ایران کانتر

سنگ تراورتن چیست؟ + کاربردها و ویژگی‌ها

سنگ تراورتن چیست؟ + کاربردها و ویژگی‌ها
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۲۶

سنگ تراورتن درست مانند مرمر، مرمریت، گرانیت و دیگر سنگ‌ها یک سنگ طبیعی است و تنها تفاوت آن با دیگر سنگ‌های طبیعی در نحوه تولید، میزان تخلخل، شکل ظاهری و سختی آن است. ویژگی‌های ذاتی این سنگ معایب و مزایایی را برای آن به همراه داشته است که می‌تواند آن را برای پروژه شما به انتخاب مناسبی تبدیل کند. پیش از خرید تراورتن این راهنما را مطالعه کنید.


سنگ تراورتن

تراورتن نوعی سنگی آهکی است که از کلسیم کربنات تشکیل شده و در نزدیکی چشمه‌های آب‌گرم شکل گرفته است. سنگ تراورتن یک سنگ متخلخل به شمار می‌رود. خروج دی‌اکسیدکربن در فرایند تشکیل سنگ منجر به ایجاد سوراخ‌هایی در سطح سنگ شده است. ساختار سنگ از نظر میزان تخلخل شباهت زیادی به کندوی عسل دارد.


سنگ تراورتن کرم روشن
سنگ تراورتن متخلخل است و از کلسیم کربنات تشکیل می‌شود.


تنوع رنگی این سنگ بسیار بالاست و شما می‌توانید تراورتن را در رنگ‌هایی از سفید تا قهوه‌ای یا صورتی تا سرخ پیدا کنید.


سنگ تراورتن چطور ساخته می‌شود؟

زمانی که آب‌های حاوی مواد معدنی از دل سنگ‌ها عبور می‌کنند، مواد معدنی بر جای می‌گذارند. مواد معدنی بر جای مانده در گذر زمان سخت شده و به یک نوع سنگ آهکی به نام تراورتن تبدیل می‌شود. البته انواع سنگ تراورتن کیفیت‌های متفاوتی دارند برای مطالعه بیشتر راجب این موضوع مقاله تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت را مطالعه کنید.

تراورتن (Travertine) سنگی با تخلخل بالاست که جذب آب بالایی دارد و در دسته سنگ‌های نرم جای می‌گیرد. اگر در فرایند ساخت تراورتن با مرمر ترکیب شود، سنگ نهایی تراونیکس خواهد بود که بخشی از خصوصیات مرمر را نیز در خود جای داده است. تراورتن به عنوان یک سنگ رسوبی با مقاومت بالای خود انتخاب خوبی برای نمای ساختمان است.


سنگ تراورتن از کجا آمده است؟

سابقه استفاده از تراورتن به ایتالیا و رومیان باز می‌گردد. در واقع رومی‌ها اولین کسانی بودند که به شدت از تراورتن در ساخت و ساز استفاده کردند به همین دلیل این سنگ به نام تراورتن رومی نیز شناخته می‌شود.

این سنگ را می‌توان در تمام کشورهای جهان استخراج کرد؛ اما بخش عمده تراورتن جهان از ترکیه، ایران، پرو، مکزیک و ایتالیا استخراج می‌شود.


معادن سنگ تراورتن در ایران

در این بخش شما را با برخی از معادن تراورتن ایران آشنا می‌کنیم:

  • معادن تراورتن عباس آباد؛
  • معادن تراورتن آتشکوه؛
  • معادن تراورتن دره بخاری؛
  • معادن تراورتن حاجی آباد؛
  • معادن تراورتن آبگرم محلات؛
  • معادن تراورتن ابیانه؛
  • معادن تراورتن اسک؛
  • معادن سنگ تراورتن گنبد تکاب.


معدن سنگ تراورتن
اگر معدن مرمر در منطقه ای وجود داشته باشد در نزدیکی آنجا قطعا معدن تراورتن نیز پیدا می‌شود.


جالب است بدانید که هرجا معدن مرمری وجود داشته باشد، در اطراف آن قطعاً یک معدن تراورتن نیز وجود دارد؛ اما این رابطه معکوس نیست. یعنی همواره در اطراف معادن تراورتن معادن مرمر وجود ندارد.


ویژگی‌های سنگ تراورتن

در این بخش می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌های سنگ تراورتن بپردازیم. ویژگی‌های سنگ تراورتن به شرح زیر هستند:

  1. شکل ظاهری؛
  2. تخلخل؛
  3. تنوع رنگی؛
  4. مقاومت؛
  5. میزان سختی.

هریک از این ویژگی‌ها را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


شکل ظاهری:

ظاهر تراورتن متمایز و متفاوت است. در سطح این سنگ رگه‌ها و حفره‌هایی را مشاهده می‌کنید. سطح و بافت این سنگ به دلیل وجود حفره‌های متعدد به سادگی از دیگر سنگ‌ها قابل تشخیص است. اگر علاقه مند هستید با انواع سنگ تراورتن آشنا شوید مقاله انواع سنگ تراورتن را مطالعه کنید.


تخلخل:

سنگ تراورتن بسیار متخلخل است. تعداد و اندازه حفره‌های موجود روی سطح سنگ متفاوت است و همین مسئله می‌تواند میزان جذب آب آن را تحت تاثیر قرار دهد. با توجه به تخلخل بالای سنگ تراورتن ممکن است این سنگ به خود آلودگی بگیرد، برای اینکه بتوانید سنگ تراورتن خود را تمیز کنید توصیه می‌کنیم مقاله چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟ را مطالعه کنید.


تنوع رنگی:

همانطور که در بخش‌های قبلی گفته شد تنوع رنگی تراورتن بسیار بالاست و شما می‌توانید تراورتن را از رنگ سفید، بژ، قهوه‌ای، کرم و طوسی گرفته تا صورتی و قرمز پیدا کنید.


انواع سنگ تراورتن
سنگ تراورتن تنوع رنگی بالایی دارد و شما می‌توانید رنگ مناسب محیط خود را انتخاب کنید.


رگه‌های موجود در سنگ ممکن است تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ زمینه سنگ باشند.


مقاومت:

سنگ تراورتن بسیار مقاوم و با دوام است؛ مخصوصاً اگر از آن در محیط‌های خارجی یا محیط‌هایی که از نور آفتاب به دور هستند استفاده کنید. بهتر است برای ماندگاری بیشتر تراورتن از این سنگ در محل‌هایی که در معرض رطوبت بالا یا مواد شیمیایی هستند نیز استفاده نکنید.


میزان سختی:

میزان سختی این سنگ در مقیاس Mohs برابر با 4 است. مقیاس Mohs معیاری از 1 تا 10 است که برای تعیین میزان سختی سنگ به کار برده می‌شود.


کاربردهای سنگ تراورتن چیست؟

شما می‌توانید سنگ تراورتن را در محل‌های متفاوتی به کار بگیرید. بخشی از کاربردهای سنگ تراورتن به شرح زیر هستند:

  1. کف؛
  2. دیوار؛
  3. محوطه‌سازی؛
  4. پله؛
  5. مبلمان؛
  6. کانترتاپ؛
  7. بک اسپلش یا سنگ بین کابینت؛
  8. تزیین شومینه.

در ادامه هریک از این کاربردها را جداگانه بررسی می‌کنیم:


کف:

تراورتن برای کف ساختمان انتخابی اصیل و ساده است و به خوبی در برابر ترافیک و رفت‌وآمد زیاد مقاومت می‌کند. این سنگ با فرآوری‌های متفاوتی عرضه می‌شود و شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون موردنظر فرآوری مناسب را انتخاب کنید. در بخش‌های بعدی در مورد انواع فراوری‌ تراورتن صحبت می‌کنیم.

دیوار:

سنگ تراورتن به زیبایی تمام می‌تواند یک دیوار ساده را به یک مرکز توجه شگفت‌انگیز تبدیل کند. شما می‌توانید برای پوشش تمام دیوارها از تراورتن استفاده کنید یا یک دیوار خاص را با سنگ تراورتن بپوشانید و یک نقطه عطف در فضا ایجاد کنید.


نمای تراورتن
برای دیوار می‌توان از سنگ تراورتن استفاده کنید که انتخاب بسیار خوبی برای دیوار است.


این سنگ به خاطر بافت خاص و منحصربه‌فرد خود برای تکمیل دکوراسیون داخلی و خارجی فضا انتخاب مناسبی است. برای مطالعه بیشتر این موضوع به مقاله سنگ تراورتن برای نما مراجعه کنید.


محوطه سازی:

تراورتن بسیار مقاوم است و به همین دلیل شما می‌توانید از آن به سادگی در فضای خارجی ساختمان و حتی محوطه سازی استفاده کنید.


کاربرد سنگ تراورتن
یکی از کاربردهای سنگ تراورتن استفاده در محوطه است که بخاطر مقاومت بالایی که دارد گزینه مناسبی است.


البته بهتر است سنگ تراورتن در مکان‌هایی به کار ببرید که به دور از نور آفتاب و مواد شیمیایی هستند.


پله:

سنگ تراورتن انتخاب مناسبی برای کف پله است؛ زیرا مقاومت بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر این سنگ بسیار زیباست و می‌توانید از آن در انواع دکوراسیون استفاده کنید.


کانترتاپ:

اگر برای کانترتاپ آشپزخانه اصلی به دنبال یک سنگ مناسب هستید، در کنار گرانیت تراورتن نیز یک گزینه مناسب است. اما این سنگ می‌تواند آلودگی و مایعات را جذب کند؛ بنابراین بهتر است از کانترتاپ تراورتن به عنوان سطح کار اصلی استفاده نکنید.


مبلمان:

در کنار کانتر تاپ شما می‌توانید از تراورتن به عنوان صفحه روی میز ناهارخوری و میز عسلی یا میز جلومبلی استفاده کنید و از ظاهر مدرن این سنگ بهره‌مند شوید.


بک اسپلش یا سنگ بین کابینت:

استفاده از سنگ تراورتن در فضای بین کابینت‌ها، از دیوار در برابر رطوبت محافظت می‌کند و بر زیبایی آشپزخانه می‌افزاید.


تراورتن آشپزخانه
استفاده از سنگ تراورتن در آشپزخانه باعث می‌شود تا رطوبت به دیوارها نفوذ نکند.


از طرف دیگر با نصب تراورتن روی دیوار بین کابینت‌ها آن را در معرض رطوبت کمتری قرار می‌دهید؛ اما بهتر است قبل از استفاده از تراورتن در این مکان‌ها سنگ را با استفاده از فناوری نانو در برابر آب عایق کنید.


تزیین شومینه:

گرما به سادگی در سنگ تراورتن منتقل نمی‌شود و این سنگ در معرض حرارت نیز خنک باقی می‌ماند. به همین دلیل تراورتن انتخاب بسیار مناسبی برای طراحی شومینه است.


تفاوت تراورتن با تراونیکس

تراونیکس از ترکیب تراورتن با اونیکس یا همان مرمر تشکیل می‌شود. این سنگ خصوصیات تراورتن و مرمر را در خود جای داده است. قسمت‌هایی از سنگ که از مرمر ساخته شده‌اند خاصیت عبور نور دارند و قسمت‌هایی که از تراورتن ساخته شده‌اند به نور اجازه عبور نمی‌دهند. مقاومت تراونیکس بسیار بالاست؛ اما تخلخل آن نیز زیاد است.


مزایا سنگ تراورتن چیست؟

برخی از مزایای سنگ تراورتن به شرح زیر هستند:

  • سنگ تراورتن بسیار مقاوم است و به عنوان سنگ کف می‌تواند ترافیک بالای ناشی از عبور مرور ساکنان ساختمان‌ها را به خوبی تحمل کند.
  • از سوی دیگر رنگ‌بندی متنوع این سنگ انتخاب را برای شما ساده می‌کند.
  • تراورتن در برابر حرارت مستقیم بسیار مقاوم است.

در کنار مزایا بهتر است نگاهی به معایب تراورتن نیز داشته باشیم.


معایب سنگ تراورتن چیست؟

در ادامه معایب سنگ تراورتن را شرح خواهیم داد:

  • تراورتن بسیار متخلخل است و جذب آب بالایی دارد.
  • تخلخل تراورتن
    سنگ تراورتن تخلخل بالایی دارد که باعث نفوذ رطوبت به داخل آن می‌شود.
  • این سنگ به مراقبت زیادی نیاز دارد و درست مانند هر سنگ طبیعی دیگری برای استفاده طولانی مدت باید از آن به درستی نگهداری کنید. برای تراورتن از فناوری اپوکسی و نانو استفاده کنید تا آلودگی کمتری جذب سنگ شود.
  • این سنگ در برای مواد اسیدی مقاوم نیست و در صورت تماس با مواد اسیدی لک می‌شود. برای شستشوی آن از مواد غیر اسیدی استفاده کنید.

با اطلاع از معایب سنگ، می‌توانید سازگار با کاربری موردنظر خود سنگ را انتخاب کنید.


تفاوت تراورتن با مرمریت در چیست؟

تراورتن‌ها سنگ‌های رسوبی هستند در حالی که مرمریت‌ها سنگ‌های رسوبی آهکی هستند. سنگ‌های رسوبی همانطور که از نام آنها پیداست در گذر زمان و در نتیجه تجمع رسوبات تشکیل می‌شوند؛ حالا که متوجه شدید تفاوت تراورتن و مرمریت در چیست؟ باید بدانید که سنگ‌های رسوبی آهکی حاصل رسوباتی هستند که تحت فشار و حرارت بالا آن هم طی میلیون‌ها سال به سنگ بدل می‌شوند. از طرف دیگر تراورتن به دلیل تخلخل و وجود حفره‌های متعدد از نظر ظاهری نیز تفاوت‌های زیادی با مرمریت دارد.


قیمت تراورتن

فاکتورهای زیادی روی قیمت تراورتن تاثیرگذار هستند. برخی از آنها به شرح زیر هستند:

  1. ابعاد سنگ تراورتن؛
  2. فرآوری سنگ تراورتن.

در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم:


نقش ابعاد سنگ تراورتن در تعیین قیمت:

هر اندازه سنگ تراورتن بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. معمولا سنگ تراورتن برای نمای ساختمان در ابعاد 40 سانتی‌متر با طول‌های متغیر بریده می‌شود.


قیمت تراورتن
ابعاد سنگ تراورتن روی قیمت آن تاثیر گذار است .


اگر قصد داشته باشید از تراورتن برای روی میز استفاده کنید، باید ابعاد مورد نظر را به کارخانه سفارش دهید و قیمت با توجه به ابعاد سنگ تعیین می‌شود.


نقش فرآوری در تعیین قیمت:

فرآوری سنگ روی قیمت نهایی تراورتن تاثیرگذار است. تراورتن به شیوه‌های متفاوتی از جمله آتشی (Flame)، هوند (Hond)، تیشه‌ای (Bush-Hammered)، پولیش (Polished)، چرمی کردن (Leather) و غیره فرآوری می‌شود. شما می‌توانید با در نظر گرفتن کاربری و جلوه ظاهری موردنظر خود یک نوع فرآوری را برای سنگ انتخاب کنید. برای مشاهده محصولات سنگ تراورتن به صفحه خرید سنگ تراورتن مراجعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ تراورتن چیست آموختیم:

سنگ تراورتن سنگ بسیار زیبا و متخلخلی است که جذب آب بالایی دارد. این سنگ در برابر حرارت مقاوم است و دوام بالایی دارد. ویژگی‌های متفاوت این سنگ آن را به انتخاب مناسبی برای کف، پله، صفحه روی میز ناهارخوری، شومینه، محوطه سازی و دیوار تبدیل کرده است. برای استفاده از این سنگ در محیط‌های مرطوب یا مکان‌هایی که در معرض مواد اسیدی قرار دارند باید حتما از فناوری نانو و توری اپوکسی استفاده کنید. اگر این سنگ را برای پروژه خود در نظر گرفته‌اید، جزئیات پروژه را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید و از انتخاب خود مطمئن شوید.

مقالات مرتبط