ایران کانتر

انواع سنگ اسلب مرمریت + کاربرد و ویژگی انواع سنگ اسلب مرمریت

انواع سنگ اسلب مرمریت + کاربرد و ویژگی انواع سنگ اسلب مرمریت
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۱/۲۷

یکی از زیباترین، باکیفیت‌ترین و متنوع‌ترین سنگ‌های موجود در بازار انواع سنگ‌های اسلب مرمریت هستند که علاوه‌بر طرح و رنگ فوق‌العاده‌‌، ظاهرشان صیقلی و یکپارچه است. از‌ آنجایی که این سنگ ساختمانی در شکل‌های بسیار گوناگون به‌فروش می‌رسد، ازاین‌رو تمام افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند سنگ مورد نظر خود را تهیه کنند. البته برای آنکه بتوانید در هنگام خرید سنگ اسلب مرمریت درست‌ترین انتخاب را داشته باشید، باید ضمن توجه به قیمت آن، به ویژگی‌های هر سنگ و مکان قابل استفاده آن هم دقت کنید. در این صورت می‌توانید ضمن لذت بردن از ظاهر جذاب اسلب مرمریت، دوام آن را تضمین کنید و نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافی برای تعمیر نداشته باشید. ما در ادامه این مقاله به بررسی انواع سنگ‌های اسلب مرمریت، ویژگی‌ها و نکات مهمی که باید در هنگام انتخاب آن توجه کنید، می‌پردازیم تا با استفاده از آن بتوانید با اطلاعات کافی، بهترین نوع سنگ اسلب مرمریت را انتخاب کنید.


سنگ اسلب چیست؟

سنگ اسلب (Slab) در انگلیسی به معنای ورق یا برگه است و سنگ اسلب به سنگی گفته می‌شود که یک برش از یک سنگ باشد. سنگ اسلب چیست؟ در‌ واقع سنگ اسلب یک سنگ برش خورده با ابعاد بزرگتر از ۸۰ سانتی‌متر و ضخامت متغیر است که ویژگی‌هایی مانند قابلیت نورپردازی، سهولت در جا‌به جایی، قابلیت ایجاد صفحات بوک مچ و فور مچ و مواردی مانند آن را دارد. این نوع سنگ به‌دلیل ایجاد ظاهری هماهنگ و پیوسته می‌تواند جلوه‌ای یکدست ایجاد کند و فضای مورد نظرتان مانند تابلو نقاشی به‌نظر برسد؛ ازاین‌رو طراحان بزرگ اغلب تمایل دارند از‌ سنگ اسلب برای ایجاد ترکیب‌بندی مناسب استفاده کنند.


سنگ مرمریت چیست؟

سنگ مرمریت یکی از متنوع‌ترین، پرطرفدار‌ترین و گران‌ترین سنگ‌های ساختمانی است که در دسته سنگ‌های آهکی قرار می‌گیرد و تفاوت زیادی با سنگ مرمر دارد.


 انواع سنگ مرمریت در ایران
سنگ مرمریت ظاهری شفاف و براق دارد.


حال که متوجه شدید سنگ مرمریت چیست؟ باید بدانید این سنگ جزو سنگ‌های مقاومت به‌حساب می‌آید و بیشتر از آنکه برای کف راه‌پله‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به‌صورت سنگ اسلب برای تزیین دیوار و کف ساختمان، کانتر و کابینت آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، روشویی و مواردی مانند آن استفاده می‌شود.


سنگ اسلب مرمریت

سنگ اسلب مرمریت یکی از سنگ‌های پرفروش است که از آن در معماری قسمت‌های مختلف بنا و ایجاد دکوراسیونی جذاب استفاده می‌شود. این سنگ در دو نوع سنگ اسلب مرمریت مصنوعی و سنگ اسلب مرمریت طبیعی وجود دارد. سنگ اسلب مرمریت طبیعی همان‌طور که از اسمش پیداست از معدن و به‌طور طبیعی به دست می‌آید، اما سنگ اسلب مرمریت مصنوعی به روش‌های صنعتی و تولیدی تهیه می‌شود که حاوی موادی مانند سیمان، ماسه، پودر سنگ و مواردی مانند آن است.

سنگ اسلب مرمریت انواع مختلفی دارد، همانطور که در این مقاله متوجه شدیم انواع سنگ اسلب مرمریت دارای ویژگی های شبیه به هم دارند. با توجه به اینکه هر سنگ مرمریت چند ویژگی دارد ممکن است کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشد، البته به صورت کلی سنگ های مرمریت شباهت های زیادی به هم دارند.


انواع سنگ اسلب مرمریت

سنگ‌های اسلب مرمریت یکی از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین سنگ اسلب موجود در بازار است که تنوع بسیار بالایی دارد و در ۸ نوع تولید و به‌بازار عرضه می‌شود. انواع سنگ اسلب مرمریت عبارت است از:

  • مرمریت پرشین سیلک؛
  • مرمریت پرشین امپرادور؛
  • مرمریت مارشال؛
  • مرمریت ماکو؛
  • مرمریت مجستیک رز؛
  • مرمریت گلدن گلکسی؛
  • مرمریت گلدن بلک؛
  • مرمریت امپرادور لایت.

ما در ادامه درباره هر کدام از سنگ‌های اسلب مرمریت به‌طور دقیق‌تر صحبت می‌کنیم:


سنگ مرمریت پرشین سیلک:

سنگ مرمریت پرشین سیلک یکی از پرطرفدارترین سنگ اسلب مرمریت موجود در بازار است که در طیف رنگ‌های سفید تا خاکستری به‌فروش می‌رسد.


مرمریت پرشین سیلک
پریشن سیلک بافت جذابی دارد.


نام سنگ مرمریت پرشین سیلک از دو واژه پرشین به معنای ایرانی و سیلک به معنای ابریشم مشتق شده است که نشان‌دهنده بافت ابریشمی سنگ و ایرانی بودن آن است.


سنگ مرمریت پرشین امپرادور:

نام سنگ مرمریت پرشین امپرادور، از یک سنگ ترکی با رنگ و طرح زمینه غالب متفاوت، گرفته شده است. طیف رنگی این سنگ از کرم و نسکافه‌ای تا خاکستری و طوسی است؛ یک سنگ صیقلی با ساب‌پذیری بسیار بالا به‌حساب می‌آید. ممکن است در بازار سنگ مرمریت پرشین امپرادور را با نام سنگ اسلب مرمریت امپرادور هم خرید و فروش کنند.


سنگ مرمریت مارشال:

یکی از زیباترین سنگ‌های مرمریت، سنگ مرمریت مارشال است که رنگ مشکی و طلایی دارد و می‌تواند و می‌تواند برای قسمت خاصی از یک فضا مانند دیوار، جلوه خاصی را ایجاد کند. این سنگ قابلیت ساب پذیری بسیار عالی دارد و می‌تواند مانند آینه، بسیار صیقلی به‌نظر برسد.


سنگ مرمریت ماکو:

سنگ مرمریت ماکو که با نام سنگ مشکی زال هم شناخته می‌شود؛ از معادن استان آذربایجان استخراج می‌شود و یکی از باکیفیت‌ترین سنگ مرمریت موجود در بازار است.


مرمریت ماکو
سنگ مرمریت ماکو پس زمینه ای مشکی با رگه های سفید دارد.


سنگ مرمریت ماکو دارای زمینه مشکی با رگه‌های سفید است که زیبایی بی‌نظیری را به‌وجود می‌آورد و شما می‌توانید در طراحی داخلی فضاها مانند دیوار‌ها یا کف سالن از آن استفاده کنید.


سنگ مرمریت مجستیک رز:

سنگ مرمریت مجستیک رز یکی از زیباترین سنگ‌هایی است که به‌صورت اسلب مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای رنگ زمینه قرمز مایل به عنابی با رگه‌های سفید است. این نوع از سنگ مرمریت از معادن استان کرمان استخراج می‌شود و انتخابی خاص برای استفاده به‌صورت بوک مچ و فورمچ است. شما می‌توانید برای لوکس نشان دادن فضای حمام و سرویس بهداشتی، از سنگ مرمریت مجستیک رز استفاده کنید.


سنگ مرمریت گلدن گلکسی:

یکی از پرکاربردترین سنگ مرمریت که به‌شکل سنگ اسلب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سنگ مرمریت گلدن گلکسی است. این سنگ مرمریت از معدن استان مرکزی استخراج می‌شود و دارای سورت بندی مختلف با کیفیت متنوع است. سنگ مرمریت گلدن گلکسی دارای رنگ زمینه مشکی با رگه‌هایی از سفید و طلایی است و در مکان‌های مختلف مانند پله سنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سنگ مرمریت گلدن بلک (سیاه طلایی):

سنگ مرمریت گلدن بلک از معدن استان یزد استخراج می‌شود و به‌دلیل داشتن پس زمینه مشکی با رگه‌های سفید و طلایی، گرمی و شکوه خاصی به فضای مورد نظر شما می‌دهد. سنگ مرمریت گلدن بلک دارای کاربرد متنوعی است و شما می‌توانید در جاهای مختلف مانند پله سنگی از آن استفاده کنید.


سنگ مرمریت امپرادور لایت (روشن)

سنگ مرمریت امپرادور لایت (روشن) یک سنگ وارداتی است که از کشور ترکیه وارد ایران می‌شود و نباید آن را با سنگ مرمریت امپرادور اشتباه بگیرید.


سنگ مرمریت امپرادور لایت
سنگ مرمریت امپرادور لایت در ترکیه استخراج می‌شود.


سنگ مرمریت امپرادور لایت دارای زمینه قهوه‌ای روشن با رگه‌های سفید است و برای استفاده در کف پذیرایی و آشپزخانه گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید.


ویژگی‌های انواع سنگ اسلب مرمریت

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید؛ ویژگی‌های سنگ اسلب مرمریت و مقاوم بودن یا نبودن آن نسبت به اسید، فشار، سایش و رطوبت است. این آیتم‌ها به شما یک دیدگاه کلی درباره سنگ مرمریت و کاربرد آن می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید بهترین نوع سنگ مرمریت را خریداری کنید. به‌طور کلی ویزگی‌های انواع سنگ اسلب مرمریت عبارت است از:

  1. در برابر اسید مقاوم است؛
  2. مقاومت سایشی بالایی دارد؛
  3. مقاومت فشاری آن پایین‌تر از سایر سنگ‌ها است؛
  4. میزان تخلخل سنگ اسلب مرمریت در حد متوسط قرار دارد؛
  5. مقاومت آن در برابر رطوبت از سایر سنگ‌ها پایین‌تر است.


کاربرد انواع سنگ اسلب مرمریت

یکی دیگر از مسائل مهم، توجه به کاربرد سنگ اسلب مرمریت است؛ زیرا استفاده نامناسب از سنگ مرمریت در مکان اشتباه می‌تواند موجب خسارت‌های مالی زیادی شود. ما در ادامه کاربردهای سنگ اسلب مرمریت را برای شما لیست کرده‌ایم:

  1. کف فضاهای مسکونی؛
  2. کف فضاهای اداری؛
  3. بدنه فضاهای داخلی؛
  4. محصولات دکوراتیو؛
  5. انواع پله داخلی(معلق، دوبلکس)؛
  6. انواع میزهای اداری.


معروف‌ترین و معتبر‌ترین معدن سنگ اسلب مرمریت در ایران

همانطور که بارها به آن اشاره شد، کیفیت سنگ‌ها بسته به معدنی که از آن استخراج می‌شود؛ متفاوت است. ازاین‌رو خریداران می‌خواهند بدانند که سنگ اسلب مرمریت کدام معدن کیفیت بالاتری را نسبت به بقیه دارد.


معدن سنگ مرمریت
معدن سنگ ارتباط مستقیمی با کیفیت سنگ مرمریت دارد.


باید بگوییم که معروف‌ترین و معتبر‌ترین معدن ایران که سنگ اسلب مرمریت استخراج می‌کند، معدن سنگ اسلب مرمریت پرشین سیلک است.


معروف‌ترین رنگ‌های سنگ اسلب مرمریت

یکی از نکات جذاب درباره سنگ اسلب مرمریت خالص رنگ آن است. این سنگ در اصل رنگ سفید و درخشانی دارد که به‌دلیل وجود بعضی‌ از کانی‌ها مانند سیلیس، میکا، اکسید آهن، سرپانتین و گرافیت به رنگ‌های قرمز، زرد روشن، کرم، مشکی، صورتی، آبی، یاسی، زیتونی، طلایی، قهوه ای، طوسی و… در می‌آید؛ ازاین‌رو تنوع طرح و رنگ‌هایی که در این سنگ اسلب وجود دارد، موجب می‌شود تمام افراد با هر سلیقه‌‌ای بتوانند سنگ مناسب‌شان را پیدا کنند. معروف‌ترین رنگ‌های سنگ‌های اسلب مرمریت شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اسلب مرمریت فیوژن؛
  2. اسلب مرمریت پرشین سیلک.

ما در ادامه درباره این دو سنگ اسلب مرمریت صحبت می‌کنیم:


اسلب مرمریت فیوژن:

یکی از معروف‌ترین سنگ‌‌های اسلب مرمریت، سنگ اسلب مرمریت فیوژن است که رگه‌های سفید و طلایی با رنگ زمینه تیره (مانند مشکی) دارد. این سنگ به‌دلیل ظاهر لوکسی که ایجاد می‌کند، بسیار پرطرفدار است و در فضاهای مختلف مانند هتل‌ها، سالن‌های بزرگ، مراکز تجاری، لابی، فضای داخلی ساختمان، سرویس بهداشتی و حمام از آن استفاده می‌شود.


مرمریت فیوژن
سنگ مرمریت فیوژن پس زمینه تیره ای دارد (معمولا مشکی است).


این سنگ به دلیل قابلیت ساب پذیری بالا، به‌خوبی صیقل پیدا کند و به‌‌همین دلیل جلوه نهایی آن خیره‌ کننده‌ است؛ بنابراین اگر به‌دنبال یک سنگ بسیار براق هستید که مانند آینه عمل کند، سنگ اسلب مرمریت فیوژن گزینه مناسبی برای شماست.


اسلب مرمریت پرشین سیلک:

یکی دیگر از سنگ اسلب‌های معروف موجود در بازار، ​​​​​​​سنگ اسلب مرمریت پرشین سیلک است که حاوی رگه‌های سفید طبیعی با رنگ پس زمینه طوسی است و طرحی شبیه به تار عنکبوت ایجاد می‌کند. این سنگ بسته به میزان روشنایی پس زمینه‌اش، به دو دسته لایت و دارک دسته بندی می‌شود. رنگ‌های خنثی موجود در سنگ اسلب پرشین سیلک موجب می‌شود شما بتوانید هارمونی خاصی را به‌وجود آورده و به‌راحتی تمام اجزا ساختمان را با یکدیگر هماهنگ کنید. کاربرد سنگ اسلب پرشین سیلک به‌عنوان دیوارپوش، کفپوش، آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و فضای داخلی ساختمان است. گفتنی است که این سنگ هم مانند سنگ اسلب مرمریت فیوژن قابلیت ساب پذیری بالایی دارد و درخشش جذابی ایجاد می‌کند.


قیمت سنگ اسلب مرمریت

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای تهیه سنگ اسلب مرمریت تاثیر بگذارد، قیمت آن است. مواردی مانند ابعاد و اندازه سنگ اسلب مرمریت، ضخامت آن، رنگ سنگ، معدنی که سنگ اسلب از آن استخراج می‌شود، میزان کانی‌های ناخالص موجود در آن، سورت‌بندی و کیفیت فرآوری ارزشمندی آن را تعیین می‌کنند و در قیمت نهایی سنگ اسلب مرمریت نقش بسزایی دارند.


آنچه که از مقاله انواع سنگ اسلب مرمریت آموختیم:

سنگ اسلب مرمریت یکی از سنگ‌های خیره‌کننده و جذاب است و انواع مختلف آن شامل سنگ اسلب مرمریت پرشین سیلک، سنگ اسلب مرمریت پرشین امپرادور و… می‌شود. هر کدام از انواع سنگ اسلب مرمریت دارای ویژگی‌های هستند که همین خصوصیات سبب امکان استفاده از آن‌ها در فضای مختلف می‌شود و خریدار باید با علم به این موضوع سنگ اسلب مورد نظر خود را تهیه کند. اگر می‌خواهید سنگ تهیه شده شما دوام بالایی داشته باشد، باید باکیفیت‌ترین آن را انتخاب کنید که این ویژگی بستگی به معدن سنگ دارد. معروف‌ترین و معتبر‌ترین معادن سنگ اسلب مرمریت در ایران، معدن سنگ اسلب مرمریت الیگودرز و معدن سنگ اسلب مرمریت نیریز سوپر هستند که سنگ‌های مرغوب و ماندگاری دارد.

مقالات مرتبط