ایران کانتر

روشویی مرمریت + آیا مرمریت برای روشویی مناسب است؟

روشویی مرمریت + آیا مرمریت برای روشویی مناسب است؟
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۱۸

افرادی که برای روشویی خود به دنبال زیبایی و ظرافت هستند ابتدا به سراغ سنگ مرمریت می‌روند. این سنگ‌ها از نظر انواع، تنوع بالایی در بازار داخلی داشته و دارای طرح و رنگ مختلفی هستند. از نقطه قوت این سنگ‌ها امکان جلا، صیقل و کیفیت بالای رنگ آن است. ما در این مقاله ویژگی‌های مرمریت روشویی سنگی را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید در پایان نتیجه بگیرید که این سنگ به چه میزان برای روشویی شما مناسب است. اگر می‌خواهید با ویژگی‌ها، مزایا، معایب و روش نگهداری از روشویی مرمریت بیشتر آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


روشویی مرمریت

روشویی مرمریت به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا یک انتخاب مناسب برای روشویی است. روشویی مرمریت ظاهری جذاب در سرویس بهداشتی و حمام شما ایجاد می‌کند. مرمریت ها سنگی مناسب برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی می‌باشند پس به همین دلیل مرمریت روشویی سنگی هم یک گزینه مناسب است که خیال شما از طول عمر و دوام این سنگ راحت است و نگران آسیب دیدن این سنگ در برابر مواد اسیدی نخواهید بود.


مرمریت چیست؟

وقتی سنگ‌های آهکی تحت تاثیر فشار و دمای بالا قرار می‌گیرند، سنگ مرمریت را به وجود می‌آورند. حالا که متوجه شدید سنگ مرمریت چیست؟ باید بدانید به علت رسوبی بودن بافت اولیه سنگ ممکن است در این سنگ‌ها فسیل‌هایی کم‌یاب و خاص یافت شود. سنگ مرمریت از نظر رنگ و طرح تنوع بسیار بالایی داشته و می‌تواند با انواع سبک‌های طراحی داخلی استفاده ‌شود.


مرمریت روشویی سنگی
سنگ مرمریت به دلیل قیمت پایین و کیفیت بالا بسیار برای روشویی سنگی مناسب است.


این سنگ بافت نرمی داشته و سنگ کوپ آن با اره نرم‌بر برش می‌خورد. این سنگ پس از برش با اپوکسی تقویت شده و مقاومت آن در برابر سایش افزایش پیدا می‌کند. تراکم رنگی بسیار بالایی داشته و قابلیت ساب و صیقل بالایی دارد.


روشویی سنگی چیست؟

منظور از روشویی در این مقاله نوعی روشویی لگنی است که به صورت سنتی برای شستشوی صورت، دست و بهداشت دندان از آن استفاده می‌شود. این روشویی سنگی ها به صورت متداول از جنس چینی و سرامیک هستند. افرادی که به دنبال متریالی لوکس و منحصر به فرد هستند انواع سنگ طبیعی را برای روشویی انتخاب می‌کنند. این جنس برای سازه‌های مسکونی گران قیمت و ساختمان‌های تجاری مانند تالار پذیرایی و هتل‌های لوکس استفاده می‌شوند. روشویی‌هایی که از جنس سنگ طبیعی ساخته می‌شوند، معمولا بیشترین تنوع طرح و رنگ را دارند. نصب آن‌ها تخصصی بوده و برش فاضلاب و شیر آب توسط افراد مجرب و ابزار‌های مخصوص انجام می‌شود.

سنگ روشویی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

در هنگام انتخاب سنگ روشویی باید دقت کنید که سنگ مناسب باید ویژگی‌هایی را که در ادامه نام می‌بریم داشته باشد:

  • اولین انتظاری که از سنگ روشویی داریم مقاومت در برابر آب و رطوبت است. سنگ‌ها برای داشتن چنین ویژگی‌هایی باید تراکم کافی و تخلخل پایینی داشته باشند تا آب را به خود جذب نکنند. البته برای دانستن میزان جذب آب چالش زیادی نخواهید داشت؛ زیرا کارشناسان شرکت ایران کانتر این ویژگی را در مشخصات هر سنگ، به دقت ذکر کرده‌اند.
  • همان طور که می‌دانید کاربران در هنگام استفاده ممکن است آب داغ یا بسیار سرد را در فاصله زمانی بسیار کم روی سنگ روشویی بریزند. این دو عامل باعث انبساط و انقباض سریع سنگ می‌شود. سنگ روشویی باید در برابر تغییر دما مقاومت داشته و نباید در چنین شرایطی ترک بخورد.
  • سنگ روشویی ممکن است به صورت روزانه بارها در برابر مواد شوینده سبک و هفته‌ای چند بار در برابر مواد شوینده قوی (برای نظافت کلی) قرار بگیرد. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که سنگ روشویی بتواند در برابر مواد اسیدی و قلیایی مقاومت نسبی داشته باشد. این مواد می‌توانند هر نوع سطح صاف و صیقلی را کدر کرده و لک کنند.
  • سنگ روشویی باید قابلیت ساب، پولیش و صیقل بالایی داشته باشد. این ویژگی‌ باعث می‌شود که سطح سنگ مسطح شده و امکان نظافت آسان داشته باشد. وجود تخلخل امکان رشد میکروارگانیسم و قارچ را در سنگ به وجود می‌آورد.

سنگ‌هایی که دارای ویژگی‌هایی بالا باشند یا به آن ویژگی‌ها نزدیک‌تر باشند، می‌توانند برای سنگ روشویی گزینه مناسبی باشند. در ادامه در مورد ویژگی‌های سنگ مرمریت و وجود این ویژگی‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

روشویی مرمریت جذب آب پایین دارد و در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. مرمریت روشویی سنگی یکی از بهترین گزینه ها برای روشویی سنگی است دلیل آن هم کیفیت بالا این سنگ و قیمت بسیار مناسب آن است.


آیا مرمریت برای روشویی مناسب است؟

روشویی از جنس سنگ مرمریت در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. درست است که این سنگ در برابر ضربه مقاومت کمی دارد اما وقتی کاربری سنگ مرمریت برای روشویی باشد، این آیتم چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. همچنین سنگ مرمریت در برابر سایش مقاومت کمتری نسبت به گرانیت دارد اما این ویژگی بیشتر برای سینک ظرفشویی که در معرض برخورد سیم ظرفشویی، چاقو و انواع اشیا نوک تیز است، اهمیت دارد.


سنگ مرمریت برای روشویی سنگی
روشویی از جنس سنگ مرمریت در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد.


این سنگ که در گلدان سنگی و انواع دکور هم استفاده می‌شود، تراکم رنگ و امکان جلای زیبایی دارد. تنوع رنگ و طرح آن بسیار راضی کننده است. همچنین آیتمی که بازار پسندی آن را بیشتر کرده قیمت مقرون به صرفه آن و امکان ساب، پولیش و ترمیم مجدد آن است.


مزایا روشویی سنگ مرمریت

استفاده از سنگ مرمریت برای روشویی دارای مزایای زیر است:

  • روشویی سنگ مرمریت در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد.
  • امکان نظافت آسان دارد.
  • سنگ مرمریت تنوع رنگ و طرح بالایی دارد.
  • برای استفاده به عنوان روشویی مقاومت خوبی در برابر ضربه و سایش دارد.
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌تری نسبت به سایر گزینه‌های موجود دارد.
  • با انواع سبک طراحی داخلی سنتی تا مدرن سازگار است.
  • ضد قارچ و انواع میکروارگانیسم است.
  • هر روشویی دارای رنگ و ظاهر مخصوص به خود است.
  • دوام و ماندگاری بالایی دارد.
  • اگر به خوبی مراقبت و نظافت شود، زیبایی اولیه خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کند.
  • به راحتی لکه آب را نشان نمی‌دهد.
  • مواد شیمیایی و حساسیت‌زا منتشر نمی‌کند.
  • طبیعی بوده و دوستدار محیط زیست است.

سنگ مرمریت به علت داشتن تنوع رنگ و طرح بسیار بالا در مقایسه با سایر جنس‌ها، باعث می‌شود، افرادی که به دنبال خاص‌ترین‌ها هستند، به این نوع سنگ مراجعه کنند.


معایب سنگ روشویی مرمریت

با وجود تمام مزایایی که سنگ مرمریت دارد، دارای محدودیت‌هایی نیز است. این معایب شامل موارد زیر است:

  • نمی‌توانید برای پاک کردن لک و چیزهای چسبان از اشیای نوک تیز استفاده کنید. فلز می‌تواند سطح سنگ را بخراشد.
  • نصب این روشویی نیاز به تخصص داشته و باید از افراد مجرب استفاده کنید.
  • پس از نصب باید با متریال درجه یک درزگیری شود تا از اطراف دچار نشتی آب نشود.
  • در صورت نیاز، نباید توسط افراد غیر متخصص و ابزار‌های معمولی برش بخورد. زیرا ممکن است سنگ، دچار ترک‌‌های ریزی شود.

بنابراین پیش از خرید و استفاده از سنگ مرمریت به عنوان روشویی باید به معایب و محدودیت‌های آن نیز توجه کنید.


روش نگهداری روشویی مرمریت

سنگ مرمریت امکان شستشو و نظافت آسان دارد. یعنی با یک پارچه میکروفایبر و آب می‌توان آن را به سادگی پاک کرد. مواد شوینده مخصوص سنگ نیز وجود دارد که قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند. اگر لکی روی سنگ مشاهده کردید از کشیدن سیم و اشیای فلزی روی آن خودداری کنید تا جلای خود را حفظ کند. با اشیا سنگین نباید به آن ضربه زده و یا با ابزار معمولی اقدام به تغییر سایز مجرا برای فاضلاب و… کنید.


روشویی سنگی مرمریت
روشویی مرمریت در برابر رطوبت و جذب آب مقاوم است.


اگر این سنگ به مدت طولانی در برابر مواد شوینده قوی، اسیدی یا قلیایی قرار گیرد ممکن است سطح صیقلی و انعکاس سطحی آن کاهش یابد. برای نظافت می‌توانید به تیتر بعدی مراجعه کنید. در صورت علاقه می‌توانید مقاله روشویی سنگی برای تالار را مطالعه کنید.


روش پاک کردن روشویی مرمریت

اگر لکه‌ای که روی روشویی ایجاد شد، از جنس روغن باشد، می‌توانید از مایع دستشویی، مایع ظرفشویی و صابون و آب برای پاک کردن آن استفاده کنید اما اگر جنس آن از روغن‌های صنعتی و سنگین است می‌توانید از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. برای پاک کردن جرم آب که باعث زرد شدن سطح سنگ می‌شود هم می‌توانید از ترکیب خانگی سرکه، جوش شیرین، نمک و آب استفاده کنید. هیدروژن پروکساید ۱۲درصد هم یکی دیگر از مواد شوینده مناسب محسوب می‌شود. این ماده هم مانند سایر شوینده‌ها دارای بوی خاصی است اما شدت آن ملایم‌تر است.


آنچه که از مقاله روشویی مرمریت آموختیم:

همانطور که در مقاله روشویی مرمریت متوجه شدیم، سنگ مرمریت از دگرگون شدن سنگ‌های رسوبی و آهکی به وجود می‌آید. این سنگ‌ها تنوع رنگ، طرح و رگه‌های متنوعی دارند. در مقابل رطوبت و آب مقاومت خوبی داشته و اگر شرایط نگه‌داری آن رعایت شود می‌توانند برای مدت بسیار طولانی دوام داشته باشند. این سنگ‌ها در مقایسه با سایر جنس‌ها مانند گرانیت، از نظر زیبایی رتبه بالا و از نظر هزینه، قیمت ارزان‌تری دارند. در صورت صیقل حرفه‌ای، دارای انعکاس سطحی و آیینه‌ای می‌شوند. ما در این مقاله ویژگی‌های روشویی سنگ مرمریت را نام بردیم و آن را در کنار ویژگی‌های سنگ مناسب روشویی قرار دادیم. مزایا و معایب آن را بر شمردیم و در پایان به صورت مختصر شرایط و روش نگهداری آن را شرح دادیم.

مقالات مرتبط