ایران کانتر

روش های تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت

روش های تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۲/۲۷

سنگ تراورتن با ظاهر متخلخل و مقاومت بالای خود انتخاب خوبی برای کف، نمای خارجی، بین کابینتی، طراحی المان‌های تزئینی و غیره است. درست مانند هر محصول دیگری تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت برای دستیابی به بهترین نتیجه حیاتی است و تراورتن نشانه‌هایی را در خود نهفته است که به شما کمک می‌کنند از اصالت سنگ اطمینان حاصل کنید.


ویژگی های تراورتن با کیفیت

وجود خلل و فرج در تراورتن امری کاملا طبیعی است و به عنوان اولین نشانه برای تشخیص این سنگ از دیگر سنگ‌ها به کار برده می‌شود. برای انتخاب مرغوب‌ترین انواع تراورتن نیز باید به سراغ همین خلخل و فرج‌ها برویم. هر اندازه تعداد حفره‌های موجود در سنگ کمتر باشد، تراورتن کیفیت و مقاومت بالاتری دارد. همانطور که می‌دانید سنگ تراورتن چیست؟ با این موضوع هم آشنا هستید که تعداد حفره‌های روی تعیین قیمت سنگ تراورتن نیز تاثیرگذار هستند و سنگ‌هایی با حفره‌های بیشتر کیفیت پایین‌تر و در نتیجه قیمت کمتری دارند. البته زیاد بودن تعداد حفره‌ها به این معنا نیست که نباید از آن تراورتن استفاده کرد. همواره می‌توان با فرآوری بر مقاومت سنگ افزود. از سوی دیگر شما می‌توانید سنگ‌های با تخلخل بالاتر را در بخش‌هایی که کمتر تحت فشار هستند به کار بگیرید.


روش های تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت

برای تشخیص بهترین تراورتن چند روش وجود دارد:

  • بررسی تعداد حفره‌ها؛
  • توجه به معدن محل استخراج سنگ؛
  • تحقیق و بررسی نمونه‌های موجود؛
  • توجه به ضخامت سنگ؛
  • بررسی کیفیت فرآوری؛
  • کیفیت رزین؛
  • کیفیت اپوکسی؛
  • همخوانی رزین و رنگ تراورتن؛
  • مشورت با کارشناسان.

در ادامه هریک را جداگانه شرح خواهیم داد:


بررسی تعداد حفره‌ها:

ظاهر تراورتن شبیه به کندوی عسل است. در قدم اول برای تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت باید تعداد حفره‌های موجود در سطح سنگ را بررسی کنید. خلل و فرج نباید بیش از ۳۰ درصد از سطح سنگ را بپوشانند.


 مشخصات سنگ تراورتن مرغوب
میزان تخلخل تراورتن مرغوب کمتر از دیگر انواع تراورتن است.


از سوی دیگر اندازه حفره‌ها نیز کیفیت تراورتن را تعیین می‌کنند. هر اندازه حفره‌ها کوچک‌تر و تعداد آنها در سطح سنگ کمتر باشد سنگ کیفیت بالاتری دارد.

تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت در میان انبوهی از سنگ‌ها تنها زمانی امکان‌پذیر است که با ویژگی‌های تراورتن مرغوب آشنا باشید. تراورتن سنگ متخلخلی است؛ اما با کیفیت‌ترین انواع این سنگ تخلخل کمتر و مقاومت بالاتری دارند.


توجه به معدن محل استخراج سنگ:

هنگام خرید تراورتن سعی کنید از معادنی خرید کنید که در بازار شناخته شده هستند؛ کیفیت سنگ موجود در این معادن به اثبات رسیده است. برای اطمینان از کیفیت سنگ باید به سراغ سنگ تراورتن معادنی مانند حاجی آباد، دره بخاری و عباس آباد بروید.


تحقیق و بررسی نمونه‌های موجود:

روش بعدی برای تشخیص سنگ با کیفیت مشاهده نمونه‌های متعدد است. در واقع اگر سنگ تراورتن را به خوبی نمی‌شناسید، نباید با مشاهده اولین نمونه برای خرید اقدام کنید. زمان صرف کنید و نمونه‌های مختلف را بررسی کنید. این تحقیق درک و شناخت درستی از ویژگی‌های ساختاری تراورتن در اختیار شما قرار می‌دهد.


توجه به ضخامت سنگ:

در روش قبلی با تحقیق روی نمونه‌های مختلف، ‌سنگ‌هایی با ضخامت‌های متفاوت را مشاهده خواهید کرد. ضخامت سنگ با توجه به نوع کاربرد آن می‌تواند متفاوت باشد؛ اما روی هم رفته سنگ‌های با ضخامت کمتر شکننده‌تر هستند و اجرا و برش آنها با چالش‌های بیشتری همراه است.


 درجه بندی سنگ تراورتن
معمولا ضخامت سنگ‌ها در ایران بین 1.8 تا 2 سانتی‌متر است.


معمولا سنگ‌ها در بازار ایران با ضخامت 1.8 تا 2 سانتی‌متر بریده می‌شوند، توجه داشته باشید که سنگ باید در تمام زوایا ضخامت یکسانی داشته باشد. اگر کارخانه‌ای که از آن خرید می‌کنید از دستگاه‌های روز و سالم استفاده کند، سنگ در تمام زوایا ضخامت یکسانی خواهد داشت.


بررسی کیفیت فرآوری:

با توجه به سلیقه و نوع پروژه شما فرآوری‌های متفاوتی برای سنگ تراورتن در نظر گرفته می‌شوند. اما معمولاً از فراوری هوند و فیلد (Filled- پرکردن) برای سنگ تراورتن استفاده می‌شود. کیفیت دستگاه ساب نقش مهمی در تعیین کیفیت نهایی فرآوری خواهد داشت. برای مطالعه بیشتر راجب فرآوری سنگ به مقاله انواع فرآوری سنگ مراجعه کنید.


کیفیت رزین:

یکی دیگر از مشخصه‌ها برای تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت، توجه به میزان مواد و رزینی است که برای پر کردن حفره‌های تراورتن به کار رفته است. سنگ را از نزدیک بررسی کنید؛ اگر حفره‌ها سطحی پر شده باشند به سادگی قادر به تشخیص این امر خواهید بود. رزینی که برای تولید تراورتن به کار می‌رود باید کیفیت بالایی داشته باشد و در طول زمان تغییر رنگ نمی‌دهد و سیاه نمی‌شود. بنابراین کیفیت رزین نقش مهمی در تعیین کیفیت سنگ تراورتن خواهد داشت.


کیفیت اپوکسی:

رزین به تنهایی نمی‌تواند در سطح سنگ نفوذ کند و تمام خلل و فرج تراورتن را بپوشاند. اگر کارخانه مورد نظر شما سنگ باکیفیت تولید می‌کند، حتماً در کنار رزین از اپوکسی با کیفیت نیز استفاده خواهد کرد.


بررسی کیفیت سنگ تراورتن
تراورتن با کیفیت مقاومت بالایی دارد و می‌تواند در کف و دیوار به کار گرفته شود.


برای این منظور سطح سنگ اندکی گرم شده و اپوکسی روی سنگ ریخته می‌شود. اپوکسی مایع رقیق و شفافی است که به سادگی در تمام خلل و فرج سنگ نفوذ می‌کند و ترک‌های مویی موجود در سنگ را نیز می‌پوشاند. اپوکسی سنگ چیست؟ برای مطالعه بیشتر راجب این موضوع روی آن کلیک کنید.


همخوانی رزین و رنگ تراورتن:

در بخش قبلی گفته شد که برای پر کردن حفره‌های موجود در تراورتن از رزین استفاده می‌شود؛ اگر تمرکز روی تولید سنگ با کیفیت باشد، رنگ رزین با رنگ زمینه سنگ همخوانی خواهد داشت و شما متوجه تفاوتی میان آن دو نخواهید شد.


مشورت با کارشناسان:

آخرین روش برای تشخیص سنگ تراورتن با کیفیت مشورت با یک کارشناس است. اگر زمان کافی برای تحقیق در بازار را نداشته و یا شناخت درستی از سنگ‌های طبیعی ندارید، می‌توانید با کارشناسان ایران کانتر مشورت کنید.


سنگ ساختمانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

روی هم رفته یک سنگ خوب ساختمانی را می‌توان از این جنبه‌ها بررسی کرد:

  • زیبایی ظاهری؛
  • مقاومت؛
  • دوام؛
  • ساب‌پذیری؛
  • ضخامت.

در ادامه اهمیت هر یکی از این ویژگی‌ها را بررسی خواهیم کرد:


زیبایی ظاهری:

ظاهر سنگ باید عاری از پوسیدگی، خط‌وخش و ترک باشد. در این صورت سنگ مقاومت بالاتری دارد. البته لازم به ذکر است که مشکلاتی مانند پوسیدگی سطحی، خط‌وخش و ترک‌های ظریف با فرآوری و پولیش از بین می‌روند. اما اگر ترک سنگ عمیق باشد، احتمال شکستن آن تحت فشار بالا افزایش پیدا می‌کند.


مقاومت:

سنگ ساختمانی با توجه به محل کاربرد باید مقاومت فشاری، حرارتی، کششی، سایشی، رطوبتی و اسیدی قابل قبولی داشته باشد.


دوام:

سنگ ساختمانی با توجه به محل کاربرد در برابر نوسانات جوی، باد، تابش مستقیم نور خورشید، رطوبت و شوینده‌ها مقاوم باشد.


ساب پذیری:

سنگ‌ها با توجه به نوع کاربرد در کارخانه به اشکال متفاوت فرآوری می‌شوند.


سنگ تراورتن مرغوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
سنگ تراورتن با کیفیت صیقلی نیست و برای اطراف استخر مناسب است.


هر اندازه سنگ ساب‌پذیری بالاتری داشته باشد، فرآوری‌های متنوع‌تری را می‌توان روی آن انجام داد. برای مطالعه بیشتر راجب ساب پذیری می‌توانید مقاله ساب زنی سنگ چیست؟ را مطالعه کنید.


ضخامت:

ضخامت سنگ نیز باید با توجه به کاربردی که برای آن در نظر دارید مناسب باشد.برای پله ضخامت ۳ سانتی‌متر، برای نما ضخامت 1.6 سانتی‌متر، برای کف ضخامت 1.8 سانتی‌متر مناسب است.


استاندارد ASTM

استاندارد ASTM یا انجمن استاندارد آزمون و مواد آمریکا (American Society for Testing and Materials) معیاری برای اندازه‌گیری مشخصات ظاهری، فیزیکی و شیمیایی سنگ است. برای تعیین این معیار، بخش کوچکی از سنگ انتخاب و مورد آزمایش قرار می‌گیرد و چگالی، مقاومت فشاری، ضریب گسیختگی، مقاومت سایشی، میزان جذب آب، و مقاومت خمشی سنگ ارزیابی می‌شود. استاندارد ASTM C1527 برای تراورتن با کیفیت به شرح زیر است:


خرید سنگ تراورتن مرغوب
سنگ تراورتن براساس شاخص‌های ASTM از ویژگی هایی که داخل تصویر می‌بینید برخوردار است.


همانطور که در تصویر بالا می‌بینید سنگ تراورتن با کیفیت باید شاخص‌های ذکر شده را داشته باشد.


آنچه در مقاله سنگ تراورتن با کیفیت خواندیم:

سنگ تراورتن انتخاب بسیار خوبی برای مکان‌های تجاری و مسکونی است. از این سنگ به عنوان سنگ بین کابینت، کانترتاپ، سنگ کف هتل‌ها و منازل مسکونی استفاده می‌شود. تراورتن به صورت ذاتی سنگ مقاومی است؛ اما میزان تخلخل، کیفیت فرآوری، معدن محل استخراج، ضخامت و کیفیت رزین و اپوکسی می‌تواند کیفیت تراورتن را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله شما را با عوامل تاثیرگذار روی کیفیت سنگ تراورتن آشنا کردیم. اکنون می‌توانید ضمن مشورت با کارشناسان ایران کانتر از این سنگ برای پروژه خود استفاده کنید.

مقالات مرتبط