سنگ دیوار + سنگ کاری دیوار

سنگ دیوار + سنگ کاری دیوار
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۵/۲

انتخاب بهترین سنگ برای دیوار خانه یکی از تصمیمات چالش برانگیز است؛ زیرا هر خانه دارای بخش‌های مختلفی بوده و هر قسمت، سنگ تزئینی با ویژگی‌های خاصی را ایجاب می‌کند. نمای بیرونی ساختمان و فضای داخلی ساختمان کاملا شرایط متفاوتی داشته و وقتی شرایط آب و هوایی مختلف را در هر شهر در نظر می‌گیریم، انتخاب بهترین و مناسب‌ترین سنگ، سخت‌تر هم می‌شود. برای این کار لازم است که ویژگی، مزایا و معایب هر سنگ را بشناسید تا بتوانید آن را در مکانی مناسب نصب کنید. ما در این مقاله می خواهیم ویژگی‌های سنگ مناسب برای دیوار خانه را توضیح دهیم و برای هر قسمت از منزل سنگ طبیعی مناسبی را مثال بزنیم.


انواع سنگ مناسب برای دیوار

انواع سنگ مناسب برای دیوار شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ تراورتن؛
  2. سنگ کوارتزیت؛
  3. سنگ مرمریت؛
  4. سنگ گرانیت؛
  5. سنگ مرمر؛
  6. سنگ تراونیکس؛
  7. سنگ چینی یا کریستال.

هر کدام از سنگ‌هایی که در بالا نام بردیم، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند؛ به همین دلیل هر کدام در مکانی خاص از جمله دیوار فضای داخلی یا خارجی استفاده می‌شوند.


ویژگی های سنگ مناسب برای دیوار فضای داخلی

اگر فضای داخلی را فضایی تعریف کنیم که سرپوشیده بوده و از چهار طرف با دیوار محصور باشد، اغلب بخش‌های داخلی منزل را شامل می‌شود. ما این بخش‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم:

  • ویژگی سنگ مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام؛
  • ویژگی سنگ مناسب برای اتاق پذیرایی؛
  • ویژگی سنگ مناسب برای اتاق خواب؛
  • ویژگی سنگ مناسب برای راهرو فضای داخلی؛
  • ویژگی سنگ مناسب برای آشپزخانه.

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح خواهیم داد:


ویژگی سنگ مناسب برای دیوار سرویس بهداشتی و حمام:

سنگ‌هایی که برای دیوار سرویس بهداشتی و حمام استفاده می‌شوند، باید در برابر آب، مواد مرطوب، مواد شوینده مقاومت بالایی داشته باشند. برای این که سنگ در این زمینه‌ها بتواند نمره خوبی کسب کند باید تخلخل کم و جنس قوی در برابر خوردگی در اثر مواد اسیدی داشته باشد.


دیوار پوش سنگی
سنگ مناسب برای دیوار سرویس بهداشتی و حمام باید در برابر جذب آب مقاوم باشد.


یکی از سنگ‌هایی که به این فاکتورها بیشتر نزدیک باشد، می‌توان سنگ چینی یا کریستال را نام برد. برای مشاهده سنگ اسلب مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام در دیگر بخش های این محیط کلیک کنید.


ویژگی سنگ مناسب برای دیوار اتاق پذیرایی:

سنگ‌های دیوار پذیرایی بیشتر از هر جای دیگری باید زیبا و چشم نواز باشند. این سنگ‌ها باید امکان جلا پذیری بالا، بسیار صیقلی، شیشه‌ای و نور گذر، خوشرنگ، دارای طرح و رگه‌های زیبا باشند. هر چند که نمی‌توان تمام فاکتورهای زیبایی را در کنار هم جمع کرد اما زیباترین و ظریف‌ترین سنگ‌ها در این بخش قرار می‌گیرند؛ سنگ‌های مرمر، تراونیکس و مرمریت از جمله سنگ‌های پرکاربرد در این زمینه هستند.


ویژگی سنگ مناسب برای دیوار اتاق خواب:

انتخاب بهترین سنگ برای اتاق خواب معمولا براساس سورت رنگی و ظاهر آن انتخاب می‌شود. اتاق خواب به لحاظ محیطی فضای چالش برانگیزی برای سنگ‌ها نیست. به همین دلیل می‌توان سنگ‌های بسیار ظریف را هم در اتاق خواب به کار برد. این سنگ‌ها باید چند نکته مهم داشته باشند.


انواع دیوار سنگی
سنگ طبیعی برای دیوار اتاق خواب بسیار فضای لوکس و زیبایی می‌سازد.


معمولا باید دارای طرح و رنگ ساده، رنگ‌های آرامش بخش و بدون انتشار مواد آلاینده باشند. در این زمینه سنگ‌های مرمر سبز ملایم، مرمر آبی آسمانی، گلبهی، صورتی و انواع مرمریت گزینه‌های خوبی هستند.


ویژگی سنگ مناسب برای دیوار راه‌رو فضای داخلی:

معمولا برای راه‌رو از سنگ‌هایی ساده، در رده سوپر و ممتاز استفاده می‌شود. این سنگ‌ها کمترین طرح را داشته و حتی می‌توانند با رنگ‌های روشن و حالت آینه‌ای خود، عرض راه‌رو‌های باریک را بیشتر از آنچه که هست نشان دهند. انواع سنگ مرمریت، سنگ چینی یا کریستال و پس از آن چند مدل تراورتن روشن گزینه‌های خوبی برای این مورد هستند.


ویژگی سنگ مناسب برای دیوار آشپزخانه:

یکی از سخت‌ترین شرایط منزل مسکونی برای سنگ‌ها آشپزخانه است. این سنگ‌ها باید مقاومت خوبی در برابر رطوبت و آب، مواد شوینده قوی، ابزار فلزی نوک تیز، لوازم داغ و خیلی سرد، ظروف و شیشه شکسته داشته باشند. افرادی که خیلی سخت‌گیر هستند با انتخاب سنگ گرانیت آشپزخانه خود را در برابر تغییر رنگ و ظاهر سنگ در بلند مدت بیمه می‌کنند. در صورت علاقه می‌توانید مقاله سنگ مناسب برای صفحه کابینت را نیز مطالعه کنید.


ویژگی های سنگ مناسب برای دیوار فضای خارجی

سنگ‌هایی برای نمای خارجی مناسب هستند که در برابر باران‌های اسیدی (کلان شهرها)، سایش طوفان شن (در شهرهای خشک و کویری)، یخ زدگی و تغییر دمای شدید (در شهرهای سردسیر)، نفوذ رطوبت (در شهرهای پرباران) مقاومت داشته باشند. این سنگ‌ها در نمای بیرونی ساختمان، دیوار حیاط خانه، طراحی درب ورودی و پارکینگ استفاده می‌شوند. به جز پارکینگ، سایر فضاها تماس مستقیمی با عوامل سخت و دائمی جوی دارند. در بین انواع سنگ، گرانیت و پس از آن سنگ تراورتن، کوارتزیت و سنگ چینی یا کریستال بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانید برای دیوار فضای خارجی خانه از آن استفاده کنید.


سنگ برای دیوارهای فضای بیرونی خانه

استفاده از سنگ‌هایی که در این قسمت اشاره می‌کنیم، میتواند برای نمای بیرونی ساختمان، دوام بیشتری را به همراه داشته باشد. این سنگ‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. سنگ تراورتن؛
  2. سنگ گرانیت؛
  3. سنگ چینی یا کریستال؛
  4. سنگ کوارتزیت.

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم:


سنگ تراورتن:

در چندین سال اخیر سنگ تراورتن به یکی از پرمصرف‌ترین سنگ‌ها، برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان تبدیل شده است. سنگ تراورتن در کنار داشتن قیمت مناسب، تنوع بالا در تولید و دارای رنگ‌های همه پسند با سورت رنگی بالا یکی از مناسب‌ترین گزینه‌هایی است که برای دیوار بیرونی ساختمان، پارکینگ و حیاط استفاده می‌شود.


سنگ تراورتن دیوار
سنگ تراورتن یک انتخاب همیشگی برای دیوار فضای بیرونی است ولی استفاده از این سنگ در دیوار داخلی نیز جذابیت های خاص خودش را دارد.


تراورتن مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی داشته و چسبندگی بالایی به مصالح ساختمانی دارد؛ به همین دلیل نصب آن در ارتفاع مطمئن‌تر از سایر گزینه‌ها است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله سنگ تراورتن برای دیوار حیاط را مطالعه کنید.


سنگ گرانیت:

مقاومت این سنگ در برابر رطوبت، گرمای شدید، سرمای شدید، تغییر دما در کوتاه‌ترین زمان ممکن، نور خورشید، باران اسیدی و خط و خش بسیار بالا است. سنگ گرانیت اغلب به علت قیمت بالا، به صورت محدودتر استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع هم برای دیوارپوش و نمای ساختمان‌های تجاری لوکس، هتل‌ها و بانک‌ها استفاده می‌شود. از طرف دیگر گرانیت تخلخل کمی داشته و میزان چسبندگی کمی به مصالح دارد. سنگ گرانیت چگالی بالایی داشته و به صورت محدود در ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.


سنگ چینی یا کریستال:

سنگ کریستال یا چینی توان تحمل بالایی در برابر عوامل جوی داشته و می‌تواند در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان دهد. این سنگ با نمای سفید تا طوسی روشن بیشتر شناخته می‌شود. در گذشته برای دیوار بیرونی ساختمان کاربرد بیشتری داشته و در برابر گرما و سرمای شدید، تا حد زیادی مقاوم است. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ چینی کریستال چیست مراجعه کنید.


سنگ کوارتزیت:

این سنگ مقاومت بالایی در برابر گرما، سرما و تغییر حجم دارد. قابلیت دریافت ساب بالایی داشته و می‌تواند جلوه زیبای خود را در شرایط نامساعد جوی همچنان حفظ کند.


سنگ کاری دیوار پارکینگ
سنگ کوارتزیت مقاومت بالایی در برابر تغییر دما دارد.


علائم هوازدگی معمولا در این سنگ‌ها مشاهده نشده و در برابر نور خورشید در بلند مدت، دچار تغییر چشمگیر رنگ نمی‌شود.

سنگ کاری دیوار و استفاده از سنگ طبیعی برای دیوار یکی از بهترین متریال ها است. دیوار پوش سنگی خود را با توجه به کاربری دیوار انتخاب کنید، اگر برای دیوار داخلی خانه سنگ می‌خواهید مرمر انتخاب مناسبی است و اگر برای دیوار بیرونی می‌خواهید سنگ تراورتن عالی است.


سنگ مناسب برای دیوارهای فضای داخلی خانه

به صورت متداول از سنگ‌های زیر برای دیوارهای فضای داخلی خانه استفاده می‌شود:

  1. سنگ مرمریت؛
  2. سنگ مرمر؛
  3. سنگ تراونیکس؛
  4. سنگ چینی یا کریستال.

در ادامه هر کدام از این موارد را توضیح می‌دهیم:


سنگ مرمریت:

این سنگ تنوع رنگ بسیار بالایی داشته و می‌تواند خود را با هر سلیقه و تم رنگی هماهنگ کند، حجم رنگ و تراکم سنگ‌های مرمریت بالا بوده و تخلخل کمی دارند. سنگ‌ مرمریت نسبتا ظریف محسوب می‌شوند و با میانگین قیمت نسبتا پایینی که دارند یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحی داخلی پذیرایی، اتاق، راه‌رو و راه پله هستند.


سنگ مرمر:

سنگ‌های مرمر بسیار ظریف بوده و دارای رنگ و طرح‌های بسیار زیبا و چشم نواز هستند.


سنگ مرمر برای دیوار
سنگ مرمر با قابلیت نور گذری که دارد زیبایی فوق العاده ای به فضا می‌بخشد.


به علت قیمت بالایی که دارند معمولا در بخش خاصی از طراحی داخلی استفاده می‌شوند. سنگ مرمر معمولا برای اتاق پذیرایی کاربرد داشته و امکان عبور نور و استفاده از نور مخفی را به مشتریان می‌دهد.


سنگ تراونیکس:

این سنگ ترکیبی زیبا و منحصر به فرد از صفات سنگ مرمر و تراورتن را در کنار هم دارد. اگر به سنگ‌های دارای طرح‌های بسیار متنوع، رگه‌های زیاد و رنگ‌های مختلف علاقه دارید، سنگ تراونیکس می‌توانند گزینه مناسبی باشند.


سنگ چینی یا کریستال:

از این سنگ‌ها در برش‌های بزرگ اسلب، بوک مچ و فورمچ هم استفاده می‌شود. سنگ‌های چینی در رنگ‌های ساده و طرح‌های کم و ملایم با هاله سفید و رگه های طوسی دارای گزینه‌ها فراوانی است. اگر می‌خواهید سنگ شما دارای رنگ ساده و یکدستی باشد این سنگ برای طراحی داخلی گزینه مناسبی است.


مزایا سنگ برای دیوار

سنگ‌های طبیعی یکی از بهترین مصالحی هستند که برای دیوارپوش ساختمان از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ علت آن هم مزایایی است که سنگ‌های طبیعی دارند. در ادامه تعدادی از این موارد را نام می‌بریم:

  • جلا پذیری و امکان صیقل بالای سنگ‌ها؛
  • مقاومت سایشی و مقاومت فشاری بالا؛
  • دارای طرح‌ها زیبا و متنوع در هر قطعه سنگ؛
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت در برخی مدل‌ها؛
  • عایق صدا و حرارت در برخی از انواع؛
  • ضد آلرژی و فاقد مواد آلاینده در اغلب انواع سنگ طبیعی؛
  • دارای جلوه زیبایی طبیعی؛
  • وجود سنگ‌های مقاوم در برابر مواد اسیدی؛
  • امکان نظافت آسان.

سنگ‌های ساختمانی دارای تنوع قیمتی بالایی هستند. هزینه پرداختی برای این سنگ‌ها محدود نبوده و خریداران سنگ‌های تزیینی ساختمانی می‌توانند سنگ‌های طبیعی خود را از بازه قیمتی خیلی ارزان تا گران و لوکس خریداری کنند. همچنین این سنگ‌ها با فرآوری‌های مختلف در دسترس هستند.


معایب سنگ برای دیوار خانه

نصب سنگ‌های طبیعی اغلب نسبت به دیوارپوش‌های مصنوعی و مبتنی برچسب زمان‌برتر است. سنگ‌های طبیعی وزن بیشتری نسبت به بسیاری از دیوارپوش‌های مصنوعی دارند. این فاکتور در برج‌هایی با تعداد طبقات زیاد و با تعداد واحدهای بالا، می‌تواند خود را بیشتر نشان دهد. به همین دلیل در برخی سازه‌‌های بزرگ، به شکل محدود و فقط در برخی واحد‌ها از سنگ طبیعی استفاده می‌شود.


آنچه که از مقاله بهترین سنگ برای دیوار خانه آموختیم:

در ابتدا انواع سنگ مناسب برای دیوار خانه را نام بردیم. در ادامه به ویژگی‌های بهترین سنگ مناسب برای بخش‌های مختلف خانه مانند: آشپزخانه، سرویس بهداشتی، پذیرایی، اتاق خواب، نمای بیرونی ساختمان، پارکینگ و… اشاره کردیم. در کنار ویژگی‌ها برای هر کدام، سنگ مناسبی را مثال زدیم. همچنین سنگ‌هایی مانند: سنگ تراورتن، کوارتزیت، مرمریت، گرانیت، مرمر، تراونیکس، چینی یا کریستال را نام بردیم و گفتیم که هر یک برای کدام بخش از ساختمان منزل مناسب هستند. در پایان هم مزایا و معایب استفاده از سنگ طبیعی برای دیوارپوش خانه را بررسی کردیم.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
25 / 5.0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading