ایران کانتر

ابعاد سنگ اسلب + اندازه سنگ اسلب

ابعاد سنگ اسلب + اندازه سنگ اسلب
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۱۷

ابعاد سنگ اسلب با توجه به نوع سنگ، کاربرد و نیاز مشتری تعیین می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با اندازه‌های متداول اسلب سنگ در بازار ایران آشنا کنیم. قبل از خرید سنگ اسلب در ادامه این راهنما با ما همراه باشید.


ابعاد سنگ اسلب

ابعاد سنگ اسلب با عرض بیش از 70 سانتی‌متر استفاده می‌شود، می‌توان گفت که معیار مشخصی برای اندازه سنگ اسلب وجود ندارد و ضخامت سنگ های اسلب نیز از 1.8 تا 4 سانتی‌متر متغیر است. سنگ‌ها در ایران با ضخامت 2 سانتی‌متر بریده می‌شوند؛ اما شما می‌توانید سنگی با ضخامت دلخواه را در نظر بگیرید؛ در این صورت هزینه تمام شده سنگ بیشتر تمام می‌شود زیرا برای برش سنگ ضخیم از تیغه‌های اره بیشتری استفاده شده و جابه‌جایی سنگ نیز دشوارتر است. عامل تعیین کننده اندازه سنگ اسلب، ابعاد سنگ خام است. بنابراین اگر کوپ سنگ خامی که از معدن استخراج شده است، بزرگ باشد می‌توان اسلب‌های بزرگی را از آن سنگ برید و اگر کوپ سنگ خام چندان بزرگ نباشد، ممکن است اسلب به دست آمده عرضی در حدود 70 سانتی‌متر داشته باشد.


ابعاد سنگ اسلب کف
اسلب سنگ دیوار را بسیار زیبا می‌کند.


معمولا تامین کننده‌ها با توجه به دستگاه‌ها و امکاناتی که در اختیار دارند، اسلب را در ابعاد مشخص بریده و تهیه می‌کنند؛ اما اگر ابعاد خاصی در نظر دارید، ابعاد مورد نظر را با تامین‌کننده در میان بگذارید؛ او با در نظر گرفتن طرح و رنگ مورد نظر شما و در صورتی که سفارش شما چشمگیر باشد و با انتخاب کوپ سنگی با ابعاد مناسب اسلب‌هایی با ابعاد خاص را برای شما تهیه می‌کند. حداکثر اندازه برای اسلب سنگ در بازار ایران در حدود 3.20 در 2.20 سانتی‌متر است. توجه داشته باشید که معمولا کوپ خام سنگ‌هایی مانند مرمریت، مرمر و تراورتن در مقایسه با کوپ خام گرانیت کوچک‌تر است. بنابراین امکان پیدا کردن اسلب گرانیت در ابعاد بزرگ به مراتب بیش از دیگر سنگ‌هاست.

انواع سایز اسلب سنگ را باید با توجه به کوپ سنگ خام انتخاب کنید. سنگی که از معدن استخراج می‌شود، ابعاد مشخصی دارد و اسلب با توجه به ابعاد این سنگ بریده می‌شود.


اسلب سنگ چیست؟

اسلب سنگ در واقع نوعی برش سنگ است، حالا که متوجه شدید اسلب سنگ چیست؟ سنگ‌هایی که در ابعاد اسلب بریده می‌شوند در مقایسه با دیگر سنگ‌ها بزرگ‌تر هستند. ابعاد سنگ اسلب با توجه به ابعاد کوپ سنگ خام تعیین می‌شود. سنگ اسلب به دلیل ابعاد بزرگ، به زیبایی طرح‌ و نقش موجود در سنگ را به تصویر می‌کشد و شبیه به یک تابلو عمل می‌کند. به همین دلیل از اسلب سنگ برای روی میز ناهارخوری، ساخت دیوارهای دکوراتیو، کانترتاپ و غیره استفاده می‌شود. در صورت علاقه نیز می‌توانید مقاله سنگ دیوار را نیز مطالعه کنید.


روش های برش سنگ اسلب

تا به اینجای مقاله دریافتید که برای تهیه سنگ اسلب، کوپ سنگ خام از معدن راهی کارخانه شده و با استفاده از دستگاه‌هایی در ابعاد بزرگ بریده می‌شود. برخی از دستگاه‌هایی که برای برش اسلب به کار برده می‌شوند به شرح زیر هستند:

واتر جت (Water jet): این دستگاه با کمک فشار آب طرح‌هایی را روی سنگ‌های پلاکی ایجاد می‌کند. ضخامت این سنگ‌ها معمولا در حدود 2 سانتی‌متر است.

دستگاه اره بُر: از دستگاه اره با نام دستگاه اسلب بُر نیز یاد می‌شود. به سنگی که با استفاده از این دستگاه بریده شود، «سنگ اره بُر» گفته می‌شود.

البته در نظر داشته باشید که انتخاب دستگاه مورد نیاز برای برش اسلب با توجه به ابعاد کوپ سنگ خام انجام می‌شود. از طرف دیگر اره‌های موجود در دستگاه نیز با توجه به نوع و جنس سنگ انتخاب می‌شوند. برای برش سنگ‌های نرمی مانند مرمریت و تراورتن از اره نرم بُر و برای برش سنگ سختی مانند گرانیت از اره سخت بُر استفاده می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب برش سنگ کلیک کنید.


فرآوری پس از برش اسلب

پس از برش اسلب سنگ وارد دستگاه ساب می‌شود و با توجه به نوع فرآوری مورد نظر مشتری سابیده و صیقل داده می‌شود. در نهایت سنگ اسلب وارد دستگاه فرز دروازه‌ای می‌شود و دور تا دور سنگ بریده شده و مرتب می‌شود.


 ابعاد سنگ اسلب بوک مچ
ساخت کانترتاپ با اسلب سنگ انجام می‌شود.


جالب است بدانید که سنگ اسلب تا این مرحله برای ارسال به محل پروژه آماده شده است اما اسلب یک محصول نهایی نیست. یعنی ممکن است کارفرما برای تهیه یک میز ناهارخوری، ساخت یک المان تزئینی، کانترتاپ یا دیوار بین کابینتی اسلب را در نظر گرفته باشد. بنابراین اسلب در ادامه به ابعاد موردنظر تقسیم شده و در محل نصب می‌شود. برای درک بیشتر راجب فراوری های سنگ کلیک کنید.


نکاتی برای تعیین اندازه سنگ اسلب

برای تعیین اندازه سنگ اسلب باید به کاربردی که برای سنگ در نظر گرفته‌اید توجه کنید. ای مثال اگر می‌خواهید با استفاده از اسلب سنگ یک کانتر تاپ فوق‌العاده بسازید باید ابعاد کانتر تاپ را در هنگام انتخاب اسلب در نظر داشته داشته باشید تا درز کمتری روی کانتر تاپ ایجاد شود. از طرف دیگر اگر می‌خواهید برای سنگ روی کابینت و سنگ بین کابینت از یک اسلب استفاده کنید باید طول اسلب را با توجه به طول کابینت انتخاب کنید. در این شرایط شما می‌توانید با تهیه دو یا چند پلاک سنگ اسلبی که از یک کوپ بریده و سپس ساب خورده و فرآوری شده‌اند، یک طرح قرینه بین سنگ بین کابینت و صفحه روی کابینت ایجاد کنید. هماهنگی طرح و رنگ سنگی که بین کابینت کار شده با صفحه روی کابینت دکوراسیون بسیار با شکیلی را در آشپزخانه ایجاد می‌کند.


ابعاد سنگ اسلب دیوار
ابعاد اسلب گرانیت در بازار بزرگ‌تر است.


از طرف دیگر اگر می‌خواهید از سنگ اسلب به عنوان صفحه روی میز ناهارخوری استفاده کنید باید بزرگی میز ناهارخوری را در نظر داشته باشید. اسلب‌های بزرگ معمولاً از خانواده گرانیت هستند و سنگ‌های نرم در ابعاد کوچکتری از معادن استخراج می‌شوند بنابراین پیدا کردن اسلب بزرگ مرمریت برای روی میز ناهارخوری دشوار است. در چنین مواردی باید به اجرای تکنیک بوک مچ یا فور مچ برای داشتن یک میز ناهارخوری سنگی فکر کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید برای یک میزناهارخوری 5 متری، دو اسلب سنگ با طول 2.5 متر را به صورت بوک مچ در کنار یکدیگر به کار بگیرید. در صورت علاقه می‌توانید مقاله از کجا سنگ اسلب بخریم را مطالعه کنید.


آنچه از مقاله انواع سایز اسلب سنگ آموختیم:

در این مقاله آموختیم که اسلب سنگ نوعی برش از کوپ سنگ خام است. برای بریدن سنگ اسلب با توجه به جنس و نوع سنگ و همینطور ابعاد آن از دستگاه‌های متفاوتی استفاده می‌شود. نکته‌ای که هنگام تهیه سنگ اسلب باید در نظر داشته باشید این است که ممکن است تهیه سنگ اسلبی با مشخصات موردنظر شما میسر نباشد، در این شرایط می‎‌توانید با استفاده از تکنیک بوک مچ یا فورمچ اسلبی با ابعاد موردنظر را تهیه کنید. اگر برای منظور خاصی به اسلب نیاز دارید، جزئیات را با کارشناسان ایران کانتر درمیان بگذارید.

مقالات مرتبط