ایران کانتر

صفحه کابینت سنگی + انواع صفحه کابینت سنگی و ویژگی ها

صفحه کابینت سنگی + انواع صفحه کابینت سنگی و ویژگی ها
مریم اصیلی
مریم اصیلی
۱۴۰۲/۱۱/۲۳

صفحه کابینت سنگی یکی از رایج‌ترین انواع صفحه کابینت در بازار است. استفاده از سنگ در صفحه کابینت به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مثل زیبایی، مقاومت در برابر حرارت و لکه و قابلیت نگهداری طولانی‌تر همیشه مورد توجه است. از آنجا که سنگ‌های متنوعی برای این منظور استفاده می‌شود، انتخاب یک سنگ مناسب، می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ زیرا علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی و هماهنگی با فضای آشپزخانه، باید ویژگی‌های خاصی را نیز دارا باشد. در ادامه قصد داریم شما را در انتخاب صفحه کابینت سنگی راهنمایی کنیم. تا انتها با ایران کانتر همراه باشید.


ویژگی های بهترین صفحه کابینت سنگی

سنگ‌هایی که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا دوام و ماندگاری آن‌ها افزایش پیدا کند. برخی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مقاومت بالا در برابر خط و خش؛
  • نفوذ آب کم؛
  • مقاومت بالا در برابر لکه؛
  • قابلیت تمیز شدن راحت؛
  • مقاومت بالا نسبت به حرارت؛
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی اسیدی و بازی؛
  • طرح و رنگ زیبا.

توصیه می‌کنیم مقاله کابینت سنگی چیست؟ را در ابتدا مطالعه کنید. در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


مقاومت بالا در برابر خط و خش:

صفحه کابینت سنگی باید دارای مقاومت بالا در برابر خط و خش باشد تا توسط چاقو و دیگر ابزارهای آشپزخانه، آسیبی به آن وارد نشود.


نفوذ آب کم:

از آنجا که روی کابینت‌ها و کانتر آشپزخانه، زیاد در معرض آب و مایعات دیگر قرار می‌گیرد، بهتر است از سنگی استفاده شود که نسبت به این مواد نفوذ ناپذیر باشد. همچنین اگر علاقه مند هستید برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله کانتر آشپزخانه چیست؟ را نیز مطالعه کنید.


مقاومت بالا در برابر لکه:

آشپزخانه همیشه پر از وسایل و مواد غذایی گوناگون است؛ سنگی که برای صفحه کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نباید در اثر برخورد مواد غذایی دچار لک شود.


قابلیت تمیز شدن راحت:

علاوه بر زیبایی چون غذا در آشپزخانه طبخ می‌شود، صفحه کابینت باید به راحت تمیز شود تا عاری از هرگونه میکروب باشد.


سنگ اپن آشپزخانه
سنگ اپن یا همان صفحه کابینت باید به‌راحتی قابل تمیز کردن باشد.


بنابراین بسیار مهم است که صفحه کابینت سنگی انتخابی شما خیلی راحت و با کمترین مواد شوینده، تمیز و براق شوند.


مقاومت بالا نسبت به حرارت:

به دلیل روشن بودن شعله‌های گاز، محیط آشپزخانه همیشه در معرض حرارت و گرما قرار دارد. به همین دلیل سنگی که در محیط آشپزخانه استفاده می‌شود، باید نسبت به حرارت مقاومت بالایی داشته باشد و تغییر رنگ ندهد یا ساختارش عوض نشود.


مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی اسیدی و بازی:

بهترین صفحات کابینت سنگی، آنهایی هستند که مقاومت بالایی در برابر انواع شوینده و مواد غذایی حاوی خاصیت اسیدی یا بازی دارند و در اثر برخورد با آنها دچار خوردگی نمی‌شوند.


طرح و رنگ زیبا:

از آنجا که اپن آشپزخانه نقش زیادی در زیبایی آشپزخانه ایفا می‌کند، می‌تواند در فضای کلی ساختمان تاثیر چشمگیری داشته باشد.


سنگ اوپن آشپزخانه
برای انتخاب صفحه کابینت سنگی باید حتما انتخابی داشته باشید که به مدل آشپزخانه شما بیاید.


اینجاست که انتخاب درست طرح و رنگ مناسب برای صفحه کابینت سنگی اهمیت خود را نشان می‌دهد.


انواع سنگ صفحه کابینت

قبل از خرید صفحه کابینت سنگی آشنایی با انواع آن ضروری است. سنگ‌های مختلفی برای ساخت صفحه کابینت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل موقع انتخاب ممکن است دچار تردید شوید که کدام نوع از آن‌ها را تهیه کنید. در ادامه به برخی از متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. سنگ کابینت گرانیت؛
  2. سنگ کابینت مرمر؛
  3. سنگ کابینت کوارتز.

در ادامه به بررسی کامل انواع سنگ صفحه کابینت می‌پردازیم:


سنگ کابینت گرانیت:

یکی از پرطرفدارترین صفحه‌های کابینت، نوع گرانیتی آن است. گرانیت، سنگ آذرینی است که سختی و مقاومت بالا و طول عمر زیادی دارد و به راحتی می‌توانید ظروف داغ را روی سنگ گرانیت قرار دهید، بدون اینکه آسیبی ببیند. گرانیت در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی از جمله صورتی، قرمز، قهوه‌ای، آبی، سیاه و سبز وارد بازار می‌شوند. علاوه بر این، سطحی صاف و صیقلی داشته و ساب پذیری بالایی دارد. مقاومت آن نیز در برابر نفوذ آب فوق العاده است و می‌تواند ضربه، فرسایش، حرارت و خط و خش را تحمل کند.


صفحه کابینت گرانیت
سنگ گرانیت به دلیل مقاومت بالا در برابر خط و خش گزینه مناسبی برای صفحه کابینت است.


سنگ گرانیت در برابر مواد شیمیایی و شوینده، از خود واکنشی نشان نمی‌دهد و تمیز کردن آن نیز خیلی راحت است. علاوه بر این، تنها با استفاده از یک دستمال می‌توانید خیلی راحت صفحه کابینت را تمیز کنید. البته یکی دیگر از ویژگی های مثبت سنگ گرانیت این است که می‌توان برای هر نوع سبک و طرح کابینتی از آن استفاده کرد. برای مشاهده سنگ های گرانیت به صفحه خرید سنگ گرانیت مراجعه کنید.


سنگ کابینت مرمر:

مرمر سنگ بسیار زیبایی است و همیشه طرفداران خاص خود را دارد. این سنگ سطحی صاف و صیقلی دارد. به دلیل سفید و روشن بودن، صفحه کابینت را همیشه تمیز نشان می‌دهد. از طرف دیگر مقاومت بالایی دارد اما به نسبت گرانیت سبک‌تر است. مرمر از جمله سنگ‌هایی است که به مراقبت نیاز دارد چون اجسام تیز روی آن خط می‌اندازند. مواد اسیدی نیز می‌توانند باعث خوردگی و کدر شدن سطح سنگ شوند. همانطور که احتمالاً می‌دانید بیشتر طرح این نوع صفحه کابینت راه راه و رگه مانند است.


سنگ مرمر برای صفحه کابینت
سنگ مرمر نسبت به سنگ گرانیت حساس‌تر است.


برای آشپزخانه‌هایی که سبک مدرن دارند می‌توان از از صفحه کابینت سنگی با رنگ‌های سرد مانند خاکستری، مشکی و سفید استفاده کرد. اما این نوع سنگ تنوع رنگی بالایی دارد و رنگ‌های گرم آن نیز مانند قهوه‌ای و طلایی، سبز کمرنگ و آبی پر طرفدار است. این سنگ هم مانند سنگ‌های طبیعی دیگر قیمت بالایی دارد اما به نسبت سنگ گرانیت ارزانتر است. برای مشاهده سنگ های مرمر می‌توانید به صفحه خرید سنگ مرمر مراجعه کنید.


سنگ کابینت کوارتز:

کوارتز یکی دیگر از سنگ‌های مورد استفاده برای صفحه کابینت سنگی است. این سنگ معمولاً به صورت خالص مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و برای افزایش مقاومت باید با مواد مصنوعی ترکیب شود.


سنگ کوارتز برای صفحه کابینت سنگی
سنگ کوارتز ضد لک و ضد خش است و انتخاب مناسبی برای صفحه کابینت هستند.


کوارتز ضد لک، ضد خش و آنتی باکتریال بوده و در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد. از طرف دیگر تنوع رنگی بسیار بالایی داشته و خیلی راحت تمیز می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب انواع سنگ اسلب برای صفحه کابینت سنگی کلیک کنید.


قیمت صفحه کابینت سنگی

قیمت صفحه کابینت با توجه به موارد مختلفی همچون نوع سنگ، متراژ سنگ، نوع برش و فرآوری سنگ، اسلب سنگ، وارداتی بودن آن و... متغیر است که در ادامه به مهمترین آنان می‌پردازیم:

  • اسلب سنگ کابینتی؛
  • نوع فرآوری سنگ؛
  • نوع سنگ.

در ادامه به بررسی موارد مهم در تعیین قیمت می‌پردازیم:


اسلب سنگ کابینت:

در هنگام خرید صفحه کابینت سنگی باید اسلب سنگ مد نظرتان باشد. به این معنا که هر چقدر سایز و عمق سنگی که می‌خواهید تهیه کنید بزرگتر باشد قیمت سنگ بالاتر است و ابعاد کوچکتر سنگ دارای قیمت پایین‌تری است.


نوع فرآوری سنگ:

نوع فرآوری سنگ نیز در قیمت آن تاثیرگذار است. هزینه صفحه کابینت سنگی به نسبت دستگاه‌هایی که برای فرآوری آن استفاده می‌شود متغیر است و هر چقدر دستگاه بهتری برای آن استفاد شود، کیفیت آن بالاتر می‌رود و به همان نسبت قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.


نوع سنگ:

همانطور که اشاره کردیم سنگ‌های طبیعی و مصنوعی متنوعی وجود دارد که با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود. به طور مثال سنگ گرانیت و مرمر به دلیل زیبایی طبیعی و منحصر به فرد بودن و رگه‌های هر قطعه، اغلب گران‌تر هستند، در حالی که کوارتز و دکتون که از سنگ‌های صنعتی هستند، به دلیل ساختار یکنواخت و ویژگی‌های قابل تنظیم، ارزش‌های متفاوتی دارند.


انواع صفحه کابینت سنگی
سنگ صفحه کابینت انواع مختلفی دارند که با توجه به کیفیت هر نوع سنگ قیمت آن نیز تغییر می‌کند.


اگر انتخاب شما سنگ طبیعی است، به خاطر داشته باشید که محل استخراج سنگ نیز بر قیمت آن تاثیر گذار است. سنگ‌های وارداتی به نسبت، گران‌ترند چون هزینه حمل و نقل بالاتری دارند و این هزینه‌ها بر قیمت کلی صفحه کابینت اضافه می‌کند. برای مطالعه بیشتر راجب فرق سنگ طبیعی و مصنوعی به مقاله تفاوت سنگ مصنوعی و طبیعی مراجعه کنید.


نکات مهم هنگام خرید صفحه کابینت سنگی

قبل از خرید صفحات کابینت سنگی بهتر است به نوع سنگ، اندازه، بودجه، سبکی و نیازهای نگهداری آن توجه داشته باشید. همچنین بهتر است مطمئن شوید که نصب کننده دارای تجربه و مهارت کافی و از خدمات سنگ طبیعی پس از فروش مناسب بهره‌مند است. برای یک انتخاب هوشمندانه هنگام خرید انواع صفحات کابینت سنگی، نکات زیر را نیز مورد توجه قرار دهید:

  • نوع سنگ صفحه کابینت؛
  • تناسب صفحه کابینت سنگی با دیگر اجزای آشپزخانه.

در ادامه به بررسی کامل این نکات می‌پردازیم:


نوع سنگ صفحه کابینت:

یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید، نوع سنگ کابینت است. سنگی را انتخاب کنید که جذب آب کمی داشته باشد. در برخی از سنگ‌ها به دلیل متخلخل بودن، آب بیشتری به داخل نفوذ می‌کند که می‌تواند تخریب سریع‌تر صفحه کابینت را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر هزینه خود صفحه، هزینه‌های نصب و نگهداری بلندمدت را هم مد نظر بگیرید.


تناسب صفحه کابینت سنگی با دیگر اجزای آشپزخانه:

انتخاب صفحات کابینت سنگی باید متناسب با کابینت و دیگر اجزای آشپزخانه باشد. بنابراین باید در کنار انتخاب جنس مرغوب، به تناسب ظاهری سنگ با دیگر قسمت‌های آشپزخانه نیز توجه داشته باشید.


آنچه از مقاله صفحه کابینت سنگی آموختیم:

صفحات کابینت سنگی اگرچه ممکن است در نگاه اول هزینه به نسبت بالاتری داشته باشند، اما مقاومت و زیبایی طولانی مدت آن‌ها می‌تواند خرید آنها را مقرون‌به‌صرفه کند. بهتر است در هنگام خرید صفحه کابینت سنگی با در نظر گرفتن تمامی جوانب، از جمله نوع سنگ، استحکام و میزان لکه پذیری، میزان نیاز به نگهداری مورد آن انتخابی آگاهانه داشته باشید. اگر ملاک شما در انتخاب صفحات کابینت سنگی، زیبایی و دوام بالاست، سنگ‌های طبیعی را انتخاب کنید؛ زیرا رنگ‌ها و طرح‌های بی‌نظیری دارند. بین سنگ‌های طبیعی نیز، گرانیت یکی از بهترین سنگ‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا علاوه بر اینکه مزایای سنگ‌های طبیعی را دارد، دارای مقاومت بالا در برابر خط و خش و مواد اسیدی نیز هست.



مقالات مرتبط