ایران کانتر

سنگ نمای مناسب برای مناطق گرم و شرجی + بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر

سنگ نمای مناسب برای مناطق گرم و شرجی +  بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۱/۲۸

سنگ نمای مناسب برای مناطق گرم و شرجی که رطوبت در آن بسیار زیاد است و نما به‌صورت مداوم در برابر بارش‌های پیاپی قرار می‌گیرد اهمیت ویژه‌ای دارد. همین موضوع سبب می‌شود تا برای انتخاب سنگ نما مناسب برای مناطق گرم و شرجی نیاز داشته باشید ابتدا سنگ‌های نما قابل استفاده و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها را بشناسید. با دانستن این موارد می‌توانید تشخیص دهید که سنگ نما انتخاب شده شما بعد از ۵ سال چه رفتاری از خود نشان می‌دهد و آیا مقاومت لازم در برابر تغییرات جوی را دارد یا خیر؟ بنابراین اگر در مناطق شمالی یا جنوبی کشور و نزدیک دریا زندگی می‌کنید و می‌خواهید نما سازه شما از ترک خوردن، پوسیده شدن، جدا شدن، سوراخ شدن، رشد جلبک، کپک و قارچ در امان باشد؛ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


بهترین نوع سنگ نما ساختمان برای مناطق مرطوب کدام است؟

سنگ‌های نما ساختمان تنوع گسترده‌ای دارند که مناسب‌ترین، ماندگارترین و سازگارترین سنگ نما برای مناطق مرطوب با آب و هوای گرم و شرجی، سنگ نما تراورتن است. این سنگ به دلیل تراکم، چسبندگی و خلل و فرج بالا بسیار مقاوم است و به سهولت روی نما نصب می‌شود. علاوه‌بر‌آن در هنگام فرآوری این سنگ از پوشش ضد رطوبت (رزین) استفاده می‌شود که مقاومت آن را در برابر جذب رطوبت افزایش می‌دهد؛ بنابراین این سنگ در برابر جذب آب بسیار مقاوم است و خاصیت جذب رطوبت کمتری دارد. سنگ تراورتن می‌تواند دماهای مختلف از گرم تا سرد را تحمل کند و یکباره سرد یا گرم شدن هوا موجب تخریب زودهنگام آن نمی‌شود؛ از‌این‌رو بهترین گزینه برای استفاده در مناطقی به به حساب می‌آید که نوسانات رطوبتی زیادی را در طول سال تجربه می‌کنند. با توجه به نکات گفته شده اگر بخواهیم مناسب‌ترین سنگ برای مناطق شرجی معرفی کنیم، می‌توانیم بگوییم سنگ تراورتنی که بافت آن متراکم است و نفوذپذیری پایینی در برابر رطوبت دارد، بهترین انتخاب برای شماست. برای مطالعه راجب سنگ تراورتن به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


ویژگی های سنگ نما مناسب برای مناطق گرم و شرجی

سنگ‌هایی که برای مناطق گرم و شرجی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید دارای ویژگی‌هایی باشند که سنگ را از مشکلاتی مانند ترک برداشتن، خورد شدن، سوراخ شدن و جدا شدن در امان نگه دارد و ظاهر آن بعد از گذشت مدت زمان بسیار کوتاه همچنان زیبا بماند و زرد و زشت نشود. این ویژگی‌ها عبارت است از:

  • مقاوم در برابر رطوبت (جذب آب بسیار پایین)؛
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • چسبندگی بالا؛
  • نبود کانی های مضر در سنگ.

ما در ادامه درباره این ویژگی‌ها به‌‌طور کامل صحبت می‌کنیم:


مقاوم در برابر رطوبت (جذب آب بسیار پایین):

در مناطقی که میزان بارندگی و رطوبت آن‌ها بسیار زیاد است، سنگ‌هایی که در برابر بارش‌ها قرار می‌گیرند؛ زمان کافی برای خشک شدن و خارج شدن رطوبت را ندارند ازاین‌رو یکی از مشکلات رایج مصالح مورد استفاده در مناطق گرم و شرجی ترک و خورد شدن آن‌ها است.


 نمای مناسب مناطق مرطوب
سنگ نمای مناسب برای مناطق گرم و شرجی سنگ تراورتن می‌باشد.


یکی دیگر از مسائل شوره زدن، رشد جلبک و کپک روی سنگ‌ها است که می‌تواند ظاهر نامطلوبی به ساختمان‌تان بدهد. از‌این‌رو مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در هنگام انتخاب سنگ به آن توجه کنید جذب پایین آب و میزان مقاومت آن در برابر رطوبت است.

سنگ مناسب برای استفاده در نمای ساختمان های مناطق گرم و شرجی، سنگ تراورتن است. سنگ تراورتن ویژگی های جالبی دارد که همین ویژگی ها باعث شده این سنگ بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر باشد. همچنین بهترین سنگ نما برای مناطق مرطوب نیز همین سنگ است.


مقاومت فشاری بالا:

یکی دیگر از ویژگی های مهم سنگ مورد استفاده در مناطق شرجی، میزان مقاومت آن در برابر فشار زیاد است. این خصوصیت سبب می‌شود سنگ در برابر بارش‌های شدید مانند تگرگ یا باران‌هایی است که با شتاب زیاد به سنگ برخورد می‌کند و می‌تواند آن را سوراخ کند، از خود مقاومت نشان دهد؛ در‌ نتیجه سنگ با گذشت زمان ظاهر جذاب خود را به‌خوبی حفظ کند.


چسبندگی بالا:

منظور از چسبندگی بالای سنگ‌ها این است که سنگ حفره‌هایی داشته باشد تا بتواند به سطح مورد نظر بچسبد و با گذشت زمان جدا نشود. این مسئله برای مناطق گرم و شرجی اهمیت زیادی دارد زیرا نفوذ آب به پشت سنگ موجب جدا شدن آن می‌شود و می‌تواند موجب هزینه‌های جانی و مالی بسیار زیادی شود. سنگ تراورتن بافت بسیار متراکم دارد و هر دو سطح آن متخلخل است. خلل و فرج پشت این سنگ هنگام نصب با ملات و دوغاب پر می‌شود و منافذ سطح روی سنگ هم با رزین پر می‌شود که این ویژگی سبب چسبندگی بالای سنگ تراورتن به ملات پشت خود شده و آن را در برابر رطوبت و جذب آب بسیار مقاوم می‌کند؛ بنابراین کنده شدن آن بسیار بعید به‌نظر می‌رسد.


 بهترین سنگ نما برای مناطق گرمسیر
سنگ تراورتن به دلیل تخلخلی که دارد چسبنگی بالایی دارد.


توجه داشته باشید که پر نکردن منافذ پشت و روی سنگ می‌تواند موجب نفوذ رطوبت و آب شود، زمانی که آب در دمای پایین یخ بزند به مرور موجب ترک برداشتن سنگ‌ها و در نهایت از هم پاشیدن آن‌ها می‌شود. بنابراین در هنگام خرید حتما سنگ تراورتنی را انتخاب کنید که سطح روی آن با رزین اپوکسی پوشیده شده باشد. سنگ‌های سنگین که تخلخل کافی ندارند برای استفاده در مناطق گرم و شرجی مناسب نیستند.


نبود کانی های مضر در سنگ:

بعضی از کانی‌هایی که در سنگ تراورتن وجود دارند؛ مضر هستند و در صورت تماس با رطوبت، روی آن‌ها لکه‌های رنگی ایجاد می‌شود و ظاهر سنگ را زشت می‌کند. دلیل این مشکل تبدیل کانی‌های ناپایدار است که می‌تواند از نوع سولفور‌های آهن باشد، سولفورهای آهن در مجاورت رطوبت اکسید می‌شوند و با تبدیل شدن به هیدروکسید رنگ سنگ را زرد و کدر می‌کنند.


انواع سنگ‌های نما مناسب برای مناطق گرم و شرجی

مطمئنا شما هم به دنبال یک سنگ تراورتن مناسب هستید که بیشترین کیفیت را داشته باشد؛ برای این منظور ابتدا باید انواع سنگ تراورتن را بشناسید. که انواع سنگ‌های تراورتن عبارت است از:

  1. انواع سنگ‌های تراورتن بر اساس نحوه فرآوری؛
  2. انواع سنگ‌های تراورتن بر اساس محل قرار گیری معدن؛
  3. انواع سنگ‌های تراورتن بر اساس رنگ.

ما در ادامه درباره انواع سنگ‌های تراورتن صحبت می‌کنیم:


انواع سنگ نما تراورتن بر اساس نحوه فرآوری:

یکی از روش های تقسیم بندی سنگ‌های نما تراورتن نحوه فرآوری و تولید آنها است که به طور کلی به ۴ دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • سنگ تراورتن هوند؛
  • سنگ تراورتن صیقلی؛
  • سنگ تراورتن تامبل؛
  • سنگ تراورتن براش.

برای آنکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید، در ادامه توضیح مختصر و مفیدی از هرکدام را برای شما آورده‌ایم:


سنگ تراورتن هوند:

سنگ تراورتن هوند، سنگی است که روی آن پرداخت هوند (پرداختی که موجب صاف، نرم، مات و صیقلی شدن سنگ می‌شود) انجام می‌شود.


 سنگ مناسب مناطق مرطوب
سنگ تراورتن با فرآوری هوند ظاهری مات دارد.


از ویژگی‌های این سنگ می‌توان به عدم بازتاب نور و تمیز شدن آسان آن اشاره کرد؛ بنابراین برای فضای داخل ساختمان هم می‌توانید از آن استفاده کنید.


سنگ تراورتن صیقلی:

سنگ تراورتن صیقلی سنگی است که می‌تواند نور را به‌خوبی از خود بازتاب دهد و ازاین‌رو برای نما ساختمان گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید و ظاهر لوکسی به آن می‌دهد. این سنگ عایق صوتی و حرارتی است و ضمن ایجاد آرامش بیشتر برای ساکنین، می‌تواند مصرف انرژی را کمتر کند. علاوه‌بر‌آن سنگ تراورتن صیقلی در برابر آتش سوزی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و به‌طور کلی طول عمر بالایی دارد.


سنگ تراورتن تامبل:

سنگ تراورتن تامبل سنگی است که از روش تامبل کردن سنگ تراورتن ساخته می‌شود. این سنگ ظاهر طبیعی‌تری دارد و نسبت به سایر سنگ‌ها وزن و چگالی آن کمتر است؛ بنابراین وزن کلی ساختمان را پایین می‌آورد و در فضای داخلی یا خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سنگ تراورتن براش:

سنگ تراورتن با استفاده از براش‌های مخصوص ( که ابزاری برای ایجاد بافت خاص هستند) به سنگ تراورتن براش، تبدیل می‌شود. در واقع دلیل بافت سنگ تراورتن براش، همان براش‌ها هستند.


 بهترین نوع سنگ نما
سنگ تراورتن با فرآوری براش ظاهری ساده و روستایی دارد.


این سنگ ظاهر روستیک ( منظور ظاهری کلاسیک، بی‌آلایش و طبیعی است) دارد و از آن برای طراحی نما منحصر‌به‌فرد و شیک استفاده می‌شود.


انواع نما سنگ تراورتن براساس محل قرارگیری معدن:

همانطور که می‌دانید معادن زیادی از سنگ‌های تراورتن و آهکی در ایران وجود دارد که همین موضوع باعث می‌شود رنگ و درصد آهک سنگ‌های تراورتن استخراج شده از هر معدن با معدن دیگر متفاوت باشند و در نتیجه کیفیت آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است. در ادامه معدن‌هایی که سنگ تراورتن با‌کیفیت تولید می‌کنند و شهرت زیادی دارند را معرفی می‌کنیم:

  • سنگ تراورتن عباس آباد؛
  • سنگ تراورتن تکاب؛
  • سنگ تراورتن حاجی آباد؛
  • سنگ تراورتن آب گرم محلات؛
  • سنگ تراورتن آتشکوه.

برای دانستن ویژگی‌های سنگ‌های استخراج شده از این معادن همراه ما باشید:


سنگ تراورتن عباس آباد:

سنگ تراورتن عباس آباد از معدن محلات استخراج می‌شود و نوعی سنگ آهکی متخلخل به‌حساب‌ می‌آید که بافت آن به شکل نواری و در رنگ‌‌های زرد، قهوه‌ای، قرمز، لیمویی، خاکستری و سیاه به بازار عرضه می‌شود. این سنگ عایق صوتی و حرارتی است و قدرت چسبندگی بالایی دارد؛ از‌این‌رو در دسته‌ پرفروش‌ترین سنگ نما ساختمان قرار می‌گیرد که امکان استفاده از آن در سنگ فضای بیرونی وجود دارد.


سنگ تراورتن تکاب:

سنگ تراورتن تکاب از دیگر انواع سنگ تراورتن نما است که کاربرد بسیار بالایی در طراحی فضای بیرونی ساختمان ها دارد. این سنگ معمولا در سنگ‌های قهوه‌ای، مشکی و کرم استخراج می شود. علاوه بر رنگهای جذاب، سنگ تراورتن تکاب بافت موج دار و خاصی نیز دارد. البته انواع ساده این سنگ نیز در بازار موجود است.


سنگ تراورتن حاجی آباد:

گزینه دیگر طراحان نمای بیرونی و محوطه ساختمان، سنگ تراورتن حاجی آباد است که از محل استخراج آن برگرفته شده است. اگر به دنبال طیف های روشنی از قهوه ای و کرم هستید، باید به سراغ این سنگ بروید؛ زیرا در رنگهای کرم روشن و شکلاتی عرضه می شود. این سنگ علاوه بر تنوع رنگ، در طرح های بسیار متنوع نیز عرضه می شود. از جمله طرح های پرکاربرد آن می توان به طرح چرمی، موج دار و سنگ گیوتن اشاره کرد. همین ویژگی جذاب کاربرد این سنگ را از نما فراتر برده است؛ چنانچه امروزه به عنوان کفپوش نیز از آن استفاده می شود.


سنگ تراورتن حاجی آباد برای مناطق گرم و شرجی
سنگ تراورتن حاجی آباد طرح های متنوعی دارد.


سنگ تراورتن حاجی آباد نسبت به سایر انواع سنگ تراورتن تخلخل کمتری دارد. همین موضوع باعث کاهش هزینه شستشوی نمای ساختمان های مزین شده به این سنگ خواهد شد.


سنگ تراورتن آب گرم محلات:

معمولا برای طراحی دکوراسیون داخلی منازل از این سنگ استفاده می‌شود. علت این کاربرد را می‌توان به رنگ خاص سنگ آب محلات نسبت داد. این سنگ در طیف های جذاب کرم و زیتونی استخراج شده و تلفیق می گردد. ترکیب این دو رنگ از بهترین گزینه ها برای استفاده در دکوراسیون داخلی است.


سنگ تراورتن آتشکوه:

سنگ آتشکوه با اسامی سنگ امداد، سنگ سفید محلات و شهاب سنگ نیز شناخته می‌شود. سنگ آتشکوه در رنگ سفید و همراه با موج‌های زیبا و منظم استخراج می‌گردد. با داشتن ویژگی ساب پذیری بالا در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار محبوب است.


انواع سنگ نما تراورتن بر اساس رنگ:

سنگ‌های تراورتن بر اساس رنگ هم دسته بندی می‌شود که عبارتند از:

  • سنگ نما تراورتن سفید؛
  • سنگ نما تراورتن کرم؛
  • سنگ نما تراورتن عسلی؛
  • سنگ نما تراورتن شکلاتی؛
  • سنگ نما تراورتن طلایی؛
  • سنگ نما تراورتن قرمز؛
  • سنگ نما تراورتن قهوه‌ای؛
  • سنگ نما تراورتن خاکستری؛
  • سنگ نما تراورتن گردویی؛
  • سنگ نما تراورتن لیمویی.

از بین تنوع موجود سنگ تراورتن سفید، کرم و شکلاتی بیشترین استفاده را برای نما ساختمان دارند. ما در ادامه به بررسی سنگ نما تراورتن سفید، کرم و شکلاتی می‌پردازیم، شما با دانستن ویژگی‌های این سنگ‌ها می‌توانید به ویژگی‌ها و کاربرد تمام رنگ‌ها را مسلط شوید.


سنگ تراورتن سفید:

معدن‌های مختلفی مانند دره بخاری، عباس آباد، ابیانه و آتشکوه، سنگ سفید استخراج می‌کنند که مرغوبیت سنگ آن‌ها بسیار بالا است و امکان استفاده از این سنگ‌ها برای مناطق گرم و شرجی وجود دارد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم سنگ عباس آباد باکیفیت‌ترین سنگ تراورتن سفید را دارد که به همان نسبت قیمت آن از سنگ‌های تراورتن سایر معدن‌ها بیشتر است. بنابراین ممکن است برای تمام افراد مقدور نباشد که از این سنگ برای ساختمان مورد نظرشان استفاده کنند و بخواهند سنگ مورد نظر خود را از معدن‌های دیگر که کیفیت پایین‌تر ولی قیمت بهتری دارند، تهیه کنند. البته تمام سنگ‌های تراورتن سفید از قوی تا ضعیف قابل استفاده برای نما ساختمان هستند و از نظر ماندگاری کیفیت تایید شده‌ای دارند. برای خرید سنگ تراورتن سفید کلیک کنید.


سنگ تراورتن کرم یا کرم روشن:

یکی دیگر از سنگ‌های مورد استفاده در مناطق گرم و شرجی سنگ تراورتن کرم یا کرم روشن است که تقریبا نصف معادن موجود در ایران از جمله معادن طرق اصفهان، تکاب، حاجی آباد، ورتون، آبگرم، لوشان و محلات این سنگ را استخراج می‌کنند که جزو معادن معتبر و شناخته شده هستند. این سنگ هم بر اساس کیفیتی که دارد قیمت گذاری می‌شود که البته قیمت آن از سنگ تراورتن سفید ارزان‌تر است و برای افرادی که توان خرید سنگ سفید را ندارند، بهترین گزینه به‌حساب می‌آید.


سنگ تراورتن کرم برای نما در مناطق گرم و شرجی
سنگ تراورتن کرم از سنگ های تراورتن سفید قیمت مناسب‌تری دارند.


همانطور که قبلا گفته شد؛ هرچقدر رنگ سنگ از کرم به سمت کرم روشن تمایل پیدا کند، قیمت آن هم افزایش می‌یابد. یک راه حل این است که نیمی از سنگ‌ها را به رنگ کرم روشن و بقیه را به رنگ سفید خریداری کنید. این نسبت بستگی به سلیقه و بودجه شما دارد و می‌تواند در کاهش هزینه‌ها بسیار کمک کننده باشد.


سنگ تراورتن شکلاتی:

سنگ تراورتن شکلاتی هم از جمله سنگ‌هایی است که شما می‌توانید در مناطق گرم و شرجی از آن استفاده کنید. این سنگ از معادن سنگ دهشیر، کاشان و معادن اصفهان استخراج می‌شود و کیفیت مطلوبی دارد. از ویژگی‌های سنگ تراورتن شکلاتی می‌توان به عدم تغییر رنگ در برابر تابش خورشید و عدم پوسته پوسته شدن آن اشاره کرد. این سنگ از انواع دیگر ارزان‌تر است و قیمت آن ممکن است یک پنجم قیمت سنگ تراورتن سفید یا کرم باشد. البته قیمت پایین آن به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست و می‌تواند بسیار بادوام‌تر و ماندگارتر از سنگ‌هایی مانند مرمریت باشد. نکته‌ای که باید در هنگام خرید سنگ نما در نظر بگیرید میزان تیرگی آن‌ها است؛ هر چه رنگ سنگ تیره‌تر باشد، مقدار ناخالصی و تخلخل آن‌ها افزایش می‌یابد و سنگ از نظر مقاومت ضعیف‌تر است. مطمئنا شما با دانستن ویژگی‌های سنگ تراورتن سفید، کرم و شکلاتی می‌توانید خصوصیات سنگ‌های تراورتن دیگر که رنگی مابین دارند را پیدا کنید. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ مناسب مناطق گرم و شرجی را نیز مطالعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ نمای مناسب برای مناطق گرم و شرجی آموختیم:

همانطور که قبلا گفته شد، بهترین سنگ برای مناطق مرطوب و شرجی سنگ تراورتن است که خود بر اساس نحوه فرآوری، محل معدنی که از آن استخراج شده و رنگ سنگ انواع مختلفی دارد. بهترین سنگ تراورتن، سنگ تراورتن سفید عباس آباد است که کیفیت بسیار بالایی دارد و جزو سنگ‌های نما گران قیمت به‌حساب می‌آید. با توجه به مسئله‌ای که گفته شد اکر می‌خواهید یک سنگ نما با قیمت مناسب و کیفیت خوب تهیه کنید می‌توانید از سنگ تراورتن با رنگ کرم، کرم روشن یا شکلاتی هم استفاده کنید.


مقالات مرتبط