ایران کانتر

سنگ تایل چیست؟ + تفاوت سنگ اسلب و تایل

سنگ تایل چیست؟ +  تفاوت سنگ اسلب و تایل
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۱/۲۹

سنگ تایل یکی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی است. تایل تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود، با آن که منظور از تایل بودن به معنی یک جنس خاص نیست و می‌تواند هر جنسی داشته باشد، اما ما در این مقاله می‌خواهیم به صورت تخصصی به انواع تایل سنگی، کاربردها و تفاوت آن با سنگ اسلب بپردازیم. در هنگام خرید سنگ تایل مهم است که بدانیم این سنگ‌ها چه کاربردی دارند، در چه ابعادی تولید می‌شوند و از کجا می‌توان آن را خریداری کرد. ما تمام سوالات اساسی شما را در این زمینه پاسخ داده‌ایم. پس اگر مایل به آشنایی بیشتر با سنگ تایل هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


سنگ تایل چیست؟

سنگ تایل به ورق‌های سنگ با ضخامت ۱.۵ تا ۳ سانتی‌متر گفته می‌شود. سنگ تایل آخرین مرحله از فرآورده‌ها تولید سنگ بوده و به عنوان کفپوش و دیوارپوش برای کف و دیوار استفاده می‌شود. آنچه که سنگ تایل را از سایر محصولات سنگ متمایز می‌کند، ابعاد آن است. این ابعاد معمولا به اندازه ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است. در مورد ابعاد آن در متن بیشتر توضیح خواهیم داد. نام تایل (Tile) ریشه لاتین داشته و از تگولا (Tegula) گرفته شده است. تگولا به معنی صفحات رس پخته شده بود که مانند سفال سقف از آن برای پوشش سقف در یونان و روم باستان استفاده می‌شد. این کلمه در زبان فرانسه (Tuile) و بعد در انگلیسی (Tile) نامیده شده و سپس به همان صورت امروزه در زبان تخصصی تولید سنگ استفاده می‌شود.


ابعاد سنگ تایل

مهم‌ترین ویژگی یک سنگ که می‌تواند به آن معنی تایل بودن را بدهد، سایز آن است. سنگ‌های تایل معمولا به صورت مربع برش می‌خورند و ابعادی به اندازه: ۳۰*۳۰، ۴۰*۴۰، ۵۰*۵۰، ۶۰*۶۰، ۷۰*۷۰، ۸۰*۸۰ دارند. همچنین این سنگ‌ها می‌توانند به صورت مستطیل در ابعاد ۳۰*۶۰، ۴۰*۸۰ و… نیز تولید شوند. این سنگ‌ها مستطیل شکل توسط طراحان داخلی معمولا برای سالن‌ها و حجم سازه بزرگ استفاده می‌شوند. البته از این ابعاد کوچک‌تر هم سنگ تایل نامیده می‌شود. همچنین سنگ تایل معمولا با میانگین ضخامت ۱.۷ تا ۲ سانتی‌متر تولید می‌شود.


ابعاد سنگ تایل
سنگ تایل هم به صورت مربعی و هم به صورت مستطیلی برش داده می‌شود.


تایل‌ها می‌توانند ابعادی کوچک‌تر از ۳۰ سانتی‌متر هم داشته باشند مثلا ۲۰*۴۰. به زبان تخصصی به سنگ تایل کوچک‌تر از ۴۰ سانتی‌متر ریزه بار می‌گویند. در گذشته سنگ تایل کوچک و در ابعاد ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر کاربرد بیشتری داشت اما امروزه معماران و طراحان داخلی بیشتر از سنگ‌ها تایل با ابعاد متوسط، بزرگ و یا سفارشی استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که سنگ تایل‌ ساختمان‌ها قدیمی، کوچک‌تر از ساختمان‌ها جدید است.

سنگ تایل چیست؟ سنگ تایل (Stone Tile) به ورق‌های سنگ با ضخامت ۱.۵ تا ۳ سانتی‌متر گفته می‌شود. تفاوت سنگ تایل و اسلب در ابعاد و اندازه آن ها است؛ سنگ اسلب ابعاد بزرگتری در برابر سنگ تایل دارد.


تفاوت تایل و اسلب

همان‌طور که پیشتر اشاره کردیم، مهم‌ترین ویژگی که باعث می‌شود به یک محصول سنگی تایل بگوییم ابعاد آن است؛ این ویژگی برای سنگ اسلب هم صادق است. به زبان ساده و عمومی به ورق‌ها سنگ کوچک تایل و به ورق‌ها سنگ بزرگ، اسلب گفته می‌شود. سنگ تایل به اندازه همان سرامیک‌هایی هستند که در هر خانه‌ای یافت می‌شوند. ابعاد و ضخامت آن‌ها در حدی است که معمولا یک نفر می‌تواند آن را راحت حمل کند. در مقابل اسلب‌ها سایز بزرگی دارند و این ویژگی باعث می‌شود حمل، نصب و بارگیری متفاوت و دشوارتری داشته باشند. در ادامه تعدادی از تفاوت‌ها سنگ تایل و سنگ اسلب را لیست کرده‌ایم:

  1. سنگ اسلب را می‌توان برش داد و به قطعات کوچک‌تر یعنی تایل تبدیل کرد اما تایل معمولا آخرین مرحله از خط تولید بوده و آماده نصب است.
  2. سنگ تایل معمولا ابعادی در حدود ۳۰ تا ۸۰ سانتی‌متر دارد اما سنگ اسلب دارای ابعاد بزرگ‌تر و با اضلاعی در حدود ۱۰۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متر است. البته ابعاد بزرگ‌تر هم سنگ اسلب محسوب می‌شود.
  3. قیمت و مجموع هزینه تمام شده برای سنگ اسلب گران‌تر از سنگ تایل با همان جنس و رنگ مشابه است.
  4. حمل و نصب سنگ اسلب تخصصی‌تر از سنگ تایل است.
  5. کاربرد سنگ تایل معمولا بیشتر از سنگ اسلب است.
  6. ضخامت سنگ تایل معمولا کمتر از ۲ سانتی‌متر می‌باشد اما ضخامت سنگ اسلب حدود ۲ سانتی‌متر یا بیشتر است.
  7. برای ساخت تجاری سنگ اسلب نیاز است که کوپ سنگ کیفیت بالایی داشته و فاقد ترک و شکاف بزرگ باشد. ساخت تایل از سنگ کوپ آسان‌تر بوده و ضایعات کمتری هم ایجاد می‌کند. این آیتم باعث می‌شود که تولید تایل با قیمت پایین، مقرون به صرفه‌تر باشد.

اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ اسلب چیست؟ را نیز مطالعه کنید.


مزایا سنگ تایل

سنگ تایل مزایا فراوانی دارد، این مزایا باعث شده تا کاربرد آن بالا برود. این عوامل شامل موارد زیر است:

  • امکان حمل آسان، بدون ابزار خاص و جانبی؛
  • امکان نصب آسان؛
  • کاربرد فراوان در تمام قسمت‌ها ساختمان؛
  • امکان برش سفارشی در ابعاد و اشکال مربع و مستطیل؛
  • دارای ضخامت ظریف و مناسب؛
  • قیمت پایان کار آن ارزان‌تر از سنگ‌ها بزرگ‌تر است؛
  • دارای دقت برش بسیار بالایی است؛
  • امکان صیقل و پولیش جهت نو کردن ظاهر سنگ را دارد.

مواردی که در بالا نام برده شد باعث می‌شوند که تقاضا بازار مصرف جهانی بیشتر به سمت سنگ تایل برود و به همین ترتیب یک سنگ کوپ در پایان مرحله تولید عموما به قطعات تایل تبدیل شود.


انواع سنگ تایل

سنگ تایل را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی دسته‌بندی کرد این عوامل روی کاربری، ارزش و فروش تاثیر دارند. این عوامل شامل موارد زیر هستند.

  1. انواع سنگ تایل براساس جنس؛
  2. انواع سنگ تایل بر اساس ابعاد.

در ادامه انواع سنگ تایل را برای شما آورده‌ایم:


انواع سنگ تایل بر اساس جنس:

همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم سنگ‌های تایل ‌توانند جنس‌های متفاوتی داشته باشند؛ از جمله: مرمر، مرمریت، گرانیت، تراورتن، تراونیکس، سنگ چینی یا کریستال.


انواع سنگ تایل
سنگ تایل شامل انواع مختلفی مانند تایل گرانیت، تایل مرمر و... است.



انواع سنگ تایل بر اساس ابعاد:

این سنگ‌ها می‌توانند از نظر سایز به ابعاد کوچک یعنی زیر ۴۰ سانتی‌متر، در ابعاد متوسط یعنی ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متر و ابعاد بزرگ یعنی ۶۰ تا ۸۰ سانتی‌متر برای هر ضلع تقسیم بندی شوند.


کاربرد سنگ تایل

پیشتر به صورت محدود به این موضوع اشاره کردیم که سنگ تایل کاربرد فراوانی دارد. در این قسمت به صورت دقیق‌تری از کاربرد‌ها آن نام می‌بریم:

  1. از سنگ تایل می‌توان برای ساختمان‌ها با کاربری‌ها متفاوت از جمله مسکونی، تجاری یا اداری استفاده کرد. این که کدام سنگ تایل برای کدام نوع کاربری مناسب است بیشتر به رنگ، طرح و جنس آن بستگی دارد.
  2. از سنگ تایل می‌توان برای نما داخلی و بیرونی ساختمان استفاده کرد. این سنگ‌ها به علت سایز کوچک و ضخامت کم، دارای امکان چسبندگی و ایمنی بالایی هستند.
  3. از سنگ تایل می‌توان برای دیوار و کف ساختمان استفاده کرد. این سنگ‌ها روی دیوار هم می‌توانند جلوه زیبایی داشته باشند. استفاده از سنگ تایل برای کف ساختمان بسیار متداول است.
  4. سنگ تایل برای بخش‌هایی از ساختمان از جمله آشپزخانه، پذیرایی، سالن‌ها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه و… استفاده کرد. دقت کنید که سنگ انتخابی شما برای سرویس بهداشتی یا بخش‌هایی از منزل که با رطوبت سروکار دارد، نباید جذب آب بالایی داشته باشد. در هنگام مشاهده قیمت سنگ‌ها می‌توانید روی سنگ مورد نظر کلیک کرده و میزان جذب آب، توسط سنگ را مشاهده کنید.

عواملی که در بالا گفته شد مشخص می‌کند که چرا تایل‌ها همواره از محصولات موفق و پرفروش در بازار سنگ و فرآورده‌های سنگی بودند.


چرا سنگ را در ابعاد سنگ تایل برش می‌زنند؟

سنگ‌های اسلب با ابعاد بزرگ خود دارای محدودیت‌هایی برای نصب هستند. به عنوان مثال اگر بخواهید کف پارکینگ خود را با استفاده از سنگ کفپوش کنید، بهتر است از سنگ‌هایی با ابعاد حدود ۴۰ سانتی‌متر استفاده کنید؛ زیرا در صورت خالی شدن تدریجی مصالح از زیر سنگ در اثر عواملی مانند: باران‌های اسیدی، باعث می‌شود که در اثر عبور خودرو سنگ تدریجا آسیب دیده و بشکند.


تفاوت سنگ تایل و اسلب
سنگ تایل اجرا و نصب راحتتری دارد.


حال هر چه سنگ در ابعاد بزرگتری باشد راحت‌تر آسیب می‌بیند. سنگ تایل مخصوصاً در محیط‌های سر باز دارای انعطاف پذیری بیشتر، مقاومت بالاتر، امکان تعویض پذیری و تعمیر بهتری را برای مصرف کننده ایجاد می‌کنند.


عوامل موثر بر قیمت سنگ تایل

آیتم‌ها مختلفی روی قیمت سنگ تایل موثر هستند که در ادامه هر کدام را نام می‌بریم:

  1. ابعاد سنگ تایل؛
  2. نوع سنگ تایل؛
  3. جنس سنگ تایل؛
  4. کیفیت فرآوری سنگ تایل؛
  5. حمل و ارسال سنگ تایل.

در ادامه درباره هر کدام از این آیتم‌ها توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:


ابعاد سنگ تایل:

هرچه سنگ تایل در ابعاد بزرگ‌تر و از طرف دیگر برش سفارشی داشته باشد، روی قیمت نهایی کار موثر است.


نوع سنگ تایل:

مهم است که سنگ تایل از چه متریالی باشد، این که طبیعی باشد یا مصنوعی. در این زمینه شرکت ایران کانتر صرفا سنگ طبیعی اصل تولید می‌کند. از سنگ مصنوعی جهت آگاهی مخاطبان نام برده شده است.


جنس سنگ تایل:

این جنس‌ها می‌تواند شامل سنگ مرمر، گرانیت، تراورتن، تراونیکس، مرمریت، سنگ کریستال یا چینی باشد. این سنگ‌ها قیمت‌ها متفاوتی دارند.


کیفیت فرآوری سنگ تایل:

یک سنگ تایل باکیفیت، میزان ساب قوی دریافت کرده و سطح آن به خوبی صیقل خورده است. ابعاد دقیقی داشته و زاویه‌ها آن قائم، منظم و یا اصطلاحا گونیا است.


حمل و ارسال سنگ تایل:

طبیعتا هر چه سنگ مسافت بیشتری را طی کرده باشد، هزینه کرایه و حمل بالاتری شامل آن می‌شود. بنابراین اگر سنگ خارجی را مدنظر دارید، قیمت هر متر مربع آن کمی بیشتر است.


ابزار برش سنگ تایل

پس از انتقال سنگ از معدن به کارخانه برای تولید قطعات کوچک‌تر، عموما از اره الماسه استفاده می‌شود. این اره دارای تیغه‌ الماسه است. البته در صورتی که کوپ سنگی که از معدن آمده دارای شکل نامنظمی باشد، از قلعه بر برای برش دادن استفاده می‌شود. این وسیله برای ایجاد تایل مناسب است. همین‌طور اگر جنس سنگ کوپ از گرانیت باشد برای بریدن نیاز به اره‌هایی دارد که در تیغه آن، از براده فولاد و یا چدن استفاده شده است.


 تفاوت سنگ اسلب و تایل
برای برش سنگ تایل معمولا از اره الماسه استفاده می‌شود.


به این ترتیب سنگ‌ها با ضخامت یکسان ورق شده و با دستگاه برش زنی در ابعاد کاملاً مساوی به قطعات کوچک‌تری برش می‌خورند. این تایل‌ها که شکل اولیه خود را یافته‌اند، تراش خورده و سطح آن‌ها بنا به کاربرد، صیقل می‌خورد. حال تایل‌ها در شکل نهایی خود آماده شده و قابل نصب هستند. البته در مرحله برش پایانی می‌توان با کمک واترجت (برش با آب پرفشار) سنگ را با دقت بالا برش داد و پس از آن فرآوری مناسب را روی آن انجام داد. برای مطالعه بیشتر به مقاله برش سنگ مراجعه کنید.


چرا ساب و فرآوری سنگ تایل مهم است؟

اگر می‌خواهید سنگ اسلب را برای محیط‌های اداری، مدارس یا قسمت بیرون ساختمان که پر رفت و آمد و در معرض باران است نصب کنید، با توجه به آب و هوا بهتر است تایل‌هایی سفارش دهید که سطح آن کاملا صاف و صیقلی نباشند. به عنوان مثال انواع فرآوری سنگ تایل بهتر است از نوع همر، فلیم، اسکرچ، کتان یا سند بلاست باشد. همچنین در مکان‌ها عمومی رنگ آن را خاکستری انتخاب می‌کنند تا خاک را به راحتی نشان ندهد. رعایت نکردن فرآوری سنگ تایل می‌تواند منجر به آسیب به عابران و صدمات فیزیکی در فصل سرما شود. حال اگر سنگ تایل را برای محیط‌های سر بسته و مسکونی نیاز دارید می‌توانید از سطوح صیقلی‌تر استفاده کنید. این نوع فرآوری حالت لوکس و چشم‌نوازتری به طراحی داخلی سازه می‌دهد. همچنین اگر از مواد محافظت کننده برای سنگ تایل خود استفاده می‌کنید، هر چقدر سنگ تخلخل کمتری داشته باشد به مقدار ماده محافظت کننده کمتری نیاز دارد. در صورت کدر شدن می‌توان از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند درخواست پولیش داد تا سنگ را پس از کدر شدن و سال‌ها استفاده، دوباره براق و زیبا کنند.


چطور می‌توان از سنگ تایل محافظت کرد؟

پیش از اقدام به خرید و سفارش دقت کنید که سنگ تایل برخلاف سنگ اسلب، پس از نصب خط برش و بند‌های بیشتری دارد. از طریق این خطوط مواد شوینده می‌توانند باعث خوردگی مصالح شوند. همچنین یکی از علت‌ها کدر شدن سنگ‌ها، افزایش خلل ریز است که توسط مواد شوینده در بلند مدت ایجاد می‌شود. سنگ طبیعی در اثر عبور و مرور، رنگ خود را از دست نداده و حتی در اثر سایش ملایم کفش حالت براق خود را حفظ می‌کنند. به این منظور توصیه می‌کنیم ترجیحا برای پاک کردن سطوح داخلی ساختمان که ظریف و براق‌تر هستند از آب و طی نخی استفاده کنید.


مراقبت از سنگ تایل
به دلیل وجود خطوط بین سنگ های تایل تمیز نگه داشتن این سنگ نسبت به اسلب سخت‌تر است.


استفاده از مواد شوینده قوی اصلا لزومی ندارد. در صورتی که سنگ تایل به روغن خودرو، چربی، جوهر، خوراکی و سایر مواد چسبان آلوده شد، میتوانید همان قسمت را با حلال مخصوص یا شوینده سنگ‌پوش‌ها طبیعی که قیمت بالایی ندارند، استفاده کنید. با این کار از آسیب به سنگ و مصالح اطراف آن جلوگیری خواهید کرد.


چرا بهتر است برای محیط بیرونی ساختمان از سنگ طبیعی تایل استفاده کنیم؟

فقط کافی است کمی به نحوه به وجود آمدن این سنگ‌ها فکر کنید. سنگ تایل طبیعی، قطعات کوچکی از سنگ‌هایی هستند که در اثر هزاران سال تحمل فشار و دما بسیار بالا به وجود آمده و توانسته‌اند تغییرات چهار فصل سال را به مدت طولانی در طبیعت تحمل کنند. این سنگ‌ها هر چقدر در طراحی داخلی بسیار ظریف‌اند، در فضای بیرونی ساختمان بسیار مقاوم و جان سخت هستند. بنابراین شما می‌‌توانید روی هر کدام از ورق‌ها سنگ تایل، به مدت طولانی حساب کنید. برای پاسخ به این سوال که بهترین سنگ نمای ساختمان کدام است؟ مقاله سنگ مناسب نمای ساختمان را مطالعه کنید.



آنچه که از مقاله سنگ تایل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آموختیم:

در این مقاله ابتدا سنگ تایل را براساس ویژگی‌ها اصلی تعریف کردیم. پس از آن گفتیم که یکی از پرکاربردترین محصولات در حوزه تولیدات سنگ ساختمان سنگ تایل است. سنگ تایل در ابعاد کوچکتر از سنگ اسلب تولید می‌شود و تفاوت عمده این دو سنگ در مقایسه ابعاد آنها است. از سنگ تایل می‌توان در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری برای کف فضا داخلی ساختمان، دیوار، کف پارکینگ و نما بیرونی استفاده کرد. این سنگ‌ها مزایایی دارند که کاربرد آنها را افزایش داده است؛ حمل و نقل، نصب آسان و قیمت تمام شده مناسب از جمله این موارد هستند. در ادامه عوامل موثر بر قیمت و همچنین روش‌ها برش تایل نیز معرفی شد.

در پایان اعلام می‌داریم که شرکت ایران کانتر با جمع آوری گروهی از متخصصان عرصه تولید سنگ، با بکارگیری پیشرفته‌ترین ابزار برش و فرآوری، سعی بر آن داشته تا سنگ تایل‌ را با کیفیت بازارهای بین المللی، خدمت مصرف کنندگان داخلی عرضه کند.

مقالات مرتبط