ایران کانتر

انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت + بهترین سنگ اسلب برای صفحه کابینت

انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت + بهترین سنگ اسلب برای صفحه کابینت
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۱/۲۲

اگر طراحی داخلی آشپزخانه و صفحه کابینت برای شما اهمیت دارد و تاکنون انواع جنس‌های مختلف را بررسی کرده‌اید اما برایتان راضی کننده نبوده است، آخرین گزینه که به سراغ آن می‌روید، سنگ اسلب است. سنگ اسلب با جلوه و نمای لوکس خود می‌تواند با اختلاف، زیباترین متریالی باشد که برای آشپزخانه خود استفاده می‌کنید. سنگ اسلب می‌تواند در انواع سبک‌های مدرن، نئوکلاسیک و یا حتی کلاسیک کاربرد فراوانی داشته باشد. جدای از جنبه زیبایی و امکان استفاده با هر سبک و تم رنگی، دلایل فراوانی وجود دارد که پس از مشاهده سنگ اسلب دیگر هیچ متریال دیگری نمی‌تواند سلیقه افراد را راضی کند. اگر مایل به آشنایی بیشتر با انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت هستید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


سنگ اسلب چیست؟

شاید برایتان سوال شود که سنگ اسلب چیست؟ در جواب این سوال باید بگوییم که سنگ اسلب به ورق‌های بزرگ سنگ با ضخامت حدود سه سانتیمتر گفته می‌شود. که دارای جنس و انواع متعددی می‌باشند.


انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت

در این قسمت به بررسی دقیق بهترین سنگ برای صفحه کابینت می‌پردازیم. این سنگ‌ها در کنار مزایا، ویژگی‌های خاص خود را دارند که پیش از انتخاب باید به این موارد توجه کنید:

  • سنگ مرمریت برای صفحه کابینت؛
  • سنگ چینی کریستال برای صفحه کابینت؛
  • سنگ گرانیت برای صفحه کابینت؛
  • سنگ مرمر برای صفحه کابینت.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


سنگ مرمریت برای صفحه کابینت:

اگر به دنبال یک انتخاب زیبا اما مقرون به صرفه هستید، مرمریت با تنوع بالا و قیمت مناسب خود می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. جنس مرمریت در رنگ‌های تیره و روشن می‌تواند انتخاب‌های فراوانی به شما بدهد. در صورتی که به رگه‌های سفید تا مسی علاقه دارید، احتمالا می‌توانید در بین سنگ‌های مرمریت طرح مورد علاقه خود را بیابید.



مرمریت برای صفحه کابینت
سنگ مرمریت تنوع بسیار بالایی دارد.


در رنگ‌های پس‌زمینه روشن، به علت سفید بودن رگه‌ها، محوتر دیده می‌شوند. این سنگ به لحاظ مقاومت در برابر ضربه، رتبه متوسطی دارد. اگر علاقه مند هستید راجب این سنگ بیشتر بدانید مقاله سنگ مرمریت چیست؟ را مطالعه کنید.


سنگ چینی کریستال برای صفحه کابینت:

یکی از ترکیبات اصلی سنگ کریستال، کانی کلسیت است که رنگ روشنی دارد. بنابراین وجود سنگ چینی به رنگ سفید آن هم به تعداد فراوان به علت ترکیب کلسیت است. هرچه این ماده در سنگ بیشتر باشد، سنگ کریستال سفیدتر نمایان می‌شود. در این پس زمینه روشن معمولا رگه‌های تیره هم دیده می‌شود. این رگه‌ها از کانی‌های کربن تشکیل می‌شوند. گاهی هم رنگ زرد به رگه‌ها و پس‌زمینه سنگ افزوده می‌شود. اگر به پس زمینه سفید با رگه‌های تیره علاقه دارید، سنگ چینی یا سنگ کریستال می‌تواند گزینه خوبی باشد.


سنگ چینی کریستال برای صفحه کابینت
سنگ چینی کریستال سنگی به صرفه برای کانترتاپ است.


جدای از جنبه زیبایی سنگ کریستال به علت تخلخل پایین، ساب پذیری بالا و جذب رطوبت پایین، می‌توانند انتخاب مناسبی برای صفحه کابینت آشپزخانه باشند. این سنگ‌ها هم خانواده مرمریت بوده اما دارای کریستال‌های درشت‌تر و معمولا مقاومت بیشتری هستند. با تمام این وجود نباید سنگ کریستال را در معرض مواد اسیدی و قلیایی (شوینده‌های قوی) قرار داد. برای مطالعه راجب سنگ چینی به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ گرانیت برای صفحه کابینت:

در بین تمام سنگ‌هایی که معرفی شد، گرانیت بالاترین مقاومت را در برابر ضربه و سایش دارد. این سنگ تراکم رنگ و بافت بالایی داشته و در صورت صیقل کامل می‌تواند حالت بسیار براقی به خود بگیرد. امروزه از این سنگ در پروژه‌های طراحی گران قیمت استفاده می‌شود.


سنگ گرانیت برای صفحه کابینت
گرانیت بهترین سنگ برای استفاده در صفحه کابینت است.


استخراج و تولید اسلب از این سنگ هزینه بالایی داشته و به همین دلیل قیمت آن بالا است. این محصول پس از آسیب امکان ساب پذیری بالایی دارد. اگر علاقه مند هستید راجب این سنگ بیشتر بدانید مقاله سنگ گرانیت چیست؟ را مطالعه کنید.


سنگ مرمر برای صفحه کابینت:


اگر به دنبال رنگ‌های خاص و متنوع هستید، سنگ مرمر یکی از متنوع‌ترین طیف رنگی را دارد. صرفا با شنیدن رنگ‌های موجود می‌توانید به گسترده بودن آن پی ببرید. رنگ‌هایی مثل سبز زیتونی، سبز کدر، صورتی روشن تا صورتی تیره، ترکیب سرخ و قهوه‌ای، آبی روشن تا آبی تیره، بنفش کبود، کهکشانی، خاکستری و کرم فقط بخشی از این رنگ‌های خاص هستند.


سنگ مرمر برای صفحه کابینت سنگی
سنگ مرمر یکی از متنوع‌ترین طیف رنگی را دارد.


سنگ مرمر در سبک‌های معماری مجلل و کلاسیک نقش شناخته شده‌ای دارد. این سنگ در کنار شهرت و محبوبیت دارای میانگین قیمت بالایی است. در صورت نورپردازی، می‌تواند با انعکاس داخلی خود، رگه‌ها و طرح‌های داخلی را بهتر نشان دهد. این جنس برای استفاده در آشپزخانه نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی دارد. اگر علاقه مند هستید راجب این سنگ بیشتر بدانید مقاله سنگ مرمر چیست؟ را مطالعه کنید.


نکات مهم در انتخاب سنگ رویه کابینت

پیش از انتخاب سنگ صفحه کابینت باید به نکات زیر توجه بیشتری داشته باشید:

  • در هنگام خرید یا گرفتن مشاوره از عوامل فروش، اول به دنبال سنگ‌هایی باشید که درصد جذب آب پایینی داشته باشند؛
  • پس از آن سنگ‌هایی که سطح صاف و صیقلی دارند را در اولویت قرار دهید. این سنگ‌ها دارای امکان نظافت راحت‌تری هستند؛
  • سنگ رویه کابینت باید در برابر سایش، خط و خش لوازم تیز مقاوم باشد. این مقاومت در بین سنگ‌ها متفاوت است. این مورد هم در توضیحات هر سنگ در همین مقاله آمده و هم می‌توانید در هنگام خرید پیگیر این ویژگی باشید؛
  • با توجه به کار آشپزخانه، داشتن استحکام در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. این استحکام باید در حدی باشد که بتواند وزن لوازمی که روی آن قرار می‌گیرد را تحمل کند.

اغلب سنگ‌ها که برای صفحه کابینت استفاده می‌شوند، می‌توانند وزن‌های بیشتری را تحمل کنند. این میزان استحکام به شیوه نصب هم برمی‌گردد که در قسمت نصب در مورد آن بیشتر توضیح می‌دهیم. سایر نکات که در هنگام خرید بهتر است به آن توجه کنید، دسته بندی سنگ‌های انتخاب شده براساس جنس است.


نتیجه انتخاب اشتباه برای صفحه کابینت

طبیعتا برای پوشش صفحه کابینت خود ممکن است متریال مختلفی را در نظر بگیرید و بین انتخاب آن‌ها تردید داشته باشید؛ اما بهتر است به این نکته توجه کنید که آشپزخانه محلی است که بیشتر از هر جای دیگر با رطوبت، مواد شوینده و انواع مواد خوراکی سروکار دارد؛ بنابراین یک انتخاب اشتباه می‌تواند باعث آسیب به صفحه کابینت شود. به طبع آن طراحی داخلی آسیب دیده و منجر به ضرر مالی و تعویض جنس نامرغوب می‌شود. از‌این‌رو سطوح متخلخل با امکان جذب بالا مناسب آشپزخانه نیستند.


بهترین سنگ برای صفحه کابینت
سنگ اسلب بهترین گزینه برای استفاه در صفحه کابینت سنگی است.


توجه کنید که سنگ اسلب به علت به وجود آوردن یک سطح سنگی یکپارچه، بندی سیمانی برای خورده شدن به وجود نمی‌آورد. خود سنگ نیز با مقاومت بالا و زیبایی چشم گیر خود می‌تواند به انتخابی پایدار تبدیل شود. البته همین سنگ‌ها هم می‌توانند در صورت عدم رعایت نکات نگهداری در بلند مدت آسیب ببینند که در این صورت نیازی به تعویض ندارند.


قابلیت ساب پذیری سنگ اسلب صفحه کابینت

سنگ آشپزخانه دائم در معرض مواد شوینده، اسیدی، خوراکی با دمای مختلف قرار می‌گیرد و این مواد می تواند باعث آسیب دیدن سطوح و لک شدن آن شود. خوشبختانه اگر صفحه کابینت شما از سنگ طبیعی باشد یک راه حل سریع و ارزان‌ قیمت دارد. سنگ طبیعی با قابلیت ساب پذیری می‌تواند در صورت بروز هر گونه خراش، قرار گرفتن طولانی مدت در برابر جوهر نمک و هر ماده آسیب‌زای دیگر ساب بخورد. در فرایند ساب کردن سنگ طبیعی، یک لایه بسیار نازک از سطح سنگ برداشته شده و لایه‌ی زیرین آن صاف و آینه‌ای می‌شود. به این ترتیب انواع لک، خراش، کدرشدگی‌ها رفع شده و سنگ پس از پولیش مثل روز اول شیشه‌ای می‌شود. برای مطالعه بیشر به مقاله ساب سنگ چیست؟ مراجعه کنید.


شیوه تقویت سنگ اسلب برای صفحه کابینت آشپزخانه

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم سنگ‌هایی مثل سنگ چینی یا کریستال در برابر مواد شوینده اسیدی و همچنین قلیایی قوی آسیب پذیر هستند. (البته سینک‌های فلزی هم در برابر این شوینده‌ها شفافیت خود را از دست می‌دهند.) بنابراین با استفاده از شیوه‌های مختلفی سنگ‌های طبیعی را مقاوم سازی می‌کنند. یکی از این شیوه‌ها محافظ با استفاده از پوشش‌های نانو است. این پوشش‌ها در حد یک لایه نازک، بی‌رنگ و غیرقابل مشاهده برروی سنگ طبیعی اعمال می‌شوند. پس از مدتی پوشش نانو به داخل تمام منافذ سنگ نفوذ کرده و یک لایه روی سطح آن تشکیل می‌دهد.


 اپوکسی سنگ چیست
اپوکسی برای اتصال توری به سنگ هم استفاده می‌شود.


این لایه چند خاصیت کلیدی دارد. اول این که به سنگ اسلب خاصیت آبگریزی می‌دهد. به‌این‌ترتیب سنگ رطوبتی جذب نکرده و در برابر انواع مایعات مقاوم می‌شوند. سنگ اسلب به راحتی آلودگی را به خود نگرفته و سریع‌تر پاک می‌شود. خاصیت آنتی باکتریال، دوام بالا، بدون انتشار ترکیبات سمی و ضد لک بودن از دیگر ویژگی‌های این شیوه است.


انواع لبه سنگ اسلب کابینت

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روی زیبایی سنگ اسلب کابینت نقش داشته باشد، طراحی و نحوه تراش حاشیه آن است. این طرح‌ها می‌توانند به شکل‌های زیر باشند:

  1. چفت: نمای پله مانند با زاویه قائم (۹۰درجه)؛
  2. تخم مرغی: به شکل نیم دایره؛
  3. قاشقی: به شکل ربع دایره به سمت داخل (مانند داخل قاشق)؛
  4. نیم گرد: به شکل ربع دایره به سمت بیرون (مثل پشت قاشق).

بسته به نوع سبکی که برای آشپزخانه خود انتخاب کرده‌اید می‌توانید از سبک‌های ساده تا تجملاتی استفاده کنید. در نمای ساده شما یک طرح و در سبک‌های تجملاتی از ترکیبی از چند طرح مختلف می‌توانید استفاده کنید.


لبه سنگ کابینت
در تصویر انواع لبه یا همان ابزار سنگ را مشاهده می‌کنید.


وقتی چند حالت را با هم سفارش می‌دهید، اصطلاحا به آن حاشیه چند پله گفته می‌شود. در حاشیه چند پله هر کدام از طرح‌ها کوچک شده و در کنار هم استفاده می‌شوند. در مجموع هر چه تعداد طرح‌های لبه سنگ بیشتر باشند سایز طرح‌ها کوچکتر و هر چه تعداد طرح‌ها کمتر باشند سایز آن‌ها بزرگ‌تر خواهد بود.


قیمت سنگ اسلب صفحه کابینت

قیمت سنگ اسلبی که انتخاب می‌کنید می‌تواند تحت تاثیر موارد مختلفی تغییر کند. گاهی این تغییر قیمت بسیار آشکار بوده و می‌تواند روی برنامه‌ریزی مشتریان موثر باشد. بنابراین در برآورد هزینه باید به آن توجه کرد. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  1. جنس سنگ اسلب؛
  2. میزان برش سطح و ابزار سنگ (طرح حاشیه)؛
  3. متریال مورد نیاز؛
  4. نحوه نصب و متراژ کار مورد نیاز؛
  5. مسافت حمل و نقل.

در این قسمت به بررسی هر یک از عوامل مهمی می‌پردازیم که می‌توانند روی قیمت سنگ اسلب کابینت موثر باشند.


جنس سنگ اسلب:

یکی از عوامل اولیه که روی قیمت سنگ اسلب کابینت آشپزخانه موثر است، جنس و نوع آن است. در بین سنگ‌ها معمولا گرانیت قیمت بالاتری دارد و آن هم به علت مقاومت بالای این سنگ و ابزار خاص برای برش و استخراج آن است. البته گرانیت‌ها همه به یک قیمت نیستند و برخی قیمت پایین‌تری دارند. آنچه که گفته شد بر حسب میانگین قیمت سنگ است. سنگ مرمر سنگ قیمتی است. این سنگ دارای طرح‌های پرطرفدار و پر مصرف هستند که قیمت انواع آن را بالا برده است.


انواع جنس سنگ اسلب
جنس سنگ اسلب تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد.


سنگ‌های کریستال و در پایان مرمریت دارای انواع مقرون به صرفه هستند که می‌توان برای متراژ بالا از آن‌ها استفاده کرد. سایر عواملی که در کنار جنس می‌توانیم آن را تعریف کنیم میزان نادر بودن طرح، رنگ و میزان تخلخل است.


میزان برش سطح و ابزار سنگ (طرح حاشیه):

سنگ اسلبی که برای کابینت آشپزخانه استفاده می‌شود نیاز به برشکاری دارد. این برش‌ها باید با دقت برای اجاق گاز، سینک و… انجام شوند. از‌این‌رو به ابزار دقیقی مانند واترجت نیاز دارند. این ابزارها برای خرید و پس از آن نگهداری، دارای هزینه استهلاک هستند که روی قیمت اسلب موثر است. برای ایجاد حاشیه زیبا و سفارشی، سنگ نیاز به برشی و ایجاد تراش در لبه‌ها کناری دارد. این برش‌ها باید با دقت انجام شده و سپس صیقل بخورند. برای مطالعه بیشتر راجب انواع برش سنگ به مقاله برش سنگ مراجعه کنید.


متریال مورد نیاز:

مهم است که کابینت شما چه جنسی است و برای نصب سنگ روی آن از چه موادی استفاده شود. انتخاب این مورد که متناسب با جنس پایه باید از چه متریالی استفاده کرد، در هنگام بررسی اولیه اعلام می‌شود. طبیعتا در هنگام بررسی این مورد، متراژ نیز در نظر گرفته می‌شود.


نحوه نصب و متراژ کار مورد نیاز:

هرچه سنگ اسلب بزرگ‌تر باشد نحوه جابه‌جایی و جایگذاری آن پیچیده‌تر است. ابعاد کوچک‌تر قابلیت نصب سنگ اسلب را آسان تر می‌کند و کمتر گروه نصب را به چالش می‌کشند.


نصب سنگ اسلب
هرچه سنگ اسلب بزرگ‌تر باشد جابه‌جایی آن سخت تر است.


ابعاد بزرگ برای وارد کردن به محوطه داخلی و نصب نیاز به برنامه ریزی، مدیریت و همکاری گروهی دارند تا مشتری پایان کار بی‌نقصی را تجربه کند.


مسافت حمل و نقل:

از آنجایی که سنگ‌های اسلب بزرگ و سنگین هستند؛ حمل آن‌ها دارای هزینه است. همان‌طور که در قسمت نصب اشاره کردیم هرچه ابعاد اسلب بزرگ‌تر باشد؛ حمل آن نیاز به ابزار قوی، بروز، گران قیمت، گروه مجرب و مدیریت در حمل و نقل دارد. این گروه تا لحظه‌ی ارائه سنگ و حمل آن تا مرحله نصب، نقش موثری در کار دارند. حال متوجه این موضوع می‌شوید که چرا قیمت اسلب‌های بزرگ‌تر با در نظر گرفتن هر متر گران‌تر از سنگ‌هایی با ابعاد کوچک است. در این مورد باید ضخامت سنگ را هم در نظر گرفت.


مزایای سنگ اسلب در کابینت آشپزخانه

استفاده از سنگ اسلب برای آشپزخانه دارای مزایایی است که مهم‌ترین مزایا، شامل موارد زیر است:

  • مقاومت در برابر حرارت؛
  • مقاومت در برابر ضربه و سایش؛
  • مقاومت بیشتر در برابر خط و خش در برخی سنگ‌ها؛
  • در برخورد با حرارت، مواد شیمیایی منتشر نمی‌کند؛
  • برخورداری از طرح و زیبایی‌های طبیعی؛
  • غیر قابل آسیب به محیط زیست؛
  • بدون یکنواختی در طرح و رنگ؛
  • دوام بلند مدت؛
  • دارای تنوع قیمتی مناسب؛
  • امکان جذب آب بسیار پایین و ضد رطوبت؛
  • سطحی صیقلی با بازتاب زیبای نور.

سنگ‌ها با جنس‌های مختلف ویژگی های متفاوتی از این مزایای نام برده شده را دارند‌ که به صورت دقیق‌تر در قسمت انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت توضیح داده‌ایم.


آنچه که از مقاله سنگ اسلب برای صفحه کابینت آموختیم:

استفاده از سنگ اسلب دارای مزایایی فراوانی از جمله مقاومت در برابر حرارت، تغییر رنگ، خط و خش است. این ویژگی‌ها در مقایسه با متریال مصنوعی بیشتر خود را نشان می‌دهد. این سنگ‌ها دارای جنس‌های مختلفی هستند که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند. انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت شامل سنگ مرمریت، گرانیت و مرمر هستند. می‌توان این سنگ‌ها را با پوشش نانو مقاوم‌تر کرد. عواملی هستند که روی قیمت نهایی موثرند. این موارد را در متن تشریح کردیم و در مورد نصب سنگ اسلب برای صفحه کابینت آشپزخانه توضیحاتی ارائه دادیم.

مقالات مرتبط