ایران کانتر

سنگ تراورتن برای نمای ساختمان

سنگ تراورتن برای نمای ساختمان
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱۷

تراورتن (Travertine) نوعی سنگ آهکی با نمای متخلخل و جذاب است که سال‌هاست به عنوان سنگ نما توجه معماران بسیاری را به خود جلب کرده است. در این مقاله از ایران کانتر می‌خواهیم به کاربرد سنگ تراورتن برای نما بپردازیم. مزایا و معایب تراورتن برای نما را بررسی می‌کنیم و در نهایت این سنگ را با دیگر سنگ‌های طبیعی برای نما مقایسه می‌کنیم.


مزایا سنگ تراورتن برای نما

در این بخش به بررسی ویژگی‌هایی می‌پردازیم که تراورتن را به انتخاب مناسبی برای نما تبدیل می‌کنند. این ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • ظاهر متفاوت؛
  • تنوع رنگی؛
  • مقاومت؛
  • میزان سختی؛
  • چسبندگی بالا؛
  • وزن سبک؛
  • مقاومت حرارتی بالا در برابر آتش؛
  • قیمت پایین.

در ادامه هر یک از مزایای سنگ گرانیت برای نما را جداگانه بررسی می‌کنیم:


ظاهر متفاوت:

سنگ تراورتن ظاهر متخلخلی دارد. این سنگ از نظر ظاهری شبیه به گچ است؛ اما مقاومت بسیار بیشتری دارد. اگر روی سنگ تراورتن دست بکشید، بافت سنگ زبر و ناصاف است.


تخلخل تراورتن
سنگ تراورتن تخلخل بالایی دارد که باعث نفوذ رطوبت به داخل آن می‌شود.


این سنگ به خوبی با دیگر مصالح ساختمانی هماهنگ می‌شود و نمای ظاهری متفاوتی را به سازه شما می‌بخشد. برای مطالعه راجب ویژگی های سنگ تراورتن به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


تنوع رنگی:

یکی از جذابیت‌های تراورتن تنوع رنگی بسیار بالای آن است که به شما اجازه می‌دهد سنگ نمای ساختمان را از رنگ‌هایی مانند سفید، بژ، قهوه‌ای، طوسی، کرم، صورتی و قرمز انتخاب کنید.


مقاومت:

یکی دیگر از دلایل محبوبیت استفاده از سنگ تراورتن برای نما مقاومت و دوام بالای این سنگ است. سنگ تراورتن به خوبی تابش مستقیم نور خورشید را تحمل می‌کند.


میزان سختی:

میزان سختی این سنگ در مقیاس Mohs برابر با 4 است. این معیار میزان سختی سنگ‌های طبیعی را با عددی از ۱ تا ۱۰ نشان می‌دهد. سختی 4 برای نمای ساختمان مناسب است.


چسبندگی بالا:

از آنجایی که سنگ تراورتن سنگ متخلخلی است، چسبندگی آن نیز بسیار بالاست. زیرا چسبی که برای اتصال سنگ به نمای ساختمان در پشت سنگ کار می‌شود به خوبی در خلل و فرج سنگ نفوذ می‌کند. بنابراین سنگ تراورتن به سادگی از نمای ساختمان جدا نخواهد شد.


وزن سبک:

تراورتن از نظر وزن از بسیاری از سنگ‌های طبیعی سبک‌تر است و به همین دلیل برای استفاده در نما گزینه بهتری به شمار می‌رود.


 نمای ساختمان سنگ تراورتن شکلاتی
تخلخل سنگ تراورتن باعث چسبیدن بهتر این سنگ به نما شده است.


وزن پایین در کنار چسبندگی بالا بر جذابیت تراورتن برای سنگ نما می‌افزاید.


مقاومت حرارتی بالا در برابر آتش:

سنگ تراورتن در نزدیکی چشمه‌های آب گرم و تحت حرارت و فشار بالا تشکیل می‌شود. به همین دلیل این سنگ در برابر آتش و حرارت بالا مقاومت خوبی دارد.


قیمت پایین:

قیمت سنگ تراورتن در مقایسه با دیگر سنگ‌های طبیعی بسیار پایین‌تر است؛ از طرفی برای سنگ نما شما به مقادیر زیادی از سنگ طبیعی نیاز خواهید داشت؛ بنابراین تراورتن می‌تواند اقتصادی‌ترین و بهترین گزینه برای سنگ نما باشد.


معایب سنگ تراورتن برای نما

در این بخش شما را با برخی از معایب سنگ تراورتن برای نما آشنا خواهیم کرد. معایب تراورتن برای نما به شرح زیر هستند:

  • جذب آب؛
  • مقاومت اسیدی پایین؛
  • احتمال شکستن در سرما؛
  • نیاز به نگهداری.

در ادامه معایب تراورتن برای نما را مورد بررسی قرار می‌دهیم:


جذب آب:

اولین نکته منفی در مورد تراورتن برای نما جذب آب بالای آن است. میزان تخلخل این سنگ بسیار بالا است و اگر قصد دارید از آن برای نما استفاده کنید بهتر است عایق کردن سنگ را جدی بگیرید و در فواصل زمانی مشخص نسبت به تمدید عایق کاری سنگ اقدام کنید.


 نمای سنگ تراورتن ساختمان یک طبقه
سنگ تراورتن جذب آب بالایی دارد، که برای رفع این مشکل حتما باید آن را عایق کنید.


برای استفاده بهینه از این سنگ باید فرآوری مناسبی را در نظر بگیرید و از میزان جذب آب آن بکاهید. کیفیت اپوکسی و توری بر مقاومت و جذب آب تراورتن تاثیرگذار هستند.


مقاومت اسیدی پایین:

سنگ تراورتن در برابر باران‌های اسیدی و مواد شوینده اسیدی مقاوم نیست. برخورد این مواد با سنگ منجر به لک شدن نمای ساختمان می‌شود.


احتمال شکستن در سرما:

از آنجایی که میزان تخلخل سنگ تراورتن بالاست؛ احتمال تجمع آب در حفره‌های موجود در سنگ و یخ زدن آن وجود دارد. انبساط ناشی از یخ زدن آب در حفره‌های سنگ تراورتن می‌تواند باعث بروز ترک و شکستگی در نمای ساختمان شود. البته اگر سنگ را به خوبی اپوکسی و عایق کرده باشید نیازی به نگرانی در این مورد نخواهید داشت.


نیاز به نگهداری:

از آنجایی که سنگ تراورتن مملو از خلل و فرج است محل خوبی برای تجمع آلودگی است. بنابراین اگر این سنگ را برای نمای ساختمان انتخاب می‌کنید باید برنامه‌ای برای نگهداری و نظافت نما در نظر داشته باشید. برای آموزش نگهداری از سنگ تراورتن حتما توصیه می‌کنیم مقاله چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟ را مطالعه کنید.


مقایسه تراورتن با مرمریت برای نما

اگر بین انتخاب مرمریت یا تراورتن برای نما مردد هستید، مطالعه این بخش را از دست ندهید. در ادامه تراورتن و مرمریت را برای استفاده در نما از این جنبه‌ها با یکدیگر مقایسه می‌کنیم:

  • از نظر قیمت؛
  • از نظر مقاومت اسیدی؛
  • از نظر رنگ‌بندی؛
  • از نظر بافت؛
  • از نظر سختی.

در ادامه هر یک از این جنبه‌ها را مجزا بررسی می‌کنیم:


از نظر قیمت:

سنگ مرمریت در مقایسه با تراورتن کمیاب‌تر است در نتیجه برای تهیه سنگ مرمری برای نما باید هزینه بیشتری بپردازید.


از نظر مقاومت اسیدی:

مرمریت و تراورتن هر دو در برابر مواد اسیدی آسیب‌پذیر هستند. از آنجایی که تراورتن سنگ متخلخلی به شمار می‌رود محافظت از آن در برابر مواد اسیدی دشوارتر است.


از نظر رنگ بندی:

همانطور که گفته شد تنوع رنگی تراورتن بسیار بالاست و شما می‌توانید این سنگ را با رنگ‌های متنوع برای نما انتخاب کنید.


 نمای ساختمان سنگ تراورتن ساده
تنوع رنگی تراورتن بسیار بالاست.


از طرف دیگر وجود مواد معدنی متفاوت در مرمریت نیز منجر به ایجاد رنگ‌بندی متنوعی از سیاه تا طلایی آبی و قرمز شده است. بنابراین این دو سنگ از نظر رنگ‌بندی تفاوت فاحشی ندارند.


از نظر بافت:

معمولاً رگه‌های موجود روی سنگ تراورتن اندکی از زمینه روشن‌تر یا تیره‌تر هستند. مرمریت‌ها معمولاً سنگ‌های تک رنگی هستند که رگه‌های پرپیچ و تابی را در خود نهفته‌اند. سطح تراورتن متخلخل و زبر است؛ در حالی که مرمریت سطحی صاف و صیقلی دارد.


از نظر سختی:

میزان سختی مرمریت در مقیاس Mohs برابر با ۳ و میزان سختی تراورتن برابر با ۴ است. بنابراین مرمریت در مقایسه با تراورتن سنگ نرم‌تری به شمار می‌رود.


مقایسه تراورتن با گرانیت برای نما

انتخاب میان گرانیت نیز برای نما رایج است. در این بخش گرانیت و تراورتن را برای نما از جنبه‌های متفاوت بررسی خواهیم کرد:

  • از نظر مقاومت اسیدی؛
  • از نظر وزن؛
  • از نظر میزان جذب آب؛
  • از نظر مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی؛
  • از نظر چسبندگی.

در ادامه این دو سنگ را برای نما مقایسه می‌کنیم:


از نظر مقاومت اسیدی:

سنگ تراورتن در برابر اسید مقاوم نیست و در برخورد با باران‌های اسیدی لک می‌شود؛ اما گرانیت مقاومت اسیدی بالایی دارد و بر اثر برخورد باران‌های اسیدی آسیب نمی‌بیند. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجب سنگ گرانیت به مقاله سنگ گرانیت چیست؟مراجعه کنید.


از نظر وزن:

سنگ تراورتن در مقایسه با گرانیت بسیار سبک است. گرانیت در هر فوت مربع 5.5 تا 11.5 کیلوگرم وزن دارد؛ در حالی که وزن تراورتن در هر فوت مربع 4.5 تا ۶ کیلوگرم است.


 نمای ساختمان با سنگ تراورتن سفید
تراورتن را می‌توان یک سنگ سبک شمرد.


وزن بالای گرانیت نصب این سنگ روی نمای ساختمان را در مقایسه با گرانیت بسیار دشوار می‌کند.


از نظر میزان جذب آب:

میزان تخلخل سنگ گرانیت در مقایسه با سنگ تراورتن بسیار پایین است. به همین دلیل جذب آب گرانیت در مقایسه با تراورتن ناچیز است.


از نظر مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی:

زمانی که صحبت از مقاومت در برابر تغییرات جوی به میان می‌آید، گرانیت بهترین انتخاب در میان سنگ‌های طبیعی است. گرانیت به خوبی تابستان‌ها و زمستان‌های طاقت فرسا را تحمل می‌کند. تراورتن نیز در برابر تابش نور خورشید مقاومت بسیار بالایی دارد؛ اما احتمال ترک خوردن تراورتن در زمستان‌های سرد وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید که کیفیت فرآوری نقش مهمی در افزایش مقاومت تراورتن در شرایط جوی سخت ایفا می‌کند.


از نظر چسبندگی:

هر دو سنگ تا اندازه‌ای متخلخل هستند و چسب اندکی در آنها نفوذ پیدا می‌کند. اما میزان تخلخل تراورتن بسیار بالاست و وزن آن در مقایسه با گرانیت نیز کمتر است بنابراین چسبندگی تراورتن از گرانیت بیشتر است.


مقایسه تراورتن با مرمر برای نما

در این بخش سنگ تراورتن و مرمر را برای نما از جنبه‌های زیر بررسی می‌کنیم:

  • از نظر قیمت؛
  • از نظر مقاومت اسیدی؛
  • از نظر وزن؛
  • از نظر سختی؛
  • از نظر تخلخل.

در ادامه این دو سنگ را از این جنبه‌ها بررسی می‌کنیم:


از نظر قیمت:

مرمر سنگ اشرافی و لوکسی است که در مقایسه با تراورتن سنگ کمیاب‌تری به شمار می‌رود بنابراین قیمت مرمر از تراورتن بالاتر است. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ مرمر می‌توانید به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.


از نظر مقاومت اسیدی:

سنگ مرمر و تراورتن هر دو در برابر اسید آسیب‌پذیر هستند و حتما باید از عایق کاری برای این دو سنگ استفاده کنیم تا آسیبی نبینند.


از نظر وزن:

تراکم مرمر در هر متر مکعب 2.5 تا 3 کیلوگرم است در حالی که تراکم تراورتن در هر متر مربع 5 تا 6 کیلوگرم است.


از نظر سختی:

سختی تراورتن در مقیاس Mohs برابر با 4 و سختی مرمر 6.5 تا 7 است. سختی موس معیاری برای سنجش سختی یک سنگ می‌باشد.


 کاتالوگ سنگ نما تراورتن
سختی موس سنگ تراورتن در حدود عدد 4 است.


بنابراین تراورتن در مقایسه با مرمر سنگ نرم‌تری به شمار می‌رود.


از نظر تخلخل:

مرمر و تراورتن هر دو سنگ‌های متخلخلی هستند؛ اما میزان تخلخل تراورتن بسیار بیشتر از سنگ مرمر است بنابراین جذب آب تراورتن بالاتر است. اگر به دنبال این هستید که سنگ مناسب برای نمای ساختمان تهیه کنید، حتما مقاله بهترین سنگ برای نما ساختمان را مطالعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ تراورتن برای نما آموختیم:

در این مقاله به بررسی معایب و مزایای سنگ تراورتن برای نما پرداختیم، اکنون می‌دانید که سنگ تراورتن بسیار متخلخل است؛ اما با فرآوری درست می‌توان جذب آب این سنگ را کاهش داد. تراورتن نمای جذابی به ساختمان می‌بخشد و در عین حال انتخابی مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود. در این مقاله تراورتن را با سنگ‌های طبیعی دیگری از جمله مرمر، مرمریت و گرانیت مقایسه کردیم. اگر همچنان برای انتخاب تراورتن برای سنگ نما مردد هستید با کارشناسان ایران کانتر در تماس باشید.


مقالات مرتبط