ایران کانتر

سنگ اسلب برای حمام و سرویس بهداشتی + بهترین نوع سنگ برای استفاده

سنگ اسلب برای حمام و سرویس بهداشتی + بهترین نوع سنگ برای استفاده
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۱/۲۸

ممکن است شما هم با دیدن ظاهر جذاب و خصوصیات منحصر به‌فرد سنگ‌‌هایی که برای حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تصمیم بگیرید از این سنگ‌های ساختمانی به‌عنوان کف‌پوش، دیوارپوش، سنگ روشویی و سایر قسمت‌ها استفاده کنید. این سنگ‌ها می‌توانند ضمن ایجاد ظاهری لوکس، برای مدت طولانی بدون ترک خوردن، کمرنگ شدن و از دست دادن ظاهر زیبای اولیه خود دوام کنند. البته برای دستیابی به این هدف دو شرط وجود دارد؛ اول آنکه انواع سنگ‌‌های حمام و سرویس بهداشتی را بشناسید و دوم؛ با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد هر سنگ به‌خوبی آشنا شوید. ما در ادامه این مقاله درباره تمام موارد گفته شده به‌طور کامل صحبت می‌کنیم؛ از‌این‌رو در انتهای مقاله شما می‌توانید بهترین سنگ برای حمام و سرویس بهداشتی را خریداری کنید.


سنگ اسلب برای حمام و سرویس بهداشتی

سنگ اسلب برای حمام و سرویس بهداشتی باید در برابر رطوبت و جذب آب مقاومت بالایی داشته باشد تا به راحتی آسیب نبیند، اسلب حمام باید در برابر مواد شوینده ظاهر خود را از دست ندهد، به همین ترتیب اسلب سرویس بهداشتی نیز باید در برابر مواد اسیدی مانند جوهر نمک بسیار مقاوم باشد.


بهترین سنگ برای حمام و سرویس بهداشتی کدام است؟

سنگ‌هایی که برای کف حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تنوع کمتری نسبت به سنگ‌هایی دارند که برای پوشاندن دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرند (زیرا کف این مکان‌ها در معرض رطوبت بیشتری قرار دارند). به‌طور کلی بهترین سنگ‌ برای حمام و سرویس بهداشتی شامل:

  • سنگ گرانیت برای حمام و سرویس بهداشتی؛
  • سنگ چینی کریستال برای حمام و سرویس بهداشتی؛
  • سنگ بازالت برای حمام و سرویس بهداشتی؛
  • سنگ کوارتز برای حمام و سرویس بهداشتی می‌شود.

علاوه‌بر آن در برخی از قسمت‌ها مانند روشویی و کانتر می‌توانید از سنگ‌های تراورتن، مرمر و مرمریت هم استفاده کرد.


ویژگی هایی که باید سنگ حمام و دستشویی داشته باشد

همانطور‌ که می‌دانید ویژگی‌های سنگ مورد نظر شما طول عمر و دوام آن را تعیین می‌کند؛ ازاین‌رو باید سنگی را انتخاب کنید که دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. مقاومت بالای سنگ در برابر رطوبت؛
  2. تخلخل کم؛
  3. از صیقل مناسبی برخوردار باشد؛
  4. مقاومت بالا در برابر مواد شوینده؛
  5. ساب خوردگی سنگ ساختنی طبیعی؛
  6. ثابت ماندن رنگ سنگ با گذشت زمان.

در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:


مقاومت بالای سنگ در برابر رطوبت:

یکی از مرطوب‌ترین قسمت‌‌های هر ساختمان، حمام و سرویس بهداشتی آن است که به‌طور مکرر و روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین سنگ‌های شما باید کمترین میزان رطوبت را جذب کند؛ زیرا جذب رطوبت بالا موجب ترک خوردگی سنگ و در نهایت خورد شدن آن می‌شود.


سنگ سرویس بهداشتی
سنگی که در حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود باید در برابر رطوبت مقاوم باشد.


یکی از مصالح کاربردی برای پوشاندن قسمت‌های مختلف حمام و سرویس بهداشتی، سنگ‌ها هستند که می‌توانند ضمن ایجاد ظاهری زیبا، استحکام بالایی هم داشته باشند. سنگ ها بهترین و مناسبترین متریال برای استفاده در سرویس بهداشتی و حمام هستند.


تخلخل کم:

یکی دیگر از ویژگی‌های سنگ مناسب سرویس بهداشتی و حمام تخلخل کم آن است؛ زیرا برای تمیز کردن این فضاها از مواد شوینده و شیمیایی زیادی استفاده می‌شود و این مواد می‌توانند به خلل و فرج‌های موجود در سنگ نفوذ کنند و موجب شکستگی آن‌ها شوند.


مناسب بودن میزان صیقلی سنگ:

ممکن است هرگز به میزان صیقلی بودن سنگ‌ها توجه نکرده باشید و برایتان موضوع کم اهمیتی به‌نظر برسد اما یکی از مهم‌ترین ویژگی سنگ حمام و سرویس بهداشتی، مقدار صیقلی بودن آن است. توجه داشته باشید که اگر سنگ خریداری شده شما، بسیار صیقلی باشد امکان لیز خوردن شما هم بیشتر می‌شود و می‌تواند منجر‌به صدمات جدی شود. از طرف دیگر اگر سنگ‌ها به‌میزان کافی صیقلی نباشند، زیبایی چندانی هم نخواهند داشت.


مقاومت بالا در برابر مواد شوینده:

علاوه‌بر موارد گفته شده سنگ مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی باید در برابر مواد شوینده مقاوم باشند و شما بتوانید بدون دردسر سطح آن را تمیز کنید.


روشویی سرویس بهداشتی سنگی
سنگ حمام و سرویس بهداشتی خود را در برابر مواد شوینده مقاوم کنید.


برای مثال سطح سنگ مرمر صاف است و آلودگی و مواد شیمیایی لای درز‌ها و تخلخل آن مخفی نمی‌شود؛ ازاین‌رو شما می‌توانید به‌راحتی سطح آن را تمیز کنید.


ساب خوردگی سنگ ساختنی طبیعی:

سنگ‌های طبیعی ساختمان ممکن است دارای ترک، تیزی و ویژگی‌هایی مانند آن باشد که در صورت ساب خوردن ظاهری صاف و یکدست پیدا می‌کند و به‌سهولت تمیز می‌شود؛ ازاین‌رو در هنگام انتخاب سنگ ساختمانی طبیعی، مدلی را تهیه کنید که ساب خورده باشد.


ثابت ماندن رنگ سنگ با گذشت زمان:

عوامل مختلفی ممکن است موجب شود رنگ سنگ سرویس بهداشتی و حمام شما بعد از مدتی کدر و کمرنگ شود و زیبایی اولیه خود را از دست بدهد؛ بنابراین باید در هنگام خرید، سنگی را انتخاب کنید که رنگ آن‌ دوام بالایی داشته باشد و با گذشت زمان ثابت بماند.


رنگ مناسب سنگ سرویس بهداشتی و حمام

رنگ سنگ نشان‌ دهنده حس خاص مانند تمیزی، بزرگی، آرامش و مواردی مانند آن است. برای مثال رنگ سفید فضا را بزرگ و تمیز نشان می‌دهد. البته امروزه از ترکیب رنگ‌های تیره و روشن برای فضای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود که ترکیب این رنگ‌ها نتیجه فوق‌العاده‌ای را ایجاد می‌کند؛ بنابراین لزوما نیازی نیست انتخاب خود را به رنگ‌های خنثی و روشن محدود کنید.


انواع سنگ برای حمام و سرویس بهداشتی

از میان سنگ‌های موجود در بازار بهترین سنگ حمام و سرویس بهداشتی شامل انواع سنگ‌های زیر می‌شود:

  • گرانیت؛
  • چینی؛
  • بازالت؛
  • کوارتزیت (تخته سنگ)؛
  • ماسه سنگ.

ما در ادامه درباره هر کدام از سنگ‌ها و ویژگی‌های آن‌ها صحبت می‌کنیم.


سنگ حمام و سرویس بهداشتی گرانیت:

یکی از سنگ‌های مقاوم در برابر فشار سنگ گرانیت است که طیف رنگی متفاوت از صورتی تا خاکستری را شامل می‌شود و برای دیوار و کف حمام و سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ‌های گرانیتی که برای کف سرویس‌ها استفاده می‌شود با روش تیشه زنی یا فلیم پرداخت می‌شوند تا سطح آن‌ صد لغزش شود.


روشویی سنگ گرانیت
سنگ گرانیت در برابر جذب آب و رطوبت بسیار مقاوم است.


سنگ‌های گرانیت مناسب دیوار سرویس بهداشتی و حمام را، صیقلی می‌کنند تا جلوه زیبایی داشته باشد. ممکن است در نگاه اول سنگ گرانیت زیبایی سایر سنگ‌ها را نداشته باشد اما از نظر سایر ویژگی‌ها که در ادامه ذکر می‌کنیم، گزینه بسیار مناسبی برای استفاده در این فضاها است. اگر علاقه مند هستید راجب این سنگ و خصوصیات آن بیشتر مطالعه کنید به مقاله سنگ گرانیت چیست؟ مراجعه کنید.


انواع سنگ گرانیت مناسب برای حمام و سرویس های بهداشتی

سنگ‌های گرانیت دارای انواع مختلفی است و شامل موارد زیر می‌شود:

  • سنگ اسلب گرانیت آمازونیت (Amazonite)؛
  • سنگ اسلب گرانیت آنیکو براون (Antique Brown)؛
  • سنگ اسلب گرانیت بلک کازمیک (Black Cosmic)؛
  • سنگ اسلب گرانیت برزیلی گرین پیکاسو (Green Picasso)؛
  • سنگ اسلب گرانیت پیکالو (Picalo)؛
  • سنگ اسلب گرانیت (Taj Mahal)؛
  • سنگ اسلب گرانیت ماریانس (Mariance).

ممکن است از خود بپرسید که از بین این سنگ‌ها بهترین سنگ گرانیت موجود در بازار از کدام معدن استخراج می‌شود؟ باید بگوییم که بهترین سنگ گرانیت موجود در بازار از معدن‌های نطنز، تویسرکان و نهبندان استخراج می‌شوند و با نام‌های سنگ گرانیت نطنز، سنگ گرانیت تویسرکان و سنگ گرانیت نهبندان شناخته می‌شوند.


مزایای سنگ گرانیت برای حمام و سرویس بهداشتی

مزایا سسنگ گرانیت برای حمام و سرویس بهداشتی عبارتند از:

  1. سنگ گرانیت در برابر جذب آب و رطوبت بسیار مقاوم است و جزء سنگ‌های نفوذ ناپذیر به‌حساب می‌آید.
  2. این سنگ قابلیت شسته شدن با مواد شیمیایی را دارد؛ بنابراین در صورت استفاده از شوینده‌های شیمیایی دچار افت کیفیت و تغییر رنگ (کدر و کمرنگ شدن) نمی‌شود.
  3. سنگ گرانیت در برابر انواع اسیدهایی که مواد شوینده دارند مقاوم است.
  4. یکی از ویژگی‌های سنگ گرانیت سختی بالای آن است که برابر انواع ضربه، ساییدگی و خراشیدگی‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد و دچار ترک خوردگی و خراشیدگی نمی‌شود.
  5. گرانیت از جمله سنگ‌هایی است که قدرت صیقل پذیری بالایی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید به‌آسانی یک سنگ با میزان صیقلی بودن مناسب را پیدا کنید.
  6. یکی دیگر از ویژگی‌های این سنگ ثابت ماندن رنگ آن است؛ ازاین‌رو با مراقبت‌های درست می‌توانید درخشندگی و صیقلی بودن آن را در طول زمان حفظ کنید.


سنگ حمام و سرویس بهداشتی چینی:

یکی از بهترین‌ سنگ‌ها برای سرویس بهداشتی و حمام سنگ چینی است که تخلخل کمی دارد و ضمن مقاومت بالا در برابر جذب آب و مواد شیمیایی، بسیار زیبا و متنوع هستند.


روشویی سنگ مرمر
سنگ چینی کریستال در سرویس بهداشتی و حمام بسیار استفاده می شود.


سنگ چینی کریستال رایج ترین سنگ برای استفاده در سرویس بهداشتی و حمام است. برای مطالعه راجب سنگ چینی کریستال به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


انواع سنگ های چینی مناسب حمام و سرویس بهداشتی

سنگ چینی مناسب برای حمام و سرویس بهداشتی زیادی وجود دارند، برخی از آن ها عبارتند از:

  • سنگ اسلب کریستال زبرا (Crystal Zebra)؛
  • سنگ اسلب کریستال کلکته گلد (Calacatta Gold)؛
  • سنگ اسلب سنگ کریستال پاندای ایرانی؛
  • سنگ اسلب سنگ چینی کریستال تورنادو (Tornado)؛
  • سنگ اسلب سنگ چینی نیریز؛
  • سنگ اسلب چینی رنگین کمان؛
  • سنگ اسلب چینی (کریستال) سایمان (Saymon).


مزایای سنگ چینی برای حمام و سرویس بهداشتی

مزایای سنگ چینی برای حمام و سرویس بهداشتی عبارتند از:

  1. یکی از ویژگی‌های سنگ چینی مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی است.
  2. این سنگ تخلخل کمی دارد، بنابراین میزان جذب آب در آن کم است و حتی اگر برای مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد؛ آب به درون آن نفوذ نمی‌کند.
  3. سنگ چینی بسیار شفاف است و به‌راحتی تمیز می‌شود.
  4. یکی دیگر از مزایای سنگ چینی ثابت ماندن رنگ آن است که کیفیت آن با استفاده مداوم از مواد شیمیایی و شوینده‌ها کاهش نمی‌یابد.
  5. این سنگ در برابر ضربه بسیار مقاوم است و به راحتی تحت فشار ترک نمی‌خورد.

مانند بقیه سنگ‌ها، معادن مختلفی هستند که سنگ چینی تولید می‌کنند و از بین آن‌ها سنگ‌هایی که با نام سنگ چینی نی ریز، سنگ چینی ازنا و سنگ چینی الیگودرز به‌فروش می‌رسند گزینه‌های مناسبی برای حمام و سرویس هستند.


سنگ حمام و سرویس بهداشتی بازالت:

سنگ بازالت یک سنگ سیاه، سخت و دانه ریز است و جزو پرکاربردترین و مقرون به‌صرفه‌ترین سنگ به‌شمار می‌آید.


سرویس روشویی سنگی
سنگ بازالت مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد.


این سنگ ضمن داشتن استحکام بسیار بالا، قابلیت چسبندگی زیادی به ملات و مصالح پشت خود دارد؛ از‌این‌رو به‌راحتی کنده نمی‌شود و بادوام است.


مزایای سنگ بازالت برای حمام و سرویس بهداشتی

مزایای سنگ بازالت برای حمام و سرویس بهداشتی عبارتند از:

  1. مقاومت بالا در برابر مواد شوینده؛
  2. مقاومت بالا در برابر نفوذ آب؛
  3. تخلخل کم و تمیز شدن آسان آن؛
  4. ثبات رنگ؛
  5. استحکام بالا در مقابل سایش و ضربه؛
  6. قیمت مقرون به‌صرفه.

در ایران معادنی مانند ماکو، شمس آباد و سربیشه سنگ بازالت را استخراج می‌کنند که با نام‌های سنگ بازالت ماکو، سنگ بازالت شمس آباد و سنگ بازالت سربیشه شناخته می‌شود و کیفیت بسیار خوبی دارند.


سنگ حمام و سرویس بهداشتی کوارتزیت (تخته سنگ):

یکی از زیباترین و مقاوم‌ترین سنگ‌های حمام و سرویس بهداشتی سنگ کوارتزیت یا همان تخته سنگ است که مقاومت بسیار خوبی در برابر جذب رطوبت دارد؛ به‌همین دلیل از آن بیشتر برای پوشاندن کف حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.


سنگ حمام و دستشویی
سنگ کوراتزیت ثبات رنگ بالایی دارد.


علاوه‌بر‌آن سنگ کوارتزیت به‌دلیل ساختار متراکمی که دارد در برابر ضربه و خراش هم مقاوم است.


مزایای سنگ کوارتزیت برای حمام و سرویس بهداشتی

مزایا سنگ کوارتزیت برای حمام و سرویس بهداشتی شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. مقاومت بالا در برابر ساییدگی، خراشیدگی و ترک برداشتن؛
  2. مقاوم در برابر جذب رطوبت؛
  3. ثبات رنگ بالا؛
  4. عدم جرم گیری و تمیز شدن آسان؛
  5. مقاوم در برابر باکتری.


سنگ حمام و سرویس بهداشتی ماسه سنگ:

یکی از انواع سنگ‌های طبیعی بادوام که می‌تواند فضای بسیار آرامش بخشی را ایجاد کند؛ ماسه سنگ است. امروزه شاهد آن هستیم که از ماسه سنگ برای پوشاندن کف حمام استفاده می‌شود که البته برای افزایش مقاومت و ماندگاری آن از روش درزبندی استفاده می‌‌شود.


 مدل سنگ سرویس بهداشتی
ماسه سنگ برای سرویس بهداشتی و حمام سنگ حساسی می‌باشد.


از آنجایی که این سنگ در دسته سنگ‌هایی قرار می‌گیرد که برای افزایش طول عمر آن باید دقت کنید، بنابراین ممکن است برای افراد پر مشغله انتخاب مناسبی نباشد.


انواع سنگ‌های مناسب روشویی و کانتر حمام و سرویس بهداشتی

علاوه بر سنگ‌هایی که درباره آن‌ها صحبت کردیم، شما می‌توانید از بعضی از سنگ‌ها به‌عنوان سنگ‌ روشویی و کانتر در حمام و سرویس استفاده کنید که این سنگ‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • سنگ‌های تراورتن؛
  • سنگ مرمر؛
  • سنگ مرمریت.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


سنگ‌های تراورتن:

سنگ تراورتن دارای انعطاف پذیری بالا و طول عمر زیاد است و به دلیل تنوعی که دارد مورد پسند افراد مختلف قرار می‌گیرد. البته این سنگ در دسته سنگ‌های متخلخل قرار می‌گیرد و امکان جذب رطوبت آن بالا است؛ بنابراین برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل سنگ باید منافذ پشت آن دوغاب و منافذ جلوی آن با اپوکسی پر شود.


چرا نمی‌توان برای سایر قسمت‌های سرویس بهداشتی و حمام از سنگ تراورتن استفاده کرد؟

همانطور که قبلا گفته شد، سنگ تراورتن تخلخل زیادی دارد و همین موضوع موجب جذب رطوبت زیاد آن می‌شود، در نهایت سنگ ترک خورده و از هم می‌پاشد. البته سنگ تراورتنی که سطح روی آن با رزین پوشیده شده باشد دچار این مشکلات نمی‌شود اما هزینه تمام شده آن زیاد است و در کل استفاده از آن مقرون به صرفه نیست. برای مطالعه راجب سنگ تراورتن به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ مرمر:

یکی دیگر از سنگ‌های مورد استفاده برای کانتر و روشویی حمام و سرویس بهداشتی سنگ مرمر است که مقاومت کمتری نسبت به سنگ چینی و سنگ گرانیت دارد و قیمت آن هم بالاتر است؛ اما به دلیل ظاهر فوق العاده لوکسی که دارد می‌تواند نگاه بسیاری از افراد را به سمت خود متمایل کند.


سنگ مرمر برای سرویس بهداشتی و حمام
مرمر ظاهر بسیار زیبایی دارد که فضای اطراف خود را بسیار لوکس می‌کند.


سنگ مرمر یک سنگ انعطاف پذیر است که برای افزایش دوام آن باید دقت کافی در استفاده از آن داشته باشید زیرا امکان خراشیده شدن و لکه‌دار شدن آن وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که سنگ مرمر در برابر شوینده‌های اسیدی قوی، مقاوم نیست و می‌تواند آسیب ببینید، بنابراین برای تمیز کردن آن باید از شوینده‌های ضعیف استفاده کنید. برای مطالعه راجب سنگ مرمر به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ مرمریت:

یکی از لوکس‌ترین سنگ‌های موجود در بازار که از آن برای فضای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود، سنگ مرمریت است. این سنگ دوام و ماندگاری کمتری نسبت به سنگ مرمر و سنگ گرانیت دارد و می‌تواند آب بیشتری را به درون خود جذب کند که برای جلوگیری از این مشکل نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد.


آیا می‌توان از تمام سنگ‌های مرمریت برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد؟

مطمئنا تمام سنگ‌های مرمریت مقاومت لازم را ندارند و از بین تنوع موجود سنگ های مرمریت، سنگ مرمریت پرشین، دهبید، گلدن بلک، مارشال، مشکی نجف آباد جزء سنگ‌هایی هستند که استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود. برای مطالعه راجب سنگ مرمریت به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


آنچه که از مقاله سنگ اسلب برای حمام و سرویس بهداشتی آموختیم:

همانطور که در این مقاله گفته شد، مصالح مختلفی در بازار وجود دارد که از آن‌ها برای پوشاندن دیوار، کف، سقف و‌ سایر اجزا حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. در این میان انواع سنگ‌های ساختمانی هم جزو پرفروش ترین و پرکاربردترین مصالح مورد برای این فضاها استفاده هستند که خود انواع مختلفی دارند. بهترین سنگ اسلب برای حمام و سرویس بهداشتی سنگ‌های گرانیت، چینی، بازالت و کوارتزیت است که خود دارای مدل‌ها و ویژگی‌های مخصوصی هستند. علاوه‌بر‌آن بعضی از قسمت‌های حمام و سرویس بهداشتی در معرض رطوبت کمتری قرار می‌گیرند (مانند روشویی و کانتر) و شما می‌توانید از سنگ‌های تراورتن، مرمر و مرمریت هم برای این قسمت‌ها استفاده کنید.

مقالات مرتبط