ایران کانتر

انواع پله سنگی + انواع مدل راه پله سنگی

انواع پله سنگی + انواع مدل راه پله سنگی
عاکف قربانی
عاکف قربانی
۱۴۰۳/۲/۴

انواع پله سنگی می‌تواند در کنار زیبایی، استحکام و ایمنی بالایی را برای سازه فراهم کند. راه پله سنگی که فراز و نشیب‌هایی را از نظر مدل و جنس سنگ پشت سرگذاشته، امروزه همچنان از بهترین مصالح برای طراحی انواع مدل راه پله محسوب می‌شود. برای این که سنگ طبیعی را برای راه پله خود انتخاب کنید، لازم است ابتدا انواع راه پله، ویژگی‌ها و محدودیت‌ها آن را بشناسید. ما در این مقاله همچنین مزایا، معایب و عوامل موثر بر قیمت راه پله سنگی را بررسی کرده‌ایم.


انواع مدل راه پله های سنگی

از نظر موقعیت مکانی راه پله سنگی ممکن است در داخل یا بیرون ساختمان استفاده شوند. مدل‌ها راه پله سنگی به شکل متداول شامل موارد زیر هستند:

  • راه پله سنگی مستقیم؛
  • راه پله سنگی مستقیم با پاگرد؛
  • راه پله سنگی L شکل؛
  • راه پله سنگی منحنی؛
  • راه پله سنگی U شکل؛
  • راه پله سنگی مارپیچی؛
  • راه پله سنگی دوشاخه.

در ادامه در مورد ویژگی و محدودیت هر کدام از این موارد توضیحاتی ارائه می‌دهیم:


راه پله سنگی مستقیم:

به ساده‌ترین حالت راه پله گفته می‌شود. پله‌ها در این راه پله به صورت مستقیم، خطی و بدون تغییر جهت قرار می‌گیرند. راه پله سنگی مستقیم برای خانه‌های دوبلکس و فروشگاه‌هایی که دارای نیم طبقه و انباری در طبقه بالا هستند، مناسب است. ساخت این پله‌ها بسیار ساده بوده و برای اتصال دو طبقه که فاصله حدود ۳.۵ متری (یا کمتر) از هم دارند مناسب است.


پله سنگی مستقیم
ساده ترین حالت راه پله سنگی مستقیم می‌باشد.


این راه پله سنگی پاگرد ندارد. در صورتی که ارتفاع پیشانی پله را کم کنید، افراد سالمند و خردسالان خیلی راحت از آن عبور می‌کنند.


راه پله سنگی مستقیم با پاگرد:

ساختار این راه پله سنگی همانند راه پله مستقیم است؛ با این تفاوت که پس از ۱۶ پله یک پاگرد وجود دارد. این راه پله از نظر طولی بسیار جاگیر است و زمانی استفاده می‌شود که شما در یک ضلع ساختمان فضای کافی داشته باشید. کاربرد این راه پله بیشتر در پاساژ و مال‌های بزرگ است که فضا خطی کافی دارند.


راه پله سنگی L شکل:

این راه پله سنگی در میانه راه ۹۰ درجه تغییر مسیر می‌دهد. یکی از امتیازات این راه پله به راه پله مستقیم این است که اگر کسی از بالای پله‌ها افتاد پس از چند پله در پاگرد متوقف می‌شود. گاهی به جای ساخت پاگرد، از پله سنگی ویندر هم استفاده می‌شود. ساخت پله ویندر کمی دشوار است.


پله سنگی طرح L
وقتی مسیر پله سنگی بصورت 90 درجه تغییر کند طرح پله سنگی از نوع L می‌باشد.


این پله‌ها شکل مثلثی یا بادبادکی دارند. یک طرف پله عریض‌تر از طرف دیگر است. به همین دلیل سنگ باید با دقت بالایی برش بخورد.

برای ساخت راه پله با سنگ باید انواع راه پله، ویژگی‌ها و محدودیت‌ها هر یک از آن‌ها را بشناسیم، انواع پله سنگی شامل راه پله سنگی منحنی، راه پله سنگی U شکل، راه پله سنگی مارپیچی، راه پله سنگی دوشاخه، راه پله سنگی مستقیم با پاگرد، راه پله سنگی L شکل و راه پله سنگی مستقیم است.


راه پله سنگی منحنی:

از نظر کارایی، همان وظیفه راه پله L شکل را انجام می‌دهند؛ با این تفاوت که از ابتدای مسیر، تدریجا مسیر را تغییر می‌دهند. این راه پله‌ها زیباتر بوده و ساخت آن پیچیده‌تر است. در این راه پله اغلب سنگ‌های کف پله کاملا مستطیل نبوده و یک سمت آن کمی عریض‌تر است. به همین دلیل تعداد زیادی پله باید با زاویه خاصی برش بخورند که هم دقت سازنده را می‌طلبد و هم پرتی بیشتری ایجاد می‌کند.


راه پله سنگی U شکل:

متداول‌ترین راه پله است که دو یا چندین طبقه مختلف را به هم وصل می‌کند. علت نام گذاری آن، به این دلیل است که وقتی از بالا به پلان آن نگاه می‌کنید، شبیه به حرف U است. دو پله مستقیم و موازی اگر با یک پاگرد به هم وصل شوند، راه پله U شکل به وجود می‌آید. ساخت این راه پله پیچیده نبوده و پرتی سنگ ندارد.


راه پله سنگی مارپیچی:

به راه پله‌ای گفته می‌شود که پله‌های آن حول محور یک دایره می‌چرخند. این راه پله در نقشه ساختمان (از بالا) کاملا دایره دیده می‌شود. برش سنگ برای کف آن چندان دشوار نیست؛ زیرا چرخش در تمام پله‌ها به طور مساوی تقسیم شده و تمام پله‌ها، یک شکل هستند. در مرحله برش سنگ، برای کف پله، پرتی زیادی ایجاد می‌شود.


پله سنگی مارپیچ
پله سنگی مارپیچ در منازل دوبلکس بسیار رایج است.


رفت و آمد از این پله‌ها سخت بوده و اگر اشتباها پا روی قسمت باریک پله گذاشته شود احتمال افتادن وجود دارد. این راه پله مناسب کودکان و افراد سالمند نبوده و حمل اثاثیه از آن دشوار است. راه پله سنگی مارپیچ معمولا روی اسکلت آهنی سوار می‌شود و مناسب زمانی است که فضای بسیار محدودی داشته باشید.


راه پله سنگی دوشاخه:

زیباترین، مجلل‌ترین و جاگیرترین نوع راه پله سنگی است. این سازه یک راه پله با عرض زیاد است که تا نیم طبقه رفته و به پاگردی نسبتا بزرگ متصل می‌شود. پس از آن به دو راه پله با عرض استاندارد تقسیم شده و تا طبقه بالا می‌رود. این راه پله نماد شکوه و جلال بوده و امروزه برای هتل‌ها لوکس و نمونه‌ها کوچک‌تر آن را برای ویلاهای مجلل استفاده می‌شوند.


پله سنگی چیست؟

ایجاد پله با استفاده از سنگ، در فضا آزاد و طراحی داخلی ساختمان‌ها کاربرد فراوانی دارد. سنگ‌ها با استحکام و مقاومت بالا خود همواره در مصارف مسکونی، اداری و تجاری کارآمد بوده‌اند. هرچند که استفاده از پله سنگی، جدید نبوده و ایده آن از هزاران سال پیش به اجرا در آمده است؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و ابزار فرآوری پیشرفته، ظاهر سنگ‌ها بهبود یافته‌اند. ازاین‌رو سنگ‌ها به نسبت گذشته، صیقلی‌تر، یکدست‌تر، دارای طرح‌ها سفارشی هستند. همچنین ورق‌ها نازک‌تر و سبک‌تر تولید می‌شوند تا مجموع وزن ساختمان را زیاد افزایش ندهند. در مقابل با مهندسی که در زیر سنگ انجام می‌شود دارای استحکام بیشتری هستند.


انواع پله سنگی از نظر کاربرد

انواع پله سنگی از نظر کاربرد به دو نوع تقسیم می‌شود:

  1. پله سنگی داخل ساختمان؛
  2. پله سنگی بیرون ساختمان.

در ادامه به بررسی بیشتر این دو مورد می‌پردازیم:


پله سنگی داخل ساختمان:

پله های سنگی با داشتن طرح‌ها و رنگ‌های متنوع یکی از مصالحی هستند که برای طراحی داخل ساختمان در هر نوع سبکی کاربرد دارند. این پله‌ها در کنار دوام طولانی مدت، می‌توانند نیاز فضای داخلی ساختمان را به زیبایی و ظرافت پاسخ دهند. گاهی ترکیب سنگ طبیعی با جلوه‌ها نور مخفی و فرآوری مناسب می‌تواند زیبایی آن افزایش دهد. اگر بخواهید از پله سنگی داخل ساختمان خود استفاده کنید، بهتر است پیش از انتخاب ویژگی انواع سنگ‌ها را به خوبی بشناسید.


پله سنگی بیرون ساختمان:

پله سنگی بیرون ساختمان باید در برابر تمام عوامل محیطی از جمله بیشترین گرما و بیشتری سرما سال را تحمل کند. معمولا سخت‌ترین سنگ‌ها را با فرآوری متفاوت برای بیرون ساختمان در نظر می‌گیرند. گاهی این سنگ‌ها دیر به دیر نظافت شده و خود سنگ باید بتواند که تا حد ممکن خاک را نشان ندهد. برای مطالعه بیشتر راجب پله سنگی بیرون ساختمان کلیک کنید.


مزایا استفاده از سنگ برای راه پله

استفاده از سنگ برای راه پله مزایا فراوانی دارد. این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • دوام و استحکام بالا؛
  • حفظ زیبایی در بلند مدت؛
  • تنوع رنگ و طرح؛
  • نظافت آسان و عدم جذب خاک؛
  • بی‌صدا بودن؛
  • ایمنی بالا و ضد اشتعال.

مزایا زیاد انواع سنگ هستند که باعث می‌شوند این متریال طبیعی همواره با گذشت زمان همچنان محبوبیت بالایی داشته باشد. در ادامه به صورت مختصر هر کدام از این عوامل را توضیح می‌دهیم.


دوام و استحکام بالا:

سنگ‌ها می‌توانند استحکام بسیار بالایی داشته باشند. این استحکام هم به معنی مقاومت در برابر ضربه و هم به معنی مقاومت در برابر سایش است. سنگ‌ها دیر فرسوده شده و از کفپوش‌ها مادام العمری ساختمان محسوب می‌شوند.


حفظ زیبایی در بلند مدت:

گاه در استفاده بلند مدت سطح کفپوش‌ها مصنوعی ساییده شده و لایه سطحی خود را از دست می‌دهند. سنگ‌ها می‌توانند حتی در صورت سایش زیبایی خود را حفظ کنند. برخی سنگ‌ها مانند گرانیت در اثر رفت و آمد صیقل خورده و براق‌تر می‌شوند.


راه پله دوبلکس سنگی
پله سنگی ظاهر خود را با گذر زمان حفظ می‌کند و تغییر نمی‌کند.


برخی نیز مانند سنگ چینی در اثر چندین دهه استفاده مداوم در ساختمان تجاری پر رفت آمد ممکن است ساییده شوند اما تا آخرین لحظه عمرشان، همچنان رنگ و طرح زیبا خود را حفظ می‌کنند.


تنوع رنگ و طرح:

سنگ‌ها طبیعی هرچند که دارای سورت و رنگ مشابهی باشند، هر کدام طرح خاص خود را دارد. این تنوع از ابتدا تا انتها راه پله تمام نشدنی است. از طرف دیگر با وجود تنوع در معادن داخل کشور و تنوع در بازار وارداتی، گزینه‌ها متنوعی، پیش روی شما خواهد بود.


نظافت آسان و عدم جذب خاک:

سنگ‌ها به راحتی با آب و دستمال یا طی نخی پاک می‌شوند. هرچه سنگ تخلخل کمتری داشته باشد امکان تمیز کردن و برق انداختن آن راحت‌تر می‌شود. سنگ‌ها خاک را به خود جذب نمی‌کنند، مگر این که خودتان تصمیم بگیرید سطح آن را با ایجاد خط و فرآوری (پرداخت سطحی)، کمی زبر و ناهموار کنید.


بی صدا بودن:

وقتی از راه پله چوبی بالا می‌روید با یک صدا مزاحم مواجه می شوید که گاهی اوقات آزار دهنده است. سنگ طبیعی رفت و آمد روی پله را کاملا بی‌صدا می‌کند.


ایمنی بالا و ضد اشتعال:

یکی از نکاتی که در ساخت یک ساختمان باید به آن توجه کرد، ضد اشتعال بودن مصالح ساختمانی است. سنگ‌ها نه تنها در حرارت بالا قابل اشتعال نیستند، بلکه با جنس خنک خود در هنگام آتش سوزی به رفت و آمد امداد رسانان کمک می‌کنند.


معایب استفاده از سنگ برای راه پله

استفاده از سنگ برای راه پله دارای معایبی نیز است. این معایب شامل موارد زیر هستند:

  • قیمت سنگ طبیعی؛
  • نیاز به نیروی متخصص؛
  • محدودیت استفاده در مناطق سردسیر.

این معایب، دارای راه حل‌هایی هستند که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم:


قیمت سنگ طبیعی:

استفاده از سنگ طبیعی برای راه‌پله مستلزم هزینه‌ است. البته می‌توان با مطالعه تیتر «عوامل موثر بر قیمت سنگ راه پله» قیمت تمام شده کار را مدیریت کرد.


نیاز به نیروی متخصص:

اگر راه‌پله آهنی باشد، ممکن است سنگ در اثر برخورد و ضربه ترک بخورد. زیرا آهن چکش‌خوار است و در اثر ضربه، لرزش را تحمل می‌کند؛ اما سنگ شکننده است و در اثر ضربه در بلند مدت ممکن است ترک بخورد.


پله سنگی منحنی
ایجاد پله سنگی طرح منحنی نیز به تخصص بالایی دارد.


برای جلوگیری از این اتفاق، نیروی متخصص زیر سنگ را به خوبی آهن‌کشی می‌کنند. به‌این‌ترتیب مقاومت سنگ چندین برابر افزایش پیدا کرده و دیگر به راحتی نمی‌شکند.


محدودیت استفاده در مناطق سردسیر:

اگر در منطقه‌ای سردسیر زندگی می‌کنید و می‌خواهید راه پله فضا داخلی خود را سنگ‌پوش کنید، ممکن است سنگ راه پله در فصل سرما، بسیار سرد شود. به همین دلیل میتوان قسمت مرکزی راه پله را فرش کرد. البته این ویژگی برای آب و هوا گرم و معتدل، در فصل گرما یک امتیاز محسوب می‌شود.


عوامل موثر بر قیمت سنگ راه پله

در هنگام سفارش سنگ بهتر است به عواملی که می‌توانند روی قیمت سنگ راه پله موثر باشند توجه کنید:

  • جنس و کیفیت سنگ؛
  • نوع فرآوری و پرداخت سطح؛
  • ابعاد سنگ؛
  • مدل راه پله.

در ادامه به معرفی هر کدام از عوامل بالا می‌پردازیم:


جنس و کیفیت سنگ:

جنس سنگ اولین آیتمی است که باید به آن توجه کنید. سنگ‌ها گرانیت به نسبت سایر سنگ‌ها، قیمت بالاتری دارند. سنگ کریستال و سنگ مرمریت دارای قیمت متوسط و سنگ تراورتن دارای قیمت متوسط به پایین است. البته سنگ‌های معادن مختلف می‌توانند برحسب کیفیت و دوام، قیمت متفاوتی داشته باشند.


نوع فرآوری و پرداخت سطح:

مهم است که با متریال درجه یک میزان تخلخل سنگ کاهش یابد یا خیر. از طرف دیگر گاهی خریدار نیاز دارد که سنگ صیقلی نبوده و اصطکاک سطح پله افزایش پیدا کند. در این موارد سطح سنگ بسته به کاربری، قرار گرفتن در فضا باز یا بسته، در معرض آب قرار گرفتن و… می‌تواند تراش خورده و زبر شود.


رنگ سنگ پله دوبلکس
از فراوری پولیش یا همان صیقلی در سنگ پله استفاده نکنید.


در این موارد شما می‌توانید سطح سنگ راه پله را سند بلاست، فلیم یا بوش همر سفارش دهید تا لغزنده و سر نباشد. اگر نیاز دارید راجب فراوری سنگ اطلاعات بیشتری کسب کنید به مقاله فراوری سنگ چیست؟ مراجعه کنید.


ابعاد سنگ:

با توجه به اینکه فروش سنگ‌ها بر اساس متر مربع است، هرچه متراژ کار بیشتر باشد قیمت تمام شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به این نکته توجه کنید که برخی از راه‌پله‌ها سنگی فقط سطح سنگی (کف پله) دارند. در این صورت مصرف سنگ حدود ۴۰درصد کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید سطح پیشانی، کف پله و سطح کناری هر پله کاملا از سنگ باشد، متراژ و قیمت سنگ هم بیشتر می‌شود.


مدل راه پله:

برخی از مدل‌ها راه پله، طوری طراحی می‌شوند که باعث افزایش پرتی سنگ می‌شوند. در این صورت دور ریز و ضایعات افزایش پیدا کرده که شامل هزینه بیشتر است.


آنچه که از مقاله انواع مدل راه پله سنگی آموختیم:

راه پله سنگی دارای مدل‌های مختلفی است که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص و مزایایی هستند. پس از شناخت این مدل‌ها می‌توانید با‌توجه به شرایط سازه خود، تصمیم بگیرید که بهتر است از کدام راه پله سنگی استفاده کنید. همچنین این مدل‌های راه پله دارای محدودیت‌هایی هم بودند که پیش از انتخاب باید در نظر گرفته شوند. پس از آن مزایا و معایب انواع مدل راه پله سنگی را به صورت کلی معرفی کردیم و عوامل موثر بر قیمت راه پله سنگی را نام بردیم. شرکت ایران کانتر با تنوع بالا در محصولات به شما امکان انتخاب انواع سنگ برای راه پله، در جنس‌ها گرانیت، مرمریت، مرمر، چینی یا کریستال و تراورتن را می‌دهد.

مقالات مرتبط