ایران کانتر

سنگ چینی کریستال چیست؟ + ویژگی ها و نحوه تشکیل

سنگ چینی کریستال چیست؟ + ویژگی ها و نحوه تشکیل
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۲۷

چینی کریستال‌ها سنگ‌های روشنی هستند که با ظاهر کریستالی و براق خود توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. زمانی که برای خرید سنگ به مراکز تامین سنگ مراجعه می‌کنید به احتمال زیاد پس از گرانیت، گزینه‌هایی از چینی و کریستال به شما معرفی می‌شود؛ اما سنگ چینی کریستال از بسیاری جهات با گرانیت‌ها تفاوت دارند. برای آشنایی با این سنگ‌ها در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


سنگ چینی کریستال چیست؟

سنگ چینی کریستال زیرشاخه مرمریت‌ها یا همان ماربل‌ها است که در نتیجه دگرگونی سنگ‌های آهکی شکل می‌گیرد. این سنگ از جمله سنگ‌های آهکی یا دولومیتی نرم (Dolomite) به شمار می‌رود. چینی کریستال‌‌ها تحت حرارت و فشار بسیار بالا، فرایند تبلور را پشت سر گذاشته و ساختار کریستالی به خود می‌گیرند.


 سنگ چینی نما
سنگ چینی کریستال در واقع دو دسته سنگ جدا هستند.


اگر این سنگ‌ها در قطر بسیار کم بریده شوند، کاملاً شفاف هستند و شما می‌توانید سوی دیگر سنگ را مشاهده کنید. برخلاف تصور عموم، چینی کریستال در واقع دو گروه سنگ است. کریستال‌ها و چینی‌ها از بسیاری جهات مشابه هستند؛ اما تفاوت‌هایی نیز دارند.

نام سنگ چینی کریستال در واقع به دو سنگ چینی و کریستال اشاره دارد. کریستال‌ها سنگ‌هایی بلوری با کریستال‌های بزرگ هستند؛ اما چینی‌ها سنگ‌هایی بسیار متراکم هستند و ذرات آنها قابل شمارش نیست. چینی کریستال‌ها سنگ‌هایی نرم، روشن و ساب‌پذیر هستند و جذب آب بالایی دارند.


تفاوت چینی و کریستال

مهم‌ترین و بارزترین تفاوت سنگ چینی و سنگ کریستال در میزان تراکم و فشردگی آنهاست. سنگ چینی در مقایسه با کریستال بسیار متراکم‌تر است. چینی‌ها تحت فشار و حرارت بیشتری در طبیعت شکل گرفته‌اند. از سوی دیگر دانه‌های تشکیل‌دهنده سنگ کریستال بزرگ‌تر هستند و این سنگ تراکم کمتری دارد. به همین دلیل سنگ کریستال در مقایسه با سنگ چینی نرم‌تر و شکنندگی کمتری دارد، اما سنگ چینی سنگی بسیار ترد و شکننده است.


تفاوت چینی و کریستال
سنگ کریستال بخاطر نرمی که دارد شکنندگی کمتری نسبت به سنگ چینی دارد.


چینی کریستال‌ها در کل جذب آب پایینی دارند؛ اما جذب آب سنگ چینی در مقایسه با کریستال‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال اگر آب یا چای روی چینی بریزد و پس از مدتی آن را پاک کنید، لکی بر جای نمی‌ماند؛ اما اگر از کریستال استفاده می‌کنید، باید بلافاصله مایع را خشک کنید زیرا کریستال جذب آب بیشتری دارد.


تشخیص چینی از کریستال

برای تشخیص چینی و کریستال بهترین راه بررسی تعداد دانه‌های تشکیل‌دهنده سنگ است. برای این کار به سنگ نگاه کنید معمولاً سنگ‌ها در ایران با قطر ۲ سانتی‌متر بریده می‌شوند. از زاویه کناری سنگ یک فضای ۲ سانتی‌متر در ۲ سانتی‌متر را در نظر بگیرید و تعداد بلورهای موجود در سنگ را بشمارید.


سنگ کریستال
برای تشخیص سنگ چینی از کریستال باید به تراکم آن توجه کنید.


اگر سنگ موردنظر کریستال باشد، تعداد بلورهای موجود در این فضا قابل‌شمارش است؛ اما سنگ چینی بسیار متراکم است و تعداد بلورهای سنگ در یک فضای ۲ سانتی‌متر در ۲ سانتی‌متر قابل‌شمارش نیست. بنابراین اگر در مراجعه به مراکز تامین سنگ، سنگی توجه شما را جلب کرد می‌توانید با توجه به زاویه کناری سنگ به هویت آن پی ببرید.


انواع سنگ چینی کریستال

در سراسر جهان، خانواده مرمریت‌ها به نام ماربل (Marble) شناخته می‌شود؛ اما در ایران دسته‌بندی‌های متفاوتی برای اعضای این خانواده در نظر گرفته شده است. چینی و کریستال‌ها یکی از اعضای همین خانواده هستند که با دانه‌بندی متفاوت از یکدیگر تفکیک می‌شوند. بنابراین در دسته بندی سنگ چینی کریستال تنها دو گزینه وجود دارد:

  1. چینی؛
  2. کریستال.

در بخش قبلی به تفاوت‌های این دو سنگ پرداختیم. در ایران چینی کریستال‌ها با توجه به محل استخراج به انواع متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند. در بخش بررسی معادن چینی کریستال در ایران به معرفی معادن این سنگ می‌پردازیم.


رنگ بندی سنگ چینی کریستال

یکی از جذابیت‌های سنگ‌های چینی کریستال رنگ‌بندی آنها است. طیف رنگی این سنگ‌ها روشن است و می‌توانید چینی کریستال‌ها را از سفید تا شیری و یا خاکستری روشن در بازار پیدا کنید. ممکن است در زمینه روشن چینی کریستال، رگه‌های طلایی یا رگه‌های تیره رنگی نیز مشاهده شود.


 کاربرد سنگ چینی
سنگ های چینی کریستال رنگ های سفید، خاکستری و شیری را دارد.


غالباً کریستال‌ها سفید هستند و رگه‌های طوسی، مشکی و یا حتی زرد نیز در آنها مشاهده می‌شود. دلیل وجود این رگه‌ها نیز مواد معدنی متفاوتی است که در ساختار سنگ وجود دارد. رنگ سفید چینی کریستال‌ها نتیجه وجود کلسیت یا کلسیم کربنات در این سنگ است. در صورت وجود کانی‌های حاوی کربن، رگه‌های تیره در سنگ خودنمایی می‌کنند و در صورت وجود کانی لیمونیت، رگه‌های زرد رنگ در چینی کریستال‌ها مشاهده می‌شوند.


معادن سنگ چینی کریستال در ایران

ایران معادن سنگ چینی کریستال بسیاری را در خود جای داده است و به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که نمونه‌های چینی کریستال خارجی را در بازار پیدا کنید. در ادامه فهرستی از معادن سنگ چینی کریستال ایران را مشاهده می‌کنید:

  • معدن سنگ چینی الیگودرز؛
  • معدن سنگ چینی بیانکو؛
  • معدن سنگ چینی لایبید؛
  • معدن سنگ چینی سیرجان؛
  • معدن سنگ چینی نی ریز؛
  • معدن سنگ چینی ازنا؛
  • معدن سنگ چینی نهبندان؛
  • معدن سنگ چینی یزد؛
  • معدن سنگ چینی بندرعباس؛
  • معدن سنگ مزار چینی قروه.


بهترین چینی کریستال ایرانی

بهترین چینی کریستال ایرانی مربوط به معادن قروه است که از آن با نام تجاری سنگ چینی سایمان نیز یاد می‌شود. سنگ‌های این معدن از نظر مقاومت، یکپارچگی و تراکم در جایگاه خوبی قرار دارند و با جذب آب پایین خود از محبوب‌ترین چینی کریستال‌های بازار ایران هستند. برخی دیگر از سنگ‌های چینی کریستال پرفروش در بازار سنگ به شرح زیر هستند:

  • چینی پرشین اسکاتو؛
  • سنگ چینی پاندا؛
  • سنگ چینی جلبر؛
  • سنگ چینی زبرا؛
  • سنگ چینی اسپرلوس.

اگر علاقه مند هستید که تفاوت این نوع سنگ را با مرمریت نیز بررسی کنید، توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت سنگ چینی و مرمریت را مطالعه کنید.


ویژگی های سنگ چینی کریستال

در این بخش به بررسی ویژگی‌های سنگ چینی کریستال می‌پردازیم. چینی کریستال‌ها درست مانند مرمریت‌ها این ویژگی‌ها را در خود جای داده‌اند:

  1. مقاومت؛
  2. میران سختی پایین؛
  3. ساب‌پذیری بالا.

که هر یک را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


مقاومت:

چینی کریستال‌ها سنگ‌های نرم و شکننده‌ای هستند؛ اما در صورت نگهداری درست مقاومت بالایی دارند و شما می‌توانید به سادگی آنها را در محیط‌های متفاوت به کار بگیرید.


سختی:

میزان سختی سنگ چینی کریستال در مقیاس Mohs در حدود 3-4 است.


 معایب سنگ چینی
از سنگ های چینی کریستال در آشپزخانه نیز می‌توان استفاده کرد.


این مقیاس از 0 تا 10، میزان سختی سنگ‌ها را بر اساس مواد معدنی موجود در سنگ و میزان مقاومت سنگ در برابر خط و خش مشخص می‌کند.


ساب پذیری:

از آنجایی که چینی کریستال‌ها سنگ‌های بسیار نرمی هستند، ساب‌پذیر هستند و به سادگی پولیش می‌شوند. به این ترتیب کارخانه‌ها می‌توانند در فرآوری سنگ با پولیش چینی کریستال، ظاهری براق و صیقلی به آن بدهند. سنگ چینی اسلب باتوجه به ساب پذیری بالایی دارند بسیار گزینه مناسبی برای دیوارها است.

مزایا سنگ چینی کریستال

در این بخش به بررسی مزایای سنگ چینی کریستال می‌پردازیم:

  • رنگ بندی روشن؛
  • ساب پذیری؛
  • درخشندگی؛
  • مقاومت فشاری.

هر یک از این مزایا را جداگانه بررسی خواهیم کرد:


رنگ بندی روشن:

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز گفته شد کریستال‌ها غالباً با رنگ‌های روشن استخراج می‌شوند و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای ایجاد یک دکور مدرن هستند.


سنگ کریستال
در رنگ بندی سنگ های چینی کریستال اکثرا رنگ های روشن وجود دارد.


غالباً این سنگ‌ها در رنگ سفید تا شیری با رگه‌های زرد تا خاکستری استخراج می‌شوند.


ساب پذیری:

چینی کریستال سنگی نرم اما مقاوم است و به سادگی پولیش می‌شود. شما می‌توانید سالی یک بار سنگ را پولیش کنید و ظاهر سنگ را به روز اول برگردانید.


درخشندگی:

چینی کریستال‌ها مانند مرمریت‌ها بافت بلوری شکلی دارند و به همین دلیل بسیار درخشنده و براق هستند.


مقاومت فشاری:

این سنگ‌ها نرم هستند؛ اما مقاومت فشاری بسیار بالایی دارند زیرا در فرایند دگرگونی فشار بسیار زیادی را تحمل کرده‌اند و به همین دلیل تحت فشار در زندگی روزمره آسیب نمی‌بینند.


معایب سنگ چینی کریستال

در این بخش به بررسی معایب سنگ چینی کریستال می‌پردازیم:

  • واکنش به اسید؛
  • جذب آب بالا؛
  • نرمی.

در ادامه به صورت کامل به بررسی موارد ذکر شده می‌پردازیم:


واکنش به اسید:

جالب است بدانید که چینی کریستال‌ها درست مانند مرمریت‌ها در برابر اسید واکنش نشان می‌دهند و در صورت مواجه با مواد اسیدی مانند اسید هیدرولیک و حتی آبلیمو لک می‌شوند. البته این سنگ به سادگی پولیش می‌شود و شما می‌توانید در بازه‌های زمانی ۱ تا ۳ ساله سنگ را پولیش کنید و تمام خط و خش‌ها و لک‌ها را از بین ببرید.


جذب آب بالا:

چینی کریستال‌ها در مقایسه با گرانیت‌ها جذب آب بالایی دارند. برای خرید چینی کریستال‌ها از کیفیت فرآوری کارخانه تامین کننده اطمینان حاصل کنید.


 سنگ چینی کف
سنگ های چینی کریستال جذب بالای رطوب دارد.


در بخش‌های بعدی در مورد فرآوری‌های سنگ چینی کریستال صحبت خواهیم کرد.


نرمی:

سنگ‌های چینی کریستال درست مانند مرمریت‌ها سنگ‌های نرمی هستند. در صورت برخورد یک شی تیز با این سنگ‌ها احتمال خط و خش افتادن روی سنگ وجود دارد. بنابراین استفاده از این سنگ‌ها به عنوان سطح کار توصیه نمی‌شود.


کاربردهای سنگ چینی کریستال چیست؟

سنگ‌های چینی کریستال به خاطر رنگ بندی روشن خود یکی از انتخاب‌های لوکس در بازار ایران هستند و می‌توانند در هر نقطه‌ای از ساختمان شما خودنمایی کنند. برخی از کاربردهای چینی کریستال به شرح زیر است:

  • محوطه‌سازی؛
  • کف پله؛
  • کف طبقه؛
  • میز ناهار خوری؛
  • میز جلو مبلی؛
  • سرویس بهداشتی؛
  • سنگ ازاره؛
  • اشیای تزیینی؛
  • آشپزخانه.

در ادامه هرکدام از کاربردها را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد:


محوطه سازی:

شما می‌توانید برای محوطه‌سازی یا ساخت مسیرهای سنگی در فضای سبز بنای خود از چینی کریستال‌ها کمک بگیرید. این سنگ‌ها با رنگ‌بندی روشن خودنمایی متفاوتی به محوطه ساختمان شما می‌بخشند.


کف پله:

همانطور که گفتیم این سنگ‌ها مقاومت فشاری بالایی دارند و می‌توانند انتخاب بسیار خوبی برای کف پله باشند. از سوی دیگر رنگ‌بندی روشن آنها پله‌های لوکس و خیره‌کننده‌ای را در فضا ایجاد می‌کند.


کف طبقه:

برای کف داخل ساختمان می‌توانید از کریستال استفاده کنید. کریستال در مقایسه با چینی شکنندگی کمتری دارد و نرم‌تر است و به همین دلیل انتخاب بهتری برای کف است.


میز ناهار خوری:

میز ناهار خوری چینی کریستال، یک میز ناهار خوری ساخته شده از سنگ چینی کریستال است که می‌تواند با سایر متریال‌ها ترکیب شود یک میز ناهار خوری خاص بسازد. میز ناهار خوری چینی کریستال انواع مختلفی را می‌توان با دیگر متریال ها ترکیب کرد.


میز جلو مبلی:

میز جلو مبلی چینی کریستال، همانطور که از نام آن پیداست یک میز جلو مبلی از جنس سنگ چینی کریستال است که رنگ و نقش‌های ملایمی دارد و می‌تواند جلوه مدرن و مینیمالی به فضای مورد نظرتان بدهد. میز جلو مبلی چینی کریستال مقاومت فشاری بالا و ساب پذیری بالا دارد که همین ویژگی های سنگ چینی کریستال باعث شده تا ظاهری شفاف و کیفیتی بالا داشته باشد.


سرویس بهداشتی:

می‌توانید از چینی کریستال‌ها در سرویس بهداشتی خود استفاده کنید و با توجه به رنگ‌های روشن این سنگ‌ها، نور سرویس بهداشتی را افزایش دهید.


 سنگ کریستال کف
می‌توان از سنگ های چینی کریستال برای سرویس بهداشتی استفاده کرد.


اما فراموش نکنید که چینی کریستال‌ها در برابر اسید مقاوم نیستند و بهتر است برای شستشوی آنها از مواد غیر اسیدی استفاده کنید.


سنگ ازاره:

سنگ ازاره یا سنگ مثنی سنگی است که در پای دیوار و در ارتفاع یک متری نصب می‌شود و از نفوذ رطوبت به ساختمان جلوگیری می‌کند. معمولا استفاده از این سنگ در پارکینگ‌ها و زیرزمین‌ها رایج است و چینی کریستال با مقاومت بالا و قیمت مناسب خود انتخاب خوبی برای این محیط ها است.


اشیای تزیینی:

یکی از استفاده‌های جذاب چینی کریستال، ساخت اشیای تزئینی در بناست. چینی کریستال‌های براق، انتخاب خوبی برای ساخت گلدان‌ها، ظروف و اشیای تزئینی دیگر هستند.


آشپزخانه:

اگر به دنبال طراحی یک آشپزخانه مدرن به رنگ سفید هستید، چینی کریستال یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. البته پیشنهاد می‌شود برای سطح کار و محیط‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار دارند، از گرانیت استفاده کنید.


سنگ چینی کریستال
سنگ چینی کریستال در برابر اسید مقاوم نیست و بهتر است اگر در آشپزخانه استفاده می‌کنید، محتاط باشید.


چینی کریستال می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای سنگ بین کابینت‌ها یا فضاهایی باشد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این ترتیب می‌توانید از جذابیت و درخشندگی چینی کریستال‌ها نیز در آشپزخانه مدرن خود سود ببرید. برای مطالعه بیشتر صفحه کابینت چینی کریستال کلیک کنید.


فاکتورهای تعیین قیمت سنگ چینی کریستال چیست؟

قیمت سنگ چینی کریستال در ایران بر اساس چند فاکتور تعیین می‌شود:

  1. ابعاد؛
  2. میزان جذب آب؛
  3. فرآوری.

در ادامه هرکدام از موارد گفته شده را به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد:


ابعاد:

اولین عامل تعیین‌کننده قیمت یک سنگ، ابعاد آن است. هر اندازه به سنگ بیشتری برای پروژه خود نیاز داشته باشید، هزینه بیشتری نیز می‌پردازید.


میزان جذب آب:

چینی کریستال‌ها از نظر جذب آب متفاوت هستند و معمولاً سنگی که جذب آب کمتری دارد در مقایسه با سنگی که جذب آب بالاتری دارد گران‌تر است. میزان جذب آب از یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت سنگ چینی کریستال است.


فرآوری:

به طور کلی سنگ‌های طبیعی به روش‌های متفاوتی از جمله روش آتشی (Flame)، هوند (Hond)، تیشه‌ای (Bush-Hammered)، پولیش (Polished)، چرمی کردن (Leather) و غیره فرآوری می‌شوند. کیفیت فرآوری روی قیمت سنگ تاثیرگذار است.


 قیمت سنگ چینی
به دلیل نرم بودن سنگ های چینی کریستال فرآوری این سنگ بسیار زیاد روی قیمت این سنگ تاثیرگذار است.


در چینی کریستال‌ها فرآوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا چینی کریستال‌ها سنگ‌های نرمی هستند و باید با دقت زیادی اپوکسی شوند. کیفیت اپوکسی و توری استفاده شده در فرآوری روی قیمت سنگ تاثیرگذار است. اپوکسی مایع رقیقی است که در جلو و پشت سنگ به کار برده می‌شود تا مقاومت سنگ افزایش پیدا کند. در کنار اپوکسی از توری نیز برای افزایش مقاومت در پشت سنگ استفاده می‌شود. برای مشاهده محصولات سنگ چینی کریستال به صفحه خرید سنگ چینی کریستال مراجعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ چینی کریستال چیست آموختیم:

چینی کریستال‌ها سنگ‌های رسوبی هستند که بر اثر فرایند دگرگونی کریستالی شده و ظاهری درخشان و بلوری پیدا کردند. این سنگ‌ها در زمره سنگ‌های نرم طبیعی قرار دارند و انتخاب بسیار مناسبی برای ایجاد یک فضای لوکس هستند. رنگ‌بندی چینی کریستال‌ها روشن است و همین مسئله آنها را به انتخاب مناسبی برای فضاهای مدرن تبدیل کرده است. در این مقاله با ویژگی‌ها، مزایا و معایب این سنگ‌ها آشنا شدید. اگر چینی کریستال‌ها را برای پروژه خود در نظر گرفته‌اید قبل از خرید سنگ با کارشناسان ایران کانتر در مورد انتخاب سنگ مشورت کنید.

مقالات مرتبط