ایران کانتر

تفاوت مرمریت و مرمر چیست؟

تفاوت مرمریت و مرمر چیست؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۲۷

تفاوت مرمر و مرمریت تنها به ویژگی‌های ظاهری و بافت محدود نمی‌شود؛ مرمر همواره در رقابت با مرمریت پیشتاز بوده است اما هر یک از این سنگ‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فردی را در خود جای داده‌اند. سنگ مرمر و مرمریت در دکوراسیون داخلی و معماری کاربردهای فراوانی دارند. در ادامه به مقایسه و بررسی تفاوت‌های این دو سنگ می‌پردازیم تا با مزایا و کاربردهای هر یک آشنا شوید.


مرمریت چیست؟

مرمریت (Marble) سنگی آهکی است که تحت فشار و حرارت بالا و در نتیجه فرآیند دگرگونی شکل گرفته است. ماده اصلی تشکیل‌دهنده مرمریت کلسیم کربنات یا کلسیت است و وجود مواد معدنی دیگر منجر به ایجاد طیف رنگی متنوعی در این سنگ شده است.


سنگ مرمریت
سنگ مرمریت یک سنگ آهکی است که در حرارت و فشار بالا ایجاد می‌شود.


این سنگ بیشتر در ساخت کف، دیوار، کانترتاپ و تندیس کاربرد دارد. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ، مقاله سنگ مرمریت چیست؟ را مطالعه کنید.


مرمر چیست؟

مرمر یا اونیکس (Onyx) یک سنگ دگرگونی از نوع کوارتز و بسیار شفاف است که از بسیاری جهات با مرمریت تفاوت دارد. مرمر با رنگ‌های متنوع، شفافیت و بافت خاص خود از دیگر سنگ‌ها متمایز می‌شود.

در ترکیبات مرمر نیز کلسیم کربنات وجود دارد؛ اما به دلیل وجود ناخالصی‌های متفاوت رنگ‌بندی متنوعی از مرمر را در طبیعت مشاهده می‌کنیم.


تفاوت مرمریت با مرمر
سنگ مرمر بخاطر شفافیتی که دارد با اکثر سنگ ها تفاوت دارد.


زمانی که پای رنگ‌بندی به میان می‌آید، مرمر شما را محدود نخواهد کرد. مرمرها به دلیل نورگذر بودن انتخاب خوبی برای تکمیل دکوراسیون داخلی هستند و از آنها در ساخت تندیس، کانترتاپ، دیوارهای کاذب و نورپردازی استفاده می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ، مقاله سنگ مرمر چیست؟ را مطالعه کنید.

مرمریت یک سنگ آهکی است؛ اما مرمر یک سنگ دگرگونی است. تفاوت مرمر و مرمریت از نظر شفافیت بسیار محسوس است. مرمر سنگی نورگذر و شفاف با رگه‌های منظم است؛ اما مرمریت سنگی کدر با رگه‌های پرپیچ و تاب است.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر ترکیبات و نوع ساخت

در این بخش به بررسی تفاوت‌های مرمر و مرمریت از نظر ترکیبات و شیوه شکل‌گیری آنها در طبیعت می‌پردازیم. ابتدا ترکیبات مرمریت را بررسی خواهیم کرد و در ادامه مرمر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


ترکیبات و نحوه شکل‌گیری مرمریت‌ها

همان‌طور که گفته شد مرمریت یک سنگ دگرگونی است که در نتیجه تغییر سنگ آهکی یا سنگ حاوی کلسیم کربنات تشکیل شده است. این سنگ با تحمل دما و فشار بالا در اعماق پوسته زمین به شکل نهایی خود تبدیل شده است. فرآیند شکل‌گیری مرمریت شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. سنگ اولیه: یک سنگ آهکی رسوبی بوده که در نتیجه رسوبات کلسیم کربنات تشکیل شده است.
  2. فرآیند دگرگونی: آهک در اعماق پوسته زمین تحت فشار و گرمای زیاد پس از میلیون‌ها سال تغییرات زمین شناختی به تدریج به مرمریت تبدیل شده است
  3. کریستالی شدن و تغییر شکل: کریستال‌های کربنات کلسیم به تدریج درون سنگ آهکی کریستالی شده و بافت شناخته شده مرمریت را تشکیل داده است.


ترکیبات و نحوه شکل‌گیری مرمر یا اونیکس

مرمر سنگ دگرگونی بسیار شفافی است. ترکیبات و نحوه شکل‌گیری مرمر شباهت بسیار زیادی به مرمریت دارد؛ اما تفاوت‌هایی نیز در بین است. فرآیند شکل‌گیری مرمر شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. سنگ اولیه: سنگ اولیه یک سنگ کلسدونی (Chalcedony) از نوع کوارتز است.
  2. تغییرات زمین شناسی: سنگ اولیه تحت فشار، گرما و واکنش‌های شیمیایی تغییر ماهیت می‌دهد.
  3. هیدرولیز (Hydrolysis): کلسیم کربنات موجود در سنگ آهک در مجاورت آب هیدرولیز شده و به تدریج بافت شفافی پیدا می‌کند.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر رنگ

مرمریت معمولاً به رنگ‌های سفید، خاکستری، صورتی، زرد و سبز استخراج می‌شود. بافت سنگ مرمریت حاوی رگه‌ها و لکه‌های تیره و روشن است. مرمریت از نظر ظاهری شباهت زیادی به ابر دارد. مرمرها به دلیل ماهیت نورگذر و شفاف خود در رنگ‌بندی متنوعی از جمله قرمز، سبز، آبی، زرد و نارنجی استخراج می‌شوند. رنگ‌های مرمر زیر نورهای متفاوت عمق و طیف خاصی به خود می‌گیرند.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر بافت

مرمریت‌ها بافت بسیار خاصی دارند که در نتیجه رسوب مواد معدنی و دگرگونی سنگ به وجود آمده‌ است. بافت مرمریت مملو از رگه‌های پر پیچ و تاب و لکه‌های رنگی است. بافت مرمرها بسیار شفاف است و شیشه‌ای به نظر می‌رسد. بافت این سنگ در مقایسه با مرمریت نرم‌تر است. رگه‌های موجود در مرمر دقیق‌تر و ظریف‌تر هستند و لکه‌های رنگ با نظم بیشتری در سطح سنگ پراکنده شده‌اند. همین ویژگی مرمر را از نظر ظاهری با مرمریت متفاوت می‌کند.


فرق مرمر و مرمریت
بافت سنگ مرمر نسبت به مرمریت دارای شفافیت بیشتر است.


به طور کلی مرمریت‌ها از نظر رنگ و بافت سنتی‌تر هستند و رگه‌های موجود در مرمریت ظاهر کلاسیک این سنگ را حفظ می‌کند. در حالی که سنگ اونیکس یا مرمر بافت خاصی دارد و با رنگ بندی متنوع و شفافیت خود منحصر به فرد است. هر دو سنگ از نظر زیبایی با یکدیگر برابری می‌کنند.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر شفافیت

مرمریت سنگ کدری است. این سنگ نورگذر نیست‌‌‌‌‌؛ اما رنگ‌ها و بافت‌های منسجمی را به نمایش می‌گذارد.

مرمر بسیار شفاف است و از این نظر به وضوح با مرمریت‌ها تفاوت دارد. زمانی که از پشت به سنگ مرمر نور تابیده می‌شود، بازی نور و سایه‌ها زیبایی بسیار چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر تخلخل

مرمر سنگ متخلخلی است و جذب آب بالایی دارد. بنابراین استفاده از این سنگ بیشتر جنبه تزئینی دارد و نباید از آن در مجاورت آب استفاده کرد. از سوی دیگر مرمریت متخلخل نیست و جذب آب کمتری دارد و اگر نانو شده باشد می‌توانید به سادگی از آن در آشپزخانه و محیط‌هایی که در مجاورت مواد شوینده قرار دارند استفاده کنید.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر مقاومت اسیدی

مرمر در برابر اسید مقاوم نیست و لک شده و آسیب می‌بیند. مرمریت نیز در برابر اسید مقاوم نیست و بیشتر از مرمر واکنش نشان می‌دهد. مرمریت در برخورد با مواد اسیدی به شدت کف می‌کند. اگر مرمریت مورد نظر سیاه باشد، لک ناشی از اسید در سطح سنگ نمایان خواهد بود.


تفاوت مرمر و مرمریت از نظر کاربرد

برای بررسی تفاوت‌های این دو سنگ از نظر کاربرد باید هر یک را جداگانه بررسی کنیم:


کاربردهای سنگ مرمریت

مرمریت‌ها به دلیل زیبایی و مقاومت بالای خود، در دکوراسیون داخلی و معماری کاربردهای بسیار زیادی دارند. برخی از کاربردهای مرمریت به شرح زیر است:

  • کانترتاپ و کف؛
  • مجسمه سازی و دکوراسیون؛
  • نمای ساختمان.


فرق مرمریت با مرمر
استفاده از سنگ مرمریت در کانترتاپ بسیار پرکابرد و مناسب است.


موارد بالا بخشی از کاربردهای سنگ مرمریت است که ذکر کردیم.


کاربردهای سنگ مرمر

سنگ مرمر با خاصیت نورگذر بودن و شفافیت مثال‌زدنی گزینه مناسبی برای ایجاد یک دکوراسیون لوکس و زیبا است. برخی از کاربردهای مرمر به شرح زیر هستند:

  • نورپردازی در دکوراسیون؛
  • دیوارهای کاذب و کانترتاپ؛
  • تندیس‌ها و تزئینات هنری.

به طور کلی مرمریت‌ها در دکوراسیون و معماری به کار گرفته می‌شوند و مرمرها به دلیل شفافیت خود بیشتر در ساخت المان‌های دکوراتیو به کار گرفته می‌شوند.


مقایسه مرمر و مرمریت از نظر قیمت

قیمت مرمریت با توجه به عوامل متعددی از جمله رنگ، کیفیت، معدن و هزینه استخراج و فرآوری تعیین می‌شود. می‌توانید مرمریت را با کیفیت بسیار پایین به قیمت بسیار ارزان و یا با کیفیت بسیار بالا و قیمت بالاتر خریداری کنید.


فرق سنگ مرمر و مرمریت
سنگ مرمریت به طور میانگین نسبت به سنگ مرمر از قیمت پایین تری برخوردار است.


مرمر از سوی دیگر به دلیل کمیاب بودن در مقایسه با مرمریت‌ها گران‌تر است. از سوی دیگر مرمر سنگ شفافی است و همین مسئله به ارزش آن می‌افزاید. سنگ مرمر گران‌تر از مرمریت است زیرا کمیاب‌تر و منحصربه فرد‌تر است. قیمت هر دو سنگ تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله میزان عرضه و تقاضا، کیفیت، معدن و رنگ بندی است.


مقایسه مرمر و مرمریت از نظر فراوانی

معادن مرمریت متعددی در ایران وجود دارد. استخراج مرمریت آسان است بنابراین نمی‌توان مرمریت را سنگ کمیابی به شمار آورد.

شمار معادن مرمر در ایران در مقایسه با مرمریت کمتر است. استخراج و تولید این سنگ به دلیل شرایط متفاوت مورد نیاز برای ساخت آن محدودتر است. بنابراین مرمر در مقایسه با مرمریت فراوانی کمتری دارد و سنگ کمیاب‌تری به شمار می‌رود.


آنچه که از مقاله تفاوت مرمر و مرمریت آموختیم:

در این مقاله به بررسی تفاوت سنگ مرمر و مرمریت از نظر عناصر تشکیل‌دهنده، فرآیند شکل‌گیری، بافت، رنگ، قیمت و غیره پرداختیم. هر دو سنگ از نظر بافت و زیبایی‌های ظاهری گزینه بسیار مناسبی برای تکمیل دکوراسیون داخلی و خارجی بنای شما هستند. اما ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر کدام آنها را برای کاربردهای مشخصی مناسب‌تر می‌کند که در این مقاله به بررسی آنها پرداختیم. اکنون می‌توانید با توجه به تفاوت مرمر و مرمریت بهترین گزینه را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب کنید.

مقالات مرتبط