ایران کانتر

انواع کانتر آشپزخانه + بهترین سنگ برای کانتر آشپزخانه

انواع کانتر آشپزخانه + بهترین سنگ برای کانتر آشپزخانه
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۱/۳

در این مقاله می‌خواهیم به سوال کانتر آشپزخانه چیست پاسخ بدهیم و در این راستا باید تفاوت کانتر تاپ با جزیره و اپن را بررسی کنیم. برخلاف تصور برخی این 3 دسته‌بندی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. برای آشنایی با تفاوت‌ها و همینطور شناخت جدیدترین مدل‌های کانتر آشپزخانه با ما همراه باشید در این مقاله بهترین سنگ برای کانتر آشپزخانه را نیز به شما معرفی می‌کنیم.


انواع کانتر آشپزخانه

قبل از هر چیز باید بدانید که کانتر یا پیشخوان آشپزخانه با متریال‌های متفاوتی ساخته می‌شود و به همین دلیل انواع متفاوتی برای آن وجود دارد. برخی از انواع کانتر آشپزخانه به شرح زیر هستند:

  1. کانتر آشپزخانه سنگی؛
  2. کانتر آشپزخانه چوبی؛
  3. کانتر آشپزخانه استیل ضد زنگ؛
  4. کانتر آشپزخانه بتنی.

در ادامه به بررسی انواع کانتر آشپزخانه می‌پردازیم:


کانتر آشپزخانه سنگی:

شماری از سنگ‌های طبیعی از جمله گرانیت‌ها سنگ طبیعی مقاوم‌ترین متریال برای ساخت کانتر آشپزخانه به شمار می‌روند. شما می‌توانید با استفاده از سنگ‌هایی مانند گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن و غیره کانترهای آشپزخانه سنگی باشکوهی را طراحی کنید. در ادامه این مقاله شما را به بهترین سنگ‌ها برای استفاده در کانتر آشپزخانه آشنا خواهیم کرد.


کانتر آشپزخانه سنگی
کانتر سنگی، یک المان تزئینی خیره کننده و کاربردی است.


اما در این بخش می‌خواهیم به بررسی مزایا و معایب استفاده از کانترهای سنگی بپردازیم.


مزایا

  • مقاومت حرارتی بالا؛
  • مقاومت سایشی بالا در مقایسه با دیگر متریال‌ها؛
  • رنگ‌بندی و طرح‌های متفاوت و متنوع؛
  • مقاومت رطوبتی و اسیدی بالا (در صورت انتخاب گرانیت)؛
  • افزایش ارزش ملک.


معایب

  • وزن بالا؛
  • قیمت بالا؛
  • مقاومت رطوبتی و اسیدی پایین (در صورت انتخاب سنگی به جز گرانیت)؛
  • سطح سرد؛
  • نیاز به عایق کاری و نانو.

کانتر آشپزخانه را نباید با اپن و جزیره اشتباه گرفت. کانتر را می‌توان با متریال‌های متعددی طراحی کرد، جدیدترین کانترها از سنگ ساخته می‌شوند و بسیار مقاوم و زیبا هستند. شما می‌توانید برای ساخت کانتر آشپزخانه از گرانیت، مرمر، مرمریت و غیره استفاده کنید.


کانتر آشپزخانه چوبی:

شما می‌توانید برای ساخت کانتر از چوب بلوط، راش، گردو، پلی وود وغیره استفاده کنید. البته چوب در مقایسه با سنگ و دیگر انواع متریال نرم‌تر است و مقاومت حرارتی ندارد و شما نمی‌توانید وسایل داغ را مستقیم روی کانتر قرار دهید.


کانتر آشپزخانه چوبی
چوب همیشه یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای کانتر بوده است.


بنابراین می‌توانید صفحه روی کانتر چوبی یا کانترتاپ خود را از سنگ طبیعی یا دیگر متریال‌های مقاوم در برابر حرارت و رطوبت انتخاب کنید.


مزایا

  • تنوع رنگ و طرح چوب؛
  • هماهنگی با انواع دکوراسیون؛
  • سطح گرم؛
  • دوستدار محیط زیست؛


معایب

  • نیاز به نگهداری؛
  • آسیب‌پذیر در برابر رطوبت؛
  • امکان ایجاد خط‌وخش؛
  • مقاومت حرارتی پایین؛
  • بافت نرم و آسیب‌پذیر؛


کانتر آشپزخانه استیل ضد زنگ:

استفاده از استیل ضد زنگ نیز برای ساخت کانتر آشپزخانه‌ رستوران‎‌ها و محیط‌های صنعتی رواج دارد و این متریال در برابر گرما مقاوم است.


کانتر آشپزخانه استیل ضد زنگ
کانتر استیل برای آشپزخانه‌های صنعتی انتخاب مناسبی است.


از آنجایی که پاک کردن استیل ضد زنگ ساده است می‌توان آن را یک گزینه آنتی باکتریال نیز به شمار آورد.


مزایا

نظافت ساده؛

  • آنتی باکتریال؛
  • مقاومت حرارتی بالا؛
  • دوام.


معایب

  • ایجاد خط‌و‌خش؛
  • احتمال تو رفتگی در برخورد با اجسام؛
  • ظاهر صنعتی که برای دکور تمام منازل مناسب نیست.


کانتر آشپزخانه بتنی:

کانتر بتنی یکی از مقاوم‌ترین و سنگین‌ترین کانترها به شمار می‌رود. اما با وجود مقاومت بالا این کانتر در برابر خوردگی و خراشیدگی مقاوم نیست.


کانتر بتنی
کانترهای بتنی را می‌توان خاص طراحی کرد.


ساخت این کانتر به مهارت بالایی نیاز دارد. معمولا از بتن برای ساخت کانترهای حجمی و خاص استفاده می‌شود تا طراحی بتواند یک ایده متفاوت و خاص را به اجرا بگذارید.


مزایا

  • امکان اجرای طرح‌های خاص؛
  • مقاوم در برابر حرارت؛
  • مقاومت سایشی بسیار بالا؛
  • طول عمر بالا؛
  • افزایش ارزش بنا؛


معایب

  • قیمت بالا؛
  • نیاز به عایق کاری مرتب برای جلوگیری از لک شدن سطح بتن؛
  • وزن بسیار بالا که فشار زیادی به کف وارد می‌کند؛
  • تعمیر تنها توسط نیروی متخصص امکان‌پذیر است.


بهترین سنگ برای کانتر آشپزخانه کدام است؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره به دنبال جدیدترین مدل‌ها برای تکمیل دکوراسیون خود هستند، بی‌شک باید انتخاب کانترتاپ سنگی را در نظر بگیرید. بهترین سنگ‌ها برای استفاده در کانتر آشپزخانه به شرح زیر هستند:

  • گرانیت؛
  • چینی؛
  • مرمر؛
  • مرمریت؛
  • تراورتن.

در ادامه ویژگی های ممتاز این سنگ‌ها را برای کانتر بررسی می‌کنیم:


گرانیت:

گرانیت بی‌شک بهترین انتخاب برای استفاده در آشپزخانه است؛ این سنگ مقاومت حرارتی و فشاری بالایی دارد و از فعالیت زیاد روی کانتر آسیب نمی‌بیند. از سوی دیگر گرانیت جذب آب ندارد و در برابر مواد اسیدی شیمیایی و طبیعی مانند آبلیمو و سرکه مقاوم است. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ روی سنگ گرانیت چیست؟ کلیک کنید.


چینی:

چینی پس از گرانیت بهترین انتخاب برای کانترتاپ است؛ چینی‌ها سنگ‌های نرمی هستند که در برابر اسید مقاوم نیستند؛ اما این سنگ‌ها زمینه روشنی دارند و در صورت تماس با اسید، لک برجای مانده نمایان نمی‌شود.


سنگ مناسب کانتر
بهترین متریال برای کانتر را با توجه به دکوراسیون انتخاب کنید.


از طرف دیگر چینی مقاومت سایشی بالایی ندارد و بهتر است از کانتر چینی برای سرو غذا و آماده سازی مواد اولیه استفاده نشود تا برخورد ظروف سطح سنگ را نخراشد. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ روی سنگ چینی کریستال چیست؟ کلیک کنید.


مرمر:

مرمر سنگ نورگذر و شفافی است که با کمی نورپردازی یک کانتر باشکوه را برای شما ایجاد می‌کند. مرمرها تنوع رنگی بالایی دارند و با رگه‌های منظم خود از دیگر سنگ‌ها متمایز می‌شوند؛ اما مرمرها سنگ‌هایی با جذب آب نسبتاً بالا هستند و در برابر اسید نیز مقاوم نیستند. پیشنهاد می‌شود از مرمرهای شفاف در کانترهایی تزئینی آشپزخانه استفاده شود. مرمر سنگ حساسی است و نباید از آن به عنوان یک سطح کار استفاده کرد. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ روی سنگ مرمر چیست؟ کلیک کنید.


مرمریت:

مرمریت‌ها تنوع رنگی بسیار بالایی دارند و سنگ‌هایی با جذب آب کمتر هستند که برای آشپزخانه مناسب است؛ اما این سنگ‌ها درست مانند مرمرها در برابر اسید واکنش نشان می‌دهند و هر اندازه سنگ تیره‌تر باشد لکه بر جای مانده از اسید نمایان‌تر می‌شود.


 قیمت سنگ گرانیت آشپزخانه
سنگ مرمریت در برابر مواد اسیدی مقاومت بالایی ندارد.


مرمریت‌ها نیز درست مانند مرمرها نباید به عنوان سطح کار استفاده شوند و بهتر است از گرانیت در مطبخ استفاده کنید و مرمریت را برای کانتر آشپزخانه دوم در نظر بگیرید. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ روی سنگ مرمریت چیست؟ کلیک کنید.


تراورتن:

تراورتن به دلیل تخلخل بالا، ظاهر مدرنی دارد و می‌تواند کانترتاپ زیبایی باشد؛ اما تراورتن جذب آب بالا و مقاومت اسیدی زیادی دارد و اگر می‌خواهید از این سنگ برای کانترتاپ استفاده کنید بهتر است سنگی با تخلخل کمتر را و با فرآوری چرمی در کانتر به کار بگیرید. استفاده از تراورتن در مطبخ پیشنهاد نمی‌شود، تراورتن را نیز می‌توانید برای زیبایی آشپزخانه دوم یا آشپزخانه تزئینی به کار ببرید. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ روی سنگ تراورتن چیست؟ کلیک کنید.


کانتر آشپزخانه چیست؟

کانتر (Counter) یا پیشخوان، که در ایران با نام اپن نیز شناخته می‌شود، بخشی از آشپزخانه است که از یک سو به یکی از دیوارها متصل می‌شود. کانتر متشکل از یک یونیت کابینت و یک صفحه است که روی آن قرار می‌گیرد. یونیت یا Unit در زبان انگلیسی به معنای یک واحد است و در صنعت کابینت سازی از این واژه برای اشاره به هر واحد کابینت استفاده می‌شود که شامل یک محفظه یا اتاقک است. پیشخوان یا کانتر معمولا به عنوان یک سطح کار یا محلی برای سرو غذا به کار می‌رود. کانتر می‌تواند آشپزخانه را از دیگر بخش‌های خانه جدا کند؛ اما این لزوما نقش اصلی کانتر نیست. به صفحه‌ای که روی کانتر قرار می‌گیرد کانترتاپ گفته می‌شود، کانتر ممکن است از چوب، ام دی اف، سنگ و دیگر متریال‌ها ساخته شود و شما می‌توانید برای صفحه روی آن یعنی برای کانترتاپ از سنگ طبیعی و دیگر متریال‌ها نیز استفاده کنید. از کانترتاپ می‌توانید به عنوان محلی برای سرو غذا یا سطح کار استفاده کنید. برای مطالعه بیشتر مقاله کانتر آشپزخانه چیست؟ را مطالعه کنید.


تفاوت کانتر آشپزخانه با اپن

اپن در ایران به اشتباه به جای واژه کانتر به کار برده می‌شود. اپن (Open) در زمان انگلیسی به معنای «باز» است. در معماری از این واژه برای اشاره به آشپزخانه‌هایی استفاده می‌شود که به وسیله دیوار از سایر بخش‌ها جدا نمی‌شوند.


 انواع کانترهای آشپزخانه
اوپن در واقع نوعی طرح برای آشپزخانه می‌باشد.


در واقع اگر در طراحی آشپزخانه، کانتر یا پیشخوان، جزیره یا دیواری به کار نرفته باشد، آشپزخانه اپن طراحی شده است. بنابراین استفاده از اپن به عنوان بخشی از آشپزخانه اشتباه است. این واژه به نوعی طراحی آشپزخانه اشاره دارد.


تفاوت کانتر آشپزخانه و جزیره

برخلاف کانتر که از یک سو به یک دیوار متصل است، جزیره به هیچ دیواری متصل نیست و همانطور که از نام آن پیداست به صورت مستقل در مرکز آشپزخانه جای می‌گیرد. جزیره نیز می‌تواند همزمان یک سطح کار و یک میز ناهارخوری باشد.


 فرق کانتر و جزیره
جزیره نوعی کانتر است.


معمولاً روی جزیره می‌توان سینک یا اجاق گاز را نیز نصب کرد. جزیره را می‌توان به صورت شناور طراحی کرد؛ اما به دلیل وجود شیرآلات آب و گاز و انشعابات فاضلاب دامنه حرکت جزیره کمتر از ۲ متر است و در مواردی امکان طراحی یک جزیره متحرک وجود ندارد.


جدیدترین مدل های کانتر آشپزخانه

در معماری مدرن از متریال‌های متفاوتی مانند چوب، لمینت و استیل برای ساخت کانتر استفاده می‌شود. تمام کانترها صرف نظر از متریال، در یک چیز مشترک هستند و آن یونیت کابینتی است که زیر کانترتاپ تعبیه شده است. معمولا یونیت کابینت در هماهنگی با دیگر کابینت‌های آشپزخانه انتخاب می‌شود. عنصری که کانتر را از دیگر کابینت‌های آشپزخانه متمایز می‌کند، صفحه‌ای است که روی آن قرار گرفته و ما آن را با نام کانترتاپ می‌شناسیم. جدیدترین و متفاوت‌ترین کانترهای آشپزخانه مدل‌هایی است که با استفاده از سنگ تکمیل می‌شوند. در این نمونه‌ها برای کانترتاپ و همینطور صفحه روی دیگر کابینت‌های آشپزخانه از سنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود.


آنچه از مقاله کانتر آشپزخانه چیست آموختیم:

در این مقاله به بررسی تفاوت کانتر، اپن و جزیره پرداختیم، اکنون می‌دانید اپن نوعی طراحی در آشپزخانه است و به عنصر خاصی در آشپزخانه اشاره ندارد، اما کانتر یونیت کابینتی است که آشپزخانه را از دیگر بخش‌ها جدا می‌کند. جزیره نیز کانتر مستقل و شناوری است که به دیواری متصل نیست و می‌تواند سینک و اجاق گاز را نیز در خود جای دهد. در ادامه مقاله به بررسی انواع کانتر از نظر متریال و بهترین سنگ‌ها برای استفاده در کانتر پرداختیم اکنون می‌توانید با در نظر گرفتن نکات گفته شده برای انتخاب سنگ کانتر تاپ با ما در ایران کانتر در تماس باشید.

مقالات مرتبط