ایران کانتر

سنگ مرمر برای کف خانه + آیا می‌توان از مرمر برای کف استفاده کرد؟

سنگ مرمر برای کف خانه + آیا می‌توان از مرمر برای کف استفاده کرد؟
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۳

سنگ مرمر برای کف خانه و فضا داخلی ساختمان رضایت بالایی را کسب کرده‌اند. سنگ مرمر اصولا مناسب طراحی داخلی است. استفاده از این سنگ، مراقبت از آن و چگونگی برخورد با آن نیاز به اصول خاصی است. خریداران برای ایجاد فضایی لوکس، انواع سنگ مرمر را برای کف خانه در نظر می‌گیرند. درست است که سنگ مرمر می‌تواند بهترین انتخاب برای طراحی داخلی باشد اما دارای ویژگی‌هایی است که پیش از انتخاب باید به آن توجه کنید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم، سنگ مرمر را به عنوان کفپوش منزل بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آن را معرفی کنیم.


سنگ مرمر چیست؟

سنگ مرمر از دگرگون شدن سنگ آهک در دما و فشار بالا به وجود می‌آید. حالا که متوجه شدید سنگ مرمر چیست؟ باید بدانید که سنگ مرمر در گذشته رخام نامیده می‌شد. ماده اصلی آن کلسیت (CaCO³) بوده که در حالت خالص شیشه‌ای و بی‌رنگ است. از آنجایی که در سنگ مرمر در کنار این ماده، رس، گرافیت، کوارتز، میکاس، پیریت، اکسید آهن و… وجود دارد، سنگ مرمر با رنگ‌ها، طرح‌ها و رگه‌ها متنوعی دیده می‌شود. وجود کلسیت باعث شیشه‌ای شدن و عبور نور از این سنگ شده که به عنوان ویژگی برجسته سنگ مرمر نام برده می‌شود.


کاربرد سنگ مرمر به عنوان کفپوش

سنگ مرمر یکی از سنگ‌هایی است که برای استفاده در فضای داخلی، سرپوشیده و لوکس استفاده می‌شود. این سنگ با وجود استفاده چند منظوره برای دیوار و راه پله، یکی از سنگ‌ها مناسب برای کف خانه است. این سنگ در برابر حرارت مقاومت خوبی داشته و می‌تواند حرارت را از خود عبود دهد. یعنی می‌توان سیستم گرمایشی را در زیر آن قرار داد. این سنگ به راحتی تمیز شده و با طرح‌ها متنوع خود، لک و گردوخاک را نشان نمی‌دهد. ازاین‌رو سنگ مرمر را می‌توان برای زیر بناها بالا نیز استفاده کرد.

سنگ مرمر سنگ ظریف و حساسی است که استفاده آن را در کف خانه یکم دشوار می‌کند اما با انجام روش های مقاوم سازی سنگ می‌توانید از سنگ مرمر در کف خانه نیز استفاده کنید و از زیبایی و تنوع رنگی فوق العاده این سنگ بهره ببرید.


انواع سنگ مرمر مناسب برای کف خانه

ما در این قسمت باتوجه به رنگ، طرح، رگه‌ها و در مجموع بافت سنگ مرمر آن را به دسته‌ها مختلفی تقسیم کردیم. میزان کاربرد و شرایط استفاده هر یک را توضیح دادیم و گفتیم که کدام برای منزل مناسب‌تر هستند:

  • سنگ مرمر مشکی؛
  • سنگ مرمر سفید پاندا؛
  • سنگ مرمر قهوه‌ای؛
  • سنگ مرمر سبز درختی؛
  • سنگ مرمر صورتی پر رنگ؛
  • سنگ مرمر آبی آسمانی؛
  • سنگ مرمر عسلی؛
  • سنگ مرمر نارنجی.

در ادامه به بررسی بیشتر انواع سنگ مرمر مناسب کف خانه می‌پردازیم:


سنگ مرمر مشکی:

این خانواده شامل سنگ مرمر سیاه و دودی است. سنگ مرمر مشکی مناسب استفاده برای کف خانه بوده، هرچند که مصارف اداری و تجاری بالایی هم دارد.


سنگ مرمر مشکی برای کف خانه
سنگ مرمر مشکی برای کف خانه طرحی جذاب و جالب ایجاد می‌کند.


این رنگ با رنگ‌ها طلایی، نقره‌ای و سفید ترکیب‌ها زیبایی را می‌سازند. سنگ مرمر مشکی در بازار جهانی طرفداران زیادی داشته و یونان یکی از صادرکنندگان مهم آن است. قیمت این سنگ معمولا بالاتر از میانگین سایر انواع سنگ مرمر است.


سنگ مرمر سفید پاندا:

یکی از سنگ‌ها پرکاربرد برای کفپوش خانه، سنگ مرمر سفید پاندا است. این رنگ معمولا با رگه‌ها خاکستری و تیره همراه است. معمولا سفیدی که خلوص آن بیشتر باشد، قیمت بیشتری دارد. این رنگ مناسب منزل بوده و با انواع دیزاین تناسب دارد. با این کفپوش شما می‌توانید برای طراحی داخلی خود تقریبا هر رنگی را انتخاب کنید. برای خرید سنگ مرمر سفید پاندا کلیک کنید.


سنگ مرمر قهوه‌ای:

برخلاف دو رنگ قبل که حالت خنثی داشتند، سنگ مرمر قهوه‌ای مناسب افرادی است که می‌خواهند فضا داخلی منزل کمی گرم به نظر بیاید. این رنگ مناسب کف خانه بوده و می‌تواند حس خوبی را به ساکنین القا کند. این رنگ می‌تواند کمی مایل به سرخ هم باشد.


سنگ مرمر سبز درختی:

اگر می‌خواهید فضا داخلی شما حس آرامش را القا کند، سنگ سبز را انتخاب کنید. معمولا رنگ سبز روشن و دارای هاله‌ها پنهان کاربرد بیشتری برای خانه دارند.


سنگ مرمر سبز درختی برای کف خانه
سنگ مرمر سبز درختی برای کف خانه حس آرامش را ایجاد می‌کند.


سنگ مرمر سبز درختی، برای اماکن اداری، بیمارستانی و مذهبی استفاده می‌شوند. برای خرید سنگ مرمر سبز درختی کلیک کنید.


سنگ مرمر صورتی:

یکی از سنگ‌ها مرمر که در بسیاری از کشورها نایاب بوده و قیمت واقعا بالایی دارد، سنگ مرمر صورتی پر رنگ است که خوشبختانه معدن آن در استان آذربایجان غربی واقع شده است. این سنگ به عنوان کفپوش می‌تواند برای فضاسازی اتاق‌ها لوکس و لاکچری گزینه خوبی باشد. این سنگ به علت تولید داخل بودن می‌تواند با قیمت خوبی به مصرف کننده برسد. برای خرید سنگ مرمر صورتی پر رنگ کلیک کنید.


سنگ مرمر آبی:

یکی دیگر از سنگ‌ها کمیاب با موارد استفاده خاص، سنگ مرمر آبی آسمانی است. این نوع سنگ مرمر نیز در بازار جهانی طرفدار داشته که روی قیمت آن موثر است. این سنگ هم در داخل تولید شده و در استان‌ها غربی کشور استخراج می‌شود. برای طراحی داخلی اتاق خواب می‌توان از این سنگ استفاده کرد.


سنگ مرمر آبی آسمانی برای کف
سنگ مرمر آبی آسمانی زیبایی بسیاری دارد.


رنگ‌ها آبی پررنگ، آبی آسمانی و ترکیب آن با هاله و رنگ‌ها سفید حالت موج آب را در زیر پا ایجاد می‌کند. برای خرید سنگ مرمر آبی آسمانی کلیک کنید.


سنگ مرمر عسلی:

این سنگ‌ها دارای رنگ قهوه‌ای روشن، کمی قرمز و رگه‌ها سفید هستند. به مرمر قهوه‌ای کمی شباهت دارند اما در مجموع رنگ مرمر عسلی بسیار روشن‌تر بوده و کاربرد بیشتری برای استفاده در خانه دارد. رنگ روشن‌تر آن باعث شده که بتوان آن را با انواع دکور و تم رنگی هماهنگ کرد.


سنگ مرمر نارنجی:

استفاده از این سنگ مرمر بیشتر سلیقه‌ای بوده و کاربرد آن بیشتر حالت تجاری دارد. شاید یکی از علت‌ها آن کمیاب بودن و قیمت بالا آن باشد.


نکات خرید کفپوش سنگ مرمر

انتخاب درست سنگ مرمر به عنوان کفپوش خانه یکی از نکاتی است که باعث می‌شود در بلند مدت از انتخاب خود احساس رضایت کرده و دچار دلزدگی نشوید. این نکات می‌تواند هم جنبه معماری (نکات طراحی و تناسب) داشته باشد و هم در کارایی سنگ مرمر برای کف خانه موثر باشد.

  • در هنگام انتخاب سنگ مرمر دقت کنید که تم طراحی فضای داخلی شما از نوع کلاسیک است یا مدرن؛ زیرا در انواع سبک‌های مدرن معمولاً سنگ‌هایی با طرح‌های کمتر استفاده می‌شود و در سبک‌های کلاسیک وجود طرح متنوع یکی از نکات زیبایی سنگ محسوب می‌شود.
  • مهم است که سنگ مرمر برای کف کدام قسمت از خانه انتخاب می‌شود، کف پذیرایی یا کف آشپزخانه؛ زیرا سنگ مرمر در برابر مواد شیمیایی ممکن است آسیب دیده و کیفیت اولیه رنگ خود را از دست بدهد. در این صورت باید نکات مربوط به نگه‌داری آن رعایت شود.
  • از آنجایی که سنگ‌های مرمر تنوع رنگی بسیار بالایی دارند یکی از چالش‌های بزرگ در انتخاب این کفپوش‌ها انتخاب رنگ است. انتخاب رنگ‌های ملایم به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید فضای داخلی خود را به مرور زمان با رنگ‌های مختلفی دیزاین کنید. در مقابل سنگ‌های مرمر پررنگ برای اتاق خواب و فضاهای خصوصی‌تر مناسب هستند.
  • اگر می‌خواهید کفپوش سنگ مرمر از فضای داخلی تا پارکینگ خصوصی شما ادامه داشته باشد، لازم است پیش از انتخاب در مورد آن با افراد متخصص مشورت کنید. سنگ مرمر نسبت به فضا بیرونی حساس است.

اگر نکاتی را که در بالا اشاره شد رعایت کنید هم از دوام و هم از تناسب طرح و رنگ کفپوش خود رضایت بیشتری خواهید داشت.


مزایا سنگ مرمر برای کف خانه

سنگ مرمر دارای مزایایی است که آن را تبدیل به سنگی محبوب برای افرادی می‌کند که، خواستار بهترین سنگ برای کف خانه خود هستند. تعدادی از این مزایا شامل موارد زیر است:

  1. تنوع در طرح و رنگ؛
  2. ساب پذیری بالا؛
  3. نظافت آسان؛
  4. مقاومت سایشی مناسب.

در ادامه هر کدام از موارد بالا را به شکل مختصری توضیح خواهیم داد:


تنوع در طرح و رنگ:

سنگ مرمر نسبت به سایر انواع سنگ برای کفپوش دارای بالاترین تنوع در رنگ و طرح است. به عنوان مثال برخلاف سنگ گرانیت که گزینه‌ها محدودی دارد و می‌توان گزینه‌ها موجود را در چند دسته معرفی کرد، سنگ مرمر با انواع رنگ سرد، گرم و خنثی به راحتی در چند دسته رنگی قرار نمی‌گیرد.


سنگ اسلب مرمر برای کف خانه
سنگ مرمر طرح و رنگ های بسیار متنوعی دارد.


این رنگ‌ها می‌توانند آبی و صورتی ملایم تا پررنگ باشند، یا این‌که تم خاکستری با سبز ملایم، سفید و دودی باشند. این رنگ‌ها در کنار طرح‌هایی که تا بی‌نهایت متنوع هستند، می‌تواند با هر نوع سلیقه و دکوراسیونی تناسب داشته باشد.


ساب پذیری بالا:

در صورتی که پس از سال‌ها استفاده احساس کردید کفپوش مرمر شما نیاز به تازه‌سازی و ترمیم دارد، می‌توانید کفپوش خود را پولیش کرده و صیقل دهید. برخی شرکت‌ها این خدمات را برای محیط‌ها مسکونی و تجاری انجام می‌دهند.


نظافت آسان:

این سنگ‌ها به علت این‌که تخلخل بالایی ندارند، پس از آلوده شدن با عوامل متداول، به راحتی با آب و طی نخی پاک می‌شوند. در مجموع خیلی راحت تمیز می‌شود و برق می‌افتد.


مقاومت سایشی مناسب:

مقاومت سایشی به این معنا است که اگر سنگ در برابر سایش رفت و آمد عابران و وسایل منزل قرار بگیرد، در بلند مدت چقدر سطح آن ناهموار می‌شود. استفاده از سنگ مرمر برای منزل یک انتخاب بلند مدت است. این سنگ در برابر رفت و آمد در محیط مسکونی مقاومت بالایی دارد. در کنار عواملی که در بالا نام برده شد، اگر از سنگ مرمر برای خانه استفاده شود روی ارزش و قیمت آن مسکن تاثیر مثبتی می‌گذارد. مجموع این ویژگی‌ها سنگ مرمر را برای استفاده در کف خانه مناسب می‌کند.


معایب سنگ مرمر برای کف خانه

استفاده از سنگ مرمر برای کف خانه دارای محدودیت‌هایی است که پیش از انتخاب این جنس بهتر است با آن آشنا شویم. این معایب شامل موارد زیر هستند:

  • قیمت بالا؛
  • واکنش پذیر بودن؛
  • مقاومت ضربه‌ای.

در ادامه هر کدام از موارد بالا را به شکل مختصری توضیح خواهیم داد:


قیمت بالا:

همان طور که در قسمت مزایا اشاره کردیم، سنگ مرمر می‌تواند ارزش خانه را بالا ببرد، یکی از علت‌ها آن در کنار لوکس بودن و جنبه زیبایی، بالا بودن قیمت خود سنگ است. سنگ مرمر در کنار گرانیت از سنگ‌ها قیمتی ساختمان محسوب می‌شود.


واکنش پذیر بودن:

سنگ مرمر در برابر عوامل شیمیایی، اسیدی و قلیایی قوی مانند شوینده‌ها و سفید کننده‌ها واکنش نشان میدهد.


سنگ مرمر برای کفپوش
سنگ مرمر برای کفپوش خانه قابل استفاده است اما باید بسیار مواظب کنید.


این شوینده‌ها می‌توانند در ابتدا رنگ سنگ مرمر را کدر کرده و تدریجا باعث زبر و ناهموار شدن این سنگ می‌شود. بنابراین برای نظافت این جنس نباید از مواد شوینده قوی استفاده کرد.


مقاومت ضربه‌ای:

منظور مقاومت در برخورد با اشیا محکم، مانند برخی فلزات و سایر سنگ‌ها محکم است که می‌توانند به سنگ مرمر آسیب بزنند. مقاومت ضربه‌ای مرمرها متفاوت است. بستگی به معدن و بافت هر سنگ دارد. این مقاومت در آزمایشگاه سنگشناسی محاسبه می‌شود. در مجموع این جنس دارای مقاومت ضربه‌ای متوسطی است. البته با توجه به کاربری مسکونی، ضربه‌ای با فشار بالا همچون چکش سنگین به سنگ وارد نمی‌شود. بنابراین، این ویژگی چندان اهمیت بالایی ندارد.


آنچه که از مقاله سنگ مرمر برای کف خانه آموختیم:

سنگ مرمر برای کف خانه را در ابتدا گفتیم که چه ویژگی‌هایی داشته و از چه ترکیباتی ساخته شده است. به کاربرد‌ها سنگ مرمر پرداختیم و سپس آن را به صورت اختصاصی به عنوان کفپوش منزل بررسی کردیم. انواع سنگ مرمر را نام بردیم و به این نکته اشاره کردیم که هر کدام چقدر در طراحی داخلی خانه کاربرد داشته و کدام برای اتاق‌ها مناسب هستند. در پایان نکاتی که باید در هنگام خرید رعایت کنیم را به همراه مزایا و معایب استفاده از سنگ مرمر برای کف خانه، بررسی کردیم. شما می‌توانید انواع سنگ مرمر را از لیست محصولات سایت ایران کانتر مشاهده و خرید کنی

مقالات مرتبط