ایران کانتر

سنگ اسلب برای شومینه سنگی + بهترین سنگ اسلب شومینه سنگی

سنگ اسلب برای شومینه سنگی + بهترین سنگ اسلب شومینه سنگی
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۲/۱۰

سنگ اسلب برای شومینه را با سنگی که برای کف سالن یا دیوارهای دکوراتیو در نظر گرفته‌اید تطبیق دهید تا بتوانید یک دکوراسیون مدرن داشته باشید یا می‌توانید یک اسلب کاملاً متفاوت را در نظر بگیرید و دیوار شومینه را به یک نقطه عطف تبدیل کنید. در این مقاله قصد داریم ایده استفاده از اسلب در ساخت شومینه را با شما در میان بگذاریم.


بهترین سنگ اسلب برای شومینه سنگی

انتخاب بهترین سنگ اسلب برای شومینه سنگی به دکوراسیون فضای شما و طرحی که در سر دارید بستگی دارد. طرح‌ها و نقش‌های متفاوتی از سنگ طبیعی در بازار وجود دارد که هر یک از آنها به خودی خود منحصر‌به‌فرد و بسیار زیبا هستند. شما به سادگی می‌توانید با در نظر گرفتن رنگ قالب در فضای خود رنگ متناسب را از خانواده سنگ‌های مرمریت، مرمر و دیگر سنگ‌ها انتخاب کنید. برخی از بهترین سنگ‌های اسلب که می‌توانید برای شومینه در نظر بگیرید، به شرح زیر هستند:

  • اگر به دنبال یک سنگ سیاه برای شومینه سنگی هستید به سراغ خانواده مرمریت‌ها بروید و از اسلب مرمریت‌های جذابی مانند سنگ مرمریت مجستیک رز استفاده کنید.
  • اگر به دنبال ساخت یک شومینه سفید هستید، به خانواده چینی‌ها نگاهی بیندازید و سنگ چینی کریستال بیانکو را انتخاب کنید.
  • اگر به دنبال سنگی هستید که با بازی رنگ‌ها دست شما را در انتخاب باز بگذارد بهتر است به خانواده مرمرها و مرمریت‌ها مراجعه کنید و به عنوان مثال با انتخاب مرمریت بلو دریم یک سنگ آبی با رگه‌های طلایی را انتخاب کرده اید.
  • اگر بودجه محدودی ندارید و به دنبال یک گزینه ماندگار و مقاوم هستید به خانواده گرانیت‌ها مراجعه کنید تا با رنگ‌ها و طرح‌های منحصر‌به‌فرد آنها شگفت‌زده شوید.

سنگ اسلب برای شومینه سنگی را از مرغوب ترین و باکیفیت ترین سنگ ها انتخاب کنید.


سنگ اسلب چیست؟

سنگ اسلب ابعاد بسیار بزرگی دارد و با توجه به اندازه سنگ خامی که از معدن استخراج شده بریده می‌شود.


سنگ اسلب شومینه سنگی
استفاده از سنگ اسلب در شومینه های مدرن بسیار رایج شده است.


حالا که متوجه شدید سنگ اسلب چیست؟ باید بدانید سنگ اسلب می‌تواند بخش زیادی از یک دیوار را بپوشاند و شاید دو اسلب برای پوشاندن تمام دیوار از کف تا سقف کافی باشد. به دلیل ابعاد بزرگ، این سنگ محبوبیت بسیار بالایی در معماری و طراحی داخلی دارد.


شومینه سنگی چیست؟

شومینه سنگی، شومینه‌ای است که برای ساخت دیوارهای خارجی آن از سنگ استفاده شده باشد. این حالت از سنگ طبیعی در ابعاد متفاوت و با هدف تزیین بخش‌های بیرونی شومینه استفاده می‌شود. سنگ طبیعی در برابر گرما مقاوم است و ماندگاری بسیار بالایی دارد. برای ساخت یک شومینه مدرن می‌توانید از سنگ اسلب استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر به مقاله شومینه سنگی چیست؟ مراجعه کنید.


استفاده از سنگ اسلب برای شومینه

معماران در طراحی مدرن امروزی، ایده‌های جدیدی برای استفاده از سنگ در دکوراسیون داخلی در سر دارند. دیگر کنار هم چیدن سنگ‌ها برای ساخت یک شومینه سنگی، ایده خاصی به حساب نمی‌آید. اینجاست که استفاده از اسلب برای شومینه مطرح می‌شود. اگر به دنبال ساخت یک شومینه سنگی متفاوت هستید، سنگ اسلب را در نظر بگیرید. می‌توانید با سنگ اسلب دیواری که شومینه در آن قرار دارد را کامل بپوشانید یا با برش آن به ابعاد موردنظر یک چارچوب متفاوت برای شومینه ایجاد کنید.


اسلب سنگ شومینه سنگی
سنگ اسلب برای شومینه سنگی طرحی مدرن است که جایگزین شومینه های قدیمی خواهد شد.


شما حتی می‌توانید با استفاده از اسلب‌هایی با طرح‌های قرینه، قابی برای جایگذاری یک شومینه برقی یا گازی تعبیه کنید و یک شومینه معلق را در ارتفاعی بالاتر از کف بسازید. تصاویری که در این مقاله درج می‌کنیم ایده‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند؛ اما برای اجرای یک طرح خاص نباید به تصاویر اکتفا کنید، مشورت با کارشناسان ایران کانتر را در برنامه خود قرار دهید تا بتوانید اسلب را به شیوه‌ای مناسب برای ساخت شومینه به کار بگیرید.

سنگ اسلب برای شومینه معلق یا حجمی را با طرح‌های قرینه و بافت منحصربه‌فرد انتخاب کنید و یک شومینه سنگی مدرن داشته باشید.


انواع سنگ اسلب مناسب برای شومینه سنگی

زمانی که صحبت از انتخاب سنگ اسلب برای شومینه به میان می‌آید، شما با هیچ محدودیتی روبرو نیست. نگران حرارت بالای شومینه نباشید؛ زیرا حرارت شومینه در دیواره خارجی به اندازه‌ای نیست که به سنگ آسیب برساند.

گرما به سمت بالا حرکت می‌کند و داغ‌ترین بخش شومینه بالاترین نقطه دودکش است که در طراحی نمای خارجی شومینه اختلالی ایجاد نمی‌کند. بنابراین شما می‌توانید هریک از سنگ‌های زیر را برای شومینه سنگی انتخاب کنید:

  • گرانیت؛
  • تراورتن؛
  • مرمریت؛
  • مرمر؛
  • تراونیکس؛
  • چینی.

در واقع از اکثر سنگ ها می‌توان برای شومینه سنگی استفاده کرد.


ابعاد سنگ اسلب برای شومینه سنگی

ابعاد سنگ اسلب برای شومینه سنگی با توجه محل قرارگیری شومینه سنگی که انتخاب می‌کنید متفاوت است. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از سقف تا کف یعنی ارتفاعی در حدود ۳ متر را با یک اسلب سنگ بپوشانید به احتمال زیاد با محدودیت روبرو خواهید شد. زیرا همانطور که گفته شد ابعاد سنگ اسلب به ابعاد سنگی که از معدن استخراج می‌شود بستگی دارد. هر اندازه سنگ در ابعاد بزرگ‌تری استخراج شود، اسلب به دست آمده نیز بزرگتر خواهد بود اما به ندرت پیش می‌آید که شما بتوانید یک اسلب با ارتفاع سه متر پیدا کنید. لازم است بدانید که ابعاد اسلب گرانیت در مقایسه با سنگ‌های نرمی مانند مرمر، مرمریت و تراورتن بزرگ‌تر است؛ زیرا معدن‌کاران معمولاً سنگ‌های نرم را در ابعاد کوچکتری از معدن خارج می‌کنند تا احتمال شکستن آنها به حداقل برسد. با این وجود اگر بخواهید یک دیوار را با اسلب بپوشانید یا یک شومینه معلق بسازید، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.


تکنیک اجرای اسلب برای شومینه

در بخش قبل گفتیم که اگر بخواهید از اسلب برای ساخت شومینه معلق استفاده کنید به راهکارهایی نیاز دارید. شما می‌توانید با اجرای تکنیک بوک مچ یا فور مچ، از دو یا چهار اسلب قرینه برای پوشاندن یک دیوار استفاده کنید و یک شاهکار خلق کنید. اما بهتر است بیش از اندازه هیجان زده نشوید، زیرا اجرای سنگ با طرح‌های قرینه دیگر یک ایده جدید نیست. این روزها برای متفاوت بودن باید در کنار توجه به طرح‌ها و رگه‌های ذاتی سنگ، به هنر ارائه دهنده سنگ نیز توجه کنید. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سنگ طبیعی، می‌توانند روی سنگ اسلب خاص و مورد نظر شما بافت منحصر به فردی ایجاد کنند.


شومینه سنگی طرح اسلب
برای انتخاب سنگ اسلب شومینه سنگی طرح اسلب مناسب دیزاین خانه خود را انتخاب کنید.


اگر هنوز با تکنیک «بافت» روی سنگ آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعات خود را در ایران کانتر ادامه دهید و با آخرین تکنیک‌های اجرا و فرآوری سنگ آشنا شوید. به طور خلاصه باید بگوییم بافت همان احساسی است که پس از لمس سنگ تجربه می‌کنید. در اجرای تکنیک بوک مچ یا فور مچ به شیوه متداول، سنگ سطحی صیقلی و نرم دارد و دست روی آن به سادگی حرکت می‌کند. اگر از آن دسته معمارانی هستید که به جزئیات توجه ویژه‌ای دارند، برای انتخاب سنگ اسلب برای شومینه به دنبال سنگی باشید با بافت منحصر‌به‌فرد باشید که حس لمس آن از دیگر سنگ‌های صیقلی متفاوت باشد.


نحوه نصب اسلب روی شومینه

درست است که نصب اسلب با توجه به وزن بالا و ابعاد بزرگ سنگی کار تخصصی است و باید به متخصصان واگذار شود؛ اما به عنوان یک کارفرما باید بدانید که این پروسه چطور انجام می‌شود. شما پس از سفارش سنگ اسلب برای ساخت شومینه باید محل نصب را در اختیار تیم ارائه دهنده خدمات سنگ قرار دهید. متخصصان نصب نمی‌توانند اسلب سنگ را روی گچ نصب کنند، زیرا حتی با استفاده از قوی‌ترین مصالح و چسب‌ها نمی‌توان بین سنگ اسلب و گچ چسبندگی ایجاد کرد. برای نصب اسلب بستر مورد نظر باید از جنس سیمان یا فلز باشد. اگر ساختمان را به تازگی احداث کرده‌اید، قبل از انجام هر کاری و پس از سیمان کاری دیواره بیرون شومینه، سفارش سنگ اسلب برای شومینه را ثبت کنید. از آنجایی که سیمان و سنگ کانی‌های مشترکی دارند؛ چسب می‌تواند میان آن دو اتصال برقرار کند. از طرف دیگر سیمان متخلخل است به همین دلیل به چسب اجازه نفوذ می‌دهد و اتصال قوی‌تری با اسلب برقرار می‌کند. اگر ساختمان شما جدید نیست و به فکر بازسازی هستید، باید قبل از نصب سنگ اسلب، از یک جوشکار بخواهید که روی سازه شومینه قدیمی شبکه سازی فلزی نصب کند، تا بستر آماده نصب اسلب باشد.


برای نصب سنگ اسلب روی شومینه از چه چسبی استفاده می شود؟

در بخش قبلی در مورد استفاده از چسب و آماده سازی بستر صحبت کردیم. متخصصان برای نصب سنگ اسلب روی شومینه از چسب‌هایی با پایه اپوکسی استفاده می‌کنند؛ این چسب از دو بخش A و B تشکیل شده است. هنگام نصب دو بخش جداگانه چسب روی سنگ و بستر نصب، ریخته می‌شود. سپس سنگ در محل قرار گرفته و پس از مدتی اتصال شکل می‌گیرد. جالب است بدانید که چسب اپوکسی یک چسب معمولی نیست و پس از خشک شدن به بخش جدایی‌ناپذیری از هر دو سطح تبدیل می شود. درواقع اگر کسی بخواهد سنگ و بستر زیرین را از یکدیگر جدا کند باید بخشی از سنگ یا بستر را نیز جدا کند. چسب پایه اپوکسی پس از خشک شدن تغییر ماهیت داده و با سنگ و بستر آن یکی می‌شود.


آنچه از مقاله سنگ اسلب برای شومینه آموختیم:

سنگ اسلب برای شومینه منجر به ایجاد یک شومینه مدرن می‌شود. شما حتی می‌توانید به جای اجرای ساده سنگ اسلب روی دیوار، طرح‌ مورد نظر خود را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید و شرایط و نحوه اجرای طرح‌ را با استفاده از سنگ اسلب مورد نظر خود را بررسی کنید. از این گذشته می‌توانید در کنار انتخاب یک سنگ خاص برای شومینه یک بافت خاص را نیز برای سنگ انتخاب کرده و بافت متفاوتی را زیر انگشتان خود لمس کنید.

مقالات مرتبط