ایران کانتر

انواع مدل سنگ اسلب

انواع مدل سنگ اسلب
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۱۳

سنگ اسلب با انواع طرح‌ها و مدل‌ها فراوان خود به یکی از محصولات لوکس مخصوص در طراحی داخلی تبدیل شده است. طراحانی که می‌خواهند رنگ طبیعت را وارد دیزاین ساختمان کنند از سنگ اسلب طبیعی استفاده می‌کنند. این محصولات در کنار داشتن ابعاد بزرگ و زیبا، می‌توانند در برابر عوامل محیطی مقاومت فشاری و سایشی بالایی داشته باشند. ما در این مقاله بر اساس جنس و نوع فرآوری، انواع سنگ اسلب را به دسته‌ها مختلفی تقسیم کرده‌ایم. همچنین در مورد ویژگی‌ها کاربردی هر کدام از این دسته‌ها توضیحاتی ارائه داده‌ایم.


انواع مدل سنگ اسلب بر اساس ساختار

انواع مدل سنگ اسلب نظر ساختار با هم فرق دارند. این تفاوت بیشتر جنبه زیبایی داشته و می‌تواند روی کاربرد سنگ و مکان قرارگیری آن در طراحی داخلی یا خارجی تاثیر داشته باشد. انواع مدل سنگ اسلب بر اساس ساختار عبارتند از:

  • سنگ اسلب ساده؛
  • سنگ اسلب بوک مچ؛
  • سنگ اسلب فورمچ.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


سنگ اسلب ساده:

این سنگ‌ها اسلب دارای بدنه‌ای یکپارچه از یک نوع سنگ هستند. یعنی از نظر طرح و زیبایی خالص بوده و هیچ سنگ و طرح دیگری به آن اضافه نشده است. بیشتر تولیدات سنگ اسلب از این نوع هستند. بازار خرید و فروش بیشتری داشته و در فضا داخلی و بیرونی ساختمان کاربرد بیشتری دارند.


سنگ اسلب بوک مچ:

دو سنگ قرینه که به صورت افقی یا عمودی به هم چسبیده‌اند را سنگ اسلب بوک مچ می‌گویند. این دو سنگ با هم تشکیل یک ورق اسلب بزرگ را می‌دهند.


سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ برای پذیرایی
بهترین طرح برای پذیرایی، سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ است.


این اتصال توسط کارخانه انجام شده و این محصولات به همین شکل به فروش می‌رسند. بین دو ورق بند و ملاتی که به چشم بیاید، دیده نمی‌شود؛ دقیقا به همین دلیل در کنار هم زیباتر هستند.


سنگ اسلب فورمچ:

شبیه به فرآوری بوک مچ است؛ با این تفاوت که در ساخت سنگ اسلب فورمچ از چهار سنگ استفاده می‌شود. این چهار قطعه معمولا قرینه هستند و رگه‌ها مشابهی دارند. این سنگ‌ها در کنار بوک مچ، به علت داشتن ظرافت، معمولا در فضا داخلی استفاده می‌شوند. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ اسلب بوک مچ و فورمچ چیست؟ را نیز مطالعه کنید.

انواع مدل سنگ اسلب (Slab) را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد مانند انواع مدل سنگ اسلب از نظر ساختار، انواع مدل سنگ اسلب از نظر فراوری، انواع مدل سنگ اسلب از نظر جنس سنگ که هرکدام از این دسته ها شامل چندین مورد از انواع مدل سنگ اسلب هستند.


سنگ اسلب چیست؟

به زبان ساده اسلب به ورق‌ها بزرگ سنگ با ضخامت ۲ تا ۳ سانتی‌متر گفته می‌شود. حالا که متوجه شدید سنگ اسلب چیست؟ باید بدانید که این سنگ‌ها از نظر طول و عرض بزرگ‌تر از سایر فرآورده‌ها سنگی مانند تایل هستند. ابعاد تمام سنگ‌ها اسلب به یک اندازه نبوده اما به صورت قراردادی می‌توانند ابعادی در حدود ۱۰۰ تا بالا‌تر از ۲۲۰ سانتی‌متر داشته باشند. از اسلب به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده می‌شود. این سنگ‌ها به علت ایجاد ظاهر یک‌دست در طراحی داخلی و نما خارجی، محبوبیت بالایی دارند. برای مشاهده و خرید سنگ اسلب ایران کانتر توصیه می‌کنیم روی صفحه خرید اسلب سنگ کلیک کنید.


انواع مدل سنگ اسلب از نظر فرآوری

فرآوری، پرداخت سنگ هم نامیده می شود. اگر می‌دانید فراوری سنگ چیست؟ باید بدانید که انواع مدل سنگ اسلب از نظر فراوری، به میزان اصطکاک، زبری یا صاف بودن سطح آن اشاره دارد. این مدل‌ها هم می‌توانند از نظر زیبایی در معماری و هم از نظر سازه‌ای در عمران اهمیت بالایی داشته باشند که در ادامه به صورت مختصر به معرفی هر کدام می‌پردازیم:

  • فرآوری سطح صیقلی؛
  • فرآوری سطح هوند؛
  • فرآوری سطح فلیم؛
  • فرآوری سطح چرمی؛
  • فرآوری سطح کات؛
  • فرآوری سطح اسکرچ؛
  • فرآوری سطح کتان.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


فرآوری سطح صیقلی:

سنگ‌هایی که تخلخل کمی داشته باشند اگر به خوبی صیقل بخورند، دارای انعکاس آینه‌ای یا شیشه‌ای می‌شوند. این نوع فرآوری بسیار محبوب و زیبا است.


انواع سنگ اسلب از نظر مدل
سنگ اسلب پولیش نور را به راحتی بازتاب می‌کند.


مدل‌ها اسلب صیقلی هم برای دیوار و هم کف فضا بسته کاربرد دارند. این مدل‌ها معمولا برای کفپوش فضا باز استفاده نمی‌شوند.


فرآوری سطح هوند:

سطح این مدل از سنگ‌ها اسلب مات است. درواقع این سنگ‌ها کم‌تر از سنگ‌ها دسته پیش ساب می‌خورند. سطح صافی دارند اما نور را مثل شیشه منعکس نمی‌کنند.


فرآوری سطح فلیم:

با استفاده از حرارت روی سطح سنگ ناهمواری‌ها ملایمی به وجود می‌آورند که سطح اصطکاک آن را بالا می‌برد. این ناهمواری ملایم بوده و سطح سنگ را هم مات می‌کند.


فرآوری سطح چرمی:

در این مدل از سنگ اسلب، سطح سنگ ساب می‌خورد و ناهمواری‌ها چرم مانندی ایجاد می‌شود. این فرآوری بیشتر جنبه زیبایی داشته و برای فضا داخلی کاربرد دارد.


فرآوری سطح کات:

این مدل انواع بسیار متنوعی دارد. تقریبا انواع چکش کاری‌ها سطحی که روی سنگ مشاهده می‌کنید از این دسته هستند. از این سطوح که برش‌ها نسبتا بارزی دارند، بیشتر برای طراحی نما فضا‌ها تجاری و مسکونی استفاده می‌شود.


فرآوری سطح اسکرچ:

مانند مدل کات است اما برش‌هایی موازی روی سنگ اسلب ایجاد شده و مدل آن را، راه راه می‌کند.


فرآوری سطح کتان:

در مدل کتان، برش‌ها همزمان به صورت عمودی و افقی است. نام کتان از نخ‌ها عمودی و افقی پارچه نخی گرفته شده که در هم تنیده شده‌اند. نما این سنگ اسلب چهارخانه به نظر میرسد. برای آشنایی با انواع فراوری سنگ کلیک کنید.


معرفی انواع مدل اسلب از نظر جنس

وقتی صحبت از مدل می‌شود بسیاری از فروشندگان سنگ اسلب را براساس جنس دسته بندی می‌کنند. این نوع دسته بندی کردن بسیار متداول است. در ادامه توضیحات بیشتری در این مورد ارائه می‌دهیم. انواع مدل اسلب عبارتند از:

  • سنگ اسلب گرانیت؛
  • سنگ اسلب تراورتن؛
  • سنگ اسلب چینی یا کریستال؛
  • سنگ اسلب مرمر؛
  • سنگ اسلب مرمریت؛
  • سنگ اسلب تراونیکس.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


سنگ اسلب گرانیت:

در بین سنگ‌ها اسلب، سنگ گرانیت به داشتن مقاومت و استحکام بالا، شهرت دارد. این سنگ به علت مقاومت فشاری و سایشی بسیار بالا در فضا داخلی و نما بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. از نظر رنگ دارای تنوع متوسطی بوده و افرادی که به دنبال رنگ‌ها تیره یا روشن، با رگه و خال، در تناژ سیاه، خاکستری تا سفید هستند، مناسب است. این سنگ از نظر هزینه، میانگین قیمت بالاتری نسبت به سایر سنگ‌ها دارد.


سنگ اسلب گرانیت برای پذیرایی
سنگ گرانیت در مقایسه با دیگر سنگ ها استحکام بیشتری دارد.


میزان تخلخل پایینی داشته و به همین دلیل جذب آب بسیار کمی دارد. محدودیت آن میزان چسبندگی پایین آن به ملات است. بنابراین اگر این سنگ را انتخاب می‌کنید، برای نصب آن به فرد یا گروه متخصص نیاز دارید. برای اینکه راجب سنگ گرانیت بیشتر مطالعه کنید به مقاله سنگ گرانیت چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب تراورتن:

این سنگ به داشتن رنگ‌ها گرم، کرم، شکلاتی، قهوه‌ای و رنگ چوب شهرت دارد. برخلاف گرانیت میزان تخلخل بالایی دارد. به همین دلیل به خوبی به ملات چسبیده و امکان نصب آسان و ایمن را دارد. این سنگ به علت وزن سبک و چگالی کمی که دارد، وزن ساختمان را چندان بالا نمی‌برد و روی سطح ایمنی ساختمان موثر است. تراورتن کاربرد بسیار بالایی در نما بیرونی ساختمان داشته و قیمت آن هم مقرون به صرفه است. اسلب تراورتن به شکل محدودتری در طراحی داخلی، مخصوصا در فضا اداری و تجاری استفاده می‌شود. اگر نیاز هست که راجب ویژگی و کاربردهای سنگ تراورتن بیشتر مطالعه داشته باشید به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب چینی یا کریستال:

این مدل از سنگ‌ها در ایران تولید می‌شوند و ارتباطی به کشور چین ندارند. وقتی ورق‌ها نازک این سنگ می‌شکند، صدای شکستن ظروف چینی از آن شنیده می‌شود؛ به همین دلیل از قدیم به آن سنگ چینی می‌گفتند. رنگ این سنگ در حالت خالص، سفید بوده و از قدیم در نما ساختمان از آن استفاده شده است. اسلب سنگ کریستال امروزه به علت رنگ عمدتا سفید یکدست با طرح‌ها ملایم خاکستری در طراحی داخلی هم استفاده می‌شود (رنگ‌تیره، زرد… نیز در منو رنگی آن وجود دارد). این سنگ به علت تخلخل پایین مقاومت خوبی به رطوبت و آب دارد؛ به همین دلیل آن را برای حمام و سرویس بهداشتی لوکس نیز استفاده می‌کنند. برای اینکه بدانید ویژگی های سنگ چینی کریستال چیست؟ کلیک کنید.


سنگ اسلب مرمر:

اگر تنوع رنگ و ظرافت می‌خواهید، مستقیما انواع سنگ مرمر را مشاهده کنید. سنگ‌ها مرمر به داشتن رنگ‌ها و طرح‌ها متنوع شهرت دارند. یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده سنگ مرمر توسط تحلیل‌گران بازار سنگ به عنوان سنگی خاص معرفی شود، قابلیت عبور نور از آن است. این ویژگی قابلیت ایجاد نور مخفی را در پشت سنگ اسلب می‌دهد.


سنگ اسلب مرمر برای کف خانه
سنگ مرمر طرح و رنگ های بسیار متنوعی دارد.


این سنگ‌ها معمولا مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی ندارند و در صورت استفاده در فضا بیرونی، کدر می‌شوند. سنگ مرمر در کنار سنگ گرانیت قیمت نسبتا بالایی دارد. رنگ‌ها صورتی روشن و تیره، سبز زیتونی، آبی پررنگ تا ملایم از خاص‌ترین رنگ‌هایی هستند که یک سنگ اسلب می‌تواند داشته باشد. سنگ اسلب مرمر سنگی فوق العاده جذاب است که حتما توصیه می‌کنیم راجب این سنگ بیشتر مطالعه کنید برای اینکار به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب مرمریت:

در کنار سنگ مرمر، سنگ‌ها مرمریت تنوع رنگی بسیار بالایی دارند؛ با این تفاوت که سنگ‌ها مرمریت امکان عبور نور را ندارند. این سنگ‌ها قابلیت انواع فرآوری سطح، از جمله: صیقلی، هوند و چرمی را دارند؛ به علت تراکم رنگ بالا در هر کدام از این حالت‌ها، زیبا به نظر می‌رسند. سنگ مرمریت هم از سنگ‌ها نرم است که با اره نرم بر، به اسلب تبدیل می‌شود. از مرمریت برای ساخت انواع ظروف سنگی، تجملی و ظریف استفاده می‌شود. بنابراین این سنگ‌ها در طراحی داخلی موفق بوده و به زیبایی می‌درخشند. بهتر است از این سنگ در فضاسازی بیرونی استفاده نشود. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ اسلب تراونیکس:

اگر در لیست انواع سنگ، این سنگ آخرین مدلی باشد که مشاهده می‌کنید؛ متوجه ظاهر نسبتا متفاوت و عجیب آن خواهید شد. گاهی آنقدر ظاهر سنگ‌ها تراونیکس خاص و عجیب می‌شود که اسلب آن را برای قسمت خاصی از سازه که بیشتر دیده می‌شود در نظر می‌گیرند.


بهترین سنگ اسلب برای دیوار
سنگ اسلب تراونیکس قیمت مناسب و ظاهری جذاب دارد.


درواقع علت آن ترکیبی بودن تراونیکس از سنگ مرمر و تراورتن است. سنگ اسلب تراونیکس می‌تواند در بخش‌هایی از خود نور را عبور داده و در بخش‌های دیگر انعکاس سطحی داشته باشد. ترکیب این دو ویژگی به همراه طرح‌ها و رگه‌ها فراوان ظاهر آن را خاص کرده است. این سنگ‌ها دارای ظرافت بوده و بیشتر برای طراحی داخلی استفاده می‌شوند. می‌توان پشت این سنگ‌ها نورمخفی کار کرد. نقطه مثبت تراونیکس نسبت به مرمر قیمت ارزان‌تر آن است.


آنچه که از مقاله انواع مدل سنگ اسلب آموختیم:

ما در این مقاله انواع مدل سنگ اسلب را توضیح دادیم. سپس گفتیم که می‌‌توان سنگ‌ها اسلب را برحسب جنس، نوع فرآوری ساختار و فرآوری سطح (پرداخت سطح) به مدل‌ها متنوعی تقسیم کرد. سنگ اسلب می‌تواند از نظر ساختار، دارای بدنه ساده و یکپارچه باشد، یا این‌که از دو یا چهار تکه سنگ تشکیل شده باشد که بوک مچ و فورمچ نامیده می‌شوند. سنگ اسلب از نظر فرآوری سطح دسته‌ها متنوعی دارد که هم جنبه زیبایی داشته و هم برخی از آن‌ها برای بالا بردن اصطکاک کفپوش، ضروری هستند تا سطوح بیش از حد سر نشوند.

مقالات مرتبط