ایران کانتر

سنگ مرمر چیست؟ + چگونگی تشکیل سنگ مرمر

سنگ مرمر چیست؟ + چگونگی تشکیل سنگ مرمر
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۱۹

سنگ مرمر یا اونیکس (Onyx) غالبا با مرمریت یا Marble به اشتباه گرفته می‌شود. مرمر سنگ بسیار ظریف و شفافی است که به سادگی نور را عبور می‌دهد و برخلاف تصور عموم در رنگ‌ها و نقش‌های گوناگونی استخراج می‌شود. با ما در ایران کانتر همراه باشید تا یک بار برای همیشه سنگ مرمر را از تمام سنگ‌های موجود در بازار تشخیص دهید و با ویژگی‌های متمایز آن آشنا شوید.


سنگ مرمر

سنگ مرمر یا اونیکس (Onyx) یک سنگ کلسدونی (Chalcedony) است. کلسدونی نوعی میکروکریستال کوارتز است. مرمر سنگی نرم و بدون تخلخل و بسیار شفاف و نور گذر است. این سنگ در اثر جوشش آب در لایه‌های نزدیک به سطح زمین و از ترکیب کلسیم کربنات، منیزیم کربنات، مس، اکسید آهن و فلوئور تشکیل می‌شود. سنگ مرمر از نظر ظاهری شباهت زیادی به مرمریت دارد و شاید در نگاه اول تشخیص این دو سنگ از یکدیگر دشوار باشد. با این حال مرمر یک تفاوت با مرمریت دارد و آن اینکه مرمرها سنگ‌های نیمه شفافی هستند که به سادگی نور را از خود عبور می‌دهند.


سنگ مرمر چیست
سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است که بر اثر جوشش آب در نزدیکی سطح زمین و ترکیب با عناصر دیگر ایجاد می‌شود.


تولیدکنندگان نیز با تکیه بر همین قابلیت به توری اپوکسی پشت سنگ رنگ اضافه می‌کنند. در نتیجه زمانی که از پشت به مرمر نور تابیده شود، رنگی که در اپوکسی پشت سنگ به کار رفته است در نمای جلو خودنمایی می‌کند. به عنوان مثال سنگ مرمر نقده به صورت ذاتی صورتی روشن است؛ تولیدکننده می‌تواند با استفاده از رنگ صورتی در اپوکسی، طیف رنگی این سنگ را تقویت کند. برای اطلاعات بیشتر راجب تفاوت مرمریت و مرمر به مقاله آن در سایت ایران کانتر مراجعه کنید.


اونیکس همان مرمر است

یونانیان از کلمه اونیکس (Onyx) برای اشاره به این سنگ استفاده می‌کنند. اونیکس برگرفته از کلمه «onyx» به معنای چنگال یا ناخن است. دلیل این نام‌گذاری، شباهت مرمر از نظر رنگ و نورگذر بودن، به بافت ناخن است.


سنگ مرمر چطور ساخته می‌شود؟

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد سنگ مرمر از ترکیب کلسیم کربنات، منیزیم کربنات، مس، اکسید آهن و فلوئور تشکیل می‌شود. از آنجایی که مرمر و مرمریت مواد تشکیل دهنده مشابهی دارند، از نظر تجاری می‌توان مرمر را برادر مرمریت به شمار آورد. مرمر نیز درست مانند مرمریت و تراونیکس از کلسیت یا همان کلسیم کربنات تشکیل شده است.


محل تشکیل سنگ مرمر
سنگ مرمر در دهانه غارها و نزدیکی سطح زمین تشکیل می‌شود.


مرمر یک سنگ رسوبی است که از چکیده سنگ یا استالاگمیت (Stalagmite) و چکنده سنگ یا استالاکتیت (Stalactite) یا همان قندیل‌هایی که در نزدیکی سطح زمین و در دهانه غارهای آهکی تشکیل می‌شوند ساخته می‌شود. تصویر چکنده سنگ‌ها و چکیده سنگ‌ها را در زیر مشاهده می‌کنید. سنگی که به این روش و در چنین شرایطی ایجاد می‌شود، کریپتو کریستال یا نهان بلورین نامیده می‌شود. اگر علاقه مند هستید راجب سنگ تراونیکس اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله سنگ تراونیکس چیست؟ را مطالعه کنید.

سنگ مرمر (onyx) به دلیل وجود کلسیم کربنات یا کلسیت، به سنگی نور گذر تبدیل شده و بسیار شفاف است. سنگ مرمر نرم است و تخلخل بالایی دارد و در مواجه با اسید آسیب می‌بیند. بهتر است از مرمر برای تکمیل دکوراسیون داخلی و در محیط‌هایی با ترافیک پایین و به دور از رطوبت استفاده شود.


مرمر از آب های بهاری تشکیل می‌شود

جریان آب‌های بهاری یا زیرزمینی که سرشار از کلسیت هستند، از قندیل‌هایی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید شروع به چکیدن می‌کنند؛ هر قطره مسئول ایجاد لایه‌ای با چندهزارم اینچ ضخامت است. در ادامه توده‌های کریستالی کلسیت شکل می‌گیرند؛ با گذر زمان و جریان آب بیشتر، مواد معدنی دیگری نیز در این توده‌ها نفوذ می‌کنند. لایه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و مرمر، تمام غار آهکی را در بر می‌گیرد. در واقع مرمر می‌تواند در هر محیطی که در معرض عبور آب‌های زیرزمینی قرار دارد شکل بگیرد. تفاوت میزان جریان آب و میزان ناخالصی‌های موجود در آب منجر به ایجاد لایه‌های متنوع در مرمر می‌شود. کلسیت در خالص‌ترین حالت، سفید یا شفاف است؛ اما وجود مواد معدنی دیگر می‌تواند اندکی طیف رنگی مرمر را تغییر دهد.


تاریخچه استفاده از سنگ مرمر

استفاده از مرمر در تاریخ بشر قدمت زیادی دارد؛ مصریان باستان اونیکس را به عنوان یک نماد زیبا و جادویی در ساخت جواهرات به کار می‌بردند. سنگ مرمر برای رومیان نشانه‌ جرئت و قدرت بود. یونانیان و ایرانیان باستان نیز از این سنگ در ساخت مجسمه‌ها و جواهرات استفاده می‌کردند. در قرون وسطی این سنگ در ساخت کلیساها و صومعه‌ها به کار گرفته شد؛ مرمر به جذب نیروهای منفی معروف است و در گذشته باور داشتند که رنگ مرمر با جذب انرژی منفی کدر می‌شود. امروزه نیز سنگ مرمر از جواهرسازی گرفته تا ساخت و ساز و طراحی داخلی به کار برده می‌شود.


معدن سنگ مرمر در ایران

معادن مرمر بی‌شماری در کشور ما وجود دارند که در ادامه برخی از آنها را معرفی می‌کنیم:

  • مرمر پرتقالی کاشمر؛
  • مرمر سبز عباس‌آباد جلفا؛
  • مرمر خلج خراسان؛
  • مرمر عسلی در خراسان شمالی، کرمان و اصفهان؛
  • مرمر سبز آب باریکه آذرشهر؛
  • مرمر قرمز آذرشهر؛
  • مرمر صورتی نقده؛
  • مرمر سفید صلصال؛
  • مرمر کرمان؛
  • جوشقان اصفهان؛
  • مرمر سبز شاهین دژ؛
  • مرمر سبز توران پشت یزد؛
  • مرمر سبز بورق یزد؛
  • تنگوئیه سیرجان؛
  • ده رستم بم؛
  • قروه سنندج؛
  • مرمر آبی ارومیه؛
  • معادن مرمر محلات و استان فارس.

جالب است بدانید که در طبیعت همیشه در کنار یک معدن مرمر یک معدن تراورتن نیز وجود دارد؛ اما این رابطه معکوس نیست. یعنی همیشه در کنار یک معدن تراورتن لزوما یک معدن مرمر وجود ندارد.


انواع سنگ مرمر از نظر ساختار شیمیایی

روی هم رفته دو نوع سنگ مرمر در طبیعت وجود دارد:

  1. سنگ مرمر سیلیسی (Siliceous)؛
  2. سنگ مرمر آهکی (Calcareous).

هریک را به تفصیل شرح خواهیم داد:


سنگ مرمر سیلیسی (Siliceous):

ماده معدنی اصلی در سنگ مرمر سیلیسی، سیلیکا یا دی‌اکسید سیلیسیم (Silicon dioxide) است. در این نوع سنگ ساختارهای میکرو کریستالی نمایان است و همین مسئله منجر به براق شدن سنگ می‌شود. این دسته از مرمرها رنگ‌بندی متنوعی از سفید تا سیاه دارند. با توجه به نوع و میزان ناخالصی‌ها حتی می‌توان رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای را نیز در این سنگ‌ها مشاهده کرد.


سنگ مرمر آهکی (Calcareous):

مرمر نورگذر و شفافی که همه ما در ذهن داریم در این خانواده جای می‌گیرند. ماده معدنی اصلی در سنگ مرمر آهکی (Calcareous) کلسیم کربنات است. میزان تخلخل یا خلل و فرج موجود در این نوع سنگ در مقایسه با نوع قبلی بیشتر است.


سنگ مرمر آهکی
سنگ مرمر آهکی نسبت به مرمر سیلیسی نرم‌تر هستند.


معمولا این دسته از سنگ‌های مرمر، سفید یا بژ هستند. برخلاف سنگ‌های سیلیکایی، مرمری که از کلسیت ساخته می‌شود مقاومت کمتری داشته و نرم‌تر است؛ اما از نظر زیبایی این دو سنگ را می‌توان یکسان در نظر گرفت.


انواع مرمر از نظر رنگ و بافت

همانطور که متوجه شده‌اید با توجه به تنوع مواد معدنی موجود در فرآیند تولید سنگ، ‌طیف‌های رنگی متفاوتی از مرمر از معادن استخراج می‌شوند. شما می‌توانید انواع متفاوتی از مرمر را از مرمر مشکی گرفته تا سفید، سبز، خاکستری، قرمز، قهوه‌ای و بژ با بافت‌ها و الگوهای متفاوت در ایران کانتر پیدا کنید. مرمرها از نظر بافت یا همان رگه‌ها و لکه‌هایی که روی سنگ وجود دارد نیز تنوع بالایی دارند. انواع مرمر از نظر رنگ و بافت عبارتند از:

  • مرمر سیاه؛
  • مرمر سفید؛
  • مرمر قرمز قهوه‌ای؛
  • مرمر سبز؛
  • مرمر عسلی؛
  • مرمر صورتی.

در ادامه به‌صورت کامل به موارد ذکر شده می‌پردازیم:


مرمر سیاه:

مرمر سیاه یکی از پرطرفدارترین رنگ‌های این سنگ در بازار ایران و جهان است. سطح براق و آینه‌ای اونیکس مشکی و رگه‌های رنگارنگی که در آن نمایان هستند.


مرمر سیاه
سنگ مرمر سیاه محبوب‌ترین نوع مرمر است.


این سنگ را به انتخاب مناسبی برای تکمیل دکوراسیون داخلی تبدیل می‌کنند. در معماری، استفاده از مرمر سیاه نشان‌دهنده قدرت و شکوه است.


مرمر سفید:

اونیکس سفید به دلیل خاصیت عبور نور بیشتر، طرفداران خاصی دارد. معمولاً از این سنگ در طراحی داخلی ساختمان استفاده می‌شود تا نور محیط تشدید شود.


مرمر سفید
سنگ مرمر سفید طرفدارهای خاص خود را دارد.


مرمر سفید صلصال یکی از محبوب‎ترین مرمرهای بازار ایران است.


مرمر قرمز قهوه‌ای:

این دسته از مرمرها رنگ‌های متنوعی از قرمز گرفته تا شکلاتی تیره را به نمایش می‌گذارند. دلیل رنگ قرمز این سنگ، وجود اکسید آهن است.


مرمر قرمز قهوه ای
وجود اکسید آهن در سنگ مرمر باعث قرمز شدن آن شده است.

سنگ مرمر قهوه‌ای نیز در نمای داخلی، پله ها و ... کاربرد دارد.


مرمر سبز:

مرمر سبز نیز با طیف روشن تا تیره در طبیعت تشکیل می‌شود. معمولاً از این مرمر در محیط‌های درمانی استفاده می‌شود تا فضایی آرام ایجاد شود.


مرمر سبز
دلیل رنگ سبز مرمر وجود وانادیوم و کرومیوم است.


وانادیوم (Vanadium) و کرومیوم (Chromium) منجر به ایجاد رنگ سبز در مرمر می‌شوند.


مرمر عسلی:

مرمر عسلی حاوی اکسید آهن بیشتری است. سنگ مرمر عسلی جزو لوکس‌ترین مدل های سنگ مرمر است و قیمت بالایی دارد.


مرمر عسلی
مرمر عسلی نسبت به مرمر قرمز قهوه‌ای از اکسید آهن بیشتر برخوردار است.


مرمر عسلی مشهد، پرفروش‌ترین سنگ عسلی در بازار ایران است.


مرمر صورتی:

مرمر صورتی حاوی سیلیس (Silica) و اکسید دهیدراته است و در ایران در نقده آذربایجان استخراج می‌شود.


مرمر صورتی
مرمر صورتی از معدن نقده در استان آذربایجان غربی استخراج می‌شود.

همچنین ایتالیا نیز جزو بزرگترین تولیدکنندگان انواع مرمر صورتی است.


ویژگی های سنگ مرمر

در این بخش می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های ذاتی سنگ مرمر بپردازیم. ویژگی‌های متمایز سنگ مرمر به شرح زیر هستند:

  • تراکم؛
  • تنوع رنگی؛
  • میزان سختی؛
  • نورگذر بودن؛
  • میزان تخلخل.

هریک از این ویژگی‌ها را به تنهایی بررسی خواهیم کرد:


تراکم سنگ مرمر:

تراکم سنگ مرمر با توجه به ترکیبات شیمیایی موجود در آن متفاوت است؛ اما روی هم رفته می‌توان این سنگ را یک سنگ متراکم به شمار آورد. میزان تراکم این سنگ 2.5 تا 3 گرم در متر مکعب است. دلیل استفاده از این سنگ در جواهرسازی و معماری نیز همین چگالی یا تراکم بالاست که منجر به سنگینی این سنگ می‌شود.


تنوع رنگی بالا:

با توجه به نوع مواد معدنی موجود در سنگ مرمر، تنوع رنگی بالایی از سفید تا سیاه را در بازار خواهید یافت.


میزان سختی مرمر:

میزان سختی سنگ مرمر در مقیاس Mohs در حدود 3 است. این مقیاس میزان سختی سنگ‌ها را از 1 تا 10 مشخص می‌کند. سنگ مرمر با این میزان سختی برای هر نوع استفاده مناسب است.


نورگذر بودن:

کلسیت ماده اصلی سازنده مرمر است. این ماده باعث می‌شود که نور در دو جهت انعکاس پیدا کند. تولید کننده برای استفاده از خاصیت عبور نور سنگ، آن را موازی با جهت تابش نور برش می‌دهد.

در این حالت کافی است نور را به پشت سنگ بتابانید تا انعکاس آن در نمای روبه‌رویی با زاویه 12.7 تا 38 میلی‌متر خودنمایی کند. در واقع فاخرترین و گران قیمت‌ترین مرمرها به عنوان یک اثر هنری برای تکمیل دکوراسیون داخلی در فضاهای شاهانه و لوکس به کار برده می‌شوند.


میزان تخلخل:

در بخش‌های قبلی در مورد انواع سنگ مرمر یعنی سنگ مرمر سیلیسی (Siliceous) و سنگ مرمر آهکی (Calcareous) صحبت کردیم. میزان تخلخل سنگ مرمر آهکی از سنگ سیلیسی بیشتر است و جذب آب بالاتری دارد.


تخلخل سنگ مرمر
میزان تخلخل مرمر آهکی از مرمر سیلیسی بیشتر است.


تخلخل سنگ مرمر آهکی در معماری، ظاهری نیمه شفاف را ایجاد می‌کند؛ اما این دسته از سنگ‌ها بیشتر در برابر فرسایش آسیب‌پذیر هستند. سنگ مرمر سیلیسی براق و آینه‌ای است. اگر به دنبال این هستید که سنگ مرمر خود را براق کنید یا اینکه سنگ مرمر شما لک شده است و می‌خواهید آن را تمیز کنید مقاله چگونه سنگ مرمر را براق کنیم؟ را مطالعه کنید.


کاربردهای سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر در ساختمان سازی و جواهرسازی کاربرد دارد. برخی از کاربردهای مرمر به شرح زیر است:

  1. مرمر در دکوراسیون داخلی؛
  2. مرمر در دکوراسیون خارجی؛
  3. مرمر در جواهرسازی.

در ادامه هر یک از کاربردهای مرمر را شرح می‌دهیم:


مرمر در دکوراسیون داخلی:

معمولا برای ایجاد یک فضای لوکس از مرمر در دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این سنگ برای دیوارها، ساخت میز عسلی سنگی و دیگر المان‌های تزیینی مانند گلدان مرمر یا آبنمای مرمرین استفاده کنید. از سنگ مرمر می‌توانید برای ساخت کانترتاپ مرمر نیز استفاده کنید؛ اما توصیه می‌شود این کار را در بخشی از آشپزخانه انجام دهید که کمتر در آن قسمت فعالیت دارید. به عنوان مثال می‌توانید در آشپزخانه اصلی که بیشتر خاصیت تزیینی دارد، از مرمر استفاده کنید؛ اما انتخاب این سنگ برای مطبخ توصیه نمی‌شود.


سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی
در رستوران ها و هتل ها می‌توان از کانترتاپ جنس مرمر استفاده کرد.


رستوران‌ها و دفاتر لوکس می‌توانند برای بخش پذیرش از کانترتاپ مرمر استفاده کرده و شکوه و جلال بیشتری را در فضا حاکم کنند. برای مطالعه بیشتر اینکه آیا استفاده مرمر در آشپزخانه مناسب است یا خیر مقاله سنگ مرمر برای آشپزخانه را مطالعه کنید.


مرمر در دکوراسیون خارجی:

مرمر را می‌توان در دکوراسیون خارجی نیز به کار برد؛ اما ما در ایران کانتر این کار را توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا مرمر بسیار حساس است و در برابر ضربات احتمالی، تابش مستقیم نور خورشید و باران‌های اسیدی آسیب‌پذیر است. مرمرهایی که تخلخل بیشتری دارند به مراقبت و نگهداری بیشتری نیز نیاز خواهند داشت.


مرمر در جواهرسازی:

سنگ مرمر به دلیل تنوع رنگی بالا، مقاومت و زیبایی انتخاب مناسبی برای جواهرسازی است. کلئوپاترا، همسر فرعون، همیشه یک گردنبند اونیکس مشکی به همراه داشت؛ زیرا معتقد بود اونیکس مشکی با نزدیک شدن انرژی منفی، به ارتعاش در می‌آید.


کجا بهتر است از مرمر استفاده نشود؟

از سنگ مرمر سیلیسی می‌توان در سرویس بهداشتی استفاده کرد؛ اما بهتر است از سنگ مرمر آهکی در این فضاها استفاده نشود. البته اگر سنگ آهکی خاصی توجه شما را جلب کرده است و شیفته مرمر شده‌اید می‌توانید با اپوکسی یا نانو کردن سنگ بر مقاومت رطوبتی آن بیفزایید؛ اما نانو کردن از سنگ در برابر مواد اسیدی محافظت نمی‌کند و مرمر به شدت در مجاورت اسید آسیب‌پذیر است. به یاد داشته باشید که استفاده از مرمر برای آینه، دیوارهای کناری یا روکش لامپ‌های به کار رفته در سرویس بهداشتی مانعی ندارد. زیرا سنگ در این قسمت‌ها در معرض رطوبت و مواد اسیدی نخواهد بود. به دلیل تخلخل بالا، بافت نرم و تراکم پایین توصیه می‌شود از این سنگ به عنوان کفپوش در فضاهایی که ترافیک بالایی دارند استفاده نشود.


مزایا سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر مزایای بسیاری دارد که می‌تواند آن را به انتخاب مناسبی برای تکمیل دکوراسیون شما تبدیل کند. برخی از مزایای مرمر به شرح زیر است:

  • زیبایی و آرامش‌بخشی؛
  • نرم و نورگذر؛
  • وزن پایین؛
  • دوام بالا؛
  • تنوع رنگ و طرح؛
  • لوکس بودن؛
  • افزایش ارزش افزوده.

در این بخش بررسی مزایای اصلی این سنگ می‌پردازیم:


زیبایی:

سنگ مرمر یا اونیکس به خوبی در میان دیگر انواع سنگ خودنمایی کرده و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. کافی است یک المان ساخته شده از مرمر را به دکوراسیون خود اضافه کنید تا مهمانان خود را شگفت‌زده کنید. یک اسلب سنگ را پشت تلویزیون نصب کنید یا برای میز ناهارخوری سنگی خود مرمر را انتخاب کنید. با مشورت ایران کانتر و کمی نورپردازی، مرمر را با شکوه تمام به نمایش بگذارید. از سوی دیگر سنگ مرمر آرامش‌بخش است و می‌تواند انرژی منفی را از محیط دور کند و منجر به سلامت روان شود. به همین دلیل استفاده از سنگ مرمر در مکان‌های مذهبی رواج دارد. این روزها افراد بیشتری از مرمر در دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کنند تا از تاثیرات مثبت این سنگ در فضا بهره‌مند شوند. آیا سنگ مرمر برای روی میز مناسب است؟ برای مطالعه این مقاله کلیک کنید.


وزن پایین:

مرمر در مقایسه با دیگر سنگ‌های طبیعی سبک‌تر است؛ بنابراین می‌توان با خلاقیت بیشتری از آن استفاده کرد. از طرفی به دلیل وزن پایین نصب این سنگ در فضاهای متفاوت نیز ساده‌تر است.


نورگذر بودن:

زیبایی خیره‌کننده مرمر مدیون خاصیت نورگذری آن است. کافی است یک منبع نور را پشت سنگ قرار دهید تا به ظرافت و شکوه واقعی این سنگ پی ببرید. از سوی دیگر همین شفاف بودن منجر به نرم شدن سطح سنگ شده و در تماس با سطح سنگ متوجه نرمی آن می‌شوید. به لطف نورگذر بودن این سنگ می‌توانید از آن برای پر کردن فضای بین کابینت‌ها به عنوان بک اسپلش (Backsplash)، دیوار پشت تلویزیون وغیره استفاده کنید و در پشت سنگ منبع نور قرار دهید.

دوام بالا:

تا زمانی که مرتب از سنگ خود نگهداری کنید، نیازی به تعویض اسلب مرمر یا صفحه سنگی روی میز ناهارخوری مرمر خود نخواهید داشت. با نگهداری درست از این سنگ می‌توانید سال‌ها از آن استفاده کنید.


تنوع رنگ و طرح:

هنگام انتخاب سنگ مرمر شما با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوید و به سادگی می‌توانید اسلب مرمری که با دکوراسیون داخلی شما همخوانی دارد را انتخاب کنید.


لوکس بودن:

دیوار پشت تلویزیون و صفحه روی میز ناهارخوری، بهترین محل برای نمایش سلیقه شما در دکوراسیون داخلی است.


عکس سنگ مرمر
فضای داخلی خانه بهترین گزینه برای استفاده مرمر است.


بنابراین اگر به دنبال طراحی داخلی لوکس هستید، باید مرمر را با ظرافت و در بخش‌های خاصی از ساختمان به کار بگیرید. در صورت علاقه می‌توانید مقاله تفاوت سنگ مرمر و گرانیت را نیز مطالعه کنید.


ارزش افزوده:

استفاده از کانترتاپ و کفپوش سنگ طبیعی مرمر به معنای واقعی کلمه به ارزش ملک شما می‌افزاید. مرمر در مقایسه با دیگر سنگ‌های طبیعی جذابیت خیره‌کننده‌ای دارد و هر خریداری در نگاه اول متوجه حضور این سنگ و شکوه و جلال بنای شما می‌شود. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ مرمر برای کف خانه را نیز مطالعه کنید.


معایب سنگ مرمر چیست؟

در کنار مزایا فراوان، سنگ مرمر معایبی نیز دارد که باید پیش از تصمیم نهایی آنها را نیز در نظر بگیرید. معایب سنگ مرمر شامل موارد زیر هستند:

  • نیاز به مراقبت بالا؛
  • مقاومت اسیدی پایین:
  • شکنندگی؛
  • هزینه؛
  • تخلخل.

در ادامه معایب سنگ مرمر را بررسی خواهیم کرد:


نیاز به مراقبت بالا:

مرمر به نظافت و مراقبت زیادی نیاز دارد. اگر می‌خواهید از این سنگ به عنوان سطح کار استفاده کنید، باید به طور مرتب و سالانه آن را عایق‌بندی یا نانو کنید تا از مرمر در برابر رطوبت محافظت شود. این سنگ سختی پایینی دارد و به سادگی در اثر ضربه خط‌و‌خش برمی‌دارد.


مقاومت اسیدی پایین:

در بخش‌های قبلی گفته شد که بهتر است مرمر را در محیط‌هایی که در مجاورت مواد اسیدی هستند به کار نبرید. مواد اسیدی طبیعی مانند آبلیمو، سرکه و شوینده‌های اسیدی منجر به لک شدن مرمر می‌‌شوند.


شکنندگی:

مرمر سنگ سبک؛ اما شکننده‌ای است و همین مسئله جابه‌جایی و نصب آن را دشوار می‌کند؛ البته شما می‌توانید با استفاده از توری اپوکسی مقاومت سنگ را افزایش دهید.


هزینه:

این سنگ یکی از گران قیمت‌ترین سنگ‌های طبیعی است؛ اما گذشته از این باید هزینه نصب، جابجایی و نگهداری آن را نیز در نظر بگیرید.


تخلخل:

سنگ مرمر به عنوان یک سنگ طبیعی سطح متخلخلی دارد و همین مسئله منجر به لک شدن سنگ می‌شود، مگر آنکه سطح سنگ را نانو کرده باشید. البته باید بدانید که فناوری نانو از سنگ در برابر مواد اسیدی محافظت نمی‌کند و فقط آن را از رطوبت در امان نگه می‌دارد.


قیمت مرمر

فاکتورهای زیر روی قیمت سنگ مرمر تاثیرگذار هستند:

  1. رنگ و بافت؛
  2. نوع فرآوری؛
  3. ابعاد سنگ.

هر یک از این عوامل را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


رنگ و بافت:

سنگ مرمر حاوی طرح‌ها و رنگ‌های منحصربه‌فردی است و هر اندازه رنگ و بافت طرح خاص‌تر و کمیاب‌تر باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر می‌خواهید تکنیک بوک مچ (Book Match) را در دکوراسیون داخلی خود پیاده کنید، باید به دنبال سنگ‌های خاصی باشید. در تکنیک بوک مچ دو اسلب سنگ با طرح متقارن به صورت قرینه در محل مورد نظر نصب می‌شوند. بوک مچ چیست؟ در تکنیک بوک مچ دو اسلب سنگ با طرح متقارن به صورت قرینه در محل مورد نظر نصب می‌شوند.


نوع فرآوری سنگ مرمر:

هر اندازه کیفیت فرآوری بالاتر، برش‌ها تمیزتر و پولیش بهتر انجام شده باشد، قیمت سنگ بالاتر است. از طرف دیگر کیفیت توری و اپوکسی پشت سنگ نیز می‌تواند بر قیمت سنگ بیفزاید.


ابعاد سنگ:

مسلماً طول و عرض سنگ روی قیمت آن تاثیرگذار هستند و هر اندازه سنگ بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. برای خرید سنگ مرمر با کیفیت، می‌توانید به صفحه خرید سنگ مرمر مراجعه کنید.


راه های تشخیص سنگ مرمر

برای شناسایی سنگ مرمر اصل این نکات را در نظر داشته باشید:

  • طرح سنگ؛
  • سطح سنگ؛
  • بازتاب آینه‌ای سنگ؛
  • استفاده از اسید؛
  • شفافیت سنگ؛
  • استفاده از قطره آب.

در ادامه هریک از این روش‌های تشخیص را بررسی می‌کنیم:


طرح سنگ:

مرمر با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی در طبیعت وجود دارد؛ رگه‌های موجود در سنگ مرمر برخلاف دیگر مرمریت، صاف یا مواج هستند و غالبا هر رگه تک رنگ است.


سطح سنگ:

روی سطح این سنگ می‌توانید خطوط سفید و لکه‌های متراکم را مشاهده کنید. از سوی دیگر سطح مرمر نرم و سرد است؛ اما اگر دست خود را مدتی روی آن نگه‌دارید به تدریج گرم می‌شود.


بازتاب آینه‌ای:

برای ایجاد سطح آینه‌ای نیازی به پولیش سنگ مرمر نیست. مرمر به خودی خود سنگی صیقلی و براق است.


مجاورت با اسید:

همانطور که در مقاله مرمریت بررسی کردیم، سنگ مرمریت در مجاورت اسید کف می‌کند. با وجود اینکه مرمر یا اونیکس نیز در برخورد با اسید آسیب می‌بیند؛ اما واکنش محسوسی ندارد.

شفافیت سنگ:

مرمر نورگذر است و برای تشخیص شفافیت سنگ می‌توانید با گوشی تلفن همراه خود از پشت سنگ به آن نور بتابانید و میزان عبور نور را مشاهده کنید.


سنگ مرمر نورگذر
سنگ مرمر به راحتی نور را از خود عبور می‌دهد.


نور به سادگی از سنگ مرمر اصل عبور می‌کند؛ اما نمی‌توانید سوی دیگر سنگ را ببینید.


قطره آب:

یک قطره آب روی سنگ بریزید اگر مرمر اصل باشد، قطره قبل از تبخیر یا جذب شدن، مدت کوتاهی در جای خود باقی می‌ماند.


آنچه که از مقاله سنگ مرمر چیست آموختیم:

سنگ مرمر از نظر طرح و رنگ انواع بالایی دارد و انتخاب را برای شما ساده خواهد کرد. می‌توانید رنگ و طرح مناسب برای دکوراسیون فضای خود را انتخاب کنید. مرمر از گذشته تا به امروز در فضاهای لوکس به کار رفته است و می‌تواند مانند یک اثر هنری در دکوراسیون شما خودنمایی کند. در این مقاله به بررسی فرآیند تولید مرمر در طبیعت و ویژگی‌های متمایز این سنگ پرداختیم. اکنون با معایب و مزایای مرمر آشنا هستید و به خوبی می‌دانید که آن را در کدام قسمت از ساختمان به کار بگیرید تا شکوه آن به ارزش ملک شما بیفزاید. اگر قصد دارید سنگ مرمر را در محیط‌هایی با ترافیک بالا یا رطوبت بالا استفاده کنید، حتماً جزئیات را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید.


سوالات متداول مقاله سنگ مرمر چیست

در این بخش به 7 سوال از شما از مقاله سنگ مرمر چیست که بیشترین تکرار را داشتند پاسخ خواهیم داد.


سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر یا همان اونیکس یک سنگ دگرگونی است؛ سنگ مرمر حاصل دگرگونی سنگ های دولومیت و آهکی است که در حالت ضعیف تر به مرمر تبدیل می‌شوند. البته اگر سیلیس در محیط باشد سنگ مرمر تشکیل نمی‌شود.


سنگ مرمر چگونه تشکیل میشود؟

سنگ مرمر بر اثر دگرگون شدن سنگ های دولومیتی و سنگ های آهکی تشکیل می‌شود. در واقع ترکیب شدن سنگ های دولومیت و آهکی باعث می‌شود که سنگ مرمر تشکیل شود. البته هنگام تشکیل سنگ مرمر نباید سنگ سیلیس در اطراف آن باشد.


فرمول شیمیایی سنگ مرمر چیست؟

فرمول شیمیایی سنگ مرمر SiO2 (silicon dioxide) است، البته فرمول شیمیایی تمامی سنگ های کلسدونی به همین صورت می‌باشد. مرمر از بلورهای کوچک کوارتز تشکیل شده است.


آیا سنگ مرمر یک سنگ رسوبی است؟

خیر، سنگ مرمر یک سنگ دگرگونی است و از دگرگون شدن چندین ماده تشکیل می‌شود، با این تعریف سنگ مرمر یک سنگ رسوبی نیست.


سختی سنگ مرمر چند است؟

سختی سنگ مرمر در حدود 3 الی 4 در مقیاس موس (Mohs) است. سختی سنگ مرمر در حدود متوسط قرار دارد و در مقایسه با دیگر سنگ مرمریت سختی بیشتری دارد.


سنگ مرمر چه شکلی است؟

سنگ مرمر ظاهری شبیه به سنگ های زینتی و جواهرات دارد. سنگ مرمر سطحی صاف و صیقلی دارد و بسیار شفاف است به قدری که می‌تواند نور را از خود عبور دهد.


آیا سنگی که نور را از خود عبور میدهد، سنگ مرمر است؟

بله، سنگ مرمر به دلیل اینکه ظاهری شفاف دارد به راحتی نور را از خود عبور می‌دهد و یکی از بهترین ویژگی های سنگ مرمر همین قابلیت عبور نور از آن است.

مقالات مرتبط