ایران کانتر

انواع برش سنگ ساختمانی + انواع دستگاه برش سنگ

انواع برش سنگ ساختمانی + انواع دستگاه برش سنگ
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۱۶

در این مقاله شما را با انواع برش سنگ ساختمانی، ابزارهای برش و اندازه‌های متداول برای سنگ طبیعی ساختمانی آشنا می‌کنیم. در پایان این مقاله به خوبی می‌توانید اندازه سنگ مورد نیاز برای پروژه خود را انتخاب کنید و اگر در مشاوره رایگان با ایران کانتر نام یکی از این اندازه‌ها را شنیدید، غافل‌گیر نمی‌شوید. با ما همراه باشید.


انواع دستگاه برش سنگ طبیعی

قبل از این که به اندازه‌های متداول برش سنگ ساختمانی اشاره کنیم، بهتر است با شما را با روش‌های برش آشنا کنیم. برای برش سنگ قله خام و تهیه سنگ پلاک از سه دستگاه زیر استفاده می‌شود:

  • دستگاه اره: در این دستگاه برای برش سنگ‌های نرم از اره نرم بُر و برای برش سنگ‌های سخت از اره سخت بُر استفاده می‌شود.
  • دستگاه قله بُر: این دستگاه با چند دیسک مجهز به سگمنت، سنگ را به صورت موازی می‌برد.
  • دستگاه مولتی وایر: تامین کننده می‌تواند برای برش سنگ از دستگاه مولتی وایر با سیم برش نیز استفاده کند. این دستگاه به جای دیسک و اره برای برش سنگ از سیم استفاده می‌کند.

در مقاله اصطلاحات سنگ با دستگاه‌ها و اصطلاحاتی مانند سگمنت آشنا شوید. با توجه به نوع سنگ و اندازه مورد نظر ممکن است از دستگاه‌های دیگری مانند واترجت، مولتی وایر، طولی بُر، و کف بُر نیز استفاده شود. اگر در محل پروژه نیاز به ایجاد تغییرات جزئی در سنگ باشد، از دستگاه فرز دستی استفاده خواهد شد. در صنعت سنگ از برش فارسی بُر نیز استفاده می‌شود. در برش فارسی بُر لبه سنگ با استفاده از یک دستگاه مخصوص با زاویه 45 درجه بریده می‌شود. از این برش برای زیبایی لبه‌ها و نبشی‌ها استفاده می‌شود.


 برش سنگ با اره دستی
فارسی بُر در لبه کانترتاپ انجام شده است.


در تصویر بالا نمونه‌ای از کاربرد فارسی بُر را در محل تلاقی اسلب کانترتاپ و دیوار کناری کانتر مشاهده می‌کنید.


انواع برش سنگ طبیعی ساختمانی از نظر اندازه

توجه داشته باشید که نوع برش با توجه به کاربرد مشخص می‌شود؛ اما اگر سنگ طرح خاصی داشته باشد یا حاوی رگه‌های منحصر‌به‌فردی باشد باید در انتخاب نوع برش، طرح‌های ذاتی سنگ را نیز در نظر داشته باشید. در کل با توجه به نوع کاربرد سنگ‌ طبیعی را می‌توان به ابعاد متفاوتی سفارش داد:

  • سنگ تایل (Stone tiles)؛
  • سنگ اسلب رندوم (Raw edge Slab)؛
  • سنگ اسلب دور بُر (Fettled edge Slab)؛
  • سنگ پلاک یا سنگ طولی (Stone plaque)؛
  • شمش (Stone ingots)؛
  • سنگ پله (Stair Stone)؛
  • سنگ حکمی؛
  • سنگ کوبیک یا کیوبیک (Cubic stone)؛

در ادامه با هر یک از این نوع برش‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:


سنگ تایل یا سنگ بریده (Stone tiles):

این نوع برش معمولا با طول و عرضی کمتر از 1 متر انجام می‌شود. سنگ تایل می‌تواند مربع یا مستطیل باشد. سنگ‌های تایلی مستطیلی را عرض کمتر از 1 و طول بیش از 2 متر نیز موجود هستند. اندازه تایل با توجه به محل نصب تعیین می‌شود. این سنگ برای استفاده در نما، کف، سرویس بهداشتی و غیره به کار می‌رود. سنگ تایل یک محصول نهایی است و به همین شکل در سازه به کار گرفته می‌شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله سنگ تایل چیست؟ مراجعه کنید.

انواع برش سنگ طبیعی شامل اسلب، تایل، طولی، شمش و غیره با ضخامت‌های متفاوت و با توجه به محل نصب در نظر گرفته می‌شوند. انتخاب ابعاد و ضخامت را به متخصصان واگذار کنید تا سال‌ها از سنگ استفاده کنید.


سنگ اسلب رندوم:

سنگ اسلب بزرگ‌ترین برش سنگ طبیعی در بازار است؛ ابعاد سنگ با توجه به بزرگی کوپ سنگ خام مشخص می‌شود. در تهیه سنگ اسلب رندوم، سنگ بعد از فرآوری روی خرک قرار گرفته و به فروش می‌رسد.


 روش های برش سنگ
اسلب محصول نهایی است و شما می‌توانید آن را بریده و برای کانتر، بین کابینتی و غیره به کار بگیرید.


کارخانه‌دار این اسلب را دور بُری نمی‌کند و مشتری پس از انتخاب اسلب باید هزینه جداگانه‌ای را برای برش در نظر بگیرد. اگر کارخانه‌دار سنگ را به صورت دور بُر به فروش برساند، به دلیل پرت سنگ از کناره‌های اسلب، باید قیمت بالاتری را برای فروش اسلب در نظر بگیرید. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ اسلب روی مقاله سنگ اسلب چیست؟ کلیک کنید.


اسلب دور بُر:

تنها تفاوت اسلب دور بُر با اسلب رندوم در برش کناره‌های سنگ است. در این حالت کارخانه‌دار اسلب را دور بُری شده و مرتب به مشتری تحویل می‌دهد. مسلما قیمت این سنگ در مقایسه با اسلب رندوم بالاتر است. به یاد داشته باشید که صرف نظر از رندوم بودن یا دور بُر بودن، اسلب یک محصول نهایی نیست و ممکن است با توجه به نوع کاربرد، قبل یا حین نصب به ابعاد کوچکتر بریده شود.


سنگ پلاک یا سنگ طولی (Stone plaque):

سنگ پلاک یا سنگ طولی سنگی است که با عرض 20 سانتی‌متر به بالا و با طول آزاد بریده می‌شود. این سنگ را می‌توان برای نما، کف سازی، پنجره، قرنیز، ازاره، پله و غیره به کار برد. معمولا با توجه به عرض برای این سنگ‌ها اسم‌گذاری می‌شود. برای مثال سنگ طولی با عرض 60 را با نام 60 طولی می‌توانید تهیه کنید.


شمش (Stone ingots):

سنگ شمش نوعی از برش سنگ طبیعی است که شباهت بسیار زیادی به برش طولی دارد. تنها تفاوت این سنگ با سنگ پلاک یا طولی، بلندی آن است. سنگ‌های شمش با طول بیش از 2 متر و عرض‌های متفاوت بریده می‌شود. البته بلندی سنگ شمش با توجه به نوع سنگ و اندازه کوپ سنگ خام متغیر است. برای مثال ممکن است طول سنگ شمش گرانیت یا مرمریت در حدود 120 تا 150 سانتی‌متر باشد. از این سنگ در نماسازی و دیوار استفاده می‌شود. سنگ شمش با ضخامت‌های متفاوت بریده می‌شود و از انواع حجیم آن برای ساخت کاسه روشویی، سرستون، کتیبه و احجام دیگر استفاده می‌شود.


سنگ پله (Stair Stone):

برش سنگ پله با ابعاد مشخصی انجام می‌شود. معمولا سنگ پله در ایران با ابعاد 35 ×80 یا 35 ×150 و با ضخامت 3 تا 4 سانتی‌متر آماده می‌شود. ضخامت بالای سنگ، مقاومت فشاری آن را افزایش می‌دهد.


 برش سنگ با فرز
سنگ پله وزن زیادی را تحمل می‌کند و به همین دلیل ضخیم‌تر بریده می‌شود.


معمولا ضخامت سنگ‌های نرمی مانند مرمریت و گرانیت برای استفاده در پله بیشتر از سنگ‌هایی مانند گرانیت است. ضخامت بیشتر منجر به دوام بیشتر سنگ می‌شود. پله سنگی یکی از خدمات ایران کانتر است.


سنگ حکمی:

برش حکمی یک برش اختصاصی است که با توجه به نیاز کارفرما تعیین می‌شود. اگر با توجه به محل نصب و سازه‌ای که در نظر دارید به ابعاد خاصی از سنگ نیاز دارید باید برش حکمی را در نظر بگیرید. برش حکمی یعنی شما به عنوان کارفرما ابعاد را تعیین یا حکم می‌کنید. ابعاد مشخصی برای این نوع برش وجود ندارد.


سنگ کوبیک یا کیوبیک (Cubic stone):

سنگ‌های کوبیک همانطور که از نامشان مشخص است مکعبی هستند. این نوع برش برای تولید سنگ‌هایی با ابعاد کوچک مثلا 5×10×10 یا 10×10×10 استفاده می‌شود. این سنگ‌ها برای سنگفرش محوطه خارجی و ورودی پارکینگ مناسب هستند و به دلیل ضخامت بالا مقاومت فشاری بالایی دارند. اگر معکب‌ها منظم، صاف و یک‌اندازه بریده شوند، از نام کیوبیک منظم و اگر معکب‌ها نامنظم و با لبه‌های ناهمواره بریده‌ شوند، از نام کوبیک نامنظم برای اشاره به آنها استفاده می‌شود.


ضخامت سنگ

ضخامت سنگ با توجه به محل نصب متفاوت خواهد بود. نوع سنگ و میزان سختی و نرمی آن نیز در تعیین ضخامت تاثیر گذار است. اما روی هم رفته می‌توان گفت این ضخامت‌ها برای سنگ طبیعی در نظر گرفته می‌شود:

  • ضخامت 1.5 تا 1.2 سانتی‌متر برای فضاهای داخلی؛
  • ضخامت 2 سانتی‌متر برای فضاهای داخلی و خارجی؛
  • ضخامت بیش از 3 سانتی‌متر برای پله و فضاهای خارجی.

توجه داشته باشید که ضخامت سنگ، ضخامت نهایی پس از نصب را تعیین نمی‌کند. به عنوان مثال در کف، برای ایجاد یک سطح تراز و نصب سنگ به ملات و سیمان نیاز است و ضخامت نهایی، حاصل ضخامت تمام این مواد با یکدیگر خواهد بود.


آنچه از مقاله انواع برش سنگ ساختمانی آموختیم:

این روزها از دستگا‌ه‌های متعددی برای برش سنگ استفاده می‌شود، انتخاب دستگاه به نوع سنگ و کاربردی که برای سنگ در نظر دارید بستگی خواهد داشت. در این مقاله در کنار آشنایی با دستگاه‌های متداول برش سنگ، با اندازه‌های متفاوت سنگ نیز آشنا شدید. اکنون می‌توانید برای سفارش سنگ با کارشناسان ما در ایران کانتر تماس بگیرید و ابعاد مورد نیاز برای سنگ را انتخاب کنید؛ آنها با توجه به محل نصب و نوع سنگ شما را در انتخاب بهترین ابعاد یاری خواهند کرد.

مقالات مرتبط