ایران کانتر

فرآوری سنگ چیست؟ + روش های تشخیص کیفیت فرآوری سنگ

فرآوری سنگ چیست؟ + روش های تشخیص کیفیت فرآوری سنگ
مهدیار حسینی
مهدیار حسینی
۱۴۰۲/۵/۲۳

فرآوری سنگ همان اقدامی است که این عضو خشن طبیعت را برای استفاده در محیط مورد نظر شما آماده می‌کند. برای پی بردن به اهمیت فرآوری سنگ‌های طبیعی کافی است سنگ‌ها و صخره‌های خامی که در طبیعت وجود دارند را با سنگ‌هایی که در ساختمان استفاده می‌شوند مقایسه کنید. این تفاوت فاحش حاصل مراحل مختلفی است که در نهایت می‌تواند اثری هنری تولید کند. اما تفاوت در کیفیت فرآوری سنگ بسیار است. برخی از این تفاوت‌ها توسط افراد غیر متخصص نیز قابل تشخیص هستند و برخی نیاز به بررسی تخصصی دارند. در این مطلب قرار است فرآیند فرآوری سنگ‌های طبیعی را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانید سنگ فرآوری شده خوب و باکیفیت را از یک فرآوری ضعیف تشخیص دهید.


روش های تشخیص کیفیت فرآوری سنگ

برای اینکه متوجه بشیم کیفیت فرآوری یک سنگ خوب است یا نه یا به عبارت دیگر فرآوری سنگ با کیفیت است یا خیر از سه روش می‌توان متوجه شد:

  1. بررسی اختلاف ضخامت سنگ؛
  2. بررسی کیفیت مقاوم ‌سازی سنگ طبیعی؛
  3. بررسی کیفیت ساب و پولیش سنگ طبیعی.

در ادامه به بررسی بیشتر روش های تشخیص کیفیت فراوری سنگ می‌پردازیم:


بررسی اختلاف ضخامت سنگ

یکی از اولین مراحل در فرآوری سنگ تراش دادن سطح آن برای به‌دست آوردن اسلب‌هایی یک دست و هم‌اندازه است. شرکتی که کیفیت کار بالایی داشته باشد اسلب سنگ‌ها را طوری فرآوری می‌کند که تلورانس ضخامت همگی آنها به یک اندازه باشد.


 مراحل فرآوری سنگ ساختمانی
بررسی ضخامت سنگ یکی از روش هایی است که می‌توان کیفیت فرآوری را تشخیص داد.


تلورانس ضخامت اکثر سنگ‌ها در ایران پس از فرآوری اولیه ۱۸ میلی‌متر است. البته برخی شرکت‌ها نیز سنگ را تا ضخامت ۲ سانتی‌متر برش می‌زنند؛ این دسته از اسلب‌ها به سنگ صادراتی شهرت دارند. تنها نکته حائز اهمیت این است که تمام مجموعه اسلب‌های خروجی از زیر دستگاه‌های آن شرکت باید یکدست و هم ضخامت باشند.نکته مهم دیگر این است که خود اسلب سنگ نیز باید سطحی یکدست داشته باشد. برای مثال در صورتی که قرار است اسلب ضخامت ۱۸ میلی‌متری داشته باشد کل سطح آن باید ۱۸ میلی‌متری باشد. به همین دلیل است که شرکتی که اسلب‌ها را خریداری می‌کند نیز در یک مرحله کل سطح سنگ را با کولیس اندازه‌گیری می‌کند تا در نهایت تمام سطح اسلب ضخامت یکسانی داشته باشد.


کیفیت مقاوم ‌سازی سنگ طبیعی

اگرچه سنگ طبیعی بیش از هر چیز استقامت را به یاد ما می‌اندازد، اما فرآوری خوب سنگ طبیعی فرآوری است که استحکام این بخش باستانی و بادوام طبیعت را از حالت معمول آن نیز بیشتر کند. به این منظور سطح و درزهای سنگ را به دو روش می‌پوشانند:

  • اپوکسی؛
  • توری.

در ادامه فرآیند استفاده از این دو عامل را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار داده‌ایم:


اپوکسی

اپوکسی در واقع نوعی ماده بسیار رقیق و شفاف است که در افزایش استحکام و مقاومت سنگ طبیعی نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. فرآوری خوب سنگ طبیعی تا حد زیادی به نوع اپوکسی استفاده شده و کیفیت انجام اپوکسی بستگی دارد. در واقع نقش اصلی اپوکسی پوشاندن کامل سطح سنگ و تمامی درزهای آن است. به این منظور قبل از این که اپوکسی را بر سطح سنگ جاری کنند، سنگ را کمی گرم می‌کنند تا مایع به تمام درزها نفوذ پیدا کند. در نهایت اگر این فرآیند بدون ‌نقص انجام شود سنگی بسیار با دوام و مقاوم به شما ارائه خواهد شد.


فراوری خوب سنگ
نقش اصلی اپوکسی پوشاندن کامل سطح سنگ و تمامی درزهای آن است.


نکته حائز اهمیت دیگر در رابطه با استفاده از اپوکسی‌ها توجه به کیفیت این مواد است. هرچه کیفیت اپوکسی بالاتر باشد بهتر به درزها نفوذ می‌کند همچنین از طرفی اپوکسی باکیفیت به مرور زمان زرد نمی‌شود. این مسئله بسیار حائز اهمیت است، زیرا حتی اپوکسی بی‌کیفیت نیز در ابتدا کاملا شفاف است و تشخیص نامرغوبی آن برای هر کسی ممکن نیست. به همین دلیل است فرآوری بد سنگ طبیعی ممکن است در نگاهی غیر متخصصانه به‌ راحتی قابل تشخیص نباشد. برای درک بیشتر روش های فرآوری سنگ به مقاله انواع فراوری سنگ مراجعه کنید.


توری

توری نیز یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند تا حد زیادی در فرآوری خوب سنگ طبیعی تاثیرگذار باشد. توری‌ها با استفاده از اپوکسی به سطح پشتی سنگ می‌چسبند و علاوه بر افزایش استحکام سنگ در افزایش ایمنی استفاده از آن نیز موثر هستند. در صورتی که قطعه‌ای از سنگ بشکند توری آن را نگه می‌دارد و از سقوط آن جلوگیری می‌کند. لازم است بدانید که توری‌ها نیز انواعی با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف دارند.


ساب خوردن در فرآوری سنگ طبیعی چیست؟

سنگ‌های طبیعی پس از برش اولیه و پیش از مواجهه با اپوکسی و توری باید ساب بخورند. ساب زدن سنگ چیست؟ ساب در واقع فرآیندی است که در آن سنگ صیقل داده می‌شود تا ناهمواری‌های سطح آن از بین بروند. به سابی که دقیقا پس از برش خوردن سنگ انجام می‌شود ساب اولیه می‌گویند. پس از فرآوری سنگ با اپوکسی و توری نیز باز نیاز به ساب بیشتر وجود دارد. در مرحله بعدی سنگ به صورت جدی‌تری درگیر فرآیند ساب خوری می‌شود. در این بخش کیفیت دستگاه ساب زننده بسیار اهمیت دارد. تعداد کله‌های این دستگاه و لقمه‌های آن در واقع بخش‌هایی هستند که نقش اصلی را در صیقل دادن سنگ ایفا می‌کنند. هرچه تعداد کله‌های دستگاه ساب بیشتر باشد و لقمه‌ها باکیفیت‌تر باشند سنگ بهتر صیقل پیدا می‌کند.


فراوری با کیفیت سنگ
ساب فرایندی است که در آن سنگ صیقل داده می‌شود.


لقمه‌ها نقش به‌سزایی در میزان کیفیت ساب نهایی خواهند داشت. در واقع در بسیاری از موارد می‌توان تیرگی و خوب صیقل نخوردن سطح سنگ را به لقمه‌های بی‌کیفیت نسبت داد. لقمه‌ها انواع مختلفی دارند که در کشورهای متفاوتی ساخته شده‌اند و قیمت‌های متنوعی دارند. برای مثال لقمه‌های ایتالیایی سنگ را به خوبی جلا می‌دهند و سطح آن را صیقلی می‌کنند. اما انواع بی‌کیفیت لقمه می‌توانند سطح سنگ را بسوزانند و آن را کدر کنند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که لزوماً همه سنگ‌ها نباید سطحی صیقلی داشته باشند. برای مثال شبه گرانیت فیروزه‌ای ساب پذیری پایینی دارد و در نهایت هر قدر هم که خوب فرآوری شود صیقل سطحی پایینی خواهد داشت. برای مطالعه بیشتر راجب برش سنگ حتما مقاله انواع برش سنگ ساختمانی را مطالعه کنید.


آنچه که از مقاله سه فوت کوزه‌گری برای تشخیص فرآوری خوب از فرآوری ضعیف آموختیم:

فرآوری بد سنگ طبیعی می‌تواند در ابعاد مختلف کاربری سنگ تاثیرگذار باشد. سنگی که به خوبی فرآوری نشده باشد علاوه بر این که ممکن است در هنگام خرید در حداکثر زیبایی و مقاومت خود نباشد در طولانی مدت نیز در ابعاد مختلف افت کیفیت خواهد داشت. بنابراین ضروری است که سنگ‌های خود را از شرکتی معتبر خریداری کرده و با متخصصان این حوزه مشورت کنید.

مقالات مرتبط