ایران کانتر

سنگ اسلب برای پذیرایی + سنگ اسلب کف پذیرایی

سنگ اسلب برای پذیرایی + سنگ اسلب کف پذیرایی
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۱۱

سنگ اسلب طبیعی یکی از فرآورده‌های تولید سنگ ساختمانی است که برای طراحی فضای داخلی اتاق پذیرایی یا هال کاربرد فراوانی دارد. این سنگ با محبوبیت روزافزون بازار بین المللی مواجه شده و تولیدات داخلی آن کیفیت بالایی دارند. سنگ اسلب هرچند که هم برای فضای تجاری و هم مسکونی کاربرد دارد اما وقتی به طراحی فضای داخلی می‌رسیم، با ایده‌های بسیار زیبای طراحان مواجه می‌شویم.


انواع سنگ اسلب برای پذیرایی

سنگ اسلب مناسب پذیرایی باید در کنار اینکه سنگی مرغوب و باکیفیت باشد همچنین زیبایی و طرح جذابی داشته باشد تا در پذیرایی جلوه کند. سنگ اسلب برای پذیرایی خود را از بین سنگ های طبیعی انتخاب کنید و از اسلب بوک مچ و فورمچ نیز استفاده کنید تا سالن پذیرایی خود را چندین برابر جذاب کنید. بهترین سنگ های اسلب برای پذیرایی عبارتند از:

  • سنگ مرمر؛
  • سنگ مرمریت؛
  • سنگ تراونیکس؛
  • سنگ تراورتن؛
  • سنگ چینی یا سنگ کریستال؛
  • سنگ گرانیت.

در ادامه به صورت مختصر در مورد ویژگی هر یک، جهت استفاده در پذیرایی توضیحاتی ارائه می‌دهیم:


سنگ مرمر:

نهایت ظرافت و زیبایی را می‌توان از سنگ مرمر انتظار داشت. این سنگ در زیر نور با انعکاس داخلی خود به زیبایی می‌درخشد. مرمر همچنین به عبور نور از خود شهرت دارد. مرمر برای نور کاری مخفی (در پشت سنگ) کاربرد دارد. تنوع رنگی بسیار بالا در این جنس می‌تواند مخاطبان را شگفت زده کند. سنگ مرمر برای طراحی داخلی هال پرکاربرد بوده اما قیمت نسبتا بالایی دارد. برای مطالعه خواص و ویژگی های سنگ مرمر می‌توانید مقاله سنگ مرمر چیست؟ را مطالعه کنید.


سنگ مرمریت:

مرمریت در صورت صیقل حرفه‌ای می‌تواند نور را به زیبایی هرچه تمام‌تر منعکس کند. تنوع رنگ بالایی داشته و جنس آن ظرافت خاصی دارد.


سنگ اسلب مرمریت برای پذیرایی
سنگ اسلب مرمریت برای پذیرایی سطحی شفاف و براق دارد.


این سنگ که از سنگ‌های نرم و ظریف است برای طراحی داخلی اتاق پذیرایی کاربرد فراوانی دارد. قیمت مرمریت در مقایسه با مرمر، مقرون به صرفه است. برای اینکه با ویژگی ها و کاربردهای این سنگ آشنا شوید مقاله سنگ مرمریت چیست؟ را مطالعه کنید.


سنگ تراونیکس:

این سنگ می‌تواند نور را از بخش‌هایی از خود عبور دهد. در قسمت‌هایی نیز انعکاس درونی دارد. یعنی با تابیدن نور برخی از رگه‌ها و رنگ‌های داخلی سنگ آشکار می‌شود. این سنگ قیمت مناسب‌تری نسبت به سنگ مرمر دارد. تراونیکس در واقع ترکیبی از مرمر و تراورتن بوده که برای طراحی فضا داخلی اتاق پذیرایی کاربرد فراوانی دارد.


سنگ تراورتن:

این سنگ برای طراحی داخلی پذیرایی کم کاربرد است. گاهی با توجه به سفارش مشتری و نظر طراح سفارش داده می‌شود. این سنگ چگالی بالایی ندارد و وزن ساختمان را چندان افزایش نمی‌دهد. ازاین‌رو در حفظ استحکام سازه موثر است. تراورتن با رنگ‌های گرم خود می‌تواند تم فضای داخلی پذیرایی را گرم کند. برای مطالعه بیشتر به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ چینی یا سنگ کریستال:

برای پوشش‌های یک‌دست کف و دیوار‌های عمومی در فضا داخلی پذیرایی کاربرد زیادی دارد. این سنگ در برابر رطوبت مقاومت خوبی داشته و قیمت آن مناسب است. تنوع رنگی این جنس چندان زیاد نیست. اگر به دنبال سنگ‌هایی با طرح نسبتا ساده هستید انواع سنگ کریستال مناسب هستند. سنگ چینی کریستال چیست؟ برای مطالعه بیشتر این سنگ کلیک کنید.


سنگ گرانیت:

این سنگ دارای استحکام و دوام بسیار بالایی است. البته این جنبه برای فروشگاه‌ها که حجم رفت و آمد زیادی دارند اهمیت دارد.


سنگ اسلب گرانیت برای پذیرایی
سنگ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ ها استحکام بیشتری دارد.


نسبت به سایر سنگ‌هایی که نام بردیم گرانیت قیمت بالاتری دارد. وقتی به خوبی صیقل بخورد سطح آن حالت آینه‌ای شده و انعکاس آن چشم نواز می‌شود. تنوع رنگ در این سنگ بالا نیست. اگر علاقه مند هستید اطلاعات جامع و کاملی را راجب سنگ گرانیت بدست آورید مقاله سنگ گرانیت چیست؟ را مطالعه کنید.

سنگ اسلب هرچند که هم برای فضای تجاری و هم مسکونی کاربرد دارد اما وقتی به طراحی پذیرایی و هال می‌رسیم، با ایده‌ها بسیار زیبای طراحان فضا داخلی مواجه می‌شویم.


بهترین سنگ اسلب برای پذیرایی

حال با‌توجه به این که کاربرد، انواع جنس و فرآوری سنگ اسلب برای پذیرایی را شناختید نوبت به انتخاب بهترین سنگ اسلب برای پذیرایی می‌رسد. بهترین سنگ به سبک طراحی داخلی، سلیقه شما، نظر طراح، شرایط پذیرایی و انتظارات شما از ویژگی‌های سنگ بستگی دارد. سنگ مرمر وقتی بهترین گزینه است که بخواهید نورمخفی برای آن کار کرده و قصد هزینه نسبتا بالایی داشته باشید. سنگ گرانیت زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بخواهید به دوام و استحکام کار توجه کنید. سنگ مرمریت دارای امکان صیقل بالایی بوده و می‌تواند با بودجه کمتر نسبت به گرانیت، در طراحی داخلی خوش بدرخشد. اگر هم نورپردازی مخفی می‌خواهید اما محدودیت بودجه دارید سنگ تراونیکس می‌تواند بهترین گزینه باشد. زمانی هم که به دنبال رنگ روشن با طرح‌های ملایم هستید، سنگ چینی می‌تواند با هماهنگی رنگ بالا برای کفپوش یا پوشش سراسری دیوارهای عمومی کاربرد داشته باشد. در پایان تراورتن هم با وجود رنگ‌های گرم خود زمانی بهترین است که به دنبال سنگی با تم رنگی چوب، قهوه‌ای یا کرم باشید.


سنگ اسلب چیست؟

به زبان ساده، به ورق‌های بزرگ سنگ با ضخامت حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر سنگ اسلب گفته می‌شود.حالا که متوجه شدید سنگ اسلب چیست؟ باید بدانید ابعاد سنگ‌های اسلب به یک اندازه نیستند. این ابعاد می‌تواند از حدود ۸۰*۱۲۰، ۱۰۰*۱۰۰ سانتیمتر شروع شده و تا بیش از ۲۲۰ سانتیمتر ادامه داشته باشد. استفاده از سنگ اسلب به عنوان دیوارپوش و کفپوش باعث می‌شود که بند و برش به حداقل برسد؛ ازاین‌رو می‌تواند نمایی یکپارچه از زیبایی طبیعت را به نمایش بگذارد. سنگ اسلب می‌تواند جنس‌ها و انواع مختلفی داشته باشد. از طرفی تولید، فرآوری و نصب آن نیاز به تخصص دارد.


کاربرد سنگ اسلب در اتاق پذیرایی

در صورت محدودیت بودجه نیازی نیست که فضای داخلی خود را تماما اسلب کنید. شما می‌توانید در تمام یا بخشی از دیوار پذیرایی خود، از سنگ اسلب استفاده کنید. به صورت عمده این سنگ در دیوار و کف پذیرایی استفاده می‌شود که در ادامه در مورد هر کدام بیشتر توضیح خواهیم داد:

  1. دیوارپوش اتاق پذیرایی؛
  2. کفپوش اتاق پذیرایی.

در ادامه موارد ذکر شده را بررسی خواهیم کرد:


دیوارپوش اتاق پذیرایی

قسمتی که سنگ اسلب می‌تواند بیشتر از هر جای دیگری زیبایی خود را به مخاطبان نشان دهد دیوار اتاق پذیرایی یا هال است. سنگ اسلب می‌تواند در طراحی دیوار پشت تلویزیون، دیوار بین قفسه دکور، دیوار شومینه، دیوارهای عمومی اتاق پذیرایی استفاده شود.


سنگ اسلب برای پشت تلویزیون
سنگ اسلب در پشت تلویزیون جلوه خاصی ابجاد می‌کند.


به عنوان مثال شما می‌توانید با یک سنگ اسلب کل دیوار تلویزیون (TV Wall) خود را پوشش داده و جلوه‌ای بی‌نظیر به وجود آورید. به این نکته توجه کنید که سنگ اسلب پذیرایی زمانی می‌تواند زیبایی خود را بهتر نشان دهد، که زیر نور کاری حرفه‌ای قرار گرفته باشد.


کفپوش اتاق پذیرایی

سنگ اسلب همچنین می‌تواند به عنوان کفپوش استفاده شود. معمولا برای کفپوش پذیرایی از رنگ‌های روشن‌تر استفاده می‌شود تا بتواند با انواع دکوراسیون هماهنگ شود. اگر به طرح‌هایی با رگه‌های مشخص و رنگ‌های برجسته علاقه دارید، حتما استفاده از سنگ اسلب در مقایسه با سنگ تایل، به سلیقه شما نزدیک‌تر خواهد بود.


کدام فرآوری سنگ اسلب مناسب پذیرایی و هال است؟

همان قدر که انتخاب درست جنس، رنگ و طرح برای سنگ اسلب پذیرایی می‌تواند مهم باشد، نوع فرآوری آن هم اهمیت بالایی دارد. این فرآوری هم می‌تواند جنبه زیبایی داشته باشد و هم روی کارایی سنگ موثر باشد. سطح سنگ اسلب را می‌توان به صورت کامل صیقل داد تا انعکاس آینه‌ای داشته باشد. همچنین می‌توان آن را مات سفارش داد که هوند نام دارد. رنگ‌های مات و تیره طرفداران خاص خود را دارند. گاهی نیز با ایجاد خراش می‌توان برجستگی‌هایی را روی آن به وجود آورد. مثلا چرمی کردن سطح سنگ یکی از جلوه‌های زیبای سنگ اسلب برای استفاده در فضای داخلی محسوب می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب اینکه فراوری سنگ چیست؟ کلیک کنید.


سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ برای پذیرایی

وقتی دو قطعه سنگ قرینه به صورت عمودی یا افقی به هم وصل شوند، سنگ اسلب بوک مچ به وجود می‌آید. وقتی هم که چهار سنگ قرینه به هم وصل شوند، سنگ اسلب فورمچ ساخته می‌شود. سنگ بوک مچ و فورمچ در کارخانه متصل شده و به صورت یکپارچه، بدون بند و فاصله تولید می‌شوند. ساخت این سنگ‌های اسلب نیاز به فن‌آوری بروز دارد.


سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ برای پذیرایی
بهترین طرح برای پذیرایی، سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ است.

سایز سنگ اسلب بوک مچ به واسطه‌ی این‌که از چهار ورق سنگ تشکیل شده، ممکن است بزرگ باشد. این سطح بزرگ و زیبا می‌تواند یک بخش از دیوار پذیرایی یا تی‌وی وال را به صورت کامل پوشش دهد. سنگ بوک مچ و فورمچ معمولا در قسمتی که بیشترین دید را داشته باشد نصب می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ کلیک کنید.


ابعاد سنگ اسلب برای پذیرایی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم سنگ‌های اسلب دارای یک استاندارد دقیق نیستند، بلکه به سنگی گفته می‌شود که ابعاد هر ضلع آن بیشتر از ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر باشد. حال این ارتفاع می‌تواند بیشتر از دو متر هم باشد. معمولا هر چه سنگ بتواند سطح بیشتری را پوشش دهد، می‌تواند خود را به شکل زیباتری با مخاطبان نشان دهد. بهتر است پیش از انتخاب سنگ اسلب برای پذیرایی، نمونه‌هایی از طراحی داخلی را مشاهده کرده و در مورد ابعاد دقیق آن از مشاوران ایران کانتر کمک بگیرید، تا مطمئن شوید که سنگ مورد نظر شما، در ابعادی که در طرح اولیه وجود دارد مطابقت داشته باشد.


مزایا سنگ اسلب برای پذیرایی

استفاده از سنگ اسلب برای پذیرایی دارای مزایایی به شرح زیر است:

  • تنوع رنگ و طرح بالا؛
  • پوشش یکدست و چشم‌نواز؛
  • استحکام و کیفیت بالا؛
  • امکان فرآوری سطح براق و مات؛
  • قابل استفاده برای کف و دیوار؛
  • دارای تنوع قیمتی بالا؛
  • دارای دوام بلند مدت؛
  • مقاوم در برابر ضربه و فرسایش؛
  • امکان عبور نور از سنگ در برخی مدل‌ها؛
  • امکان نصب صفحات قرینه بوک مچ و فورمچ؛
  • مقاومت بسیار بالا در برابر خراش در برخی مدل‌ها.

هرچند که سنگ‌های اسلب طبیعی می‌توانند مزایای زیادی داشته باشند اما ما در این مقاله به همین تعداد بسنده می‌کنیم.


آنچه که از مقاله سنگ اسلب پذیرایی آموختیم:

سنگ اسلب پذیرایی به ورق‌های بزرگ سنگ با ضخامت حدود ۲ تا ۳ سانتیمتر گفته می‌شود که به عنوان کف‌پوش و دیوارپوش پذیرایی و هال به فراوانی استفاده می‌شوند. برای استفاده از این سنگ‌ها ابتدا لازم است جنس، ویژگی‌ها و فرآوری هر کدام را بشناسیم تا بتوانیم با توجه به سبک طراحی داخلی و نیاز خود بهترین را انتخاب کنیم.

مقالات مرتبط