ایران کانتر

چگونه سنگ اسلب را نصب کنیم؟ + آیا خودمان می‌توانیم سنگ اسلب را نصب کنیم؟

چگونه سنگ اسلب را نصب کنیم؟ + آیا خودمان می‌توانیم سنگ اسلب را نصب کنیم؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۲۲

نصب سنگ‌ اسلب به دلیل ابعاد بزرگ و وزن بالا معمولاً با چالش‌هایی همراه است. در این مقاله از ایران کانتر قصد داریم شما را با نحوه نصب سنگ‌های اسلب و ابزارهای مورد نیاز برای این کار آشنا کنیم. در نهایت به شما می‌گوییم که آیا می‌توانید این کار را شخصاً انجام دهید یا برای نصب اسلب حتماً به نیروی متخصص نیاز خواهید داشت.


سنگ اسلب چیست؟

سنگ‌هایی که در ابعاد بزرگتر از ۷۰ در ۷۰ سانتی‌متر بریده می‌شوند با عنوان سنگ اسلب به فروش می‌رسند. حالا که فهمیدید سنگ اسلب چیست؟ باید بدانید که این سنگ‌ها به دلیل ابعاد بزرگ خود محبوبیت بسیاری دارند و در کف، دیوارها، کانتر تاپ، صفحه روی میز ناهارخوری و غیره به کار می‌روند. محدودیتی در استفاده از سنگ اسلب وجود ندارد و شما می‌توانید با توجه به نوع پروژه و کاربردی که برای سنگ در نظر گرفته‌اید اسلب سنگ طبیعی مورد نظر را انتخاب کنید.


نحوه نصب سنگ اسلب

در این بخش برای بررسی نحوه نصب سنگ از سه دسته‌بندی زیر استفاده می‌کنیم:

  • نصب سنگ اسلب روی دیوار؛
  • نصب سنگ اسلب روی کف محیط داخلی و خارجی؛
  • نصب سنگ برای کانترتاپ.

در ادامه هر یک را جداگانه شرح می‌دهیم و مواد موردنیاز برای هر یک از این نصب‌ها را ذکر می‌کنیم:


نصب سنگ اسلب روی دیوار

این روزها استفاده از سنگ اسلب در دکورهای مدرن متداول شده است و بسیاری از مردم به دنبال نصب یک اسلب در پشت تلویزیون یا بخشی از دیوار پذیرایی و حتی اتاق کنفرانس و لابی ساختمان خود هستند.


نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار
برای نصب سنگ اسلب پشت تلویزیون باید حتما مواظب باشید.


در چنین مواردی اسلب در ابعاد بزرگ به محل پروژه ارسال می‌شود. برای نصب اسلب روی دیوار این نکات را در نظر بگیرید. اگر علاقه مند هستید مقاله سنگ اسلب برای لابی را نیز مطالعه کنید.

  • اندازه سنگ؛
  • روش نصب سنگ؛
  • پیچ و مهره کردن سنگ.

در ادامه مراحل را شرح خواهیم داد:


اندازه سنگ:

قبل از هر چیزی باید ابعاد اسلب را در نظر بگیرید. ابعاد اسلب باید با توجه به محل نصب تعیین شود. بنابراین قبل از نصب بهتر است از درستی ابعاد اسلب برای نصب در فضای مورد نظر اطمینان حاصل کنید.


روش نصب سنگ:

روش نصب سنگ با توجه به وزن و ابعاد آن مشخص می‌شود. در این قسمت ما روش نصب را برای اسلب‌هایی با اندازه متداول بررسی می‌کنیم. معمولا برای نصب یک اسلب سنگ طبیعی از چسب سنگ استفاده می‌شود.


پیچ و مهره کردن سنگ:

اگر سنگ مورد نظر بیش از اندازه بزرگ باشد، در کنار چسب از پیچ و مهره نیز استفاده می‌شود. برای این منظور سنگ با استفاده از سیم‌های مسی در محل مورد نظر ثابت شده و تراز می‌شود.

شاید تا به اینجای کار روند نصب سنگ اسلب بزرگ روی دیوار کار ساده‌ای به نظر برسد اما در حقیقت متخصصان برای نصب صحیح از ابزارهای متعددی استفاده می‌کنند. آنها باید از تراز بودن سنگ روی دیوار و استحکام اتصالات اطمینان حاصل کنند. از سوی دیگر سنگ یک محصول طبیعی است و متخصص باید هنگام نصب مطمئن شود که فاصله میان سنگ و دیوار در تمام زوایا یکسان است. با توجه به ابعاد بزرگ اسلب و وزن بالای آن این کار به نیروی کار و تخصص بالا نیاز دارد.


نصب سنگ اسلب روی کف محیط داخلی و خارجی

برای نصب اسلب سنگ روی کف محیط‌های خارجی و داخلی این نکات را در نظر داشته باشید:

  • آماده سازی محل نصب؛
  • نصب سنگ؛
  • استفاده از چسب سنگ.

در ادامه هر یک را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


آماده سازی محل نصب:

در مرحله اول برای نصب سنگ اسلب روی کف فضاهای داخلی یا خارجی باید سطح مورد نظر را آماده کنیم. در این بخش شما به کمک یک مهندس و یک متخصص نیاز خواهید داشت. آنها می‌توانند از استحکام کف برای تحمل وزن سنگ مورد نظر اطمینان حاصل کنند.


روش نصب سنگ اسلب کف
در مرحله اول برای نصب سنگ اسلب روی کف در سطح مورد نظر را آماده کنیم.


در مرحله بعدی کف باید از هرگونه گرد و غبار پاک شود. با توجه به محل نصب ممکن است نیاز به پولیش سطح زیرین نیز وجود داشته باشد تا سنگ در بستر یکدستی قرار بگیرد.


نصب سنگ:

پس از آماده سازی کف، نصب اسلب آغاز می‌شود. نصب سنگ اسلب روی کف با ریزه کاری‌های فراوانی همراه است. اسلب‌ها باید در کنار یکدیگر و به صورت تراز در کف قرار بگیرند. کوچک‌ترین تفاوت در نصب اسلب سنگ روی کف نمای ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.


استفاده از چسب سنگ یا دوغاب:

متخصصان نصب با توجه به ضخامت و وزن سنگ از مقدار متفاوتی از چسب سنگ یا دوغاب شن و ماسه استفاده می‌کنند تا سنگ اسلب در جای خود ثابت شود. بین سنگ‌های اسلب باید چند میلی‌متر فاصله باشد و متخصص این فاصله را با چسب اپوکسی و مواد مخصوص پر خواهد کرد. به این ترتیب سنگ از تمام جهات در جای خود ثابت می‌شود. همچنین می‌توانید مقاله سنگ اسلب برای کف سالن را مطالعه کنید.


نصب سنگ برای کانترتاپ

برای نصب سنگ کانترتاپ نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • تهیه الگو؛
  • آماده سازی تجهیزات؛
  • نصب اسلب کانترتاپ.

مراحل نصب اسلب کانتر تاپ را در ادامه بررسی خواهیم کرد:


تهیه الگو:

مرحله اول در واقع قبل از تهیه سنگ اسلب کانتر و توسط یک نقشه بردار متخصص انجام می‌شود.تهیه الگو از اهمیت بسیار بالایی دارد و ابعاد دقیق کانترتاپ را مشخص می‌کند تا بتوانید با توجه به این ابعاد اسلب درستی را انتخاب کنید.


آماده سازی تجهیزات:

پس از آماده شدن سنگ اسلب کانترتاپ با رعایت نکات ایمنی به محل نصب منتقل می‌شود. برای نصب درست کانترتاپ به تجهیزات نیاز دارید. برخی از تجهیزاتی که برای این کار نیاز خواهید داشت عبارتند از متر، تراز، اره صفحه، اره عمودبر، بست، دریل، تجهیزات ایمنی چسب سنگ، اپوکسی، مواد لازم برای عایق کاری، دستگاه ساب و پولیش و غیره.


نحوه نصب سنگ اسلب روی کانترتاپ
برای نصب درست کانترتاپ به تجهیزات نیاز دارید.


نصب اسلب کانترتاپ در کنار تجهیزات به نیروی کار متخصص نیاز دارد تا بتوانند سنگ را کاملاً تراز در محل خود جایگذاری کرده و آن را محکم کنند. در مرحله آخر نیز اگر بخواهید سطح سنگ را عایق کنید، متخصصان در محل این کار را انجام خواهند داد.


نصب اسلب کانترتاپ:

پس از آماده سازی سطح مورد نظر و تجهیزات مورد نیاز، اسلب در محل خود جایگذاری می‌شود. در این مرحله متخصص باید با در نظر گرفتن آفست مورد نظر شما کانترتاپ را در محل نصب کند. با توجه به ابعاد و بزرگی کانترتاپ ممکن است نیاز به بیش از یک اسلب سنگ داشته باشید. در این صورت خط درز روی کانترتاپ ایجاد می‌شود. متخصصان برای پر کردن درز از اپوکسی استفاده می‌کنند و اگر اندازه‌گیری‌ها در مرحله‌های قبل به درستی انجام شده باشد، میزان درز به اندازه‌ای ظریف است که به سادگی با اپوکسی پوشانده می‌شود.


آیا برای نصب اسلب به نیروی متخصص نیاز دارید؟

تهیه سنگ اسلب برای یک دیوار از سنگ دکوراتیو، کف فضاهای داخلی یا خارجی و همینطور کانتر تاپ و صفحه روی کابینت یک سرمایه‌گذاری است. اسلب سنگ طبیعی وزن بسیار بالا و ابعاد بزرگی دارد؛ بدون کمک نیروی متخصص نمی‌توانید سنگ را در محل مورد نظر قرار دهید و ازعایق‌بندی و تراز آن اطمینان حاصل کنید. این کار مستلزم تجربه و تجهیزات لازم است. زمانی که کار نصب اسلب را به نیروی متخصص واگذار می‌کنید، آنها اسلب سنگ را با رعایت تمام نکات ایمنی با استفاده از چهارچوب‌های چوبی به محل پروژه حمل می‌کنند. در ادامه سنگ بر اساس نقشه‌برداری‌های قبلی در محل مشخص نصب می‌شود. در مقاله الزامات حضور نقشه بردار به دلایل اهمیت حضور نیروی متخصص پرداخته‌ایم.


نکات کلیدی برای نصب سنگ اسلب

توجه داشته باشید که نیروهای متخصص برای نصب سنگ اسلب با توجه به نوع سنگ، از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است برای نصب اسلب سنگ گرانیت، مرمریت و تراورتن از دوغاب شن و ماسه برای چسباندن سنگ استفاده شود. اما اگر اسلب سنگ مرمر را برای بهره‌مندی از خاصیت نور گذری این سنگ انتخاب کرده باشید، دیگر متخصصان از دوغاب شن و ماسه استفاده نمی‌کنند.


نحوه نصب سنگ اسلب
نصب سنگ اسلب را به متخصص واگذار کنید.


در این حالت معمولاً در پشت اسلب سنگ منابع نور تعبیه می‌شوند و متخصصان باید از شیشه در پشت سنگ استفاده کنند یا با استفاده از چنگک‌ها و قلاب‌های فلزی سنگ را در محل مورد نظر ثابت کنند. انتخاب نحوه نصب و تجهیزات مورد نیاز برای نصب سنگ اسلب با توجه به نوع سنگ و محل نصب متفاوت خواهد بود. در صورت علاقه می‌توانید مقاله از کجا سنگ اسلب بخریم را مطالعه کنید.


آنچه از مقاله چگونه سنگ اسلب را نصب کنیم آموختیم:

در این مقاله از ایران کانتر به بررسی نحوه نصب سنگ اسلب، مواد مورد نیاز برای نصب و لزوم استفاده از نیروی متخصص پرداختیم. اکنون شما تا حدودی با نحوه نصب سنگ اسلب روی دیوار، کانتر تاپ و کف فضاهای داخلی و خارجی آشنا شده‌اید. زمانی که از تیم ایران کانتر برای نصب اسلب کمک می‌گیرید، یک تیم متخصص را در کنار خود خواهید داشت که با در اختیار داشتن دانش و تجهیزات کافی نصب اسلب را بدون مشکل انجام می‌دهند. از نقشه برداران ایران کانتر بخواهید تا با مراجعه به محل پروژه و تهیه نقشه اولیه شما را در خصوص انتخاب اسلب و نحوه اجرای آن راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط