ایران کانتر

کانتر آشپزخانه چیست؟ + انواع کانترهای آشپزخانه

کانتر آشپزخانه چیست؟ +  انواع کانترهای آشپزخانه
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۱۰

یکی از بخش‌های کاربردی آشپزخانه‌، کانتر است. کانتر گاهی می‌تواند به بخش جداناپذیر آشپزخانه تبدیل شده و امور روزانه آشپزی روی آن انجام شود. از آن‌جایی که انعطاف پذیری بالایی در طراحی دارد، می‌توان کاربردها و مزیت‌های فراوانی را از آن انتظار داشت. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که ابتدا کانتر را تعریف کرده و سپس آن را با اصطلاحاتی مانند اپن و جزیره مقایسه کنیم. اگر شما هم می‌خواهید با کاربردها و انواع کانتر بیشتر آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


کانتر آشپزخانه چیست؟

کانتر آشپزخانه به نوعی پیشخوان در آشپزخانه گفته می‌شود که به طور کلی می‌توان روی کانتر آشپزخانه کارهای آشپزخانه را انجام داد. گاهی کانتر، آشپزخانه را از پذیرایی جدا کرده و گاهی هم در مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرد و در بعضی مواقع نیز کانتر صرفا یک میز با تعدادی کشو و کابینت در زیر آن طراحی می‌شود. گاهی اوقات نیز یک میز بزرگ با انواع امکانات آشپزی از جمله اجاق گاز و سینک است.


انواع کانتر آشپزخانه

از آنجایی که کانتر و مخصوصا سطح آن در معرض انواع مواد غذایی و شوینده قرار میگیرد، مهم است که در برابر رطوبت، مواد و ابزار مورد استفاده در آشپزخانه مقاومت خوبی داشته باشد. تعدادی از انواع کانتر آشپزخانه که به شکل متداول استفاده می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • کانتر سنگی؛
  • کانتر چوبی؛
  • کانتر لمینت؛
  • کانتر کامپوزیت.

به جز موارد نام برده می‌توان کانتر استیل ضد زنگ را هم نام برد که بیشتر از آن در آشپزخانه رستوران‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود. این کانتر مقاوم بوده اما کاربرد آن بیشتر برای اماکن تجاری است. همچنین کانتر شیشه‌ای که بیشتر جنبه فانتزی داشته و در کنار زیبایی، محدودیت‌هایی دارد. در اغلب اوقات صفحه شیشه‌ای به صورت ترکیبی با کانترهای نام برده در لیست بالا استفاده می‌شوند. در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از انواع کانتر ارائه می‌دهیم:


کانتر سنگی:

استفاده از سنگ برای سطح کانتر یکی از گزینه‌های محبوب است. سنگ‌ها می‌توانند در برابر مواد غذایی، ابزار آشپزی و مواد شوینده به حد کافی مقاوم بوده و به راحتی نظافت شوند.


 قیمت سنگ آشپزخانه
استفاده از سنگ برای کانتر آشپزخانه یکی از گزینه‌های مناسب است.


سنگ‌های صیقل خورده بازتاب نور زیبایی داشته و برخی هم امکان عبور نور را دارند. کانتر با روکش سنگ طبیعی می‌تواند در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی انتخاب و نصب شوند.


کانتر چوبی:

اگر طراحی داخلی فضای آشپزخانه شما سبک سنتی دارد، انتخاب چوب می‌تواند گزینه مناسبی باشد. هرچند که این نوع از کانترها دارای حالت گرم و صمیمی هستند اما در استفاده محدودیت‌هایی هم دارند. شما نمی‌توانید ظروف خیلی داغ را روی آن بگذارید.


کانتر آشپزخانه چوبی
کانتر چوبی نیاز طرحی گرم دارد اما در برابر حرارت بسیار آسیب پذیر است.


اگر تقویت شوند، در برابر رطوبت مقاومت نسبی داشته و ممکن است در برخورد با چاقو خش بردارند. برای پاک کردن این سطوح بهتر است از مواد شوینده قوی استفاده نشود.


کانتر لمینت:

یکی دیگر از انواع کانتر که می‌تواند مناسب آشپزخانه باشد، لمینت است. لمینت‌ها مزایای زیادی برای آشپزخانه داشته و در کنار زیبایی بالایی که دارند، قیمتشان مقرون به صرفه است. پیش از انتخاب جنس لمینت دقت کنید که دارای جنس‌های مختلف، با قیمت و ویژگی‌های مختلفی هستند. مهم است که روکش لمینت از چه جنسی باشد.


کانتر آشپزخانه لمینت
لمینت نیز یکی از متریال های مورد استفاده در کانتر آشپزخانه است که در ایران استفاده زیادی ندارد.


مثلا: لمینت ترموفیل که قیمت مناسبی دارد. لمینت آنتی‌باکتریال که بهداشتی‌تر از بقیه بوده و ضد قارچ و بید است. لمینت ضد حریق که ایمنی بالایی دارد. لمینت اکریلیک که براق و زیبا است اما جای خط و خش چاقو راحت روی آن باقی می‌ماند. لمینت بافت که زیبایی طبیعی دارد اما دارای امکان نظافت آسان نیست.


کانتر کامپوزیت:

از آن‌جایی که کانترهای کامپوزیتی در برابر رطوبت، مواد شوینده و گرما مقاومت نسبتا بالایی دارند، می‌توان آن‌ها را یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای کانتر آشپزخانه دانست. همچنین سطوح کامپوزیت در برابر زنگ زدگی و خط و خش مقاومت بالایی دارد.


کانتر آشپزخانه کامپوزیت
کانتر آشپزخانه کامپوزیت مقاومت بالا در برابر ضربه و حرارت دارد، البته نه به اندازه گرانیت که دومین ماده سخت جهان است.


این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا این نوع کانتر بتواند در شرایط آشپزخانه با سطح رطوبت بالا، دوام نسبتا خوبی داشته باشد. در بین انواع کانتر این نوع، دارای قیمت متوسطی است.

کانتر آشپزخانه نوعی پیشخوان است که می‌توان روی آن امور روزانه آشپزی را انجام داد. کانتر در مرکز یا قسمت دیواره آشپزخانه قرار گرفته و می‌تواند دارای کشو باشد.


تفاوت کانتر آشپزخانه با جزیره

جزیره نوعی کانتر آشپزخانه است که به آن عضو شناور آشپزخانه هم گفته می‌شود. اطراف جزیره به صورت کامل باز است و شما می‌توانید در اطراف آن حرکت کرده و دسترسی بالایی به ابزار و وسایل داشته باشید. امروزه تعداد سبک و کاربرد جزیره‌ها به شدت متنوع شده است. از جزیره‌های بزرگ گرفته تا کوچک و کشویی، همگی متناسب با ابعاد فضای داخلی آشپزخانه در نظر گرفته می‌شوند تا بتوانند بیشترین کاربرد را در کمترین فضا داشته باشند. در مجموع جزیره نوعی کانتر است اما هر کانتری جزیره نیست.


تفاوت کانتر آشپزخانه با اپن

در واقع اپن به آشپزخانه‌ای گفته می‌شود که باز بوده و دیواری فضای آشپزخانه را از پذیرایی جدا نکرده باشد. کلمه اپن (Open) به معنی باز است و زمانی از آن استفاده می‌شود که معمار یک یا دو طرف آشپزخانه را باز طراحی کند؛ اما در اصطلاح عامیانه اپن به میز، کابینت یا پیشخوانی گفته می‌شود که آشپزخانه را از اتاق پذیرایی جدا کند. در واقع آنچه که اپن گفته می‌شود، نوعی کانتر است. برای مشخص شدن این موضوع، برخی آن را کانتر اپن هم می‌نامند.


 سنگ آشپزخانه مدرن
در واقع اپن نوعی از کانتر آشپزخانه است.


کانتر‌هایی که به شکل سنتی به اسم اپن شناخته می‌شوند اغلب یا از یک طرف به دیوار وصل شده و از طرف دیگر آزاد هستند یا مابین دیوار و ستون طراحی می‌شوند. این نوع کانتر گاهی هم جنس کابینت بوده می‌تواند از متریال سنگ در آن استفاده شده باشد. گاهی این نوع کانتر، ثابت طراحی شده و گاهی هم آن را آزاد می‌سازند تا امکان حرکت داشته باشد. برای مطالعه سنگ اپن چیست؟ کلیک کنید.


ابعاد کانتر آشپزخانه

ابعاد کانتر آشپزخانه با توجه به ابعاد مفید آشپزخانه یعنی مقدار فضایی که پس از نصب کابینت و قرار گرفتن یخچال باقی می‌ماند تعریف می‌شود. به شکل سنتی، کانتر در مرز بین آشپزخانه و اتاق پذیرایی طراحی می‌شد. امروزه کانتر به مرکز آشپزخانه رفته و حداکثر فضای ممکن را نیز به خود اختصاص می‌دهد. این کار تعداد کشو و کارایی آن را افزایش می‌دهد. البته اگر کانتر زیاد بزرگ در نظر گرفته شود دست و پاگیر خواهد بود.


کاربرد کانتر آشپزخانه

حال که با توجه به ابعاد آشپزخانه سایز کانتر خود را پیدا کردیم لازم است بدانیم، از کانتر می‌توانیم چه انتظاراتی داشته باشیم. در ادامه تعدادی از کاربردهای کانتر را نام می‌بریم:

  • یک میز کار برای آشپزی؛
  • نصب اجاق گاز روی کانتر؛
  • نصب سینک روی کانتر؛
  • بعضی اوقات لبه کانتر بزرگ‌تر طراحی می‌شود تا بتوان دور آن صندلی گذاشت و به عنوان میز غذا خوری استفاده کرد؛
  • کانتر می‌تواند دارای کشو و کابینت باشد؛
  • می‌توانید کانتر را طبقه بزنید، تا انواع ادویه و چیز‌ها دم‌دستی در آنجا قرار گیرند؛
  • بخشی از کانتر که از پذیرایی دید دارد را می‌توان با دادن فضا و نور مخفی، برای انواع دکوراتیو آماده کرد؛
  • در طراحی‌های جدید روی کانترتاپ (سنگی که روی کانتر نصب می‌شود.) یک صفحه ریلی از جنس ام دی اف نصب می‌شود که در هنگام سرو غذا باز شده و به عنوان میز استفاده می‌شود و پس از آن جمع شده و میز کار آشپزخانه می‌شود؛
  • آشپزخانه‌های بزرگ می‌توانند چند نوع کانتر را با هم داشته باشند یا یک کانتر چند کاره داشته باشند. کانتری که بخشی از آن میز غذاخوری و بخشی دیگر دارای کابینت و میز کار است.

ایده‌های جدید به صورت قفسه و کشو در کنار امکانات جانبی مانند اضافه شدن هواکش مخصوص کانتر و نورپردازی‌های خاص آن همچنان در حال اضافه شدن به این لیست هستند.


کجا از کانتر آشپزخانه استفاده نکنیم؟

حتما با دیدن کاربرد‌های فراوان کانتر تمایل دارید که یکی از بهترین آن را داشته باشید اما گاهی نمی‌توان از کانتر استفاده کرد. اگر آشپزخانه شما U شکل بوده، در سه طرف دارای دیوار است و در وسط آشپزخانه یک مسیر باریک باقی مانده، بهتر است از کانتر استفاده نکنید. کانتر زمانی مناسب است که آشپزخانه مربعی شکل بوده و فضای کافی در مرکز آن وجود داشته باشد. در صورتی که آشپزخانه بسیار کوچک و ایستاده باشد، امکان استفاده از کانتر وجود ندارد.


 انواع کانترهای آشپزخانه
در آشپزخانه های کوچک نمی‌توان از کانتر آشپزخانه به صورت جزیره استفاده کرد ولی به صورت اپن می‌شود.


آشپزخانه‌ها در برخی از پلان‌ها بزرگ در نظر گرفته می‌شوند تا با قرار گرفتن کانتر جزیره در وسط، امکان پذیرایی و جمع کردن ظروف بسیار آسان‌تر شود. البته کانتر مزایای دیگر زیادی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.


مزایا استفاده از کانتر آشپزخانه

کانتر آشپزخانه دارای مزایایی است که باعث می‌شود آشپزها به وجود آن وابسته شوند؛ از جمله:

  • امکان استفاده بهینه از فضا آشپزخانه؛
  • جای‌دهی بهتر ظروف و وسایلی ضروری؛
  • امکان استفاده به عنوان میز غذاخوری؛
  • میز کار برای خرد کردن، هم‌زدن، قطعه کردن و…؛
  • امکان استفاده از سنگ طبیعی برای کانترتاپ با طرح‌های زیبا و استحکام بالا؛
  • امکان آشپزی مستقیم روی آن و نصب اجاق برقی؛
  • امکان پذیرایی راحت‌تر و جمع آوری آسان؛
  • جلوگیری از کثیف شدن اتاق پذیرایی توسط وعده‌های غذایی؛
  • جدا کننده فضای آشپزخانه در موارد دلخواه.

وقتی آشپزخانه دارای یک کانتر کامل باشد تمام امور پخت تا صرف غذا در داخل آشپزخانه انجام شده و باعث می‌شود اتاق پذیرایی برای مدت بیشتری تمیز بماند. از طرف دیگر نظافت کانتر آسان‌تر است.


آنچه که از مقاله کانتر آشپزخانه آموختیم:

کانتر آشپزخانه را می‌توان پیشخوان آشپزخانه دانست که از گذشته یکی از انواع آن را به اسم اپن آشپزخانه می‌شناسند. امروزه نیز جزیره آشپزخانه یکی دیگر از انواع کانتر است که محبوبیت بالایی دارد. کانتر می‌تواند انواع و جنس‌های مختلفی داشته باشد که در مورد هر کدام در متن توضیحاتی ارائه دادیم. همچنین در پایان محدودیت‌ها و مزایای کانتر آشپزخانه را برشمردیم.

مقالات مرتبط