ایران کانتر

سنگ اسلب صادراتی + انواع سنگ اسلب صادراتی

سنگ اسلب صادراتی + انواع سنگ اسلب صادراتی
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۱/۲۵

سنگ اسلب صادراتی با جلوه شگفت انگیز خود یکی از سنگ‌های تزیینی لوکس هستند که در ایران و بسیاری از کشور‌های خارجی مورد توجه بازار سنگ تزئینی ساختمان قرار گرفته‌اند. کشور ایران دارای معادن با ارزش از انواع سنگ‌های قیمتی با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع است. با افزایش سطح تکنولوژی و سرمایه گذاری در تولید سنگ اسلب بازار پسندی این محصولات افزایش یافته و به رقیبی زیبا در کنار سایر سنگ‌های خارجی تبدیل شده است.


سنگ اسلب صادراتی چیست؟

سنگ اسلب صادراتی می‌تواند شامل انواع سنگ مرمر، مرمریت، گرانیت، چینی یا کریستال، تراورتن و تراونیکس باشد. در واقع در بازارهای بین المللی آنچه که باعث پذیرش یک سنگ اسلب استاندارد می‌شود، ابعاد و ضخامت برش است. بنابراین انواع جنس‌ها می‌توانند در صورت داشتن ابعاد استاندارد، برش و صیقل صاف و باکیفیت، داشتن بازار فروش در کشور مقصد، صادر شده و سنگ اسلب صادراتی نام بگیرند. اگر سنگ به صورت سنگ اسلب صادر شود، این پتانسیل این را خواهد داشت که در کشور مقصد با توجه به مد روز و نیاز معماری ساختمان‌ها به ابعاد مخصوصی تبدیل شود. اگر علاقه مند هستید راجب سنگ اسلب بیشتر مطالعه کنید به مقاله سنگ اسلب چیست؟ مراجعه کنید.


چرا سنگ اسلب صادراتی کیفیت بالایی دارد؟

سنگ‌های اسلب صادراتی به طور میانگین کیفیت بالاتری دارند و این موضوع در بسیاری از کشورها صادق است. وقتی سنگ به بازار بین المللی صادر می‌شود باید با بهترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان جهان رقابت کند. این بازار دارای شرکت‌ها فعالی است که همگی سعی می‌کنند بهترین کارها را به نمایش بگذارند. به همین دلیل برای صادراتی بودن لازم است که سنگ اسلب سطح کیفیت بالایی داشته باشد.


کیفیت سنگ اسلب صادراتی
به دلیل رقابت بالا سنگ های اسلب صادراتی باید کیفیت بالایی داشته باشند.


به‌همین دلیل برخی مصرف کنندگان داخلی برای تهیه لوکس‌ترین سنگ اسلب سعی می‌کنند محصول خود را از بین کالاها صادراتی و شرکت‌هایی که سنگ اسلبشان صادر می‌شود، انتخاب کنند.


بازار سنگ اسلب صادراتی ایران

عمده بازار سنگ اسلب ایرانی کشور‌های منطقه مثل عراق، ارمنستان، ترکیه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و عمان هستند. سنگ اسلب صادراتی در کنار کیفیت بالایی که دارد؛ با قیمتی مناسب به بازار کشورهای منطقه رسیده و درخواست قابل توجهی برای آن وجود دارد. خوشبختانه ایران برای صادرات موفق سنگ با کمترین مسافت حمل و نقل، در منطقه مناسبی قرار دارد. پس از آن به کشورهای ژاپن و استرالیا صادرات صورت می‌گیرد. از آنجایی که اکثر انواع سنگ‌های طبیعی ساختمان در ایران یافت می‌شوند، کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، لهستان، آلمان، فرانسه و تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی خواهان سنگ اسلب صادراتی ایران هستند.


انواع سنگ اسلب صادراتی

کشور ایران در تولید برخی از سنگ‌ها حرف زیادی برای گفتن دارد. این جنس‌ها در سایز اسلب به لحاظ زیبایی و کیفیت کار، مطابق استاندارد جهانی تولید می‌شوند. از جمله این جنس‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ گرانیت؛
  • سنگ مرمر؛
  • سنگ مرمریت؛
  • سنگ تراورتن؛
  • سنگ چینی یا سنگ کریستال.

برخی از سنگ‌هایی که نام برده شد در ازای هر مترمربع قیمت بالایی داشته و برخی دیگر با وجود قیمت مقرون به صرفه، مصرف بالایی برای طراحی ساختمان دارند. در مجموع صادرات این سنگ‌ها می‌تواند باعث ایجاد گردش اقتصادی قوی شود.


انواع مدل سنگ اسلب صادراتی

سنگ‌های اسلب همیشه یک ورق با ضخامت ۳ سانتی‌متری از کوپ سنگ نیستند. بلکه می‌توانند از ترکیب چند سنگ ایجاد شوند و ارزش صادراتی این محصول را افزایش دهند. این فرآوری‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ اسلب ساده؛
  • سنگ اسلب بوک مچ؛
  • سنگ اسلب فورمچ.

در ادامه به توضیح مختصر هرکدام از انواع فرآوری سنگ اسلب صادراتی می‌پردازیم.


سنگ اسلب صادراتی ساده:

این سنگ‌ها که حجم بالایی از صادرات سنگ اسلب را به خود اختصاص می‌دهند، دارای ساختاری یکپارچه از سنگی یک تکه هستند.


سنگ اسلب ساده
سنگ اسلب صادراتی ساده طرح یکدستی دارد.


ظاهر این سنگ هم ساده‌تر بوده و هم تنوع بالایی دارد. زیبایی این سنگ طبیعی‌تر است.


سنگ اسلب صادراتی بوک مچ:

سنگ اسلب بوک مچ از ترکیب دو سنگ اسلب ساده و قرینه تشکیل شده است. وقتی دو سنگ اسلب ساده با طرحی مشابه به صورت افقی یا عمودی به هم می‌چسبند یک سنگ بوک مچ را به وجود می‌آورند. سنگ‌های بوک مچ و فورمچ نشانه سطح تکنولوژی در سنگ بوده و طرفداران خاص خود را دارند.


سنگ اسلب صادراتی فورمچ:

سنگ‌های فورمچ همانند سنگ‌های بوک مچ ایجاد می‌شوند؛ فقط با این تفاوت که برای ایجاد طرح آن‌ها از چهار قطعه سنگ قرینه استفاده می‌شود.


سنگ اسلب صادراتی فورمچ
سنگ اسلب صادراتی فورمچ از چهار قطعه سنگ قرینه تشکیل می‌شود.


در تصویر بالا شما سنگ اسلب صادراتی را به صورت فورمچ مشاهده می‌کنید. برای مطالعه بیشتر راجب این مدل سنگ میتوانید به مقاله سنگ بوک مچ و فور مچ چیست؟ مراجعه کنید.


علت صادراتی بودن سنگ اسلب

بازار بین المللی به دلایل فراوان به سنگ اسلب نیاز دارد. این دلایل می‌تواند همان ویژگی‌های مثبت سنگ اسلب از منظر سایر کشورهای خریدار باشد. از جمله مواردی که در ادامه آورده‌ایم:

  1. سنگ اسلب قابلیت های استفاده فراوانی دارد، مانند استفاده نمای داخلی، خارجی، کف، دیوار، روی کابینتی، صفحه کانترتاپ، شومینه، استخر، دیوار پشت تلویزیون (TV Wall) و…
  2. سنگ اسلب با مکان‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و بیمارستانی تناسب دارد.
  3. سنگ اسلب می‌تواند در کشور مقصد به قطعات مورد نظر تبدیل شود یا با واترجت و برش‌های دقیق کاربرد مورد نظر را پیدا کند.
  4. با کمترین نیاز به بندکشی و برش می‌تواند سطح زیباتری خلق کند.
  5. برخی سنگ‌ها با قیمت بسیار بالای خود می‌‌توانند نظر ثروتمندان کشورهای خارجی را به خود جلب کرده و سود فراوانی را نصیب کشور میزبان کنند.
  6. برخی از این سنگ‌ها امکان ایجاد نور مخفی در پشت صفحه را دارند.
  7. دارای انواع فرآوری از جمله صیقلی، هوند، فلیم، چرمی، سندبلاست، بوشهمر، کات، اسکرچ، کتان و… هستند.
  8. سنگ اسلب زیبایی و طرح طبیعت را به منزل آورده و می‌تواند تاثیر مثبتی روی روان و روحیه ساکنین داشته باشد.
  9. مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارد و به راحتی در برابر حرارت و برخورد دچار آسیب نمی‌شود.
  10. امکان ترمیم داشته و می‌توان با ساب و پولیش سنگ را به زیبایی روز اول برگرداند.

سنگ اسلب به علت ابعاد بزرگ خود، در صورت داشتن امکانات کافی می‌تواند سطح بیشتری را در مدت زمان کم پوشش دهد. این سنگ‌ها وقتی به صورت یکپارچه و بدون بند استفاده می‌شوند جلوه بصری بهتری ایجاد می‌کنند؛ اما این موضوع به این دلیل نیست که اسلب‌ها صرفا به عنوان سنگ اسلب استفاده شوند؛ بلکه برخی از این محصولات در کشور مبدا به تایل تبدیل شده و سپس نصب می‌شوند. این عمل وقتی قرار است از سنگ اسلب برای پله استفاده شود بیشتر کاربرد دارد. در صورت علاقه می‌توانید مقاله علت گران بودن سنگ وارداتی را نیز مطالعه کنید.


مزایا صادرات سنگ اسلب

صادرات سنگ اسلب آنقدر مزایا بالایی دارد که باعث شده تاجران خارجی وارد منطقه اطراف ایران و داخل کشور شده و سنگ موردنظر خود را تهیه کنند. این مزیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • سود بالایی برای شرکت صادر کننده دارد.
  • سنگ اسلب صادراتی در کشورهای منطقه، گردش اقتصادی بالایی دارد.
  • ایران دارای تنوع بالایی در انواع جنس، رنگ و طرح سنگ اسلب دارد.
  • توانایی مالی و سرمایه گذاری شرکت مبدا را افزایش می‌دهد.
  • شرکت تولیدی که جنس آن صادر می‌شود، قدرت رقابت بیشتری هم در بازار داخلی خواهد داشت.
  • شرکت تولیدی می‌تواند ابزار و قطعات جدید و تخصصی‌تری را وارد کند و با پشتوانه آن کیفیت سنگ اسلب را بالاتر ببرد.
  • به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کند.
  • باعث اشتغال‌زایی در کشور مبدا می‌شود.


صادرات سنگ اسلب
سنگ اسلب صادراتی دارای قیمت بیشتری است.


در کنار مواردی که در بالا نام برده شد، همکاری شرکت‌ها تولید کننده و صادر کننده باعث افزایش فعالیت اقتصادی و اشتغال به شکل غیرمستقیم از جمله در حمل و جابه‌جایی می‌شود.


نکاتی که برای صادرات سنگ اسلب باید رعایت کرد

پیش از صادرات سنگ یکسری نکات اولیه است که اگر رعایت نکرده و یا سرسری از کنار آن عبور کنید، باعث می‌شود ضررهای بزرگی را متحمل شوید. این نکته‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • پیش از هر اقدام ابتدا قوانین کشور میزبان و استانداردهای مورد نظر آن را مطالعه کنید. سنگ‌هایی که ارسال می‌کنید باید مطابق آن استانداردها باشند. ابعاد و ضخامت بیشتر می‌تواند باعث برگشت کالا و صدمه مالی شود؛
  • بهتر است کالای خود را در ابتدا به شرکتی مشخص در کشور میزبان بفروشید و برای آن قرارداد مشخصی داشته باشید. مسئولیت حمل و نقل و محل تحویل کالا مشخص باشد تا در صورت آسیب به سنگ اسلب پس از آن، نیازی به جلب رضایت شرکت مقابل نباشد؛
  • میزان ظرفیت وسایل حمل و نقل پیش از ارسال باید مشخص شود. در صورت ارسال بیش از حد کالا احتمال آسیب یا جا گذاشتن بخشی از کالا در بارگیری‌های مجدد در میانه راه وجود دارد؛
  • سنگ‌ها به تعداد مشخص در پالت‌ها قرار می‌گیرند و با عایق‌های پلاستیکی و چوبی حفظ می‌شوند. سنگ‌ها باید در جای خود محکم شده و دچار لغزش نشوند.
  • تمام کالا‌ها باید شناسنامه داشته باشد. به این ترتیب که سنگ‌هایی از یک جنس، یک نوع، براساس نام سفارش دهنده بسته بندی شده و نام تمام مشخصات لازم روی کالا درج شود؛
  • مجوز فروش در کشور مقصد بررسی شده و امور گمرک در داخل کشور انجام شود. پس از آن محصولات بیمه شوند. بیمه باید تمام موارد و احتمالات را در نظر گرفته و پاسخگو باشد.
  • اگر چشم انداز صادرات به یک کشور در بازه بلند مدت در نظر گرفته شده است. در صورت بالا بودن حجم صادرات و پتانسیل بالا بازار مقصد، بهتر است به فکر تشکیل یک دفتر در کشور مقصد باشید. با ایجاد این پایگاه به عنوان عامل فروش، هماهنگی، دریافت سفارش، دریافت پیشنهاد و انتقاد مشتریان، پشتیبانی و راهنمایی از خریداران و… شما می‌توانید تامین مشتری و رضایت آن‌ها را افزایش دهید.
  • فقط به فکر فروش نباشید. با توجه به نکته قبل، سعی کنید با ارائه تسهیلاتی مشتریان ثابت خود را جذب کنید. گاهی اتصال به چند خریدار عمده می‌تواند سود سرشاری را برای مدت طولانی برای شما فراهم کند.


صادرات اسلب
برای صادرات سنگ اسلب باید توجه داشته باشید که نکات مهم آن را مطالعه کنید.
  • جنس‌ها محبوب و کاربردی در کشور مقصد را بشناسید.
  • صادر کردن سنگ اسلب به کشوری که با آن جنس آشنایی ندارند ریسک بالایی دارد. شما باید آن سنگ و مزایای آن را در کشور مقصد تبلیغ کنید. اگر تبلیغ موفق بود شما به فروشنده انحصاری آن جنس تبدیل می‌شود.
  • تبلیغ سنگ اسلب صادراتی را به شرکتی که با آن قرارداد بستید یا عامل فروش خود در کشور مقصد بسپارید. افراد بومی بهتر می‌توانند موثر بودن تبلیغ را تایید کنند.
  • در کشور مقصد برند سازی کنید. یعنی نام شرکت تولید کننده سنگ اسلب خود را با به کار بردن برند، در کنار کیفیت و قیمت مناسب، نشان دهید.
  • در پایان مهم‌ترین نکته این است که واحد کنترل کیفیت باید بسیار دقیق عمل کنند.( بررسی بهتر است شتابزده نباشد. باید آهسته اما دقیق انجام شود.) هر ترک کوچک می‌تواند به آسیب جدی به همان سنگ اسلب یا سایرین منجر شود.

اگر تمایل به خرید و صادرات سنگ اسلب دارید؛ ابتدا سعی کنید از کشورهای منطقه شروع کنید که ریسک کمتری دارند. سپس تدریجا منطقه کار خود را گسترش دهید. مسافت بیشتر می‌تواند به معنی ریسک بیشتر حمل و نقل باشد.


موانع اصلی صادرات سنگ اسلب

در این تجارت پر سود موانعی وجود دارد که کار را کمی دشوار کرده و سطح صادرات را دستخوش تغییر کرده است. این موانع شامل موارد زیر هستند:

  • مانع اول مشکل تبادلات ارزی است. به علت تحریم‌ها امکان دریافت آسان مبلغ کالای فروخته شده وجود ندارد. این مورد با دور زدن تحریم‌ها و ارائه کارمزد بیشتر، انجام می‌شود.
  • مورد دوم تغییرات سیاسی دولت‌ها است. یعنی فروش سنگ اسلب به کشورهایی که به علت مشکلات سیاسی تمایلی به ارتباط تجاری با ما نداشته با مشکلات جدی مواجه می‌شود؛ مثلا مجوز فروش را به تاخیر می‌اندازند یا مالیات واردات خود را بیش از حد بالا می‌برند.
  • در بعضی از کشورها به علت تبلیغ منفی، ممکن است سنگ را پیش از مشاهده دارای کیفیت کافی ندانند و از قرارداد مستقیم خودداری کنند. این شرکت‌ها یا قرارداد نمی‌بندند یا بیشتر مسئولیت‌ها را به شرکت ایرانی می‌سپارند. این موضوع به معنی هزینه بیشتر و مقداری ریسک بیشتر در فروش است.
  • صادرات به برخی کشورها نمی‌تواند به صورت مستقیم انجام شود. این اتفاق به علت پایین بودن تبادل تجاری کشورمان با کشور مقصد است. بنابراین لازم است سنگ اسلب صادراتی شما برای مدت زمان بیشتری در مسیر باشد، تعداد بارگیری‌های بیشتری را تحمل کند. ازاین‌رو ریسک تجارت با کشورهای دور که تجارتی با کشورمان ندارند دشوارتر است.

با این وجود موانع و چالش‌های بزرگی در این عرصه برای صادرکنندگان ایرانی وجود دارد؛ اما تجار، مسیرهای تجاری خود را با همکاری شرکت‌های خارجی و قرارداد با وکلای مجرب ایجاد می‌کنند. این دو آیتم در ورود مطمئن به بازار کشورها نقش زیادی دارند.


قیمت سنگ اسلب صادراتی

در صادرات اولین موضوعی که می‌تواند روی قیمت سنگ تاثیر بگذارد، مساله حمل و نقل و مسافت است. این سنگ‌ها وزن زیادی داشته و برای حمل این محصولات نیاز است که در مبدا و مقصد امکانات ماشینی کافی برای حمل امن آن وجود داشته باشد. بسته بندی، ایجاد عایق ضد ضربه، نحوه قرار گیری سنگ و استفاده از نوع ماشین آلات از جمله کشتی، قطار باری، تریلی و ترکیب این ابزار روی قیمت سنگ اسلب می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. پس از آن جنس سنگ، مقاومت سنگ، میزان کمیاب بودن آن، رنگ، بافت و طرح، ضخامت و صیقل مناسب از جمله دیگر موضوعاتی هستند که روی فروش سنگ اسلب صادراتی تاثیر دارند.


آنچه که از مقاله انواع سنگ اسلب صادراتی آموختیم:

در مقاله سنگ اسلب صادراتی، بازارهای احتمالی برای شروع صادرات معرفی شدند. گفتیم که بهتر است از کدام بازار‌ها شروع کنیم. انواع جنس‌هایی که ارزش صادرات بالایی دارند معرفی شدند. پیش از شروع کار باید چالش‌ها، قوانین و مقررات کشور مقصد به خوبی مطالعه و بررسی شوند. هزینه حمل و نقل در صادرات اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. هزینه‌های سوخت و جابه‌جایی در کشورهای دیگر متفاوت بوده و ظرفیت‌های ماشین آلات از مبدا تا مقصد باید در نظر گرفته شود. هرچند که صادرات سنگ اسلب و دریافت نقدینگی با چالش‌هایی همراه است اما سود بالای این تجارت باعث شده تا سنگ ایران همچنان در بازار جهانی محبوب باشد.

مقالات مرتبط