان در نظر بگیرید، بهتر است به استفاده از سنگ اسلب برای اتاق خواب بیشتر فکر کنید. استفاده از سنگ اسلب برای اتاق خواب بر ارزش ملک شما می‌افزاید و اتاق خواب‌های ساده را به مکان‌هایی لوکس تبدیل می‌کند.



سنگ روی میز ناهارخوری و جلومبلی:

استفاده از سنگ طبیعی برای روی میز، دکوراسیون متفاوتی را ایجاد می‌کند. بهترین انتخاب برای صفحه روی میز، اسلب است.


 سنگ اسلب کف
هر اندازه اسلب بزرگ‌تر باشد، احتمال ایجاد درز در کانترتاپ کمتر خواهد شد.


با توجه به ابعاد سنگ و کاربرد آن می‌توانید اسلب سنگ‌های متفاوت را انتخاب کنید.

سنگ پشت تلویزیون:

شما می‌توانید با نصب یک اسلب در پشت تلویزیون یک نقطه عطف در فضا ایجاد کنید.


 سنگ اسلب آشپزخانه
پشت تلویزیون بهترین فضا برای نمایش اسلب است.


تکنیک‌هایی مانند بوک مچ و فورمچ برای سنگ اسلب در پشت تلویزیون مناسب هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.


دیوارهای کاذب دکوراتیو:

روی هم رفته شما می‌توانید از اسلب در بخش‌های مختلف بنا استفاده کنید، یک دیوار پذیرایی را با اسلب تزئین کنید، در اتاق کنفرانس از آن استفاده کنید و حتی در لابی (برای انتخاب سنگ ماسب برای لابی به مقاله سنگ اسلب برای لابی را مطالعه کنید) از زیبایی سنگ اسلب بهره‌مند شوید.


 بزرگترین ابعاد سنگ اسلب
نورپردازی مرمر در دیوارهای دکوراتیو در حال رواج پیداکردن است.


محدودیتی در انتخاب سنگ اسلب دکوراتیو وجود ندارد؛ اما اگر اسلب مرمر را انتخاب کنید می‌توانید از خاصیت عبور نور این سنگ سود ببرید. در پشت اسلب مرمر منابع نور تعبیه کرده و یک دیوار دکوراتیو ایجاد کنید.
برای مطالعه بیشتر به مقاله سنگ اسلب برای دیوار مراجعه کنید.


سنگ شومینه:

اگر برای تزئین دیوار شومینه به دنبال انتخاب یک سنگ هستید، می‌توانید از اسلب گرانیت یا تراورتن استفاده کنید.


 ابعاد سنگ اسلب پشت تلویزیون
تکنیک بوک مچ برای دیوار شومینه در هماهنگی با کف، دکوری مدرن را تشکیل می‌دهد.


علاوه بر انتخاب یک متریال مقاوم در برابر حرارت، از زیبایی این سنگ‌ها نیز بهره‌مند شوید. سنگ چینی اسلب گزینه مناسبی برای کنار شومینه می‌باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله سنگ اسلب برای شومینه مراجعه کنید.


پاگرد راه پله:

شما می‌توانید مانند تصویر زیر از اسلب سنگ برای پاگرد پله استفاده و دکوراسیون متفاوتی را ایجاد کنید. سنگ اسلبی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با تکنیک برش رگه (Vein Cut) بریده شده است.


 ابعاد سنگ اسلب کف
پاگرد پله را با اسلب دلخواه به یک المان تزئینی تبدیل کنید.


استفاده از برش رگه منجر به ایجاد نمای خطی در اسلب می‌شود. پله سنگی یکی از مواردی است که باعث می‌شود تا دکوراسیون زیبایی و لوکسی ایجاد شود.


تکنیک های فرآوری سنگ اسلب

یکی از جذابیت‌های اسلب سنگ، طرح‌ها و رگه‌های طبیعی موجود در سنگ است. اسلب بوک مچ و فور مچ چیست؟ مهندسان زمین‌شناسی هنگام استخراج در معادن با شناسایی جهت قرارگیری رگه سنگ، امکان استخراج کوپ‌هایی را میسر می‌کنند که از هندسه هنرمندانه‌ای برخوردار هستند. هندسه‌ حیرت‌انگیزی که اجرای تکنیک‌هایی از این دست را ممکن می‌کند:

  1. بوک مچ (Book Match)؛
  2. فور مچ (Four Match).

در ادامه شما را با این تکنیک‌ها آشنا خواهیم کرد:


بوک مچ (Book Match):

تولیدکنندگان برای افزایش جذابیت اسلب سنگ، راهی برای نمایش بهتر رگه‌های سنگ در نظر گرفته‌اند. آنها با اجرای تکنیک بوک مچ، دو اسلب را به صورت قرینه در کنار یکدیگر ثابت می‌کنند و یک اسلب بزرگ‌تر می‌سازند.


 ابعاد سنگ اسلب بوک مچ
سنگ اسلب بوک مچ یک نمای قرینه را ایجاد می‌کند.


زمانی که از روبه‌رو به اسلب بوک مچ نگاه می‌کنید، گویی سنگ یک کتاب عظیم است که در برابر شما باز شده و بر دیوار کوبیده شده است. نمونه‌ای از اجرای این تکنیک را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ اسلب برای پذیرایی را نیز مطالعه کنید.


فور مچ (Four Match):

تولیدکننده در تکنیک Four Match یا Quad Match به جای استفاده از 2 تکه متقارن از 4 تکه متقارن استفاده می‌کند. استفاده از 4 سنگ‌ با نقش‌ها و طرح‌های هندسی متفاوت به شما اجازه می‌دهد طرح‌های متفاوتی را در ساختمان خود اجرا کنید.


 ابعاد سنگ اسلب فورمچ
فورمچ هم مانند اسلب بوک مچ می‌باشد با این تفاوت که از 4 سنگ اسلب تشکیل می‌شود.


نمونه‌ای از اجرای تکنیک فورمچ را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. چگونه سنگ اسلب را نصب کنیم؟ برای درک این موضوع به مقاله آن مراجعه کنید.


نکات مهم برای خرید اسلب

برای خرید اسلب این دو ویژگی را در نظر داشته باشید:

  1. خصوصیات ذاتی سنگ؛
  2. حمل و نقل سنگ اسلب.

در ادامه هر یک را بررسی خواهیم کرد:


خصوصیات ذاتی سنگ:

برای انتخاب اسلب برای محل موردنظر، در کنار زیبایی ظاهری باید ویژگی‌های ذاتی سنگ را در نظر بگیرید. به عنوان مثال ممکن است استفاده از سنگ اسلب مرمر برای صفحه روی کابینت مطبخ به دلیل مقاومت اسیدی پایین مرمر انتخاب مناسبی نباشد، اما انتخاب همین اسلب برای پشت تلویزیون یا دیوارهای کاذب بسیار هوشمندانه است. مرمر نورگذر است و به شما اجازه می‌دهد با نورپردازی، دکور خیره‌کننده‌ای در منزل یا محل کار خود ایجاد کنید. برای انتخاب سنگ اسلب، کاربردی که برای سنگ در نظر دارید را به یاد داشته باشید و با مشورت کارشناسان ایران کانتر بهترین اسلب سنگ را برای سازه خود انتخاب کنید. شاید برای شما جذاب باشد تا با انواع سنگ اسلب آشنا شوید پس توصیه می‌کنیم مقاله انواع سنگ اسلب را مطالعه کنید.


حمل و نقل سنگ اسلب:

با توجه به ابعاد بزرگ، ضخامت کم و هزینه تولید و فرآوری، جابه‌جایی سنگ اسلب باید با احتیاط انجام شود. اگر هنگام جابه‌جایی دقت کافی به کار برده نشود، احتمال شکستن سنگ و بروز خسارت مالی وجود خواهد داشت. راه‌های زیادی برای حمل سنگ اسلب وجود دارد؛ اما استفاده از چارچوب‌های ساخته شده از چوب بهترین راه برای جابه‌جایی اسلب است و سنگ را از ضربات و آسیب‌های احتمالی در امان نگه می‌دارد. برای درک بیشتر این موضوع می‌توانید مقاله سنگ اسلب صادراتی را مطالعه کنید. در صورت علاقه برای مشاهده تمام سنگ های اسلب ایران کانتر به صفحه خرید سنگ اسلب مراجعه کنید.


عوامل تاثیرگذار روی قیمت سنگ اسلب

برخی از عوامل تاثیرگذار روی قیمت سنگ اسلب به شرح زیر هستند:

  • اندازه و شکل کوپ سنگ؛
  • نوع سنگ؛
  • کیفیت سنگ؛
  • هزینه فرآوری و برش؛
  • کیفیت سنگ؛
  • بوک مچ و فورمچ.

در ادامه هریک را جداگانه شرح خواهیم داد:


اندازه و شکل کوپ سنگ:

اندازه کوپ خام سنگ روی تعیین قیمت اسلب تاثیرگذار است. ممکن است شما به یک یا چند اسلب نیاز داشته باشید؛ اما تولیدکننده برای تهیه اسلب باید یک کوپ بزرگ سنگ را در دستگاه برش قرار دهد و این یعنی ماده اولیه بیشتری برای تهیه اسلب شما به کار گرفته خواهد شد.


 انواع سنگ اسلب
هرچه اندازه کوپ سنگ بیشتر باشد قیمت اسلب هم بالاتر می‌رود.


بنابراین اندازه کوپ سنگ نیز روی تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار است. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ تایل چیست؟ را نیز مطالعه کنید.


نوع سنگ:

قیمت اسلب با توجه به نوع سنگ متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال اسلب سنگ گرانیت در مقایسه با مرمر انتخاب مقرون‌‌به‌صرفه‌تری است زیرا مرمر سنگ کمیاب‌تری است.


کیفیت سنگ:

در کنار نوع سنگ کیفیت سنگ نیز روی قیمت نهایی تاثیرگذار است. به عنوان مثال درست است که مرمر سنگ کمیابی است اما اگر شما طرح خاصی از گرانیت را انتخاب کرده باشید ممکن است قیمت تمام شده از مرمر بالاتر باشد. کیفیت سنگ، میزان یکدست بودن رنگ، عدم وجود خال در سنگ و رگه‌های موجود در سنگ همه و همه روی تعیین قیمت نهایی تاثیرگذار هستند.


هزینه فرآوری و برش:

سنگ اسلب را باید با توجه به نوع استفاده فرآوری کرد. برای مثال اگر بخواهید بر خاصیت نورگذر بودن سنگ مرمر بیفزاید باید آن را با فرآوری پولیش صیقل دهید تا از ضخامت سنگ کاسته شود.


 سنگ اسلب کف پذیرایی
از فرآوری مناسب برای اسلب خود استفاده کنید.


از طرف دیگر اگر بخواهید از اسلب گرانیت برای کف استفاده کنید باید سنگی با فرآوری چرمی یا هوند سفارش دهید تا کف صیقلی و لغزنده نباشد. نوع کاربری، اندازه اسلب سنگ و فرآوری سنگ همه و همه قیمت اسلب سنگ را تغییر می‌دهند.


بوک مچ و فورمچ:

در نهایت اگر تکنیک بوک مچ یا فورمچ را در نظر بگیرید، هزینه پیاده‌سازی این تکنیک در کنار عوامل دیگر قیمت نهایی را مشخص خواهد کرد. در صورت علاقه می‌توانید مقاله از کجا سنگ اسلب بخریم را مطالعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ اسلب چیست آموختیم:

در این مقاله با ابعاد متداول سنگ اسلب، کاربردهای این سنگ و عوامل تاثیرگذار روی قیمت سنگ اسلب آشنا شدید. در مورد اهمیت خصوصیات ذاتی سنگ و حمل و نقل اسلب سنگ صحبت کردیم و شما را با تکنیک‌های بوک مچ و فور مچ آشنا کردیم. اکنون می‌توانید با آگاهی بیشتر برای سفارش اسلب سنگ اقدام کنید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از تهیه سنگ اسلب، جزئیات پروژه را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید. آنها شما را در زمینه خرید و انتخاب اسلب همراهی می‌کنند.

مقالات مرتبط