ایران کانتر

ساب زدن سنگ چیست؟ + انواع ساب زنی سنگ

ساب زدن سنگ چیست؟ + انواع ساب زنی سنگ
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۱

ساب زدن سنگ ظاهر سنگ را صیقلی و یکدست می‌کند. اگر به دنبال بازیابی زیبایی اولیه سنگی هستید که مدت‌هاست در محل سکونت شما نصب شده است یا به تازگی سنگی را در کف یا کانترتاپ ساختمان نوساز خود نصب کرده‌اید، به خدماتی از جمله کفسابی و سنگسابی نیاز خواهید داشت. با تهیه این مقاله در ایران کانتر شما را با فرآیند سنگسابی، دلایل انجام این کار و مزایای آن آشنا خواهیم کرد.


ساب زدن سنگ چیست؟

ساب زدن سنگ روش بسیار موثری برای براق کردن سنگ است. سنگ‌ها قبل از نصب در محل در فرآیند فرآوری ساب زده می‌شوند؛ اما پس از نصب نیز به دلایل متفاوت نیاز به تکرار فرآیند ساب زدن سنگ به وجود می‌آید. سنگسابی را نباید با تمیز کردن سنگ اشتباه گرفت؛ در سنگسابی از ماشین‌آلات و تجهیزات به خصوصی استفاده می‌شود و لایه بسیار نازکی به ضخامت 1 تا 3 میلی‌متر از روی سنگ برداشته می‌شود. این عملیات منجر به شفافیت و براق شدن سنگ طبیعی خواهد شد. از این گذشته ممکن است در فرآیند ساب زدن سنگ از رزین و اپوکسی نیز استفاده شده و نواقص سنگ در محل رفع شوند.


دلایل ساب زدن سنگ

شما ممکن است به یکی از دلایل زیر به سنگسابی نیاز داشته باشید:

  1. پس از نصب اولیه سنگ کف؛
  2. پس از گذشت چند سال از نصب سنگ؛
  3. لک شدن سنگ؛
  4. ایجاد خط و خش و ترک در سنگ.

در ادامه هر یک از این دلایل را بررسی می‌کنیم:


پس از نصب اولیه سنگ کف:

زمانی که برای اولین بار سنگ را روی کف نصب می‌کنید و بعد از مرحله نازک کاری در ساختمان نوساز، می‌توانید با ساب زدن، سنگ را از هرگونه مصالح ساختمانی پاک کنید و به آن جلا بدهید.

ساب زدن سنگ روشی مقرون‌به‌صرفه برای نوسازی است. با سابیدن لایه نازکی از سنگ، می‌توانید آن را مانند روز اول درخشان کنید. حتی اگر ساختمان شما نوساز است نیز می‌توانید با سابزنی، مصالح ساختمانی را از سطح سنگ پاک کنید و از ظاهر متفاوت آن لذت ببرید. ساب زنی اصول خاصی دارد و با توجه به نوع سنگ و میزان آسیب‌های وارد شده به سنگ به اشکال متفاوتی انجام می‌شود.


پس از گذشت چند سال از نصب سنگ:

اگر مدت‌ها از نصب سنگ می‌گذرد و سنگ کدر و مات شده است می‌توانید با ساب زدن سنگ آن را درست مانند روز اول براق کنید.


لک شدن سنگ:

اگر به دلیل استفاده از مواد شوینده اسیدی یا تماس مواد دیگری مانند چای و آبلیمو سنگ شما لک شده است باید برای ساب زدن مجدد آن اقدام کنید. در این حالت کارشناسان با مراجعه به محل و با دستگاه‌های مخصوص سنگ را ساب زده و لک را از بین می‌برند و سنگ مانند روز اول درخشان می‌شود.


ایجاد خط و خش و ترک در سنگ:

فرقی نمی‌کند سنگ را برای کف سالن استفاده می‌کنید یا برای کانتر تاپ و میز ناهارخوری، در هر صورت ممکن است تردد افراد و وسایل روی سنگ خط‌و‌خش ایجاد کند.


ساب زنی سنگ کف
ساب زدن سنگ، خط‌وخش را از روی سنگ پاک می‌کند.


به مرور زمان و با افزایش خط‌و‌خش، سنگ مات و کدر می‌شود. در این حالت نیز شما می‌توانید با سنگسابی به سنگ خود جلا بدهید.


مزایای ساب زدن سنگ

اکنون که با دلایل سنگسابی در محل آشنا شده‌اید، بهتر است شما را با مزایای ساب زدن نیز آشنا کنیم:

  • نوسازی سریع؛
  • براق کردن سنگ؛
  • افزایش دوام سنگ؛
  • عدم نیاز به خرید سنگ جدید؛
  • از بین بردن خط و خش؛
  • پاک کردن سطح از مصالح ساختمانی؛
  • اصلاح نواقص و ناترازی سنگ؛
  • ترمیم ترک و شکستگی‌های جزئی.


انواع ساب زدن سنگ

ساب زدن سنگ در محل به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود:

  1. ساب زنی خیس؛
  2. ساب زنی خشک؛
  3. ساب زدن ماشینی؛
  4. ساب زدن دستی؛
  5. کفسابی؛
  6. سنگسابی؛
  7. ساب با رزین و اپوکسی؛
  8. ساب و نانو.

در ادامه به صورت کامل به بررسی انواع ساب زدن سنگ می‌پردازیم:


ساب زنی خیس:

در این حالت متخصص در حین ساب زدن سنگ با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص از آب نیز استفاده می‌کند. استفاده از آب منجر به خنک شدن سنگ و دستگاه شده و از آسیب دیدن سنگ و ایجاد سوختگی روی سطح سنگ جلوگیری می‌کند.


 ساب زدن سنگ با دست
با ساب زدن سنگ لک اسید را از روی سنگ پاک کنید.


البته از آنجایی که در این روش از آب استفاده می‌شود، اعضای تیم ابتدا دیوارها را با روغن الیف و کابینت‌ها و دیگر سطوح را نیز با پلاستیک می‌پوشانند تا پاشیدن آب منجر به لک شدن یا آسیب دیدن دیوارها و دیگر سطوح نشود.


ساب زنی خشک:

در ساب زنی خشک از آب استفاده نمی‌شود. در این حالت اعضای تیم، تنها با استفاده از دستگاه‌ کف را براق می‌کنند. در این حالت پودر سنگ ناشی از سابیده شدن سطح توسط سیستم مکش دستگاه جمع می‌شود.


ساب زدن با ماشین یا دست:

در اکثر موارد برای سنگسابی از ماشین‌آلات مخصوص استفاده می‌شود. کارشناسان با توجه به نوع سنگ و سختی آن از لقمه‌های متفاوتی برای ساب استفاده می‌کنند. ساب با ماشین نتیجه یکدست و براقی را در پی خواهد داشت. اما در مواردی امکان استفاده از ماشین وجود ندارد.


 سنگ ساب چیست
ساب دستی برای زوایا و پله‌ها مناسب است.


به عنوان مثال امکان سابیدن کنج‌های صفحه روی کابینت یا پله‌ها با دستگاه وجود ندارد. ابعاد دستگاه برای این منظور بیش از اندازه بزرگ است. در این موارد اعضای تیم از ساب زنی دستی استفاده می‌کنند که دستگاه فرز کوچکی مجهز به پد یا لقمه ساب مخصوص است.


کفسابی:

کفسابی چیست؟ اگر سنگ مورد نظر روی کف سالن، پارکینگ و فضاهای تجاری یا مسکونی نصب شده باشد، از واژه کفسابی برای ساب زدن سنگ استفاده می‌شود.


سنگسابی:

سنگسابی چیست؟ اگر سنگ مورد نظر روی کانترتاپ، میز، بین کابینتی و غیره نصب شده باشد، عملیات ساب زدن با عنوان سنگسابی انجام می‌شود.


ساب با رزین و اپوکسی:

اگر سنگ دارای ترک و خلل و فرج باشد باید از تیم سابزنی بخواهید تا با استفاده از رزین همرنگ با سنگ و اپوکسی ترک‌ها را ترمیم کرده و سپس سنگ را ساب بزنند. اپوکسی سنگ چیست؟ برای اینکه با اپوکسی سنگ آشنا شوید حتما مقاله آن را مطالعه کنید.


ساب و نانو:

اگر سنگ شما از خانواده سنگ‌های نرم یعنی مرمرها، مرمریت‌ها، چینی‌ها و تراورتن‌هاست بهتر است سنگ را عایق یا نانو کنید. در این صورت ریختن چای و آب به سنگ آسیبی نمی‌رساند. سنگ‌های نرم در مقایسه با سنگ سختی مانند گرانیت، جذب آب بیشتری دارند و با نانو در برابر آب مقاومت می‌کنند. در این صورت کارشناسان ایران کانتر با استفاده از مواد مخصوص سنگ را نانو و براق می‌کنند. به یاد داشته باشید که نانو کردن، مقاومت سنگ در برابر اسید را افزایش نمی‌دهد و فقط برای مقابله با رطوبت مناسب است.


مراحل ساب زنی سنگ

صرف نظر از نوع ساب (خیس، خشک، دستی یا ماشینی) سنگ باید در مراحل متفاوتی سابیده شود. برای این منظور تیم سنگسابی فرآیند ساب زدن سنگ را از لقمه‌های سخت‌تر شروع کرده و به تدریج از لقمه‌های نرم‌تر برای سابیدن و براق کردن سنگ استفاده می‌کنند.


 دستگاه ساب سنگ
با ساب زدن سنگ آن را مانند روز اول براق کنید.


معمولا کف سابی یا سنگ سابی با لقمه الماس 46 آغاز شده و سپس لقمه 60 و 80 در دستگاه قرار می‌گیرد تا زبری ناشی از ساب اولیه از بین برود. در مرحله بعدی به ترتیب کف با لقمه‌های 120، 200، 400، 600 و 800 سابیده می‌شود تا سطح یکنواخت و براقی به دست آید.


ساب سنگ های مختلف

ساب زدن سنگ‌های متفاوت با توجه به میزان سختی سنگ‌ها تفاوت‌هایی دارد.

  • گرانیت؛
  • تراورتن؛
  • مرمریت و مرمر.

در ادامه در مورد ساب زدن هریک از این سنگ ها صحبت خواهیم کرد:


گرانیت:

گرانیت سخت‌ترین و مقاوم‌ترین سنگ ساختمانی است و از این رو سابیدن آن کار دشواری است. حال که متوجه شدید سنگ گرانیت چیست؟ باید بدانید اگر ساب زنی دیگر سنگ‌ها در 8 تا 12 مرحله انجام شود، برای سابیدن گرانیت، این عملیات باید تا 18 مرحله انجام شود.


ساب زنی چیست
ساب زدن گرانیت از دیر سنگ‌ها دشوارتر است.


برای سابیدن گرانیت به برق سه فاز نیاز است زیرا سابیدن سنگ گرانیت بیشتر طول می‌کشد.


تراورتن:

سنگ تراورتن به صورت طبیعی سنگ متخلخلی است که در مقایسه با گرانیت بسیار نرم‌تر است. حال که متوجه شدید سنگ تراورتن چیست؟ باید بدانید برای سابیدن این سنگ، رزین و اپوکسی را نیز در نظر بگیرید. به این ترتیب خلل و فرج‌های سنگ در عملیات ساب زدن پر شده و سنگ ترمیم می‌شود.


مرمریت و مرمر:

مرمریت و مرمر مقاومت اسیدی پایینی دارند و احتمال لک شدن این سنگ‌ها در مواجه با مواد اسیدی بالاست. در این شرایط برای رفع لک مرمر یا مرمریت باید ساب زدن را در نظر بگیرید. ساب زن با در نظر گرفتن سختی مرمریت و مرمر و انتخاب لقمه مناسب این سنگ‌ها را ساب می‌زند.


ساب زنی سنگ چیست
ساب کف با توجه به سختی سنگ انجام می‌شود.


مرمر از مرمریت سخت‌تر است بنابراین ساب زدن مرمر از مرمریت بیشتر به طول می‌انجامد.


نکات مهم در ساب زدن

برای اطمینان از کیفیت کار کفسابی یا سنگسابی این نکات را در نظر بگیرید:

  • در پایان کار نباید خرده سنگ‌ها وارد فاضلاب شوند، زیرا ممکن است منجر به مسدود شدن راه آب شوند.
  • در حین کار باید اقدامات ایمنی از جمله استفاده از چکمه پلاستیکی برای جلوگیری از برق‌گرفتگی در حین ساب خیس در نظر گرفته شود.
  • تیم ساب باید دیوارها و کابینت‌ها را به خوبی بپوشاند تا بعد از ساب زدن محیط تمیز و آماده استفاده باشد.
  • سنگ باید یکدست باشد و پستی و بلندی روی آن وجود نداشته باشد.
  • اگر برای سنگ از رزین استفاده شده است، درزها و خلل و فرج‌ها باید به خوبی پر شده باشند.
  • با دست کشیدن روی سنگ از پاک شدن خط‌وخش‌ها اطمینان حاصل کنید.
  • برای تایید کیفیت ساب باید نمای سنگ را در حالت خشک مشاهده کنید. سنگ وقتی خیس از براق به نظر می‌رسد اما اگر سابزنی اصولی انجام شده باشد، پس از خشک شدن نیز سنگ براق و درخشنده خواهد بود.


چرا سنگ برق می زند؟

زمانی که نور با سطح سنگ برخورد می‌کند اگر سطح سنگ ناصاف و زبر باشد، نور شکسته شده و به اطراف پراکنده می‌شود. اما اگر سنگ ساب خورده باشد، نور در برخورد با سنگ، منعکس می‌شود و براق به نظر می‌رسد.



ساب زدن سنگ کف
کانترتاپ تراورتن را با ساب نو کنید.

انعکاس نور روی سنگ ساب خورده درست مانند انعکاس نور روی آب است. هر اندازه سنگ بهتر ساب خورده باشد، صیقلی‌تر است و بهتر نور را منعکس می‌کند.


آنچه از مقاله ساب زدن سنگ آموختیم:

در این مقاله به بررسی ساب زدن سنگ، مراحل انجام کار، انواع ساب زنی، کیفیت ساب زنی و نقش جنس سنگ و دیگر فاکتورها روی کیفیت ساب صحبت کردیم. اگر کار احداث ساختمان شما به تازگی تمام شده است، قبل از نقاشی ساب را در نظر بگیرید تا بقایای مصالح از سطح سنگ پاک شود. از طرفی اگر سال‌هاست که از سنگ خاصی در دکوراسیون یا کف استفاده می‌کنید و سنگ مات شده است، می‌توانید با ساب زنی آن را دوباره براق کنید. برای ساب زدن سنگ در محل می‌توانید از کارشناسان ایران کانتر کمک بگیرید. تیم ساب و ترمیم سنگ ایران کانتر با حضور در محل نسبت به ساب و ترمیم سنگ اقدام خواهند کرد؛ اما قبل از هرچیز بهتر است جزئیات پروژه خود را با کارشناسان ما درمیان بگذارید.

مقالات مرتبط