ایران کانتر

انواع سنگ تراورتن + ویژگی ها و کاربردها

انواع سنگ تراورتن + ویژگی ها و کاربردها
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۱۸

انواع سنگ تراورتن را در نمای ساختمان‌هایی با معماری کلاسیک یا دکوراسیون‌های مدرن مشاهده می‌کنید. تراورتن اولین انتخاب معماران است و به دلیل بافت نرم و رنگ‌بندی بالا انتخاب را برای معماران و مالکان ساده می‌کند. تراورتن با وجود تخلخل بالا، سنگ بسیار بادوامی است و تا سال‌ها زیبایی روز اول را حفظ می‌کند. در این مقاله از ایران کانتر انواع تراورتن را از جنبه‌های متفاوتی مانند کیفی، رنگ، فرآوری، برش و محل استخراج بررسی می‌کنیم و در نهایت شما را با برخی از بهترین تراورتن‌های بازار ایران و کاربرد هر یک آشنا می‌کنیم.


انواع سنگ تراورتن از نظر کیفیت

سنگ تراورتن از نظر کیفیت، میزان خلل و فرج موجود در سنگ و ضخامت به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. مرغوب؛
  2. استاندارد؛
  3. اقتصادی.

در ادامه هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم:


مرغوب:

اگر تراورتن با دستگاه‌های بسیار پیشرفته و با ظرافت بریده شود، ضخامت سنگ در تمام زوایا یکسان است. نکته جالب توجه در مورد این نوع تراورتن رنگ‌بندی آن است. رگه‌های تیره و خاکستری در این نوع تراورتن دیده نمی‌شود و سنگ رنگ یکنواختی دارد. حفره‌های بزرگ در این نوع تراورتن وجود ندارد. تولیدکننده یک‌بار با استفاده از ماشین‌آلات و یک‌بار به صورت دستی حفره‌های ظریف موجود در سنگ را نیز پر می‌کند و بر دوام سنگ می‌افزاید. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی های سنگ تراورتن حتما مقاله سنگ تراورتن چیست؟ را مطالعه کنید.


استاندارد:

سنگ تراورتن استاندارد نیز با ضخامت یکسانی بریده می‌شود و به اصطلاح تلورانس سنگ صفر است یا تغییری در ضخامت سنگ در بخش‌های مختلف وجود ندارد. اما حفره‌های موجود در تراورتن استاندارد به اندازه‌ای محسوس هستند که باید با مواد مخصوص آنها را پر کرد. در این نوع تراورتن نیز رگه‌های تیره مشاهده نمی‌شوند و سنگ یک دست است.


سنگ تراورتن عباس آباد
تراورتن با کیفیت استاندارد، تغییری در ضخامت سنگ ندارد.


تولیدکننده برای پر کردن حفره‌ها مانند سنگ تراورتن مرغوب عمل می‌کند؛ اما ممکن است در نمونه استاندارد حفره‌های عمیقی در ضخامت سنگ دیده شود و برخی از حفره‌ها پس از فرآوری نیز بر جای بمانند.


اقتصادی:

دسته سوم تراورتن نیز از نظر برش بسیار باکیفیت است و در تمام زوایا ضخامت یکسانی دارد؛ اما میزان حفره‌های کوچک و بزرگی که با مواد پر شده‌اند در این نوع به مراتب بیشتر از تراورتن مرغوب یا استاندارد است. ممکن است برخی از حفره‌ها در طول ضخامت سنگ ادامه پیدا کنند. سنگ تراورتن تجاری از نظر رنگ‌بندی یک دست نیست و ممکن است چند رنگ در رگه‌های سنگ مشاهده شود. حفره‌های این نوع تراورتن تنها با استفاده از ماشین‌آلات پر می‌شوند. احتمال وجود شکستگی و ترک در لبه‌های سنگ وجود دارد. برای اینکه بتوانید سنگ تراورتن مرغوب تهیه کنید حتما مقاله تشخیص تراورتن باکیفیت را مطالعه کنید.

انواع سنگ تراورتن از نظر رنگ‌بندی، فرآوری، کیفیت، محل استخراج و نوع برش قابل بررسی است. تراورتن‌ها سنگ‌های متخلخل اما مقاومی هستند که در زمینه‌های متفاوتی به کار گرفته می‌شوند. با انتخاب یکی از انواع تراورتن بهترین نوع را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب می‌کنید.


انواع سنگ تراورتن از نظر نوع برش

سنگ تراورتن به دو شکل بریده می‌شود:

  1. برش رگه (Vein Cut)؛
  2. برش کراس (Cross cut).

در ادامه هریک از برش‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم:


برش رگه (Vein Cut):

برش وین یا برش رگه که از آن با نام برش طولی نیز یاد می‌شود در راستای دانه‌های موجود در سنگ انجام می‌شود. از این نوع برش در زبان انگلیسی با عبارت Vein Cut یاد می‌شود.


انواع تراورتن
سنگ تراورتن به دو شکل، برش رگه و برش کراس بریده می‌شود.


این برش در امتداد رگه موجود در سنگ انجام شده و از این رو به نام برش رگه معروف است. در این حالت سنگ تراورتن نمایی خطی خواهد داشت و هر رگه از ابتدای شکل‌گیری در سنگ نمایان است.


برش کراس (Cross Cut):

برش کراس، طولی یا برش متقاطع که از آن با نام برش مماس نیز یاد می‌شود در انگلیسی با نام‌های Cross و Fleuri شناخته می‌شود. در این روش برش به موازات بستر سنگ انجام می‌شوند. طرح تراورتن در این حالت تصادفی و مواج است. این نوع برش برای نما مناسب است؛ اما برای محیط‌های پرترافیک مانند پله و پارکینگ توصیه نمی‌شود چرا که میزان تخلخل سنگ در این حالت بیشتر است.


انواع سنگ تراورتن براساس نحوه فرآوری

سنگ تراورتن از نظر نوع فرآوری به 5 دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • سنگ تراورتن هوند؛
  • سنگ تراورتن صیقلی؛
  • سنگ تراورتن تامبل؛
  • سنگ تراورتن براش؛
  • سنگ تراورتن چرمی.

در ادامه شما را با انواع فرآوری سنگ تراورتن و کاربرد هر یک آشنا می‌کنیم:


سنگ تراورتن هوند:

تراورتن هوند برای کف پله و کف فضاهای داخلی از جمله سرویس بهداشتی و آشپزخانه مناسب است و نظافت و نگهداری آن آسان است. سنگ در این روش پولیش می‌شود و سطح نرمی پیدا می‌کند. این فرآوری از میزان تخلخل سنگ تراورتن می‌کاهد. اگر علاقه مندید که راجب فرآوری های سنگ مطالعه کنید توصیه می‌کنیم مقاله فراوری های سنگ را مطالعه کنید.


سنگ تراورتن صیقلی:

در این روش سطح سنگ پولیش شده و کاملا براق و صیقلی می‌شود. این نوع تراورتن نور را به خوبی منعکس می‌کند و از این رو می‌تواند انتخاب خوبی برای نمای ساختمان باشد.


سنگ تراورتن تامبل:

این نوع فرآوری صیقلی و لیز نیست و از این رو برای اطراف استخر مناسب است. در این نوع فرآوری، تراورتن در طبیعی‌ترین حالت خود در بنا به کار گرفته می‌شود.


بهترین سنگ تراورتن
تراورتن صیقلی نیست و برای اطراف استخر گزینه مناسبی است.


تخلخل در سنگ نمایان است و لبه‌ها مواج و خشن هستند و سنگ سطح زبری دارد.


سنگ تراورتن براش:

فرآوری براش ظاهر روستیک و اصیلی به سنگ تراورتن می‌بخشد که یادآور فضاهای بومی و روستایی است. این سنگ برای نمای ساختمان بسیار مناسب است.


سنگ تراورتن چرمی:

در این روش سنگ تراورتن هوند می‌شود و در ادامه با فرچه‌های مخصوصی ساییده می‌شود تا بافت تراورتن به شکل چرم درآید. این نوع فرآوری برای داخل و خارج ساختمان مناسب است و می‌توان از آن در نما، پارکینگ، راه پله‌، لابی و سرویس بهداشتی استفاده کرد.


انواع سنگ تراورتن از نظر محل استخراج و معرفی بهترین تراورتن های بازار ایران

تراورتن در ایران از معادن متعددی استخراج می‌شود. در ادامه با برخی از بهترین تراورتن‌های ایرانی آشنا می‌شوید:

  • تراورتن عباس آباد؛
  • سنگ تراورتن کاشان؛
  • سنگ تراورتن دره بخاری؛
  • سنگ تراورتن حاجی آباد؛
  • سنگ تراورتن تنه درختی؛
  • سنگ تراورتن خلخال؛
  • سنگ تراورتن سیلور مراغه چرمی؛
  • سنگ تراورتن طرق؛
  • تراورتن آتش کوه؛
  • سنگ تراورتن تکاب؛
  • سنگ تراورتن رامشه؛
  • سنگ تراورتن ابرکوه.

در ادامه هر یک از این معادن را جداگانه بررسی می‌کنیم:


تراورتن عباس آباد:

این نوع تراورتن از معادن عباس آباد در شهر نیمور محلات استخراج می‌شود. این سنگ رنگ‌بندی روشنی دارد و برای نما بسیار مناسب است. تراورتن عباس آباد در برابر تغییرات آب‌وهوایی مقاوم است و مقاومت کششی و سایشی بالایی دارد. تراورتن عباس آباد به خاطر چسبندگی بالا در نمای و ساب‌پذیری معروف است.


سنگ تراورتن کاشان:

تراورتن کاشان از بهترین تراورتن‌های ایرانی است که در رنگ‌های سیلور و شکلاتی استخراج می‌شود. این سنگ مقاومت سایشی بالای دارد و در شرایط جوی متفاوت تغییر نمی‌کند. از این سنگ برای ساخت المان‌های تزئینی مانند میز جلومبلی و نمای ساختمان استفاده می‌شود. این سنگ از نظر ظاهری شبیه به سنگ عباس آباد و دره بخاری است اما از نظر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر است.


سنگ تراورتن دره بخاری:

تراورتن دره بخاری شناخته‌شده‌ترین تراورتن بازار ایران است که به کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. معدن دره بخاری در شهرستان محلات و در مجاورت معدن تراورتن حاجی آباد واقع شده است.


سنگ تراورتن حاجی آباد
استفاده از تراورتن برای کف فضاهای داخلی دکور مدرنی ایجاد می‌کند.


تراورتن این معدن با رنگ‌های عسلی، سفید و شکلاتی استخراج می‌شود و در ساخت نمای ساختمان، میز و وسایل های تزئینی کاربرد دارد.


سنگ تراورتن حاجی آباد:

این سنگ نیز در محلات و با رنگ‌های کرم و شکلاتی استخراج می‌شود. این سنگ در مقایسه با دیگر انواع تراورتن تخلخل کمتری دارد و از این رو برای استفاده در نما، پله و کف فضاهای داخلی و خارجی مناسب است.


سنگ تراورتن تنه درختی:

این سنگ در روستای کلوانق از توابع آذرشهر استان آذربایجان غربی استخراج می‌شود. این تراورتن مقاومت بسیار بالایی در برابر لغزندگی، سرما و گرما دارد و بیشتر به عنوان سنگ نما و سنگ کف به کار برده می‌شود. دلیل نام‌گذاری این سنگ نیز شباهت رنگ این سنگ به تنه درخت است.


سنگ تراورتن خلخال:

تراورتن شهر خلخال با طیف رنگی کرم و شکلاتی استخراج می‌شود و برای نمای داخلی و خارجی مناسب است.


سنگ تراورتن سیلور مراغه:

این تراورتن در مراغه استخراج شده و در مقایسه با دیگر انواع تراورتن آهکی‌تر است و انعطاف‌پذیری بالاتری دارد.


تراورتن مراغه
سنگ تراورتن تنوع رنگی مناسبی دارد.


به همین دلیل از تراورتن سیلور مراغه بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می‌شود.


سنگ تراورتن طرق:

این سنگ نیز با رنگ‌های کرم و شکلاتی استخراج شده و برای کف فضاهای داخلی و نمای خارجی و داخلی ساختمان به کار گرفته می‌شود.


تراورتن آتش کوه:

تراورتن آتش کوه با نام‌های دیگری چون تراورتن سفید محلات، شهاب سنگ و سنگ امداد نیز شناخته می‌شود. این سنگ به رنگ سفید با رگه‌های زیبا و منظم استخراج می‌شود و با ساب‌پذیری بالا انتخاب مناسبی برای دکوراسیون داخلی است.


سنگ تراورتن تکاب:

تراورتن تکاب به رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی و کرم استخراج می‌شود و بافت مواجی دارد. از این سنگ بیشتر برای طراحی فضاهای خارجی استفاده می‌شود.


سنگ تراورتن رامشه:

معدن سنگ تراورتن رامشه در محلی به نام آب ترش در نزدیکی شهر رامشه از شهرستان جرقویه استان اصفهان واقع است. تراورتن این معدن بسیار رسوبی است و تخلخل بالایی دارد.


تراورتن گردویی
تراورتن در برابر تابش مستقیم نور آفتاب بسیار مقاوم است.


میزان جذب آب این سنگ از تراورتن حاجی آباد کمتر است. این سنگ برای نمای داخلی، محوطه سازی و اطراف استخر مناسب است.


سنگ تراورتن ابرکوه:

معدن تراورتن ابرکوه در استان یزد واقع شده و سنگ‌های این معدن با رنگ‌هایی چون کرم، کرم روشن، کرم عسلی و شکلاتی استخراج می‌شوند. رنگ این سنگ ثابت است و در اثر سرما و گرما تغییر نمی‌کند. تراورتن ابرکوه ساب‌پذیری بالایی دارد و برای دکوراسیون داخلی مناسب است. از این سنگ همچنین برای نما نیز استفاده می‌شود.


انواع سنگ تراورتن از نظر رنگ

تراورتن در طبیعت به رنگ‌های متفاوتی از این دست استخراج می‌شود:

  • خاکستری روشن تا تیره؛
  • سیلور یا نقره‌ای؛
  • زرد تیره و روشن؛
  • طلایی؛
  • صورتی؛
  • بژ؛
  • کرم؛
  • عسلی؛
  • سفید؛
  • مشکی؛
  • قهوه‌ای؛
  • شکلاتی؛
  • گردویی روشن و تیره؛
  • قرمز.


آنچه که از انواع سنگ تراورتن چیست آموختیم:

در این مقاله انواع سنگ تراورتن را از نظر فرآوری، رنگ، محل استخراج، نوع برش و کیفیت دسته‌بندی کردیم. اکنون با انواع تراورتن در بازار ایران آشنا هستید و می‌توانید آگاهانه تراورتن را برای پروژه ساختمانی خود انتخاب کنید. این سنگ با تنوع رنگی بسیار بالا نمای متفاوتی را در دکوراسیون داخلی و خارجی بنای شما ایجاد می‌کند و حتی یک میز عسلی ساخته شده از تراورتن می‌تواند همان قطعه‌ای باشد که دکوراسیون شما را به یک شاهکار تبدیل می‌کند. اگر تراورتن را برای پروژه خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است جزئیات پروژه را با کارشناسان ایران کانتر در میان بگذارید و از انتخاب تراورتن مناسب اطمینان حاصل کنید.

مقالات مرتبط