ایران کانتر

تفاوت تراورتن و مرمریت در چیست؟ + کاربرد هرکدام از این سنگ‌ها

تفاوت تراورتن و مرمریت در چیست؟ + کاربرد هرکدام از این سنگ‌ها
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱

سنگ تراورتن و سنگ مرمریت از گذشته در معماری جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. نمونه‌ای از استفاده از مرمر را در تاج محل مشاهده می‌کنیم و از تراورتن نیز در کولوسئوم (آمفی تئاتر باستانی رم) استفاده شده است. هر دو سنگ در معماری مدرن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. فرق سنگ تراورتن با مرمریت از نظر ظاهری و ویژگی‌های ساختاری قابل بررسی است. مرمریت ظاهری کلاسیک دارد و تراورتن ظاهری ساده و روستایی دارد که البته ساختارها و تصاویر روستایی در معماری مدرن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.


تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن سنگی آهکی است که از کلسیم کربنات ساخته شده است. این سنگ‌ها در اطراف چشمه‌های آب گرم شکل می‌گیرند و بسیار متخلخل هستند. حال که فهمیدید سنگ تراورتن چیست؟ باید بدانید که بافت تراورتن شبیه به گچ است و جذب آب بالایی دارد. خروج گاز دی‌اکسید‌کربن از چشمه‌های آب گرم منجر به ایجاد خلل و فرج‌هایی در سطح تراورتن شده است.


مرمریت چیست؟

مرمریت سنگی رسوبی است که تحت فشار و حرارت بسیار بالا دگرگون شده و به شکل نهایی خود رسیده است. در این سنگ نیز کلسیم کربنات وجود دارد. سنگ مرمریت چیست؟ مرمریت سنگ براقی است و زیر نور خورشید می‌درخشد. دلیل این درخشش نیز وجود میکا در ساختار سنگ است. معمولاً مرمریت‌ها با رنگ‌های روشن از معادن استخراج می‌شوند و رگه‌های موجود در سنگ پرپیچ و تاب هستند.


تفاوت‌های ظاهری مرمریت و تراورتن

سنگ تراورتن بسیار متخلخل است و سطح آن مملو از حفره‌های کوچک و بزرگ است. به همین دلیل این سنگ طبیعی‌ به نظر می‌رسد. البته ممکن است تولید کننده، سنگ را فرآوری کرده و این حفره‌ها را با اپوکسی بپوشاند. تعداد حفره‌های موجود در سنگ تراورتن به مراتب بیشتر از سنگ مرمریت است و معمولاً تفاوت چندانی میان رنگ رگه و زمینه سنگ تراورتن وجود ندارد.


تفاوت مرمریت با تراورتن
تصویر سمت چپ سنگ تراورتن است که حفره‌های زیادی دارد و تصویر سمت راست سنگ مرمریت می‌باشد.


سنگ مرمریت صیقلی و درخشان است و در برابر نور خاصیت آینه‌ای دارد. مرمریت تک رنگ و دارای رگه‌های پر پیچ مشخصی است. رنگ رگه‌ها به وضوح با زمینه سنگ تفاوت دارد.

تراورتن سنگی متخلخل است که با طیف رنگی روشن استخراج می‌شود. این سنگ صیقلی نیست و برای نمای خارجی، محوطه سازی و تکمیل دکوراسیون‌های مدرن مناسب است. با بررسی فرق سنگ تراورتن و مرمریت مشخص می‌شود که مرمریت سنگ صیقلی و درخشان است که خاصیت آینه‌ای دارد و نرم است. مرمریت‌ها تنوع رنگ بالایی دارند و با رگه‌های پرپیچ و تاب خود از تراورتن متمایز می‌شوند.


فرق سنگ تراورتن با مرمریت از نظر مقاومت

سنگ تراورتن مقاومت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در نمای ساختمان و بخش‌های خارجی به کار گرفته می‌شود. میزان سختی تراورتن در مقیاس Mohs برابر با 4 است. از سوی دیگر تراورتن مقاومت گرمایی و فشاری بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان از آن در اطراف شومینه یا به عنوان سنگ پله استفاده کرد. اما نباید فراموش کرد که میزان تخلخل تراورتن بالاست و جذب آب آن زیاد است و به همین دلیل بیشتر در معرض شکستگی و ترک قرار دارد.

مرمریت جذب آب بالایی دارد و در برابر اسید مقاوم نیست. به همین دلیل برای افزایش مقاومت آن از اپوکسی استفاده می‌شود. میزان سختی مرمریت 3 است و در مقایسه با تراورتن سنگ نرمی به شمار می‌رود. این سنگ در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد؛ زیرا از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل شده است.


فرق سنگ تراورتن با مرمریت از نظر صیقلی بودن

تراورتن مملو از خلل و فرج است و به همین دلیل اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کند و سطحی که با تراورتن ساخته می‌شود کمتر صیقلی است. به همین دلیل استفاده از تراورتن در فضاهایی مانند اطراف استخر و محوطه سازی رواج دارد.


فرق مرمریت و تراورتن
سنگ تراورتن به دلیل حفره های زیادی که دارد اصطکاک بالایی دارد که این سنگ را گزینه مناسبی برای استفاه در کنار استخر ها یا محیط های مرطوب کرده است.


از سوی دیگر میزان تخلخل مرمریت در مقایسه با تراورتن کمتر است و از این رو سنگ صیقلی‌تری به شمار می‌رود. از طرف دیگر مرمریت حاوی کربن دی اکسید، سولفور دی اکسید و دیگر گازهاست و در مجاورت رطوبت اسید تولید می‌کند و لیز می‌شود.


تفاوت تراورتن و مرمریت از نظر نگهداری

جالب است بدانید که تراورتن و مرمریت از نظر نحوه نگهداری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هر دو سنگ جذب آب نسبتا بالایی دارند و در برابر مواد اسیدی مقاوم نیستند. شاید مهمترین تفاوت تراورتن و مرمریت از نظر نگهداری در شدت واکنشی باشد که این دو سنگ به مواد اسیدی نشان می‌دهند.

مرمریت در مجاورت اسید کف می‌کند و سریع لک می‌شود. از سوی دیگر تمیز کردن مرمریت از تراورتن ساده‌تر است و تراورتن به دلیل سطح متخلخل خود محل مناسبی برای تجمع آلودگی است و به سادگی تمیز نمی‌شود.


تفاوت تراورتن و مرمریت از نظر کاربرد

اگر مرمریتی را پیدا کنید که تخلخل بسیار پایینی دارد و در برابر نفوذ آب مقاوم است می‌توانید از آن در نمای ساختمان استفاده کنید. در حالت کلی توصیه می‌شود از مرمریت به عنوان سنگ کف استفاده شود. شما همچنین می‌توانید از سنگ مرمریت به عنوان صفحه روی میز ناهارخوری یا میز عسلی استفاده کنید.


فرق تراورتن با مرمریت
از سنگ مرمریت مرمریت می‌توان برای استفاده در کف ساختمان استفاده کرد.


تراورتن نیز به دلیل مقاومت بالای خود انتخاب بسیار خوبی برای فضاهای پر ترافیک مثل کف پله است. از سوی دیگر از آنجایی که تراورتن سنگ بسیار متخلخلی است می‌توانید از آن برای سنگ نمای ساختمان استفاده کنید. این سنگ برای محوطه سازی نیز مناسب است. از سوی دیگر استفاده از تراورتن به عنوان دیوارپوش بین کابینت‌ها، صفحه روی میز و سنگ شومینه دکوراسیون مدرن را در فضا ایجاد می‌کند.


فرق سنگ تراورتن با مرمریت از نظر رنگ

تنوع رنگی تراورتن بسیار بالاست و شما می‌توانید این سنگ را از رنگ سفید، بژ، قهوه‌ای، کرم و طوسی گرفته تا صورتی خریداری کنید. رگه‌های موجود در سطح سنگ معمولاً کمی تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ زمینه سنگ است و تفاوت زیادی میان رنگ رگه و زمینه وجود ندارد.


سنگ مرمریت بهتر است یا تراورتن
در سنگ تراورتن رگه های سنگ تفاوت زیادی با رنگ خود سنگ ندارند و معمولا یا روشن تر یا تیره تر هستند.


مرمریت‌ها معمولاً تک رنگ هستند و رگه‌های پرپیچ و تابی در آنها نمایان است. وجود ناخالصی‌های متفاوت در ساختار مرمریت منجر به تنوع رنگی بالای این سنگ شده است. شما می‌توانید مرمریت را از سیاه تا طلایی، آبی و قرمز تهیه کنید. مرمریت سنگ نرمی است و ساب‌پذیری بالایی دارد. سنگ مرمریت معمولا با رنگ روشن استخراج می‌شود و خالص‌ترین نوع آن سفید است.


فرق تراورتن و مرمریت از نظر فرآوری

تراورتن به صورت هوند (Honed)، صیقلی (Polished)، براش (brushed) و تامبل (Tumbled) فرآوری می‌شود. ممکن است از این روش‎‌ها در فرآوری مرمریت نیز استفاده شود. در فرآوری مرمریت از واکنش این سنگ در برابر اسید هم استفاده می‌شود و ممکن است سطح سنگ با اسید شسته شده و صیقلی‌تر شود. در فرآوری تراورتن تمرکز روی افزایش مقاومت سنگ و پر کردن روزنه های موجود در سطح سنگ است.


فرق سنگ تراورتن با مرمریت از نظر قیمت

روی هم رفته مرمریت در مقایسه با تراورتن کمیاب‌تر است، بنابراین قیمت بالاتری دارد. البته قیمت مرمریت و تراورتن با توجه به نوع سنگ و ابعاد آن متفاوت خواهد بود. قیمت این دو سنگ با توجه به کیفیت دستگاه‌های برش، فرآوری سنگ و اپوکسی استفاده شده متغیر است.


تفاوت سنگ مرمریت با سنگ تراورتن
عوامل زیادی روی قیمت سنگ تاثیر گذار است مانند ابعاد، نوع فرآوری و ...


نوع سنگ، محل استخراج و رنگ‌بندی نیز می‌تواند منجر به تفاوت قیمت مرمریت و تراورتن شود.


آنچه که از مقاله فرق سنگ تراورتن با مرمریت آموختیم:

مرمریت و تراورتن خصوصیات منحصربه‌فردی دارند که هر یک را برای کاربرد مشخصی مناسب می‌کنند. انتخاب میان تراورتن و مرمریت به بودجه و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک گزینه اقتصادی هستید، تراورتن بهترین انتخاب برای شما است، اما نباید فراموش کرد که مرمریت‌ها می‌توانند ظاهر کلاسیکی به دکوراسیون شما ببخشند. برای انتخاب درست با کارشناسان ایران کانتر از طریق چت آنلاین سایت یا شماره تلفنی که در سایت قرار داده‌ایم، تماس بگیرید.


مقالات مرتبط