ایران کانتر

سنگ اسلب برای دیوار + ابعاد سنگ اسلب دیوار

سنگ اسلب برای دیوار + ابعاد سنگ اسلب دیوار
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۱/۲۸

سنگ اسلب یکی از فرآورده‌ها تولید سنگ است که با ابعاد بزرگ، طرح‌ها یکپارچه خود را به زیبایی روی دیوار نمایان می‌کند. سنگ اسلب با توجه به جنس و کاربردها آن انتخاب می‌شوند. پیش از انتخاب سنگ اسلب برای دیوار مهم است که بدانید کدام سنگ برای محیط داخلی و کدام سنگ برای فضا بیرونی ساختمان مناسب هستند. با این کار در هنگام مشاهده لیست سنگ‌ها انتخاب دقیق‌تری خواهید داشت. در این مقاله به انواع سنگ اسلب مناسب برای دیوار براساس جنس و کاربرد پرداخته‌ایم. ویژگی‌ها مختلف سنگ‌ها را بررسی کردیم و در پایان مشخص کردیم که هر کدام برای چه هدفی مناسب هستند.


سنگ اسلب برای دیوار

سنگ اسلب برای دیوار باید یک سنگ کامل یکدست است که برای چسباندن به دیوار اتاق یا دیوار لابی ها استفاده شود. سنگ اسلب برای دیوار لابی و دیوار اتاق را باید بر اساس شرایط انتخاب کنید، یعنی هر سنگی برای دیوار لابی مناسب است ممکن است برای دیوار اتاق مناسب نباشد.


ابعاد سنگ اسلب دیوار

ابعاد سنگ اسلب دیوار یک سایز نیست پس نمی‌توان ابعاد خاصی را به عنوان استاندارد سایز اسلب نام برد. ابعاد سنگ اسلب دیوار می‌تواند حدود 100 سانتی متر یا ۲۲۰ سانتی متر یا حتی بیشتر باشد. ابعاد اسلب دیوار به سایز سنگ کوپ، شکل سنگ کوپ و تکنولوژی برش سنگ بستگی دارد. اگر بخواهیم ابعاد سنگ اسلب را در مورد یک دیوار خاص شرح دهیم، باید بگوییم که این ابعاد به سفارش معمار و سرمایه گذار آن پروژه نیز بستگی دارد.


سنگ اسلب طبیعی چیست؟

وقتی سنگ معدن (سنگ کوپ) به ورق‌های بزرگ سنگ به ضخامت ۲ تا ۳ سانتی‌متر تبدیل می‌شوند، به آن سنگ اسلب می‌گویند. سنگ‌های اسلب می‌توانند هر جنسی داشته باشند. اسلب بودن اشاره به ابعاد بزرگ ورق سنگ طبیعی دارد.


 قیمت سنگ اسلب
ایران کانتر بزرگترین مجموعه تامین خدمات سنگ طبیعی


همچنین شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سنگ اسلب به مقاله سنگ اسلب چیست؟ مراجعه کنید.


چرا ابعاد سنگ اسلب دیوار مهم است؟

شاید تا پیش از این گمان می‌کردید که جنس و رنگ سنگ اسلب روی زیبایی ساختمان تاثیر زیادی داشته باشد. هرچند این تفکر اشتباه نیست اما امروز متخصصین معمار برای دریافت حس یکپارچگی، سنگ‌هایی در ابعاد بزرگ را برای طراحی خود سفارش می‌دهند. سنگ اسلب به معماران و طراحان فضا داخلی و خارجی این امکان را می‌دهد، برخی اضلاع سازه را با سنگ طبیعی، یکدست کرده یا تعداد بند و برش را به حداقل برسانند. ابعاد بسیار بزرگ سنگ، چالش‌هایی را برای بخش عمران، تولیدکنندگان و نصب کنندگان آن ایجاد کرده است. زیرا فقط شرکت‌هایی می‌توانند وارد تولید این عرصه شوند که خط تکنولوژی آن‌ها از معدن، حمل و نقل، تولید و نصب کاملا بروز شده باشد. هر کدام از سنگ‌ها اسلب از نظر جنس تفاوت‌هایی با دیگری داشته که در هنگام برش، تولید و نصب باید به آن‌ها توجه شود زیرا روی قیمت سنگ اسلب موثر هستند.


انواع سنگ اسلب دیوار از نظر کاربرد

پیش از انتخاب سنگ ابتدا دقت کنید که آن سنگ اسلب را برای دیوار کدام قسمت از ساختمان می‌خواهید. نما خارجی و داخلی ساختمان شرایط بسیار متفاوتی داشته و جنس‌ها مختص به خود را می‌طلبند. در ادامه هر کدام را به تفکیک توضیح خواهیم داد.


انواع سنگ اسلب برای دیوار داخلی:

دیوارهایی که در فضا داخلی قرار داشته در برابر عوامل محیطی قرار ندارند؛ بنابراین از آن انتظار مقاومت بالایی در برابر عوامل فرسایشی نداریم اما در مقابل این سنگ‌ها باید قابلیت ساب پذیری بالایی داشته باشند و در برابر نور پردازی فضا داخلی به خوبی رنگ و طرح خود را نشان دهند. به این منظور سنگ مرمر و پس از آن تراونیکس در برخورد با نور جلوه زیبایی از خود نشان می‌دهند.


سنگ اسلب دیواری
سنگ اسلب برای دیوار باید ظاهری متناسب با طرح کلی اطراف خود داشته باشد.


همچنین سنگ مرمریت با طرح فراوان و پس از آن سنگ چینی و کریستال با طرح‌ها یکدست‌تر می‌توانند در فضا داخلی استفاده شوند. از سنگ اسلب برای دیوار فضای داخلی در سازه‌ها زیر معمولا استفاده می‌شود:

  • دیوار پشت تلویزیون یا تی وی وال (TV Wall)؛
  • دیوار حمام و سرویس بهداشتی؛
  • آشپزخانه؛
  • دیوار شومینه؛
  • سالن اجلاس؛
  • لابی هتل؛
  • فروشگاه‌ها لوکس و خدمات دکوراسیون.

کاربرد سنگ اسلب برای دیوار همین موارد ختم نشده و این محصولات سنگی در نما خارجی هم کاربرد فراوانی دارند. البته اگر به دنبال سنگ اسلب مناسب تی وال هستید مقاله سنگ اسلب برای دیوار پشت تلویزیون را مطالعه کنید.

سنگ اسلب برای دیوار باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به خصوص زیبایی تا بتواند توجه زیادی به خود جلب کند، شاید بتوان گفت مهم ترین نکته ای که باید هنگام خرید سنگ اسلب مناسب دیوار در نظر گرفت ظاهر سنگ باشد.


انواع سنگ اسلب برای دیوار بیرونی:

برخی از سنگ‌ها اسلب مانند گرانیت، تراورتن و سنگ کریستال برای دیوار فضا بیرونی ساختمان کاربرد دارند. زیرا این سنگ‌ها در برابر جذب آب، میزان رسانایی و مقاومت در برای تغییرات دما و آب و هوا مقاومت بالایی دارند. این سنگ‌ها به راحتی تغییر شکل نداده و زیبایی خود را در بیرون از ساختمان حفظ می‌کنند.


انواع سنگ اسلب برای دیوار از نظر جنس

سنگ‌ها اسلبی که به صورت عمده برای دیوار استفاده می‌شود، شامل جنس‌ها زیر هستند:

  1. گرانیت؛
  2. تراورتن؛
  3. مرمر؛
  4. تراونیکس؛
  5. مرمریت؛
  6. سنگ کریستال یا چینی.

این سنگ‌ها به دلیل بافت، استحکام، زیبایی و ویژگی‌ها متفاوت، کاربرد‌ها و پتانسیل‌ها متفاوتی هم دارند که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم:


سنگ اسلب گرانیت برای دیوار:

گرانیت با ۱۰۰ تا ۳۰۰ مگاپاسکال مقاومت فشاری، یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌ها طبیعی است. این سنگ از نظر زیبایی تنوع رنگی بالایی ندارد. اگر به سنگ‌ها تیره، روشن، دارای رگه و خال سفید و مشکی علاقه دارید، احتمالا در جنس گرانیت بتوانید سنگ مورد نظر خود را بیابید. این سنگ‌ها به علت مقاومت بالا خود در نما داخلی، خارجی و شرایط سخت و مرطوب استفاده می‌شوند.


گرانیت برای یک اسپلش
گرانیت در برابر فشار بسیار بالا مقاوم است.


یکی از عواملی که استفاده این سنگ را محدود کرده، قیمت بالا آن است. این سنگ آذرین تراکم رنگ بالایی داشته و در صورت صیقل خوردن خوب می‌تواند حالت آینه‌ای به خود بگیرد. تخلخل پایین گرانیت باعث شده تا درصد جذب آب بسیار پایینی داشته باشد، رطوبت را از خود عبور نداده و حرارت را نیز به خوبی حفظ می‌کند. میزان چسبندگی جنس گرانیت نسبت به مصالح چندان قوی نیست و نصب آن نیاز به تخصص دارد. به‌این‌ترتیب گرانیت می‌تواند به عنوان سنگ اسلب طبیعی گزینه مناسبی برای فضا بیرونی باشد. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی ها و کاربردهای گرانیت به مقاله سنگ گرانیت چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب تراورتن برای دیوار:

یکی از پرکاربردترین سنگ‌ها ساختمان است که در سال‌ها اخیر مورد مصرف آن افزایش پیدا کرده است. این سنگ رسوبی دارای ویژگی است که در ظاهر یک نقطه ضعف، اما در عمل به نقطه قوت آن تبدیل شده است. تراورتن درصد تخلخل بالایی دارد. این ویژگی باعث شده که بیشترین قدرت چسبندگی به ملات را داشته باشد. ملات وارد این خلل شده و سنگ را به شکل مطمئنی روی سازه حفظ می‌کند. این عامل در نشست‌ها ناهماهنگ ساختمان که باعث ریزش نما می‌شود، اهمیت دارد.


 بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر
سنگ تراورتن به دلیل تخلخلی که دارد چسبنگی بالایی دارد.


سنگ اسلب تراورتن به ظاهر گرم و رنگ‌هایی با زمینه کرم و قهوه‌ای روشن تا ملایم شناخته می‌شود. این سنگ از طریق فرآوری با رزین اپوکسی می‌تواند در برابر آب مقاوم شده و در نما بیرونی ساختمان استفاده شود. نقطه قوت آن از نظر تجاری قیمت مناسب آن است. این سنگ چگالی پایینی دارد؛ یعنی به لحاظ مهندسی عمران استفاده از اسلب تراورتن برای دیوار، روی وزن کلی سازه تاثیر مثبتی دارد. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ تراورتن به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب مرمر برای دیوار:

در بین سنگ‌هایی که تا این لحظه به عنوان اسلب دیوار معرفی کردیم هیچ کدام به زیبایی و ظرافت مرمر نیستند. تنوع رنگ سنگ مرمر بسیار زیاد است. اگر به دنبال سنگ اسلب خاص هستید که چشم نواز باشد، سنگ مرمر می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند. رنگ صورتی، سبز، آبی، با رگه‌ها قهوه‌ای، مشکی، خاکستری و… فقط بخشی از تنوع طرح و رنگ مرمر است. امکان عبور نور از اغلب قسمت‌ها سنگ مرمر به مصرف کننده این امکان را می‌دهد که در صورت نیاز پشت سنگ اسلب دیوار، نورپردازی مخفی کار کند.


قیمت سنگ اسلب دیوار
سنگ مرمر به دلیل اینکه قابلیت عبور نور را دارد یک گزینه عالی برای دیوار است.


سنگ مرمر که یک سنگ دگرگونی از جنس سنگ آهنگ است با وجود تحمل فشار ۶۰ تا ۲۰۰ مگاپاسکال، در برابر عوامل سخت محیطی آسیب پذیر است. این سنگ در برخورد با برخی گازها آلوده، باران‌ها اسیدی شهر‌ها و تغییرات آب و هوایی، کدر شده و جلای خود را از دست می‌دهد. در صورت استفاده در نما بیرون ساختمان، برای حفظ ظاهر اولیه به صورت مکرر باید صیقل و پولیش انجام شود که اصلا مقرون به صرفه نیست. مرمر قیمت بالایی هم دارد و برخی از رنگ‌ها آن با گرانیت هم قیمت است، بنابراین این سنگ برای نما داخلی ساختمان مناسب‌تر است. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی ها و کاربردهای مرمر به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب تراونیکس برای دیوار:

اگر به ویژگی‌هایی که در بالا در مورد سنگ مرمر گفته شد علاقه دارید اما به دنبال جنسی مقرون به صرفه‌تر هستید، سنگ تراونیکس را به شما پیشنهاد می‌‌کنیم. سنگ تراونیکس از ترکیب سنگ مرمر و سنگ تراورتن ساخته شده است. بنابراین از نظر ظاهری ترکیبی از ویژگی‌ها والدین خود را دارد. تراونیکس در بخش‌هایی از خود نور را عبور داده و در بخش‌هایی مانند تراورتن انعکاس سطحی دارد.


بهترین سنگ اسلب برای دیوار
سنگ اسلب تراونیکس قیمت مناسب و ظاهری جذاب دارد.


از آن‌جایی که تراونیکس هم دارای تخلخل و هم ظرافت است، از اسلب آن بیشتر به عنوان طراحی داخلی ساختمان استفاده می‌شود. تراونیکس معمولا دارای طرح‌ها فراوان بوده و کمتر پیش می‌آید که طرح ساده‌ای از آن استخراج شود.


سنگ اسلب مرمریت برای دیوار:

مرمریت که از رسوبات آهکی به وجود آمده است با داشتن مقاومت فشاری ۱۵ تا ۸۰ مگاپاسکال جزء سنگ‌ها نرم محسوب می‌شوند. هرچند این سنگ‌ها از نظر مقاومت در برابر ضربه شبیه به گرانیت نیستند اما قابلیت ساب و صیقلی بالایی دارند. مرمریت‌ تنوع رنگی بالایی داشته و معادن آن در ایران زیاد است. ازاین‌رو انتخاب‌ها زیادی برای سنگ اسلب دیوار به شما می‌دهد.


سنگ اسلب مرمریت برای دیوار
مرمریت تنوع بالایی دارد که می‌تواند سنگ مناسب دیوار خود را انتخاب کنید.


از آنجایی که سنگ اسلب مرمریت ظرافت داشته و در برابر عوامل محیطی آسیب پذیر است، از آن بیشتر برای فضا داخلی ساختمان استفاده می‌شود. سنگ اسلب مرمریت در فرآوری (پرداخت) صیقلی، هوند و چرمی می‌تواند روی دیوار بسیار زیبا باشد. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی ها و کاربردهای مرمریت به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب کریستال یا چینی برای دیوار:

سنگ چینی یا کریستال یکی از جنس‌هایی است که از گذشته برای نما ساختمان از آن استفاده شده است. ازاین‌رو امتحان خود را در استفاده برای نما بیرونی پس داده است. این سنگ‌ها به علت تنوع متوسط رنگ و یکنواخت شدن آن، تدریجا برای مدتی کنار گذاشته شد و جای خود را به سنگ تراورتن دادند. اما نکته اینجاست که در گذشته قطعات سنگ چینی معمولا کوچک و بیشتر به رنگ سفید بودند اما امروزه این سنگ‌ها در سایز اسلب تولید می‌شوند و جلوه متفاوت و زیباتری را از خود به نمایش می‌گذارند.


 معایب سنگ چینی
از سنگ های چینی کریستال در آشپزخانه نیز می‌توان استفاده کرد.


سنگ چینی یا کریستال در رنگ‌ها تیره و روشن با رگه‌ها سفید، مشکی و خاکستری گزینه‌ها زیادی برای انتخاب دارند. پس از آن رگه زرد و پس زمینه زرد هم در انواع محدودتر موجود هستند. کاربرد این سنگ بسیار بالاست؛ زیرا بافتی متراکم، تخلخل کم و جذب آب پایینی دارد. برای همین می‌توان از اسلب آن در فضا بیرونی و داخلی استفاده کرد. افرادی که می‌خواهند سرویس حمام و بهداشتی لوکسی داشته باشند از سنگ اسلب کریستال برای دیوار و کف استفاده می‌کنند. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ را نیز مطالعه کنید.


انواع سنگ اسلب مناسب دیوار از نظر مدل

سنگ اسلب مخصوص دیوار را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد که شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ اسلب ساده برای دیوار؛
  • سنگ اسلب بوک مچ برای دیوار؛
  • سنگ اسلب فورمچ برای دیوار.

در مورد موارد بالا توضیحات مختصری در ادامه ارائه خواهیم داد:


سنگ اسلب ساده برای دیوار:

این سنگ‌ها برای فضا داخلی و نما خارجی ساختمان کاربرد دارد. این سنگ‌ها از یک ورق یکپارچه سنگ تولید شده و بیشترین تولید را به خود اختصاص داده‌اند.

سنگ اسلب بوک مچ برای دیوار:

اگر دو سنگ قرینه، به صورت افقی یا عمودی به هم چسبیده و تشکیل یک ورق سنگ جدید را بدهد، سنگ بوک مچ تشکیل می‌شود. این سنگ‌ها برای دیوار داخلی ساختمان تجاری و مسکونی کاربرد بیشتری دارند.


سنگ اسلب فورمچ برای دیوار:

همانند سنگ‌ها بوک مچ هستند اما از اتصال چهار سنگ قرینه تشکیل شده‌اند. این سنگ‌ها نیز همانند سنگ بوک مچ برای قسمت‌هایی خاص از دیوار داخلی ساختمان استفاده می‌شوند.


فورمچ چیست
سنگ فورمچ از قرار گرفتن 4 اسلب در کنار یکدیگر تشکیل می‌شود.


اگر می‌خواهید با انواع سنگ بوک مچ و فورمچ بیشتر آشنا شوید، می‌توانید به مقاله اسلب بوک مچ و فور مچ چیست؟ مراجعه کنید.


بهترین سنگ اسلب برای دیوار

به صورت کلی بهترین سنگ اسلب برای دیوار گرانیت است، البته تناسب با نوع کاربری دیوار تعریف می‌شود و یکی از مهم‌ترین عوامل این است که آن دیوار آیا در فضا داخلی قرار دارد یا خارجی. اگر در فضا داخلی است، آیا در اتاق پذیرایی قرار دارد یا در حمام و سرویس بهداشتی. تمام مواردی که نام بردیم باید با توانایی سنگ برای تحمل دما، رطوبت و همین طور زیبایی تناسب داشته باشد.


آنچه که از مقاله سنگ اسلب برای دیوار آموختیم:

همانطور که در مقاله سنگ اسلب برای دیوار متوجه شدیم، سنگ اسلب ابعاد بزرگی دارند و برای انواع کاربری‌ها تجاری، مسکونی و اداری مناسب هستند. این سنگ‌ها نقاط قوت مخصوص به خود را داشته که اطلاعات مربوط به هر سنگ را ارائه دادیم. این موارد هم از نظر دیدگاه طراحی در معماری، اصول عمرانی و اجرایی بررسی شدند. مقاومت سنگ‌ها برگرفته از آزمایشات متعدد سنگ شناسی از معادن مختلف صورت گرفت. سنگ اسلب دارای فرآوری‌ها مختلفی بوده که می‌توانند آن را چشم‌نوازتر نشان دهند.

مقالات مرتبط