ایران کانتر

تفاوت سنگی چینی و مرمریت در چیست؟ + کابرد هر کدام چیست؟

تفاوت سنگی چینی و مرمریت در چیست؟ + کابرد هر کدام چیست؟
مریم اصیلی
مریم اصیلی
۱۴۰۲/۱۲/۲

سنگ چینی و سنگ مرمریت هر دو جزو مهم‌ترین سنگ‌های طبیعی در صنایع سنگ ساختمانی محسوب می‌شوند، اما تفاوت‌های زیادی دارند و زمان انتخاب بین این دو سنگ برای استفاده در مصارف عمرانی باید وسواس زیادی به خرج داد. اما تشخیص تفاوت‌ سنگ چینی و مرمریت برای افرادی که سر رشته‌ای در این حیطه ندارند کار آسانی نیست. در این مقاله لیستی از تفاوت‌های سنگ چینی و مرمریت به صورت ساده و خلاصه مرور شده است اگر شما هم برای تشخیص تفاوت سنگ چینی و مرمریت طبیعی نیاز به راهنمایی دارید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.


آشنایی با سنگ چینی و مرمریت

برای اینکه به صورت دقیق و اصولی با تفاوت سنگ چینی و مرمریت آشنا شوید بهتر است در قدم اول با ماهیت این دو و انواع هر کدام آشنا شوید تا در قدم بعدی به سراغ تفاوت‌های ریز و درشت این دو سنگ برویم.


سنگ مرمریت چیست؟

سنگ مرمریت در واقع همان سنگ آهکی بوده که بعد از قرار گرفتن تحت فشار و حرارت بالا به یک سنگ تازه به نام مرمریت تبدیل می‌شود.


تفاوت مرمریت و چینی
مرمریت یک سنگ آهکی بوده است که تحت فشار و حرارت بالا تبدیل به مرمریت شده است.


کلسیت اصلی‌ترین کانی تشکیل دهنده این سنگ است که پس از دگرگونی با گرفتن حالت بلوری، ظاهری شبیه سنگ مرمریت به خود می‌گیرد و قابل استفاده در صنایع سنگ ساختمانی و ... می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ نیز می‌توانید مقاله سنگ مرمریت چیست؟ را مطالعه کنید.


سنگ چینی چیست؟

کانی‌های آن کلسیت و ولاستونیت، اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سنگ چینی در کنار دیگر کانی‌های اصلی مثل گرافیت، کوارتز، هماتیت و ... هستند و وجود مقادیر بالای کانی کوارتز موجب ایجاد سختی و سفتی و بافت این نوع سنگ است.


تفاوت سنگ چینی کریستال و مرمریت
در سنگ چینی همانند سنگ مرمریت، کلسیت یکی از اصلی ترین عضوهای تشکیل دهنده این سنگ است.


سنگ چینی یک نوع کریستال سنگ کانی دار دگرگونی با بلورهای قابل مشاهده با چشم غیر قابل مسلح است و از زیبایی فوق العاده‌ای برخوردار است. برای مطالعه بیشتر راجب این نوع سنگ به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


تفاوت سنگ چینی و مرمریت چه هستند؟

حالا که با تعریف دو نوع سنگ متفاوت مرمریت و چینی آشنا شدیم وقت آن رسیده که به سراغ تفاوت‌های این دو مدل سنگ برویم و تفاوت سنگ چینی و مرمریت را از نظر فاکتورهای مختلفی بررسی کنیم، این فاکتورها شامل:

  • تفاوت رنگ سنگ چینی و مرمریت؛
  • تفاوت سنگ چینی و مرمریت از منشاء زمین شناسی؛
  • کاربرد سنگ چینی و مرمریت؛
  • زمان نصب سنگ چینی و مرمریت می‌باشند.

در ادامه به بررسی کامل تفاوت های سنگ چینی کریستال و مرمریت می‌پردازیم:


تفاوت رنگ سنگ چینی و مرمریت:

سنگ‌های مرمریت و چینی دارای رنگ‌بندی‌های متفاوت و جذابی هستند و هر کدام بر اساس کانی‌های تشکیل دهنده، طیف رنگی خاصی را در برمی‌گیرند.


فرق چینی و مرمریت
سنگ چینی طیف رنگی زیادی دارد که انتخاب شما را برای خرید راحت می‌کند.


رنگ بندی سنگ مرمریت در طیف رنگ‌های متنوع کرم استخوانی، سفید، مشکی، خاکستری، قهوه‌ای، سبز و ... قرار می گیرد، اما در سنگ چینی دیگر خبری از این رنگ‌های تیره و بی رنگ و رو نیست چون سنگ‌های چینی رنگ‌بندی جذاب‌تری از جمله رنگ‌های صورتی، قرمز، کرمی، زرد و ... دارند.


تفاوت سنگ چینی و مرمریت از منشاء زمین شناسی:

تفاوت سنگ چینی و مرمریت از نظر منشا زمین شناسی نیز قابل توجه است. در حقیقت سنگ چینی همان سنگ آهکی است که با قرار گرفتن در معرض حرارت و فشار به سنگ چینی تبدیل شده است و سختی بالایی دارد، اما در سنگ مرمریت خبری از تشکیل دوباره نیست چون سنگ مرمریت یک نوع سنگ دولومیت است.


کاربرد سنگ چینی و مرمریت:

از سنگ‌های مرمریت به دلیل داشتن ظاهر جذاب و درخشان بیشتر در کفپوش و پله‌ها یا حتی دیوارهای داخلی و سرویس بهداشتی و … استفاده می‌شود، اما کاربرد سنگ‌های چینی بیشتر در نمای ساختمان است.

زمان نصب سنگ چینی و مرمریت:

یک تفاوت سنگ چینی و مرمریت که بسیار مهم نیز هست، به فرایند نصب این دو سنگ طبیعی مربوط می‌شود. سنگ چینی نسبت به سنگ مرمریت وزن بیشتری داشته و باید حتما قبل از نصب مطمئن شد که بستر نصب، تحمل وزن سنگ چینی را داشته باشد.


فرق مرمریت با چینی چیست
فرآیند نصب سنگ هم جزو عوامل تاثیر گذار در قیمت نهایی سنگ است.


با توجه به اینکه سنگ مرمریت نیز یک سنگ متخلخل است، وزن زیادی دارد و این نکته برای این سنگ نیز حائز اهمیت است. تنها به این مورد توجه کنید که زمان نصب سنگ مرمریت باید طوری چیده شود که رگه‌های آن به طرز زیبایی کنار یکدیگر قرار گرفته و ظاهر مناسبی پیدا کنند.


آنچه در مقاله تفاوت سنگ چینی و مرمریت آموختیم:

سنگ مرمریت و چینی دو نمونه از بهترین سنگ‌های طبیعی هستند که در صنایع سنگ ساختمانی کاربرد دارند، این دو سنگ علاوه بر داشتن نقاط شباهت متعدد دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. اگر قصد استفاده از این دو سنگ را دارید آگاهی از تفاوت سنگ چینی و مرمریت برای داشتن یک انتخاب مطمئن‌تر ضروری است. در این مقاله لیست کامل تفاوت‌های سنگ مرمریت و سنگ چینی مرور شد، امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

مقالات مرتبط