ایران کانتر

چگونه سنگ مرمر را براق کنیم؟ + روش جلا دادن سنگ مرمر

چگونه سنگ مرمر را براق کنیم؟ +  روش جلا دادن سنگ مرمر
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۲/۲

یکی از روش‌های کاربردی برای زیباتر کردن دکوراسیون داخلی، براق کردن سنگ‌‌ مرمر است، ازاین‌رو ممکن است از خود بپرسید که چگونه می‌توانید سنگ مرمر را براق کنید. برای این کار ابتدا باید سنگ مرمر را به خوبی تمیز و خشک کنید و سپس با استفاده از روش‌های مناسب که در ادامه ذکر می‌کنیم، سطح سنگ را جلا دهید. ما در مقاله «چگونه سنگ مرمر را براق کنیم» درباره روش‌های تمیز کردن و جلا دادن سنگ مرمر صحبت می‌کنیم تا با استفاده از آن بتوانید سنگ مرمر فضای مورد نظر خود را به خوبی براق کنید، بنابراین تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.


روش های تمیز کردن مرمر

برای آنکه بتوانید سنگ مرمر را به درستی تمیز کنید، در قدم اول باید دلیل کثیف شدن سنگ را در نظر بگیرید، زیرا نحوه تمیز کردن سنگ مرمری که حاوی لکه‌های قدیمی و سرسخت است؛ با روش تمیز کردن سنگ مرمری که لکه‌های قارچی دارد، متفاوت است. همچنین شما می‌توانید بر اساس جنس لکه‌های ایجاد شده روی سنگ مرمر، از مواد پاک کننده مناسب استفاده کنید. روش‌های پاک کردن سنگ مرمر بر اساس نوع لکه‌ ایجاد شده روی آن عبارت است از:

  • روش تمیز کردن لکه‌های تازه از روی سنگ مرمر؛
  • روش تمیز کردن لکه‌های سرسخت از روی سنگ مرمر؛
  • روش تمیز کردن لکه‌های کپک و قارچ از روی سنگ مرمر؛
  • روش تمیز کردن لکه‌های روغنی و نفتی از روی سنگ مرمر؛
  • روش تمیز کردن لکه‌های مواد غذایی از روی سنگ مرمر؛
  • روش تمیز کردن لکه‌های رنگ از روی سنگ مرمر.

ما در ادامه درباره روش‌های پاک کردن لکه‌های تازه، قدیمی و کپک صحبت می‌کنیم و سپس نحوه پاک کردن لکه‌های مواد غذایی، روغنی، نفتی و رنگ را بیان می‌کنیم:


روش تمیز کردن لکه‌های تازه از روی سنگ مرمر:

مطمئنا در طول روز لکه‌های مختلفی روی سنگ می‌نشیند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از خشک شدن آن، تمیز شوند. این لکه‌ها با آب ولرم و پارچه‌های میکروفایبر به راحتی تمیز می‌شوند. در صورتی که لکه‌های ایجاد شده مقاوم هستند و با آب برطرف نمی‌شوند، می‌توانید از ترکیب آب ولرم و صابون (با پی اچ خنثی) استفاده کنید.


 اسپری براق کننده سنگ مرمر
هرچه لکه تازه تر باشد پاک کردن آن از روی سنگ مرمر راحت تر است.


برای این کار باید محلول آب و صابون را روی نقاط مورد نظر خود بریزید، کمی زمان بدهید تا لکه پاک شود، سپس سطح سنگ را با دستمال مرطوب تمیز و خشک کنید. البته اگر علاقه دارید که از ویژگی های سنگ مرمر و کاربردهای آن بیشتر مطالعه کنید به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.

یکی از موثرترین روش‌های تمیز و زیبا نشان دادن دکوراسیون داخلی، براق کردن سنگ مرمر است که با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله گفتیم، انجام می‌شود.


روش تمیز کردن لکه‌های سرسخت از روی سنگ مرمر:

ممکن است در طول روز متوجه بعضی از لکه‌ها نشوید و با گذشت زمان، این لکه‌ها خشک و سرسخت شوند، ازاین‌رو با آب یا ترکیب آب و صابون پاک نمی‌شوند. برای تمیز کردن لکه‌های سرسخت از روی سخت مرمر، باید از ترکیب جوش شیرین با آمونیاک (در حد چند قطره) استفاده کنید. برای این کار محلول گفته شده را در نقاط لکه‌دار بمالید و کمی زمان دهید تا خشک شود. سپس لکه را با دستمال مرطوب پاک کنید و سطح سنگ را خشک کنید.


روش تمیز کردن لکه‌های کپک و قارچ از روی سنگ مرمر:

در صورتی که سنگ مرمر در معرض رطوبت مداوم قرار داشته باشد، لکه‌های قارچ و کپک روی سطح آن ظاهر می‌شود. همانطور که می‌دانید سنگ مرمر ظرافت بالایی دارد و شما نمی‌توانید برای تمیز کردن آن از مواد شیمیایی استفاده کنید. ازاین‌رو برای تمیز کردن لکه‌های قارچی از روی سنگ مرمر باید از ترکیب آب گرم و الکل استفاده کنید. برای این کار باید محلول را روی پارچه نرم بزنید و پارچه را روی سطح سنگ مرمر بکشید، سپس با استفاده از یک برس (با موهای نرم) لکه‌ها را ماساژ دهید تا سطح آن کاملا تمیز شود.


روش تمیز کردن لکه‌های روغنی و نفتی از روی سنگ مرمر:

اگر در مکان‌هایی مانند آشپزخانه، گاراژ ماشین، سالن آرایشی و غیره از سنگ مرمر استفاده کرده باشید.


جلا دادن سنگ مرمر
در آشپرخانه احتمال کثیف شدن سنگ مرمر با روغن بسیار زیاد است.


ممکن است موادی مانند روغن‌های پخت و پز، روغن گریس، مواد آرایشی و غیره روی سنگ بریزد که برای پاک کردن آن می‌توانید از مواد شوینده ملایم، و آمونیاک کمک بگیرید.


روش تمیز کردن لکه‌های مواد غذایی از روی سنگ مرمر:

بعضی از لکه‌ها مانند قهوه‌، چای، آب میوه و مواردی مانند آن‌، با گذشت زمان به خوبی پاک نمی‌شوند، بنابراین اگر می‌خواهید اثری از لکه روی سنگ مرمر باقی نماند، باید از ترکیب هیدروژن پراکسید ۱۲ و چند قطره آمونیاک استفاده کنید.


روش تمیز کردن لکه‌های رنگ از روی سنگ مرمر:

برای تمیز کردن لکه‌های رنگ ریخته شده روی سنگ مرمر، ابتدا باید رنگ‌ها را با استفاده از یک وسیله‌ نوک تیز (مانند چاقو) بتراشید و سپس از موادی مانند ترکیبات آب و صابون یا هیدروژن پراکسید و آمونیاک برای تمیز کردن کامل سطح سنگ کمک بگیرید.


تمیز کردن فوری سنگ مرمر

همانطور که قبلا هم گفته شد، تمیز کردن فوری لکه‌های ایجاد شده روی سنگ مرمر موجب پاک شدن کامل و راحت‌تر آن‌ می‌شود، زیرا با گذشت زمان لکه‌ها سفت می‌شود و ممکن است برای پاک کردن کامل آن‌ها نیاز به مواد شوینده قوی داشته باشید.


پاک کردن لکه از روی سنگ مرمر
اگر لکه ایجاد شده روی سنگ مرمر تازه باشد می‌توانید فورا آن را از سطح پاک کنید.


در صورتی که لکه‌های شما تازه به‌وجود آمده است می‌توانید برای پاک کردن فوری آن از روی سنگ مرمر، از آب گرم و اسفنج نرم استفاده کنید. در صورتی که لکه‌های ایجاد شده با استفاده از این روش تمیز نشدند، باید از موارد مانند سرکه یا ترکیب آب و کف صابون استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید بعد از استفاده از مواد پاک کننده، سطح سنگ را با دستمال مرطوب تمیز کنید و در نهایت آن را با دستمال دیگری خشک کنید.


جلا دادن سنگ مرمر

سنگ‌های ساختمانی به مرور زمان کدر می‌شوند و جلا اولیه خود را از دست می‌دهند، ازاین‌رو باید برای صیقلی کردن مجدد آن، از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. جلا دادن سنگ مرمر به روش خانگی؛
  2. جلا دادن سنگ مرمر با واکس؛
  3. جلا دادن سنگ مرمر با پولیش.

ما در ادامه درباره هر کدام از این روش‌ها صحبت می‌کنیم:


جلا دادن سنگ مرمر به روش خانگی:

برای جلا دادن سنگ مرمر به روش خانگی باید از مواد شوینده مناسب با پی اچ خنثی استفاده کنید. برای این کار در ابتدا مواد شوینده را با نسبت مناسب با آب مخلوط کرده و آن را روی سنگ بکشید، بعد از گذشت مدت زمان کوتاه، سطح سنگ را با آب پاک کرده و در نهایت با استفاده از یک دستمال خشک، رطوبت سنگ را از بین ببرید.


جلا دادن سنگ مرمر با واکس:

یکی دیگر از روش‌های جلا دادن سنگ، استفاده از واکس مخصوص سنگ است که به دو صورت مایع و جامد در بازار وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از آن یک لایه محافظ و درخشنده روی سنگ ایجاد کنید.


جلا دادن سنگ مرمر با پولیش:

روش سوم جلا دادن سنگ، استفاده از پولیش است. در این روش از موادی که حاوی ترکیبات آلومینیومی یا اکسید قلع ریز است، استفاده می‌شود. هنگامی که این مواد روی سنگ مرمر ساییده می‌شوند، سطح آن را درخشان و صیقلی می‌کنند.


تمیز کردن سنگ مرمر
برای جلا دادن سنگ مرمر می‌توانید با پولیش کردن آن سطح آن را صیقلی کنید.


برای جلا دادن سنگ با استفاده از پولیش مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا سطح سنگ مورد نظرتان را کاملا تمیز کنید تا اثری از گرد و خاک و کثیفی روی آن باقی نماند؛ توجه داشته باشید که اگر سطح سنگ با آب تمیز شده باشد، باید رطوبت آن را با استفاده از دستمال خشک، بگیرید؛
  2. در قدم دوم باید مواد پولیش سنگ را، با استفاده از دستمال مناسب، روی سطح سنگ مرمر پخش کنید؛
  3. در قدم سوم کمی صبر کنید تا مواد پولیش خودش را بگیرد و سپس با تنظیم دستگاه پولیشر، کل سطح را جلا دهید؛
  4. در نهایت بعد از جلا دادن سنگ با دستگاه پولیش، سطح سنگ را با دستمال نرم تمیز کنید.


براق کردن سنگ مرمر ترک خورده

در صورتی که سنگ مرمر شما ترک برداشته است، باید قبل از نظافت، روی ترک را با استفاده از پودر اکسید قلع بپوشانید تا ترک‌ها کمتر دیده شود و در معرض مواد شوینده و رطوبت قرار نگیرد. سپس روی آن را پولیش بزنید تا سطح صافی پیدا کند. حال شما می‌توانید برای براق کردن سنگ مرمر از روش‌های گفته شده استفاده کنید.


آنچه از مقاله چگونه سنگ مرمر را براق کنیم آموختیم:

همانطور که می‌دانید سنگ مرمر با گذشت کدر و لکه‌دار می‌شود و نمی‌تواند نور را به خوبی منعکس کند، در نتیجه زیبایی اولیه خود را از دست می‌دهد و فضا تاریک و دلگیر به نظر می‌رسد. بنابراین ممکن است از خود بپرسید که چگونه سنگ مرمر را براق کنیم و روش‌های مناسب برای این کار کدام است؟ باید بدانید که برای براق کردن سنگ مرمر، در ابتدا باید سطح آن را با استفاده از روش صحیح پاک کنید و سپس با گرفتن رطوبت سنگ، روی آن را با استفاده از واکس، پولیش یا مواد شیمیایی ملایم جلا دهید. در نهایت با پاک کردن سنگ، سطح آن براق می‌شود.

مقالات مرتبط