ایران کانتر

سنگ مرمریت چیست؟ + کاربردها و ویژگی‌ها

سنگ مرمریت چیست؟ + کاربردها و ویژگی‌ها
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۲/۱۱/۲۴

نام سنگ مرمریت یا Marble برگرفته از واژه یونانی Marmaros به معنای «سنگ درخشان» است. در زبان انگلیسی واژه Marble به انواع متفاوتی از سنگ‌ها اشاره دارد و مرمرها، مرمریت‌ها و چینی کریستال‌ها نیز نوعی ماربل به شمار می‌روند؛ اما در بازار ایران نام‌های متفاوتی به هر یک از این سنگ‌ها اطلاق می‌شود. بر اساس دسته‌بندی ایران از سنگ‌های طبیعی مرمریت بهترین معادل برای واژه ماربل Marble است. برای مطالعه کامل راجب سنگ مرمریت، با ما همراه شوید.


سنگ مرمریت

مرمریت نوعی سنگ دگرگونی است که از دگرگونی سنگ‌های آهکی تحت فشار و حرارت بسیار بالا و در گذر زمان شکل گرفته است. این سنگ از کلسیت (CaCO3) تهیه شده و در خالص‌ترین حالت به رنگ سفید استخراج می‌شود. در تصویری که همه ما از سنگ مرمریت داریم سطح این سنگ مانند بلورهای شکر، دانه دانه و براق است.


رنگ بندی سنگ مرمریت

رنگ سنگ مرمریت به دو شیوه طبیعی و مصنوعی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال سنگ مرمریت صورتی نقده ایران یا هرات افغانستان ذاتا به دلیل داشتن اکسید آهن دهیدراته صورتی هستند. اما ممکن است تولید کننده برای تقویت رنگ صورتی این سنگ از رنگ نیز در پشت سنگ استفاده کند.تولیدکننده همچنین می‌تواند در فرآوری سنگ‌های مرمریت بی‌رنگ یا نباتی نیز از رنگ استفاده کند. تولیدکنندگان برای افزایش مقاومت سنگ‌ها از اپوکسی در پشت سنگ استفاده می‌کنند؛ اگر تولیدکننده قصد داشته باشد مرمریت بی‌رنگ یا خنثی را به رنگ مورد نظر خود تبدیل کند از رنگ در پشت توری اپوکسی استفاده می‌کند.


مرمریت صورتی
سنگ مرمریت صورتی در استان آذربایجان غربی در ایران و هرات در افغانستان یافت می‌شود.


به طور کلی مرمریت‌های روشن در مقایسه با نمونه‌های مشکی طرفدار بیشتری دارند؛ زیرا لک بر جای مانده در اثر تماس با اسید روی سنگ مشکی بسیار نمایان‌تر از سنگ‌های روشن است. اگر علاقه مند هستید که تفاوت این نوع سنگ را با سنگ چینی بررسی کنید، توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت سنگ چینی و مرمریت را مطالعه کنید.

سنگ مرمریت رسوبی است و معمولا در رنگ‌بندی روشن از معادن استخراج می‌شود. مرمریت یک سنگ قلیایی است در برابر اسید مقاوم نیست؛ اما مقاومت حرارتی بالایی دارد. این سنگ نرم و ساب‌پذیر به شمار می‌رود.


سنگ مرمریت چطور ساخته می‌شود؟

سنگ آهک یا لایم استون (Limestone) منبع اصلی برای ساخت سنگ مرمریت است؛ بنابراین برای پی بردن به شیوه تولید سنگ مرمریت در طبیعت ابتدا باید به نحوه ایجاد آهک بیندازیم و سپس دگرگونی آن را بررسی کنیم. کلسیم کربنات در واقع رسوب بر جای مانده از بافت‌های زنده (صدف، غشای جانورانی مانند حلزون و خرچنگ یا استخوان) است. مرمریت‌ها در واقع محصول افزایش دما و فشار در فرآیند رانش صفحات زمین هستند؛ البته برخی از انواع مرمریت زمانی ایجاد می‌شوند که ماگمای آتشفشانی دمای سنگ آهک را بالا می‌برد. دما و فشار دو عامل شگفت‌انگیزی هستند که کلسیت موجود در سنگ را کریستالی می‌کنند و بافت آن را تغییر می‌دهند.


همه چیز درباره سنگ مرمر
سنگ آهک اصلی‌ترین ماده برای تشکیل ستگ مرمریت است.


در گذر زمان این کریستال‌ها بزرگ شده و در هم قفل می‌شوند و در نهایت ظاهری شبیه به بلورهای براق شکر را ایجاد می‌کنند. سنگ مرمریت در اثر حرکت صفحات زمین می‌شکند و تکه‌های بر جای مانده دوباره بر اثر حرارت پیوند می‌خورند و همین شکست و ایستادگی پی در پی منجر به ایجاد شیارها و رگه‌های زیبای موجود در مرمریت می‌شود. اگر در فرآیند دگرگونی سنگ مرمریت مواد معدنی دیگری ایفای نقش کنند آنگاه محصول نهایی دیگر مرمریت نخواهد بود بلکه سنگ میکا (Mica) به دست می‌آید.


سنگ مرمریت از کجا آمده است؟

یونانیان اولین اقوامی بودند که متوجه ویژگی‌های جذاب و چشم نواز سنگ مرمریت شدند و از آن برای پیکر تراشی، مجسمه سازی و حتی معماری استفاده کردند. در ادامه رومیان نیز شیفته نمای شاهانه سنگ مرمریت شدند و به تدریج معادن مرمریت را در سرزمین خود پیدا کردند. مرمریت در سراسر جهان یافت می‌شود؛ اما چین، ایتالیا، اسپانیا و هند نیمی از مرمریت مورد نیاز جهان را تولید می‌کنند. معروف‌ترین مرمریت سفید، مرمریت کلاسیک کارارا (Carrara) است که در ایتالیا استخراج می‌شود.


معادن سنگ مرمریت در ایران

معادن مرمریت بی‌شماری نیز در کشور ما وجود دارند. معادن سنگ‌ مرمریت 54 درصد از معادن ایران را تشکیل می‌دهند در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

  • مرمریت آباده؛
  • مرمریت اسپایدر؛
  • مرمریت پرطاووسی ارسنجان؛
  • مرمریت جوشقان؛
  • مرمریت چریکی؛
  • مرمریت جیرفت؛
  • مرمریت دهبید ( آرا – زارع سوپر – شایان)؛
  • مرمریت سیمکان؛
  • مرمریت نجف آباد؛
  • مرمریت مهکام؛
  • مرمریت هرسین؛
  • مرمریت خوی؛
  • مرمریت دیپلمات؛
  • مرمریت دیاموند؛
  • مرمریت چهرک؛
  • مرمریت بجستان؛
  • مرمریت اپرادور؛
  • مرمریت انارک؛
  • مرمریت خوبسنگان؛
  • مرمریت پرشین سیلک (امپرادور)؛
  • مرمریت گوهره؛
  • مرمریت معلی یزد؛
  • مرمریت نظر آباد؛
  • مرمریت روشن بیرجند؛
  • مرمریت گل چشمه محلات؛
  • مرمریت گل رز؛
  • مرمریت پل پیشه کردستان؛
  • مرمریت رز بافق.


معدن مرمریت
بیش از 50 درصد معادن سنگی که در ایران وجود دارند، معدن سنگ مرمریت هستند.


این معادن تنها بخش کوچکی از معادن مرمریت ایران به شمار می‌روند. مرمریت اداوی شناخته‌شده‌ترین سنگ‌ مرمریت ایرانی است که در معادن بیابانک و خور استخراج می‌شود.


ویژگی های سنگ مرمریت

سنگ مرمریت ویژگی‌های جالبی دارد که در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  • ظاهر درخشان؛
  • مقیاس سختی پایین؛
  • رنگ روشن؛
  • واکنش در برابر اسید هیدرولیک؛
  • ساب پذیری بالا؛
  • تنوع بسیار زیاد در ظاهر و طرح؛
  • مقاومت بالا در برابر حرارت؛
  • زیبایی چشم‌نواز در طراحی داخلی.

در ادامه به بررسی کامل موارد ذکر شده می‌پردازیم:


ظاهر درخشان:

اولین و بارزترین سنگ مرمریت، ظاهر درخشان آن است که توجه مجسمه‌سازان بزرگ تاریخ را به خود جلب می‌کرد. کریستال‌های بلور مانند در سطح سنگ مرمریت به سادگی می‌تواند وجه تمایزی برای شناسایی این سنگ از دیگر سنگ‌ها باشد.


مقیاس سختی پایین:

برای سنگ‌ها از مقیاسی به نام مقیاس سختی موس (Mohs) برای تعیین سختی استفاده می‌شود. این مقیاس عددی بین ۱ تا ۱۰ است که سختی سنگ را نشان می‌دهد. مقیاس سختی Mohs برای سنگ مرمریت عدد ۳ است؛ یعنی می‌توانید با یک چاقوی فولادی روی آن خط بیندازید.


رنگ روشن:

معمولا رنگ‌های مرمریت روشن هستند و خالص‌ترین مرمریت، سفید است. اما مرمریت حتی در خالص‌ترین نوع نیز حاوی مواد معدنی دیگری است که رگه‌ها و طیف رنگی متفاوتی را در آن ایجاد می‌کنند.


مرمریت روشن
رنگ روشن یکی از ویژگی های مهم سنگ مرمریت است.


مرمریتی که حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی ذغالی یا بیتومینه (Bituminous) باشد، مرمریت سیاه است. اما معمولاً سنگ مرمریت با طیف رنگی خاکستری، قهوه‌ای، صورتی، سبز، زرد یا آبی استخراج می‌شود.


واکنش در برابر اسید هیدرولیک:

زمانی که اسید هیدرولیک رقیق شده را روی مرمریت بریزید، سنگ شدیدا کف می‌کند؛ اگر مرمریت سیاه یا تیره باشد، لک ناشی از برخورد اسید به وضوح روی سنگ نمایان می‌شود. بسیاری از همین علامت برای تشخیص سنگ مرمریت طبیعی از سنگ مرمریت تقلبی استفاده می‌کنند. این ویژگی‌ها را به یاد داشته باشید در بخش بعدی که در مورد کاربردها صحبت می‌کنیم هر یک از این ویژگی‌ها نقش خود را ایفا خواهند کرد.


ساب پذیری بالا:

مرمریت سنگی نرم به شمار می‌رود به همین دلیل این سنگ ساب‌پذیری بالایی دارد و به خوبی صیقلی می‌شود.


تنوع بسیار زیاد در ظاهر و طرح:

تنوع رنگ در سنگ مرمریت بسیار بالاست و با توجه به مواد معدنی موجود در سنگ طیف متفاوتی از رنگ خودنمایی می‌کند. به عنوان مثال اگر اندکی کوارتز (Quartz)، گرافیت (Graphite)، پیریت (Pyrite)، مس یا آهن در ترکیبات سنگ وجود داشته باشد آنگاه می‌توانید مرمریت صورتی، مرمریت قهوه‌ای، مرمریت خاکستری، مرمریت سبز یا رنگ‌های ابلق را مشاهده کنید.


مقاومت بالا در برابر حرارت:

سنگ مرمریت تحت فشار بسیار بالا و همینطور حرارت شدید ناشی از گدازه‌های آتشفشانی شکل می‌گیرد؛ به همین دلیل به سادگی در برابر ظروف داغ و آتش مقاومت می‌کند.


زیبایی چشم‌نواز در طراحی داخلی:

مرمریت با رگه‌های در هم تنیده و تنوع رنگی بالا یکی از زیباترین سنگ‌های طبیعی است که در هر نوع دکوراسیونی به خوبی خودنمایی می‌کند. اگر علاقه مند هستید تفاوت این سنگ را با تراورتن نیز بررسی کنید می‌توانید مقاله تفاوت سنگ مرمریت و تراورتن را مطالعه کنید.


کاربردهای سنگ مرمریت چیست؟

مرمریت کاربردهای متنوعی دارد و با استفاده از تمام ویژگی‌های ذاتی این سنگ کاربردهای مناسبی را برای آن می‌توان در نظر گرفت. کاربردهای سنگ مرمریت عبارتند از:

  1. صنعت؛
  2. معماری و ساخت و ساز؛
  3. نمای خارجی؛
  4. مجسمه سازی؛
  5. استفاده تزئینی؛
  6. کف پوش؛
  7. کانترتاپ و صفحه سنگی روی میز.

در ادامه هر یک از این کاربردها را شرح می‌دهیم:


صنعت:

از پودر مرمریت در صنایع شیمیایی، برای خنثی کردن اسید و ترمیم ناشی از تخریب اسید در آب و خاک استفاده می‌شود. حتی ممکن است با حرارت دادن سنگ مرمریت و حذف کربن دی اکسید از کلسیم اکسید بر جای مانده یا همان آهک برای کاهش میزان اسیدیته خاک استفاده کرد.


معماری و ساخت و ساز:

اغلب از سنگ مرمریت در ساخت و ساز استفاده می‌شود. از سنگ مرمریت خرد شده برای ساخت جاده‌ها، زیرسازی ساختمان‌ها و کف سازی ریل آهن استفاده می‌شود.

سنگ مرمریت انتخاب بی‌نظیری برای طراحی داخلی ساختمان‌ها است. شما می‌توانید از جلوه باشکوه مرمریت روی میز ناهارخوری استفاده کنید یا اسلب مرمریت را به عنوان یک تابلوی باشکوه روی دیوار پذیرایی نصب کنید. سنگ مرمریت نرم است و اگر با ظرافت تراشیده شود می‌توانید از سرستون‌های مرمریت نیز در مکان خود استفاده کنید.


نمای خارجی:

اگر می‌خواهید از سنگ مرمریت در نمای خارجی استفاده کنید، باید به دنبال نوعی سنگ مرمریت باشید که غیر متخلخل یا به عبارت دیگر غیر قابل نفوذ باشد، در این صورت آب در سنگ نفوذ پیدا نمی‌کند و بر اثر گرما و سرما به سنگ آسیب نمی‌رساند، در غیر این صورت نیز می‌توانید با نانو سنگ را آب‌گریز کنید. از سوی دیگر مرمریتی که در فضای بیرون از منزل استفاده می‌کنید باید عاری از پیریت باشد تا به سادگی لک نشود.

مرمریت به دلیل برخورداری از کربن دی اکسید، سولفور دی اکسید و دیگر گازها در مجاورت با رطوبت هوا اسید تولید می‌کند و منجر به لیز شدن سطح می‌شود. سنگ مرمریتی که بیشتر حاوی آهک دولومیت است انتخاب بهتری برای فضای خارجی است و بر اثر فرسایش سطح شن مانندی پیدا می‌کند.


مجسمه سازی:

از سنگ‌هایی که در ابعاد بزرگتر استخراج می‌شوند در مجسمه سازی یا ساخت یادواره‌ها استفاده می‌شود. تندیس مصری داریوش بزرگ که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود از مرمریت ساخته شده است.


مجسمه مرمریت
مجسمه پیه‌تا از جنس مرمریت و توسط میکل‌آنژ ساخته شده است.


مجسمه سازان بزرگی مانند میکل‌آنژ (Michelangelo)، دوناتلو (Donatello) و کانووا (Canova) از مرمریت کلاسیک کارارا (Carrara) برای خلق شاهکارهای خود استفاده می‌کردند.


کف پوش:

به دلیل مقاومت بالای مرمریت در برابر سایش، این سنگ انتخاب بسیار خوبی برای کف طبقه و کف پله است. مرمریت انتخاب لوکسی برای کف مکان‌های مسکونی و تجاری است و بر ارزش بنا می‌افزاید.


کانترتاپ و صفحه سنگی روی میز:

شما می‌توانید برای میز عسلی و میز ناهارخوری از صفحه سنگی مرمریت استفاده کنید و میز ناهارخوری سنگی مرمریت خود را به نمایش بگذارید. از سوی دیگر مرمریت انتخاب بسیار خوبی برای کانتر ادارات، هتل‌ها، مطب‌ها و غیره است. به یاد داشته باشید که مواد اسیدی مانند آبلیمو و سرکه می‌توانند مرمریت را لک کنند؛ بنابراین بهتر است برای روی میز مرمریت از شیشه استفاده کنید. از سوی دیگر مرمریت انتخاب بسیار خوبی برای کانتر ادارات، هتل‌ها، مطب‌ها و مکان‌هایی است که به دور از مواد اسیدی هستند.


توصیه برای استفاده از مرمریت

به یاد داشته باشید که مرمریت به راحتی لک می‌شود و در برابر مواد اسیدی مقاوم نیست، بنابراین شاید این سنگ گزینه مناسبی برای کانترتاپ یا صفحه کابینت و سرویس‌های بهداشتی نباشد. به عبارت دیگر در هر مکانی که تماس با مواد شوینده و مواد اسیدی وجود دارد بهتر است از مرمریت استفاده نکنید؛ اما راهکارهایی برای استفاده درست از مرمریت در چنین فضاهایی وجود دارد.


معایب سنگ مرمریت
سنگ مرمریت شاید گزینه مناسبی برای استفاده در آشپزخانه نباشد ولی با روش هایی می‌توان مقاومت آن را بالا برد تا در هرجایی بتوان از این سنگ استفاده کرد.


به عنوان مثال در آشپزخانه می‌توانید مرمریت را در فضایی که کمتر در تماس با مواد شیمیایی قرار دارد به کار بگیرید. یا اگر آشپزخانه اصلی شما دارای مطبخ است و بخش عمده کارها را در مطبخ انجام می‌دهید، می‌توانید از مرمریت برای تزیین آشپزخانه اصلی استفاده کنید.


انواع سنگ مرمریت

در بخش‌های قبلی در مورد تنوع بالای رنگ و مواد معدنی موجود در سنگ مرمریت صحبت کردیم اکنون می‌خواهیم در مورد انواع مرمریت صحبت کنیم:

  1. سنگ آهک بلورین؛
  2. سنگ اونیکس؛
  3. مرمریت رسوبی آواری؛
  4. مرمریت سرپانتین.

در ادامه به‌صورت کامل به بررسی انواع سنگ مرمریت خواهیم پرداخت:


سنگ آهک بلورین:

سنگ آهک بلورین خالص‌ترین نوع مرمریت است و کریستال‌های موجود در این سنگ‌ها بزرگتر از بقیه سنگ‌ها است. سنگ آهک بلورین معمولاً به رنگ سفید استخراج می‌شود؛ اما نمونه‌های رنگی آن نیز در معادن موجود است.


سنگ اونیکس (Onyx):

این نوع از مرمریت، کوارتز یا مرمر یا کلسدونی نام دارد. ساختار کریستال‌ها در این سنگ در مقایسه با نمونه قبلی کوچک‌تر است. این سنگ‌ها معمولاً تنوع رنگ بالایی دارند.


مرمریت رسوبی آواری (Clastic):

در بافت مرمریت رسوبی آواری خرده‌های سنگ، فسیل‌های درهم تنیده، سیلیکا یا مواد آهنگی نمایان هستند.


مرمریت سرپانتین (Serpentine):

مرمریت سرپانتین به رنگ سبز است و رنگ سبز آن ناشی از وجود گروهی از مواد معدنی به نام سرپانتین‌ها است که در ترکیب با آهک، نمای سبزی را به مرمریت می‌بخشند.


سنگ مرمریت سبز
مرمریت سبز به دلیل وجود ماده سرپانتین ایجاد می‌شود.


البته ممکن است انواع مرمریت سرپانتین متمایل به زرد یا آبی نیز از معادن استخراج شود. برای مطالعه بیشتر راجب انواع سنگ اسلب مرمریت کلیک کنید.


مزایا سنگ مرمریت چیست؟

در این بخش به بررسی مهم‌ترین مزایای سنگ مرمریت می‌پردازیم:

  • مرمریت سنگی است که به داشتن ظاهری شاهانه معروف است اما در کنار ظاهر لوکس خود، به مراتب از مرمر ارزان‌تر است.
  • ظاهر طبیعی مرمریت، بافت و رگه‌های طبیعی این سنگ وجه تمایز آن با دیگر سنگ‌ها است.
  • مرمریت نه تنها در خانه بلکه برای محل کار و اتاق‌های کنفرانس نیز یک انتخاب مناسب است.
  • مرمریت به دلیل مقاومت بالا در برابر اختلاف دما انتخاب خوبی برای تزیین اطراف شومینه است. حتی می‌توانید از این سنگ در فضای اطراف اجاق گاز آشپزخانه استفاده کنید و به راحتی ظروف داغ را روی آن قرار دهید.
  • مرمریت را به راحتی می‌توان پولیش کرد.
  • مرمریت جذب آب بسیار پایینی دارد و با نانو می‌توان آن را کاملا آب‌گریز کنید.

این موارد تنها برخی از مزایای سنگ مرمریت به شمار می‌رود و قطعا مزایای این سنگ به این موارد ختم نمی‌شود.


معایب سنگ مرمریت چیست؟

در کنار مزایایی که سنگ مرمریت دارد، معایبی نیز دارد که در ادامه آن‌ها را آورده‌ایم:

  • بسیار شکننده است. اگر این سنگ را برای کف طبقات و پله‌ها استفاده کرده‌اید، باید کار نصب را به افراد متخصص واگذار کنید.
  • این سنگ در برابر خط و خش آسیب پذیر است به همین دلیل انتخاب مناسبی برای صفحه کابینت آشپزخانه نیست.
  • بسیار لغزنده است، مخصوصاً بعد از اینکه پولیش شده باشد.
  • سنگ مرمریت به سادگی لک می‌شود. این سنگ قلیایی است و در برابر اسیدها واکنش نشان می‌دهد. مواد غذایی اسیدی یا شیمیایی به سادگی روی مرمریت لک بر جای می‌گذارند. به همین دلیل مرمریت انتخاب مناسبی برای آشپزخانه اصلی و سرویس بهداشتی نیست.


قیمت مرمریت

اولین قدم برای تعیین قیمت سنگ مرمریت انتخاب نوع آن است. در ادامه باید فاکتورهای دیگری را نیز در نظر بگیرید:

  • ابعاد سنگ مرمریت؛
  • فرآوری سنگ مرمریت.

در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم:


ابعاد سنگ مرمریت:

هر اندازه سنگ مرمریت بزرگ‌تر باشد قیمت آن نیز بالاتر است. معمولا سنگ مرمریت در ابعاد 40 سانتی‌متر با طول‌های متغیر یا به شکل اسلب بریده می‌شود. البته شما می‌توانید اندازه سنگ را به تولید کننده سفارش دهید، اما باید در نظر داشته باشید که با بزرگ شدن ابعاد سنگ علاوه بر افزایش هزینه خرید سنگ باید بودجه بیشتری را برای نصب سنگ نیز در نظر بگیرید.


فرآوری سنگ مرمریت:

فرآوری روی قیمت نهایی سنگ تاثیرگذار است، قیمت اسلب‌هایی از یک نوع سنگ مرمریت که به روش آتشی (Flame)، هوند (Hond)، تیشه‌ای (Bush-Hammered)، پولیش (Polished)، چرمی کردن (Leather) و غیره فرآوری شده‌اند، متفاوت است.


فرآوری سنگ مرمریت
فرآوری سنگ مرمریت یکی از عواملی است که در قیمت سنگ تاثیر گذار است.


هر کدام از فرآوری هایی گفته شده مزایا خود را دارند. برای مشاهده محصولات سنگ مرمریت به صفحه خرید سنگ مرمریت مراجعه کنید.


راه های تشخیص سنگ مرمریت

مرمریت اصل و طبیعی را می‌توان با این روش‌ها تشخیص داد:

  1. استفاده از اسید؛
  2. توجه به طیف رنگی؛
  3. توجه به بافت سنگ؛
  4. امتحان کردن میزان نرمی سنگ.

هر یک را در ادامه شرح می‌دهیم:


استفاده از اسید:

یکی از روش‌ها که در بخش‌های اول مقاله به آن اشاره کردیم، استفاده از اسید هیدرولیک رقیق است. کافی است چند قطره از این اسید را روی سنگ بریزید تا شاهد کف کردن شدید سنگ مرمریت طبیعی باشید.


طیف رنگی:

با در نظر گرفتن نوع سنگ و مواد معدنی که در آن به کار رفته است به رگه‌ها و طیف رنگی توجه کنید.


مرمریت خاکستری
یکی از راه های تشخیص سنگ مرمریت توجه کردن به رگه های آن است که نباید اختلاف زیادی با رنگ خود مرمریت داشته باشد.


به عنوان مثال اگر رنگ سنگ غالبا خاکستری است، نباید رگه‌های رنگی متضادی در آن مشاهده کنید.


بافت سنگ:

بافت‌های پر پیچ و تاب رگه‌های پرپیچ و خمی که در مرمریت تنیده‌اند یکی از ویژگی‌های آن هستند. اگر سنگ مرمریت طبیعی نباشد عمق رگه‌ها به اندازه کافی نیست.


میزان نرمی سنگ:

با چاقو خط کوچکی روی مرمریت بکشید. اگر سنگ طبیعی باشد اثر چاقو روی آن نمایان است؛ اما در نمونه‌های مصنوعی آسیب چندانی به سنگ نمی‌رسد. برای بررسی تفاوت های مرمر و مرمریت، مقاله تفاوت مرمریت و مرمر را مطالعه کنید.


روش های تشخیص کیفیت سنگ مرمریت

برای تشخیص کیفیت سنگ مرمریت دو روش وجود دارد که در ادامه آن ها را به شما خواهیم آموخت:

  1. زیر نور مستقیم با زاویه ۴۵ درجه به سطح سنگ نگاه کنید، اگر نقاط تاریکی در سنگ نمایان باشد به احتمال زیاد خلل و فرج موجود در سنگ در فرآوری ترمیم شده است. رنگ این قسمت‌ها با سنگ همخوانی ندارد و یا اگر بیش از اندازه نقاط تاریک را مشاهده می‌کنید کیفیت سنگ بالا نیست.
  2. برای تعیین کیفیت سنگی که برای کف استفاده می‌کنید باید به هر دو طرف سنگ نگاه کنید. به یاد داشته باشید که وجود ترک در سنگ مرمریت امری کاملاً طبیعی است اما ترک نباید روی مقاومت سنگ تاثیرگذار باشد.

آنچه که از مقاله سنگ مرمریت چیست آموختیم:

همانطور که متوجه شدید، این سنگ مقاومت بالایی در برابر خط و خش ندارد؛ بنابراین بهتر است از این سنگ روی کابینت آشپزخانه استفاده کنید، اما روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید مقاومت این سنگ را بالا ببرید. همچنین مرمریت سنگ نرمی است به راحتی می‌توان آن را تراشید و به اشکال متفاوت درآورد.

با در نظر گرفتن خصوصیات ذاتی مرمریت آن را برای ساخت و ساز یا دکوراسیون محل مورد نظر انتخاب کنید و از نمای متفاوتی که در فضای شما ایجاد می‌شود لذت ببرید. برای انتخاب سنگ مناسب برای فضای مورد نظر خود با کارشناسان ایران کانتر از طریق چت آنلاین یا شماره تلفنی که در سایت قرار داده‌ایم در تماس باشید.

مقالات مرتبط