ایران کانتر

پله سنگی داخل ساختمان + بهترین سنگ پله برای داخل ساختمان

پله سنگی داخل ساختمان + بهترین سنگ پله برای داخل ساختمان
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۳

پله های سنگی با داشتن طرح‌ها و رنگ‌های متنوع یکی از مصالحی هستند که برای طراحی داخل ساختمان در هر نوع سبکی کاربرد دارند. این پله‌ها در کنار دوام طولانی مدت، می‌توانند نیاز فضای داخلی ساختمان را به زیبایی و ظرافت پاسخ دهند. گاهی ترکیب سنگ طبیعی با جلوه‌ها نور مخفی و فرآوری مناسب می‌تواند زیبایی آن افزایش دهد. اگر بخواهید از پله سنگی داخل ساختمان خود استفاده کنید، بهتر است پیش از انتخاب ویژگی انواع سنگ‌ها را به خوبی بشناسید.


پله سنگی

پله سنگی می‌تواند یک انتخاب لوکس و مقاوم برای داخل ساختمان باشد. وقتی در مورد استفاده از سنگ در داخل ساختمان صحبت می‌کنیم یعنی جنبه زیبایی سنگ و تناسب آن با سبک طراحی داخلی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. سنگ راه پله اگر رسانا و سرد باشد، برای مناطق گرمسیر و اگر نارسانا و معتدل باشد برای خانه‌های سردسیر مناسب‌تر است. اگر از پله سنگی در انواع محیط اداری یا تجاری استفاده می‌کنید به علت استفاده عابران از کفش، این نکته دیگر حائز اهمیت نیست. اینکه در مجموع باید از پله سنگی خود چه انتظاراتی داشته باشید، کدام نوع از سنگ‌ها می‌توانند متناسب با شرایط سازه شما انتخاب شوند، نکاتی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.


سنگ راه پله داخل ساختمان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

سنگ راه پله برای فضا داخلی باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به شرح زیر هستند:

  1. عدم جذب خاک؛
  2. داشتن ظرافت در فرآوری؛
  3. مقاومت نسبی در برابر رطوبت؛
  4. دوام و ماندگاری بالا؛
  5. مقاومت نسبی در برابر ضربه و سایش؛
  6. امکان نظافت آسان؛
  7. امکان ساب و پولیش مجدد.

در ادامه در مورد هر کدام از عوامل بالا توضیحاتی ارائه داده‌ایم:


عدم جذب خاک:

سنگ برای فضا داخلی ساختمان باید حداقل تخلخل را داشته باشد. وجود دائمی خاک روی پله‌های فضا داخلی می‌تواند در بلند مدت خسته کننده شده و باعث بروز حساسیت مخصوصا در کودکان و افراد دارای سابقه آلرژی شود. از این رو سنگ راه پله داخلی باید تا حد ممکن فاقد تخلخل باشد.


سنگ پله داخل ساختمان
پله سنگی داخل ساختمان باید تخلخل بسیار کمی داشته باشد.


برای ساخت پله های سنگی داخل ساختمان با انواع سنگ مخصوص و ویژگی‌ها و محدودیت‌ها هر یک آشنا شوید. همچنین متوجه می‌شوید که کدام سنگ برای کدام محیط مناسب‌تر است.


داشتن ظرافت در فرآوری:

یکی از آیتم‌هایی که سنگ را مناسب فضای داخلی ساختمان می‌کند، داشتن ظرافت و زیبایی است. اگر راه پله سنگی مخصوص فضا داخلی ساختمان مسکونی باشد، می‌توانید آن را صیقلی‌تر سفارش دهید تا با انعکاس بالای خود حس زیبایی و ظرافت را به بیننده منتقل کند. اگر پله‌ها مربوط به فضا داخلی ساختمان اداری و تجاری باشد با ایجاد خطوط موازی یا زبر کردن سطح سنگ سعی می‌شود تا از سر خوردن عابران جلوگیری شود. در ساختمان‌های تجاری می‌توانید روی صیقلی کردن سنگ‌های پیشانی و کناری راه پله مانور بیشتری بدهید.


مقاومت نسبی در برابر رطوبت:

درست است که سنگ‌های راه پله فضا داخلی ساختمان کمتر از راه پله بیرونی در معرض آب و باران قرار دارند اما بر حسب نوع کاربری باید مقاومت نسبی در برابر رطوبت داشته باشند. به عنوان مثال اگر راه پله سنگی کاربری مسکونی دارد، به علت رفت و آمد کمتر، نیاز به شستشو دائمی با مواد شوینده ندارد. سنگ‌هایی که در راه پله خانه استفاده می‌شوند، می‌توانند ظریف‌تر انتخاب شوند. در محیط‌ها تجاری و اداری به علت این که مستخدمین به صورت دائم کفپوش را با مواد شوینده شستشو می‌دهند، لازم است که سنگ مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت داشته باشد. پس از نظافت باید بلافاصله با طی خشک کن (تیغه‌ای)، خشک شود.


دوام و ماندگاری بالا:

اصولا از سنگ طبیعی در راه پله استفاده می‌شود تا در کنار زیبایی خود، دوام و ماندگاری بالایی داشته باشد. این دوام بستگی به جنس سنگ و روش نگهداری از آن برمی‌گردد. درصورت استفاده درست، عمر سنگ‌ها می‌تواند مادام العمری باشد. ازاین‌رو هزینه بالا برای راه پله سنگی همواره مقرون به صرفه است.


مقاومت نسبی در برابر ضربه و سایش:

در راه پله ساختمان مسکونی این آیتم چندان آیتم مهمی نیست. یک خانواده که نهایتا با روفرشی از روی سنگ عبور می‌کنند، نمی‌توانند به آن آسیب بزنند.


راه پله سنگی داخل ساختمان
پله سنگی داخل ساختمان نباید لیز باشد.


زمانی این ویژگی اهمیت پیدا می‌کند که راه پله سنگی را برای فروشگاه‌ها زنجیره‌ای، مال، بیمارستان و… استفاده شود. این دو آیتم مهم تایین می‌کنند که سنگ در برابر ضربه و ساییده شدن، دچار فرسودگی نشود.


امکان نظافت آسان:

سنگ راه پله فضا داخلی ساختمان مسکونی ممکن است در برابر ریختن قهوه و انواع نوشیدنی‌ها رنگی، خوراکی‌ها اسیدی ملایم، رنگ ماژیک و مدادرنگی، شیرابه پلاستیک زباله و امثال آن قرار گیرد. مهم‌ترین دغدغه ساکنین امکان پاک شدن سریع این مواد است. اگر سنگی که انتخاب کردید خوب صیقل خورده باشد، تخلخل بسیار کمی داشته باشد و رطوبت را جذب نکند، به راحتی پاک می‌شود.

امکان نظافت آسان در محیط‌ها بیمارستانی، مذهبی، دانشگاهی که گاهی به صورت روزانه به نظافت نیاز دارند اهمیت ویژه‌ای نیاز دارد.


امکان ساب و پولیش مجدد:

سنگ‌ها راه پله ممکن است به مرور زمان دچار خط و خش شده و یا رنگشان در اثر رعایت نکردن اصول شستشو کدر شود. در این صورت اگر سنگ تخلخل کمی داشته باشد با دریافت ساب و پولیش (که توسط برخی شرکت‌ها انجام می‌شود.) درست مثل روز اول براق و زیبا می‌شود. همچنین در صورت علاقه می‌توانید مقاله انواع پله سنگی را مطالعه کنید.


معرفی سنگ های مناسب پله سنگی داخل ساختمان

سنگ‌هایی که می‌توانید در فضا داخلی ساختمان خود استفاده کنید شامل موارد زیر هستند:

  • سنگ گرانیت؛
  • سنگ مرمریت؛
  • سنگ مرمر؛
  • سنگ کریستال یا سنگ چینی؛
  • سنگ تراورتن.

در ادامه هر کدام از انواع سنگ‌های بالا را بررسی کرده و می‌گوییم بهتر است از آن برای فضا داخلی چه ساختمان‌هایی استفاده شود:


سنگ گرانیت:

گرانیت از مقاوم‌ترین سنگ‌ها در برابر ضربه و سایش است. این سنگ تخلخل بسیار کمی داشته و به علت تراکم بالای بافت آن به خوبی صیقل می‌خورد. البته سنگ گرانیت بهتر است مات شود تا اصطکاک آن افزایش یابد؛ زیرا این سنگ در حالت صیقلی، در صورت خیس بودن بسیار لیز است. سنگ گرانیت به علت مقاومت بسیار بالایی که دارد، برای پله داخل ساختمان‌های اداری، تجاری و خدماتی توصیه می‌شود.


پله سنگی گرانیت
پله سنگی گرانیت مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد.


این سنگ‌ها در اثر عبور روزانه افراد زیاد و شستشو هر روزه مقاوم هستند. این سنگ در مقایسه با سایر سنگ‌ها قیمت بالایی داشته و تنوع رنگ آن چندان بالا نیست. اگر به رنگ‌ها تیره و روشن علاقه دارید، سنگ گرانیت با پس زمینه مشکی یا سفید و خال و رگه‌هایی در همین طیف، گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارد. اگر علاقه مند هستید می‌توانید مقاله سنگ گرانیت چیست؟ را نیز مطالعه کنید.


سنگ مرمریت:

هر چند سنگ‌ها مرمریت مقاومت سنگ گرانیت را ندارند اما در مقابل چند مزیت برجسته دارند. این سنگ‌ها تنوع رنگی بسیار بالایی دارند. با هر نوع تم رنگی و سبد طراحی داخلی می‌توان سنگ مرمریت مناسبی انتخاب کرد. به علت تراکم مناسبی که دارد، به خوبی صیقل خورده و خاک را به خود جذب نمی‌کتد. ازاین‌رو منجر به حساسیت نشده و می‌توانید در فضا داخلی ساختمان‌های مسکونی هم استفاده کنید. این سنگ‌ها قابلیت صیقل خوردن و نو شدن مجدد را دارند. درست است که مقاومت کمتری نسبت به گرانیت دارند اما اگر در دفاتر اداری و تجاری استفاده شوند می‌توانند برای سال‌ها طولانی زیبایی خود را حفظ کنند. مرمریت در برابر رطوبت، مواد شیمیایی و شوینده مقاومت خوبی دارد. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ مرمریت به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ مرمر:

اگر از سنگ راه پله خود نهایت ظرافت و زیبایی را انتظار دارید، انواع سنگ مرمر گزینه مناسبی برای شما است. این سنگ‌ها با داشتن مقدار زیادی کلسیت که حالت شیشه‌ای دارد، نور را از خود عبور داده و مناسب نورپردازی مخفی هستند. مرمر‌ها در برابر مواد شیمیایی و شوینده آسیب پذیر بوده و قیمت بالایی هم دارند. این سنگ‌ها برای راه پله داخلی ساختمان مسکونی پیشنهاد می‌شوند. در صورت صیقل خوردن جذب خاک کمی داشته و به راحتی تمیز می‌شوند. برای آشنایی با ویژگی ها و کاربردهای سنگ مرمر به مقاله سنگ مرمر چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ کریستال یا سنگ چینی:

سنگ‌های کریستال چگالی خوبی داشته و وزن کلی ساختمان را چندان افزایش نمی‌دهند. در صورت فرآوری مناسب دارای سطحی صیقلی و متراکم بوده و در هنگام نظافت جذب آبی بالایی ندارند. این سنگ‌ها ممکن است تنوع رنگی بالایی نداشته باشند اما رنگ‌های سفید و تیره آن می‌تواند با انواع دکوراسیون داخلی هماهنگ باشد.


پله سنگی داخل ساختمان چینی کریستال
سنگ چینی کریستال وزن پایینی دارند که برای پله سنگی داخل ساختمان مناسب است.


همچنین از این سنگ‌ها در فروشگاه‌ها و محیط‌های اداری نیز استفاده شده است. این سنگ در اثر استفاده مداوم در محیط اداری، در بلند مدت دچار خط و خش می‌شود اما در محیط منزل می‌تواند با زیبایی خود بدرخشد. برای آشنایی با ویژگی ها و کاربردهای سنگ چینی کریستال به مقاله سنگ چینی کریستال چیست؟ مراجعه کنید.


سنگ تراورتن:

تراورتن دارای تخلخل بالا و جذب خاک بالایی است. از این سنگ معمولا برای ساخت پله در فضای داخلی ساختمان‌ها مسکونی، اداری و تجاری استفاده نمی‌شود. نظافت آن کمی دشوار بوده و در اثر برخورد آسیب پذیر است. اگر در فضا داخلی ساختمان استفاده شود در اثر انتشار گردوخاک برای افراد دارای آلرژی چندان مناسب نیست. با این وجود برش‌های ضخیم این سنگ برای ساخت پله در گلخانه و فضا سبز سرپوشیده استفاده می‌شود. این سنگ دارای رنگ‌های گرم در طیف رنگی کرم تا قهوه‌ای بوده و تناسب رنگی با انواع چوب و برش عرضی تنه درختان دارد. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ تراورتن به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


مزایا استفاده از پله های سنگی داخل ساختمان

سنگ طبیعی دارای مزایای فراوانی است. این مزایا باعث شده که این سنگ‌ها برای مدت هزاران سال از محبوبیت بالایی برخوردار باشند. این موارد به شرح زیر هستند:

  • سنگ‌ها مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش دارند.
  • عمر طولانی این مصالح باعث مقرون به صرفه شدن آن می‌شود.
  • این راه پله ها اگر در فضا داخلی خانه استفادا شوند، در هنگام عبور سروصدای اضافه تولید نمی‌کنند.
  • سنگ‌ها به آسانی پاک می‌شوند.
  • اگر سنگ‌ها مواد آلاینده منتشر نکرده و باعث حساسیت نمی‌شوند.
  • تنوع رنگ و طرح بالایی دارند.
  • هر برش از سنگ زیبایی خاص خود را داشته و با سایرین کمی متفاوت است.
  • ایمنی بالایی داشته و ضد اشتعال است.
  • سنگ‌ها دوست‌دار محیط زیست هستند.

تعداد مزایا بیش از این موارد بوده اما در این مقاله فعلا به همین تعداد اکتفا می‌کنیم.


معایب استفاده از پله های سنگی داخل ساختمان

استفاده از سنگ برای راه پله فضا داخلی ساختمان می‌تواند محدودیت‌هایی را نیز به همراه داشته باشد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • سنگ طبیعی می‌تواند قیمت بالایی داشته باشد. البته شما می‌توانید با توجه به تیتر (معرفی سنگ های مناسب پله سنگی داخل ساختمان)، انواع سنگ مناسب را با قیمت مقرون با صرفه خریداری کنید.
  • اگر اشتباه و بدون مطالعه راهنما یا مشاوره گرفتن از افراد متخصص انتخاب شوند، ممکن است کیفیت خود را زود از دست بدهند.
  • اگر سطح سنگ به خوبی فرآوری (پرداخت سطحی) نشود، می‌تواند منجر به سر خوردن افراد شود.

پیش از خرید و انتخاب سنگ برای راه پله داخل ساختمان بهتر است نگاهی به معایب آن بیندازید تا با مراقبت بهتر، بتوانید دوام و کیفیت بهتری از سنگ خود دریافت کنید.


آنچه که از مقاله پله های سنگی داخل ساختمان، آموختیم:

پله سنگی می‌توانم زیبایی و استحکام را توام با هم داشته باشد. این سنگ‌ها برای این که در محیط داخلی ساختمان استفاده شوند، لازم است ویژگی‌هایی داشته باشند. در مورد این ویژگی‌ها به صورت مفصل در این مقاله صحبت کرده‌ایم. همچنین انواع سنگ‌ها از جمله، گرانیت، مرمریت، مرمر، چینی یا کریستال و تراورتن را معرفی کردیم. ویژگی‌ها، محدودیت‌ها و مکان مناسب برای هر کدام را پیشنهاد دادیم. همچنین در پایان به این موضوع اشاره کردیم که استفاده از سنگ برای راه پله داخل ساختمان چه مزایا و معایبی دارد. جهت آگاهی بیشتر پیش از خرید و انتخاب سنگ برای راه پله، شما می‌توانید به صفحه مقالات شرکت ایران کانتر مراجعه کنید. همچنین با انواع مدل‌های راه پله سنگی، پله محیط بیرونی ساختمان و مطالب مرتبط با آن آشنا شوید.

مقالات مرتبط