ایران کانتر

سنگ های مناسب مناطق سردسیر + سنگ مقاوم در برابر سرما

سنگ های مناسب مناطق سردسیر +  سنگ مقاوم در برابر سرما
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۱/۳۰

مناطق سردسیر اغلب مناطقی هستند که ارتفاع بالایی نسبت به سطح آب‌ها آزاد داشته و کوهستانی هستند. ساخت ساختمان و انتخاب سنگ برای نما داخلی و خارجی آن‌ها یک چالش بزرگ به حساب می‌آیند. زیرا بحث اتلاف انرژی در طراحی این ساختمان‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و مصالح باید با تحقیق کامل انجام شود. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم ویژگی‌های سنگ مناسب مناطق سردسیر را نام برده و تعدادی مثال کاربردی از آن داشته باشیم. در مقابل سنگ‌ها ضعیف و علت آسیب پذیر بودن آن را نیز بررسی می‌کنیم.


بهترین سنگ ها برای مناطق سردسیر کدام‌اند؟

در مناطق سردسیر باید از سنگ مناسب آن منطقه استفاده کرد. انواع سنگ مناسب برای مناطق سردسیر عبارتند از:

  1. سنگ گرانیت؛
  2. سنگ چینی کریستال.

در ادامه به بررسی بیشتر این سنگ‌ها می‌پردازیم:


استفاده از سنگ گرانیت برای نما ساختمان مناطق سردسیر:

اولین سنگی که می‌توانیم برای نما خارجی ساختمان به شما معرفی کنیم سنگ گرانیت است. این سنگ با چگالی بالا خود می‌تواند در کنترل دما و انرژی کمک کرده و به علت درصد تخلخل پایین جذب آب بسیار پایینی دارد. این سنگ به علت دوام بالایی که دارد می‌تواند در تفاوت دما بالا، مقاومت بالایی از خود نشان دهد. اگر می‌خواهید نما خارجی ساختمان در شرایط جوی نامساعد برای بلند مدت زیبایی خود را حفظ کند، بهترین گزینه با تراکم بالای بافت است اما از نظر هزینه معمولا قیمت آن بالاتر است. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی ها و کاربردهای این سنگ به مقاله سنگ گرانیت چیست؟ مراجعه کنید.


استفاده از سنگ کریستال یا چینی برای نما ساختمان مناطق سردسیر:

سنگ کریستال هم به علت داشتن تخلخل پایین، جذب آب بسیار پایینی دارد. این موارد در کنار داشتن تراکم مناسب، آن را به یکی از گزینه‌ها، برای نما خارجی ساختمان تبدیل کرده است.


 سنگ کف مقاوم در برابر سرما
سنگ چینی کریستال تخلخل پایینی دارد که جذب آب را کاهش می‌دهد.


سنگ چینی در برابر سرما به راحتی ترک نمی‌خورد و مقاومت بالایی در برابر بارش‌ها برف و یخبندان دارد. همچنین این سنگ از نمونه‌ها موفق در برابر مقاومت در برابر سایش است. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی ها و کاربردهای این سنگ به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


چرا برای انتخاب سنگ نما باید به آب و هوا توجه کنیم؟

واقعیت این است که نمی‌توان هر نوع مصالحی را در هر آب و هوایی استفاده کرد حتی اگر آن مصالح سنگ طبیعی برای فضا داخلی و خارجی ساختمان باشد. زیرا برخی سنگ‌ها به علتی که در ادامه توضیح میدهیم فضای داخلی ساختمان را بیش از حد سرد می‌کنند. در مقابل برخی دیگر از سنگ‌ها در اثر انقباض به مصالح پشت خود صدمه زده و باعث سقوط سنگ نما ساختمان می‌شوند. برخی نیز دچار آسیب و شکستگی شده و نما ساختمان را نازیبا می‌کنند. در مجموع اگر نتیجه انتخاب اشتباه سنگ منجر به خسارت مالی نشود، با اتلاف انرژی و سر زیاد حس نارضایتی را برای ساکنان ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید بدانید که سنگ مناسب مناطق سردسیر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.


ویژگی های سنگ مناسب مناطق سردسیر

در شرایط آب و هوایی بسیار سرد، باد و بوران، یخبندان و شرایطی که می‌تواند به بسیاری از سنگ‌ها آسیب زده باعث ترک خوردن آن بشود؛ لازم است که سنگ تواند ویژگی‌ها خاصی داشته باشد تا در برابر این شرایط نامساعد مقاومت داشته باشد. ما این ویژگی‌ها را در ادامه جمع آوری کرده‌ایم:

  • دوام سنگ؛
  • میزان رسانا بودن سنگ؛
  • نوع سنگ،
  • تخلخل سنگ؛
  • فرآوری سطح سنگ؛
  • رنگ سنگ؛
  • تغییر حجم در مقابل با تغییر دما.

در ادامه در مورد هر کدام از موارد بالا توضیحاتی ارائه خواهیم داد:


دوام سنگ:

در برخی مواقع در روزهای بسیار سرد زمستان سنگ در خود جمع شده و مانند هر ماده دیگری کاهش حجم پیدا می‌کند اما به علت وجود ناخالصی و بخشی از سنگ که سرعت کاهش حجم آن کمتر است، باعث لب‌پر شدن سنگ می‌شود.


 علت شکسته شدن سنگ ها در مناطق سردسیر
علت شکسته شدن سنگ ها در مناطق سردسیر نفوذ رطوبت به داخل سنگ است.


سنگ‌ها با دوام دارای بافت یکپارچه بوده و در برابر سرما واکنش نسبتا یکسانی به دما می‌دهند. ازاین‌رو رگه‌ها عمیق و خال‌ها بزرگ و عمیق می‌تواند به نقطه ضعفت سنگ در برابر سرما تبدیل شوند.

سنگ مناسب مناطق سردسیر نباید سطح صیقلی داشته باشد زیرا باعث لیز شدن سنگ و خطرزا شدن سنگ می‌شود. از سنگ های گرانیت و چینی کریستال در مناطق سرد و مناطقی که برف و باران زیادی می‌آید استفاده کنید.


میزان رسانا بودن سنگ:

از نظر انتقال دما سنگ باید در برابر سرما مقاومت بالایی داشته و به راحتی سرما بیرون را به داخل سازه منتقل نکند. به عبارت درست‌تر گرمای داخل سازه را به بیرون منتقل نکرده و باعث اتلاف انرژی نشود. در همین زمینه سنگ نامناسب تغییرات حرارتی را به راحتی به سایر مصالح زیر خود منتقل کرده و فلزات به کار رفته در ساختمان را درگیر انبساط و انقباض می‌کند. سنگ با امکان رسانا بودن بالا همیشه سرما شدیدی را به داخل محوطه راه داده و دست زدن به آن سطوح یا راه رفتن روی آن آزار دهنده خواهد بود.


جنس سنگ:

هرچند که جنس سنگ‌ یک آیتم مهم در زمینه مقاومت آن در برابر سرما است اما جنس در کنار بافت سنگ مهم است. به عنوان مثال گرانیت از جمله جنس‌ها مقاوم در این زمینه است، اما آزمایشگاه سنگ شناسی و نتایج بررسی آن می‌تواند کمک زیادی به مصرف کننده بدهد که آیا این سنگ گرانیت بهتر از یا سنگ یک معدن دیگر. ما در مورد جنس‌‌ها مقاوم در برابر رطوبت و سرما در تیتر «بهترین سنگ برای مناطق سردسیر» توضیحات تخصصی بیشتری داده‌ایم.


تخلخل سنگ:

تخلخل یکی از عواملی است که چسبندگی سنگ را به ملات افزایش داده و دوام آن را پس از نصب افزایش می‌دهد. این سنگ‌ها با تخلخل بالا اگر در نمای بیرونی ساختمان و در معرض باران و برف قرار بگیرند، آب وارد این منافذ می‌شود. اگر آب داخل این منافذ یخ بزند، حجم آن افزایش پیدا کرده و ترک‌ها ریزی در سنگ ایجاد می‌کنند. تکرار این اتفاق ترک‌ها سنگ را افزایش داده و باعث تخریب گسترده نما ساختمان می‌شود. به عنوان مثال سنگ تراورتن یکی از سنگ‌هایی است که تخلخل بالایی دارد.


فرآوری سطح سنگ:

منظور صیقلی یا ناصاف بودن سطح سنگ است. این کار که پرداخت سنگ هم نامیده می‌شود جهت تغییر کاربری یا زیبایی در طراحی داخلی یا خارجی ساختمان انجام می‌شود. خیلی مهم است که شما سنگ را می‌خواهید برای نما بیرونی استفاده کنید یا برای کفپوش.


 سنگ مقاوم در برابر سرما
در قسمت هایی که تردد زیاد است و لیز هستند از سنگ های صیقلی استفاده نکنید.


اگر سنگ شما در حیاط یا پله‌هایی که در معرض باران است قرار داشته باشد، نمی‌توانید از سنگ صاف و صیقلی استفاده کنید. استفاده از این سنگ‌ها از نظر حرکت خودرو در حیاط و محوطه می‌تواند منجر به تصادف شده و در صورت عبور افراد می‌تواند خطرات جسمی به وجود آورد. در این مواقع بهتر است سطح سنگ را با انواع فراوری سنگ سند بلاست، همر، فلیم، اسکرچ، کتان و امثال آن باشد. اگر سنگ‌هایی که برای دیوار استفاده می‌کنید منافذ بالایی داشته باشد، همان اتفاقی می‌افتد که ما در قسمت تخلخل سنگ توضیح داده‌ایم. اگر هم کاملا صیقلی باشد به جای جذب نور، آن را منعکس می‌کند. بنابراین طرح‌ها مات بیشتر توصیه می‌شود. در صورت علاقه می‌توانید مقاله فراوری سنگ چیست؟ را نیز مطالعه کنید.


رنگ سنگ:

اکثر متخصصان در این زمینه اعتقاد دارند که رنگ سنگ نما ساختمان هرچه تیره‌تر باشد، می‌تواند گرما بیشتری را از نور خورشید جذب کند. جذب سریع گرما باعث می‌شود که یخ‌ها راحت‌تر از روی دیوار ساختمان پاک می‌شود. اگر برف به دیوار ساختمان بچسبد باعث سرمایش بیش از حد ساختمان می‌شود. البته این موضوع صرفا زمانی صادق است که سنگ در نما بیرونی به کار گرفته شود. برای نمای داخلی دست شما در انتخاب رنگ بازتر است.


تغییر حجم در مقابل با تغییر دما:

برخی از سنگ‌ها در تغییرات دمایی دچار تغییر حجم (نامحسوس) می‌شوند. به عنوان مثل از صبح برف باشد و ظهر نور خورشید دما سنگ را بالا ببرد، سنگ دچار تغییر سایز می‌شود. این تغییرات باعث ترک خوردن سنگ می‌شود. این مورد حتی می‌تواند زمانی رخ دهد که درصد تخلخل سنگ پایین بوده و افزایش حجم آب هنگام یخ زدن، تاثیری در آن ندارد. این سنگ‌ها حتی باعث ترک خوردن مصالح شده و امکان تخریب جزئی تا گسترده مصالح را نیز دارند. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ مناسب مناطق گرم و شرجی را نیز مطالعه کنید.


بدترین سنگ ها برای مناطق سردسیر کدام‌اند؟

اگر می‌خواهید نما بیرونی ساختمان شما سنگ طبیعی باشد به طور کلی به چند نکته توجه کنید.اول این که سنگ شما بهتر است از نوع رسوبی نباشد. این سنگ‌ها که حالت لایه لایه داشته در اثر فشرده شدن املاح در اطراف مسیرها‌ آب در بازه زمانی بلند مدت شکل یافته‌اند. این سنگ‌ها خطوطی که در بین هر لایه‌ها خود دارند، دچار ضعف هستند. در اثر تغییرات دمایی شدید، دچار ترک و شکست‌ها سطحی شده و به صورت ‌لایه‌ای تخریب می‌شود. همچنین سنگ‌ها آهکی به علت داشتن درصد تخلخل بالا نمی‌توانند در شرایط بارندگی و یخبندان دوام بالایی داشته باشند. در ادامه به جنس سنگ و علت‌ها نامناسب ‌بودن آن می‌پردازیم. بدترین سنگ ها برای نما ساختمان در مناطق سردسیر عبارتند از:

  1. سنگ مرمریت؛
  2. سنگ تراورتن.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


سنگ مرمریت برای نما ساختمان مناطق سردسیر:

سنگ مرمریت نوعی سنگ آهکی است که با مقداری گرانیت در میلیون‌ها سال پیش ترکیب شده است. گاهی بقایای جانوران کوچکی نیز در آن دیده می‌شود. این سنگ‌ها در برابر سرمای شدید و همین طور تغییرات دمایی مقاومت بالایی ندارند. هر چقدر در داخل ساختمان به زیبایی و ظرافت می‌درخشند، در خارج از ساختمان و مخصوصا در برابر شرایط بد جوی هوا آسیب پذیر هستند. اگر باران اسیدی روی بدنه این سنگ‌ها ببارد سریع کدر شده و کیفیت خود را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید راجب سنگ مرمریت اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله سنگ مرمریت چیست؟ را مطالعه کنید.


سنگ تراورتن برای نما ساختمان مناطق سردسیر:

سنگ تراورتن یکی از سنگ‌ها رسوبی است. درصد تخلخل بسیار بالایی داشته و به داشتن حفره‌ها زیاد شهرت دارد. علت این حفره‌ها همان گاز‌هایی هستند که در زمان تشکیل شدن این سنگ رسوبی، در املاح آن محصور شده‌اند.


 نمای ساختمان در مناطق کوهستانی
سنگ تراورتن برای مناطق سردسیر مناسب نیست دلیل آن هم ترک خوردن این سنگ است.


این سنگ‌ها می‌توانند رطوبت و آب را به خود جذب کنند اما قیمت آن بسیار مناسب است. به همین دلیل با روش‌هایی می‌توان یک لایه رزین و پوشاننده‌ها آبگریز روی آن کار کرده و از این جنس نیز در شرایط مقاوم سازی شده، در نما ساختمان مناطق نسبتا سردسیر استفاده کرد. اگر می‌خواهید راجب سنگ تراورتن اطلاعات بیشتری کسب کنید مقاله سنگ تراورتن چیست؟ را مطالعه کنید.


نصب سنگ مخصوص مناطق سردسیر

فرض کنید که سنگ مناطق سردسیر را انتخاب کرده‌اید. برای این که این سنگ‌ها دوام بیشتری داشته باشند لازم اسو که روش‌ها مختلفی را برای نصب آن بررسی کنید.

  • در روش اول از ملات استفاده می‌شود. توجه کنید که این ملات اگر در اثر سرما ترک بخورند آب را به درون خود راه داده و تدریجا سنگ را سست می‌کنند.
  • روش دوم ایجاد زیرسازی آلومینیوم یا هر زیرسازی مناسب برای پیچ و مهره کردن سنگ‌ها است. در این روش از آب و ملات خاصی استفاده نمی‌شود.
  • روش سوم استفاده از چسب است. این چسب همان مواد شیمیایی مخصوصی است که می‌تواند سنگ‌ها را در ابعاد مشخصی به زیرسازی کار بچسباند. این چسب‌ها آبگریز بوده و برای نصب نیازی به آب ندارند.

در بالا تمامی روش های نصب سنگ را برای شما توضیح دادیم.


روش‌ها نگهداری و بهینه کردن سنگ در مناطق سردسیر

اگر برای نصب سنگ نما خود از ملات سنتی استفاده کرده‌اید یک راه حل برای دوام بیشتر کار دارید. شما می‌توانید از پوشش‌ها آبگریز نانو استفاده کنید. یا این که با اجرا کردن طرح‌ها عایق که برای دیوار و کف انجام می‌شود، شرایط مناسبی را برای دوام بیشتر سنگ ساختمان فراهم کنید. یکی از این مواد چسب اپوکسی است که در تولید سنگ نیز استفاده می‌شود. ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر می‌تواند در مناطق سردسیر کارایی سنگ به به عنوان عایق چند برابر کند. برای مطالعه بیشتر راجب اپوکسی سنگ چیست؟ کلیک کنید.


آنچه که از مقاله سنگ نمای مناسب مناطق سردسیر آموختیم:

برای انتخاب سنگ نما باید توجه کنید که مکان سازه در چه منطقه‌ آب و هوایی قرار دارد. سنگی که مد نظر دارید باید دارایی ویژگی‌ها مقابل باشد: دوام سنگ، میزان رسانا بودن سنگ، نوع سنگ، تخلخل سنگ، فرآوری سطح سنگ، رنگ سنگ و تغییر حجم در مقابل با تغییر دما. با توجه به این ویژگی‌ها انواعی از سنگ‌ها گرانیت و کریستال مناسب سنگ نما مناسب مناطق سردسیر هستند. در ادامه ویژگی‌ها سنگ‌ها نامناسب را بررسی کرده و سنگ مرمریت را برای آن نام بردیم. همچنین سنگ تراورتن، چالش‌ها و امکان استفاده از آن را بررسی کردیم.


سوالات متداول سنگ مناسب مناطق سردسیر

در این بخش 3 سوال راجب سنگ مناسب مناطق سردسیر که بیشتر از همه پرسیده شده اند را پاسخ داده‌ایم:


بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر کدام است؟

بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر سنگ گرانیت است، سنگ گرانیت به دلیل مقاومت بالا در برابر دما و رطوبت بهترین سنگ برای نما ساختمان در مناطق سردسیر و بارانی است.


علت شکسته شدن سنگ ها در مناطق سردسیر چیست؟

علت شکسته شدن سنگ ها در مناطق سردسیر جذب رطوبت به داخل سنگ است، بعد از اینکه رطوبت وارد سنگ می‌شود سپس یخ می‌زند که همین باعث افزایش حجم رطوبت می‌شود که باعث شکسته شدن سنگ می‌شود.


در جاهای کوهستانی تغییر دما چه تاثیری بر روی سنگ ها دارد؟

در مناطق کوهستانی که تغییر دمای بسیاری وجود دارد، سنگ ها به راحتی شکسته می‌شوند. به همین دلیل در مناطق کوهستانی باید از سنگ های که جذب رطوبت ندارند مانند گرانیت استفاده کنید تا سنگ آسیب نبیند.

مقالات مرتبط