ایران کانتر

اپوکسی سنگ چیست؟ + کاربردهای اپوکسی سنگ

اپوکسی سنگ چیست؟ + کاربردهای اپوکسی سنگ
مهدیار حسینی
مهدیار حسینی
۱۴۰۲/۵/۲۳

ممکن است بارها نام اپوکسی را شنیده باشید؛ این ماده در حوزه‌های مختلف از جمله پردازش و فرآوری سنگ‌ها کاربرد فراوان دارند. در اصطلاح به اپوکسی که در فرآوری سنگ به کار می‌رود، رزین اپوکسی می‌گویند. رزین ماده‌ای است که در ترکیب با هاردنر به کار می‌رود و اپوکسی را تشکیل می‌دهد. اپوکسی چیست؟ اپوکسی سنگ ماده‌ای است که استفاده از آن در فرایند پردازش سنگ بسیار اهمیت دارد. دلیل این اهمیت نیز نقش پررنگ اپوکسی در افزایش استحکام و دوام سنگ است.


اپوکسی سنگ چیست؟

اپوکسی سنگ در واقع ماده شیمیایی است که در مراحل مختلف فرآوری سنگ از جمله ساب‌زنی نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کنند. در صورتی که اپوکسی در پردازش سنگ مورد استفاده قرار نگیرد در اکثر مراحل اختلال ایجاد می‌شود و دیگر شاهد نهایت زیبایی و کارایی سنگ‌های طبیعی نخواهیم بود. اپوکسی در کنار سادگی، عملکردی بسیار تاثیرگذار و حیاتی در فرآیند پردازش سنگ ایفا می‌کند. عملکرد شگفت‌انگیز این ماده لقب ماده جادویی را شایسته آن می‌کند.


کاربردهای اپوکسی سنگ

دلیل اهمیت اپوکسی سنگ، نقش پررنگ اپوکسی در افزایش استحکام و دوام سنگ است. کاربردهای اپوکسی سنگ شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. پر کردن منافذ؛
  2. اتصال توری به سنگ.

در ادامه به توضیح بیشتر موارد بالا می‌پردازیم:


پر کردن منافذ:

رزین اپوکسی در حالت عادی بسیار رقیق است و شکل مایع دارد و در همین حالت است که آن را به سطح سنگ می‌افزایند. این ماده تمام خلل و فرج سنگ را پر می‌کند و منافذ را به‌طور کامل می‌پوشاند. نکته حائز اهمیت این است که این ماده در دمای بالا رقیق‌تر می‌شود و در نتیجه راحت‌تر به تمام درز‌های سنگ نفوذ می‌کند.


اتصال توری به سنگ:

پس از این که اپوکسی در شرایط دمایی مناسب روی سطح سنگ ریخته شد پس از مدت زمانی مشخص ترکیب نهایی به حالت جامد در می‌آید و مانند چسبی مولکولی اجزای سنگ را به یکدیگر متصل کرده و مستحکم می‌کند. اپوکسی برای اتصال توری به سنگ نیز کاربرد دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.


 اپوکسی سنگ چیست
اپوکسی برای اتصال توری به سنگ هم استفاده می‌شود.


به این نکته نیز دقت داشته باشید که استفاده از اپوکسی در فرآیند فرآوری برخی سنگ‌ها از سنگ‌های دیگر اهمیت بیشتری دارد. برای مثال استفاده از اپوکسی خوب در فرآوری چینی کریستال‌ها بیش از دیگر سنگ‌ها اهمیت دارد و اپوکسی استفاده شده در این سنگ‌ها باید بالاترین کیفیت را داشته باشد. البته این مسئله بدین معنا نیست که استفاده از اپوکسی باکیفیت در دیگر سنگ‌ها بی‌اهمیت است.


اپوکسی توری

توری یا مش ساختاری بر اساس نامش دارد. توری‌ها در پشت سنگ نصب می‌شوند تا استحکام آن را افزایش دهند و با چسبیدن به سنگ، اجزای آن را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. اپوکسی توری علاوه بر این که به استحکام سنگ کمک می‌کند در صورت شکستن قطعه‌ای از سنگ از جدا شدن آن جلوگیری می‌کند.


رزین اپوکسی
توری‌ها در پشت سنگ نصب می‌شوند تا استحکام آن را افزایش دهند.


اگر اسلب سنگ روی سقف یا در محل‌های مرتفع نصب شده باشد، استفاده از اپوکسی توری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که توری از سقوط خرده‌های احتمالی سنگ بر سر رهگذران و ساکنان جلوگیری می‌کند. پس توری‌ها علاوه بر نقشی که در افزایش استحکام و ماندگاری سنگ‌ها دارند برای افزایش ایمنی نیز ضروری هستند. مسئله‌ای که وجود دارد این است که توری باید توسط ماده‌ای بسیار چسبنده و محکم به سنگ اتصال داده شود. وظیفه اتصال توری به سنگ بر عهده اپوکسی توری است که نوعی رزین اپوکسی به حساب می‌آید. همچنین به منظور ترمیم سنگ شکسته نیز از رزین اپوکسی استفاده می‌شود.


معرفی برندهای مختلف تولید کننده رزین اپوکسی

رزین اپوکسی از جمله محصولاتی است که در انواع داخلی و خارجی در بازار موجود است. در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها امکان واردات رزین از برخی کشورها وجود ندارد و بازار ایران از تولیدات رزین‌ کشورهای محدودی اشباع شده است. رزین‌های خارجی موجود در بازار ایران شامل محصولات چینی، کره‌ای، تایوانی و تایلندی می‌شوند. در این میان رزین‌های کره‌ای بهترین عملکرد را دارند. برندهایی مانند اپوکسی رزین آدریا (Adriapox) و رزین‌های تناکس (Tenax) که از محصولات کشور ایتالیا هستند جزو محبوب‌ترین رزین‌های بازار هستند. برندهای دیگری مانند دنیز ترکیه، یونیک و کاتر (Cutter) چین نیز جزو پرفروش‌ترین رزین‌های بازار ایران هستند. اما امروزه بخش قابل‌توجهی از بازار رزین‌های ایران را شرکت‌‌های داخلی تامین می‌کنند که کیفیت کار بالایی دارند، از این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت پرنیان رزین سبز؛
  • شرکت رزین اپوکسی یشم؛
  • شرکت رزین کاوه؛
  • شرکت پلی رزین؛
  • شرکت راستین رزین باهر.

در ادامه این شرکت‌ها را به‌طور مختصر معرفی کرده‌ایم:


شرکت پرنیان رزین سبز:

این شرکت که در تولید انواع رزین از جمله رزین اپوکسی فعالیت دارد از سال تأسیس در سال ۱۳۸۱ تا به حال توانسته عملکرد خوبی در حوزه تولید و عرضه رزین داشته باشد. این شرکت از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کند و به همین دلیل در سال ۱۳۹۳ گواهی ایزو ۹۰۰۱ را دریافت کرد.


شرکت رزین اپوکسی یشم:

یشم از جمله قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده رزین در ایران است که فعالیت خود را در سال ۱۳۵۱ آغاز کرد.


 سنگ اپوکسی
شرکت یشم از جمله قدیمی‌ترین شرکت‌های تولید کننده رزین اپوکسی در ایران است.


این شرکت با به کارگیری باکیفیت‌ترین متریال و به‌روزترین دستگاه‌ها، رزین اپوکسی بسیار باکیفیتی تولید می‌کند که نه تنها در بازار ایران بلکه در برخی کشورهای خارجی نیز شناخته شده و محبوب است.


شرکت رزین کاوه:

این شرکت که تولید رزین اپوکسی خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده است توانسته از همان زمان تا به حال اکثر استانداردهای تولیدی موردنیاز را کسب کند. استاندارد بالای تولیدات این شرکت باعث شده است که محصولات آن در بازار داخل و خارج از ایران شناخته شده و معتبر باشند.


شرکت پلی رزین:

پلی رزین با تولید حدودا ۴۰ هزار تن رزین در سال حجم زیادی از تولید رزین داخل ایران را بر عهده دارد. این شرکت در کنار کمیت بالای تولید همواره سعی بر حفظ کیفیت داشته است.


شرکت راستین رزین باهر:

شرکت راستین رزین باهر جزو شرکت‌های نسبتا نوپا در ایران است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است. این شرکت به تولید محصولات با انواع مختلف و کیفیت بالا شهرت دارد و با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های تولیدی و پرسنل متخصص توانسته است به یکی از برترین تولیدکنندگان رزین در ایران تبدیل شود. در صورت علاقه توصیه می‌کنیم مقاله علت زرد شدن سنگ را نیز مطالعه کنید.


اپوکسی خوب چه ویژگی‌‌ هایی دارد؟

پس از خواندن مطالب تا به اینجا می‌توانید به راحتی به سوال اپوکسی چیست پاسخ دهید، اما دانستن این که اپوکسی خوب چه ویژگی‌هایی دارد نیز مهم است. رزین‌ها بسته به برند و شرکتی که آن‌ها را تولید کرده است کیفیت متفاوتی دارند که روی عملکرد طولانی و حتی کوتاه‌مدت آن‌ها تأثیرگذار است. ویژگی های اپوکسی خوب شامل:

  • نفوذ و انعطاف‌پذیری بالا؛
  • شفافیت بالا؛
  • مقاومت بالا در برابر خراشیدگی؛
  • عدم نفوذ آب و رطوبت می‌باشد.

در ادامه به‌صورت کامل ویژگی‌های یک اپوکسی با کیفیت را مورد بررسی قرار خواهیم داد:


نفوذ و انعطاف‌پذیری بالا:

رزین اپوکسی خوب باید نفوذ و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشد تا به تمام خلل و فرج سنگ نفوذ کند و درزها را بپوشاند.


 چسب اپوکسی سنگ
اپوکسی سنگ باید تمام تخلخل های سنگ را بپوشاند.


بدین شکل ضایعات فرآوری سنگ به حداقل می‌رسد و استحکام و دوام آن به حداکثر ممکن نزدیک می‌شود.


شفافیت بالا:

به علاوه رزین اپوکسی باید شفافیت بالایی داشته باشد و به مرور زمان زرد نشود. زیرا زرد شدن رزین می‌تواند تا حد زیادی از زیبایی سنگ بکاهد و جلوه آن را کم کند. یکی از عواملی که می‌تواند بر کیفیت ظاهری اپوکسی سنگ تاثیرگذار باشد نور خورشید و اشعه UV‌ است. اپوکسی خوب در برابر نور خورشید مقاوم است و با قرارگیری در معرض آن زرد نشده و شفافیت خود را از دست نمی‌دهد و در نتیجه از جلوه طبیعی سنگ کاسته نمی‌شود.


مقاومت بالا در برابر خراشیدگی:

اپوکسی سنگ باید در برابر ضربه و خراشیدگی مقاومت بالایی داشته باشد تا سطح سنگ را از آسیب در امان نگه دارد و به عمر مفید آن بیفزاید.


عدم نفوذ آب و رطوبت:

یکی دیگر از رسالت‌های اپوکسی نفوذناپذیر کردن سطح سنگ در برابر آب و رطوبت است. زیرا نفوذ رطوبت به بافت سنگ باعث بروز واکنش‌های شیمیایی و حل شدن بافت سنگ می‌شود.


اپوکسی مکمل سنگ‌ است

می‌توان از اپوکسی به عنوان مکملی ضروری برای سنگ‌های طبیعی نام برد. این ماده شیمیایی که از ترکیب رزین و هاردنر ساخته می‌شود علاوه بر این که هزینه‌های تولید را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش می‌دهد، بر قابلیت‌های سنگ افزوده و در کنار افزایش عمر مفید سنگ رضایت مصرف‌کنندگان را به دنبال دارد. اپوکسی‌ها توسط شرکت‌ها و کشورهای مختلفی تولید می‌شوند و در نتیجه کیفیت‌های متفاوتی دارند. با توجه به اهمیت اپوکسی در فرآوری سنگ و دوام سنگ می‌توان اینطور نتیجه گرفت که کیفیت اپوکسی به اندازه کیفیت سنگ اهمیت دارد. بنابراین هنگام خرید سنگ حتما باید کیفیت اپوکسی به کار رفته در آن را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین اگر علاقه مند هستید با اصطلاحات حوزه سنگ بیشتر آشنا شوید توصیه می‌کنیم مقاله اصطلاحات حوزه سنگ را مطالعه کنید.


آنچه که از مقاله اپوکسی سنگ چیست آموختیم:

همانطور که در مقاله اپوکسی سنگ چیست خواندیم، اپوکسی سنگ در واقع ماده شیمیایی است که در مراحل مختلف فرآوری سنگ از جمله ساب‌زنی نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کنند که به اپوکسی سنگ رزین اپوکسی هم گفته می‌شود. همچنین در این مقاله به کاربردهای اپوکسی سنگ پرداختیم و این‌که یک اپوکسی خوب باید چه ویژگی‌های را به‌طور کامل توضیح دادیم.


سوالات متداول مقاله اپوکسی سنگ چیست

در این بخش به 3 سوال از شما که بیشترین تعداد پرسش را داشتند پاسخ خواهیم داد.


اپوکسی چیست؟

اپوکسی نوعی ماده پلیمری ترموست یا همان گرما سخت است که برای پر کردن منافذ و تخلخل ها استفاده می‌شود. اپوکسی یا همان پولی پوکساید برای افزایش میزان مقاومت در برابر ضربه و فشار استفاده می‌شود.


رزین سنگ چیست؟

رزین سنگ یک ماده شیمیایی است که از آب و اکلریلیک درست می‌شود. رزین سنگ را روی منافذ سنگ می‌ریزند تا خلل و فرج سنگ را بپوشاند و از نفوذ رطوبت به سنگ جلوگیری کند.


رزین اپوکسی سنگ چیست؟

رزین اپوکسی سنگ از ترکیب دو ماده رزین و اپوکسی درست می‌شود به منظور بالا بردن مقاومت سنگ و جلوگیری از جذب رطوبت به داخل سنگ. رزین اپوکسی سنگ باعث افزایش طول عمر و زیبایی سنگ می‌شود.


مقالات مرتبط