ایران کانتر

چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟ + روش های تمیز کردن تراورتن

چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟ + روش های تمیز کردن تراورتن
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۲۹

سنگ تراورتن مقاومت و دوام بسیار بالایی دارد؛ شما می‌توانید با مراقبت‌های ساده سنگ تراورتن را در خانه براق کنید. در این مقاله به این سوال که چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم پاسخ خواهیم داد و روش‌های تمیز کردن سنگ تراورتن را بررسی می‌کنیم. در ادامه همچنین نکاتی را برای افزایش دوام تراورتن با شما در میان خواهیم گذاشت.


سنگ تراورتن چیست؟

سنگ تراورتن یک سنگ آهکی و رسوبی است که در نزدیکی چشمه‌های آب گرم و از کلسیم کربنات ساخته می‌شود. سنگ تراورتن چیست؟ سنگ تراورتن یک سنگ متخلخل است و مقاومت فشاری بالایی دارد. از این سنگ در کف، کانتر تاپ، بین کابینت، ساخت لوازم دکوراتیو مانند میز جلومبلی و غیره استفاده می‌شود.


هر چند وقت یکبار تراورتن را تمیز کنیم؟

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟ باید در مورد فواصل تمیز کردن سنگ تراورتن صحبت کنیم. برای اینکه سنگ تراورتن به زیبایی روز اول باقی بماند، باید به صورت هفتگی آن را تمیز کنید. جارو کردن کف، گردگیری کانتر و دیوارها ذرات گرد و غبار را پاک کرده و از سایش و ایجاد خط‌و‌خش روی سنگ جلوگیری می‌کند.


 رزین براق کننده سنگ تراورتن
اگر لک کهنه‌ای در کار نباشد، تمیز کردن تراورتن کار ساده‌ای است.


شما می‌توانید برای پاک کردن تراورتن در کف سالن از بخارشوی نیز استفاده کنید. این دستگاه با کمترین میزان آب آلودگی‌ها را از سطح سنگ پاک می‌کند؛ البته باید مراقب جابه‌جایی بخارشور روی کف باشید تا سطح سنگ خراشیده نشود. در کنار نظافت هفتگی تراورتن این اقدامات را نیز در نظر داشته باشید:

  • ماهی یک بار تراورتن را ضدعفونی کنید تا از تجمع آلودگی در خلل و فرج سنگ جلوگیری شود.
  • درزهای موجود را هر چند ماه یک بار به دقت تمیز کنید.
  • هر 3 تا ۵ سال باید یک‌بار تراورتن را عایق کنید. البته با توجه به میزان استفاده از تراورتن این مدت می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

برای عایق و نانو کردن سنگ تراورتن در محل می‌توانید با کارشناسان ایران کانتر تماس بگیرید. تیم ایران کانتر با تجهیزات لازم در محل حاضر شده و در کوتاه‌ترین زمان سنگ را مانند روز اول احیا می‌کند.


لوازم موردنیاز برای تمیز کردن سنگ تراورتن

برای تمیز کردن سنگ تراورتن به این لوازم نیاز دارید:

  • جاروی دستی؛
  • طی یا اسفنج؛
  • سطل؛
  • حوله؛
  • مسواک یا برس کوچک برای درزها؛
  • مایع ظرفشویی غیر اسیدی؛
  • جوش شیرین؛
  • آب گرم؛
  • پاک کننده سنگ.


مراحل تمیز کردن سنگ تراورتن

برای تمیز کردن سنگ تراورتن با توجه به محل نصب آن باید اقدامات متفاوتی را انجام دهید. اما روی هم رفته نحوه تمیز کردن سنگ، کف، کانتر و غیره یکسان است. در ادامه مراحل تمیز کردن تراورتن را درج می‌کنیم:

  1. حذف ذرات گرد و غبار؛
  2. تی کشیدن یا استفاده از اسفنج نم دار؛
  3. ضدعفونی کردن؛
  4. خشک کردن؛
  5. تمیز کردن درزها؛
  6. واکس زدن سنگ.

در ادامه هر مرحله را شرح می‌دهیم:


حذف ذرات گرد و غبار:

قبل از هر چیز باید کف را جارو بکشید تا ذرات و گرد و غبار از سطح پاک شود. همین کار را می‌توانید با یک دستمال خشک روی میز جلو مبلی یا کانتر تاپ تراورتن انجام دهید.


تی کشیدن یا استفاده از اسفنج نم دار:

تی یا اسفنج را در آب گرم خیس کنید و خوب آب آن را بگیرید. میزان رطوبت تی یا اسفنج باید به اندازه‌ای کم باشد که سطح تراورتن تنها اندکی مرطوب شود.


 مواد براق کننده سنگ
از اسفنج یا تی نم‌دار برای پاک کردن گردوغبار استفاده کنید.


به هیچ عنوان نباید سطح تراورتن را کاملاً خیس کنید؛ حتی اگر تراورتن شما به خوبی عایق شده باشد نیز باید از کمترین آب ممکن برای تمیز کردن آن استفاده کنید تا رطوبت در خلل و فرج سنگ نفوذ نکند. از سوی دیگر هر اندازه از آب کمتری استفاده کنید احتمال رشد قارچ در درزهای سنگ کمتر می‌شود.


ضدعفونی کردن:

همانطور که گفته شد بهتر است ماهی یک بار سنگ تراورتن را ضدعفونی کنید. برای این منظور یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی غیر اسیدی را در یک گالن آب گرم حل کنید.


 مایع تمیز کننده سنگ تراورتن
از مواد اسیدی برای پاک کردن تراورتن استفاده نکنید.


اسفنج یا تی را در سطل محتوای مایع شوینده خیس کنید و پس از گرفتن آب اضافی، کف یا سطح مورد نظر را تمیز کنید. در مرحله دوم اسفنج یا تی تمیزی را با آب گرم خیس کرده، آب اضافی را بگیرید و بدون مواد شوینده کف را تمیز کنید.


خشک کردن:

بعد از تمیز کردن تراورتن با دستمال یا اسفنج نم‌دار، سطح سنگ را با استفاده از یک حوله خشک کنید.


تمیز کردن درزها:

باید با احتیاط درزها را تمیز کنید تا به سنگ آسیبی نرسد. پیشنهاد می‌شود برای تمیز کردن درزها، از یک مسواک یا برس کوچک استفاده کنید تا پاک کردن آلودگی موجود در درزها به سنگ آسیبی نرساند. برای این منظور جوش شیرین و آب گرم را به نسبت مساوی ترکیب کنید تا خمیر منسجمی به دست آید.


 پولیش سنگ تراورتن
ترکیب جوش شیرین و آب برای تمیز کردن لک تراورتن مفید است.


سپس با استفاده از برس خمیر را روی درزها بکشید و آلودگی‌ها را پاک کنید. می‌توانید از پاک کننده‌های غیر اسیدی مخصوص سنگ نیز برای پاک کردن درزها استفاده کنید.


واکس زدن سنگ:

در نهایت می‌توانید از واکس سنگ برای براق کردن سنگ تراورتن استفاده کنید. واکس سنگ عاری از مواد اسیدی است و به سطح سنگ آسیب نمی‌رساند و منجر به براق شدن آن می‌شود.


بایدهای تمیز کردن سنگ تراورتن

برای نظافت تراورتن این اقدامات را در نظر بگیرید:

  • سریع عمل کنید: اگر مایع یا زباله‌ای روی سنگ ریخته است آن را بلافاصله تمیز کنید تا سنگ لک نشود.
  • عایق کاری را فراموش نکنید: حتماً تراروتن را عایق کنید تا ریختن مایعات منجر به لک شدن سنگ نشود. تراورتن در برخورد با موادی مانند چای لک می‌شود و به خودی خود در برابر نفوذ آب نیز مقاوم نیست.


نبایدهای تمیز کردن سنگ تراورتن

برای افزایش دوام و مقاومت تراورتن هنگام تمیز کردن این نکات را در نظر بگیرید:

  • جاروبرقی نکشید: تمیز کردن کف با استفاده از جاروبرقی ساده‌تر است؛ اما حرکت جاروبرقی روی کف در طول زمان منجر به ایجاد خط‌وخش روی سطح تراورتن می‌شود. بهتر است برای تمیز کردن کف از جاروهای دستی استفاده کنید.
  • از سرکه یا پاک کننده‌های متداول استفاده نکنید: از مواد شوینده متداول و پاک کننده‌های خانگی مانند سرکه برای تمیز کردن تراورتن استفاده نکنید. سنگ تراورتن مقاومت اسیدی پایینی دارد. مواد اسیدی سطح سنگ را می‌خورند و در طول زمان به فرآوری سنگ آسیب می‌رسانند.
  • خودتان سنگ را عایق نکنید: اگر می‌خواهید سنگ را در خانه عایق کنید با متخصصان تماس بگیرید. آنها برای از بین بردن لک‌های عمیق از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که به سنگ آسیب نمی‌رساند. کارشناسان ایران کانتر در مراجعه به محل شما بدون برهم زدن نظم زندگی و کسب و کار شما، تراورتن را تمیز و براق می‌کنند.


سنگ تراورتن به چه موادی حساس است؟

تراورتن درست مانند مرمریت در برابر مواد شوینده اسیدی و حتی مواد اسیدی طبیعی مانند سرکه آسیب‌پذیر است. بنابراین نباید از مواد شوینده اسیدی برای تمیز کردن تراورتن استفاده کنید. با این وجود، اگر اصرار دارید که از یک مایع شیمیایی برای تمیز کردن سنگ استفاده کنید پیشنهاد می‌کنیم بخش بسیار کوچکی از سنگ را با مایع مورد نظر بشویید از اسیدی نبودن مایع شوینده اطمینان حاصل کنید.


 ترمیم سنگ تراورتن
برای تمیز کردن تراورتن از جاروی دستی استفاده کنید.


توجه داشته باشید که بسیاری از مواد شیمیایی حاوی مواد اسیدی هستند. با انجام این آزمایش ساده از لک شدن و تغییر رنگ تراورتن جلوگیری می‌کنید. همچنین اگر سنگ تراورتن شما شوره می‌زند توصیه می‌کنیم مقاله شوره سنگ چیست؟ را مطالعه کنید.


راه حل فوری برای تمیز کردن تراورتن

سریع‌ترین و موثرترین راه برای تمیز کردن تراورتن استفاده از خدمات تیم ایران کانتر است. تنها در این صورت است که سنگ بار دیگر در محل عایق شده و از هر نوع آلودگی و لک پاک خواهد شد. سطح سنگ تراورتن با عایق کاری براق می‌شود.


نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن
تمیز کردن سنگ تراورتن باعث زیبایی بیشتر محیط می‌شود.


اگر از آن دسته افرادی هستید که این براقیت را برای تراورتن می‌پسندید، می‌توانید در فواصل زمانی کوتاه‌تر از تیم ایران کانتر بخواهید که برای عایق مجدد سنگ در محل حضور پیدا کنند.


آنچه از مقاله چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم آموختیم:

سنگ تراورتن تخلخل بالایی دارد و حتما باید برای افزایش مقاومت سنگ در برابر مایعات آن را عایق کنید. در این مقاله در مورد روش تمیز کردن سنگ تراورتن، تجهیزات مورد نیاز و مراحل انجام کار صحبت کردیم. اگر به تازگی تراورتن را تهیه کرده‌اید، آن را مرتب تمیز کنید، تا از ایجاد لک‌های عمیق جلوگیری شود. اما اگر مدتی از نصب سنگ تراورتن در کف یا کانترتاپ شما می‌گذرد، بهتر است برای براق کردن سنگ تراورتن از کارشناسان ایران کانتر کمک بگیرید. آنها با حضور در محل و پولیش سنگ، لکه‌ها را از بین برده و بار دیگر سنگ را عایق می‌کنند.


سوالات متداول در مورد تمیز کردن تراورتن

در این بخش به برخی از سوالات متداول در مورد تمیز کردن تراورتن پاسخ می‌دهیم:


آیا تمیز کردن تراورتن سخت است؟

تمیز کردن تراورتن بسیار ساده است. شما با استفاده از یک دستمال خشک یا یک جارو می‌توانید سطح تراورتن را از گرد و غبار پاک کنید. پس از آن نیز می‌توانید با یک اسفنج نمدار گرد و غبار موجود روی سنگ را از بین ببرید.


چگونه سنگ تراورتن را براق کنیم؟

سنگ تراورتن و دیگر سنگ‌های طبیعی را تنها می‌توان با استفاده از کارشناسان متخصص براق کرد. آنها با حضور در محل و با استفاده از دستگاه‌های پولیش، خط‌وخش‌ها را از بین برده و سنگ را بار دیگر عایق می‌کنند.


آیا باید تراورتن را عایق کرد؟

تراورتن سنگ متخلخلی است و حتماً باید عایق شود. در غیر این صورت احتمال لک شدن سنگ وجود دارد. توجه داشته باشید که عایق، تنها سنگ را در برابر مایعاتی مانند چای و آب مقاوم می‌کند و تاثیری روی مقاومت اسیدی سنگ ندارد. پس از عایق کردن نیز همچنان باید از استفاده از مواد اسیدی خودداری کنید.

مقالات مرتبط