ایران کانتر

شومینه سنگی + چرا شومینه سنگی استفاده کنیم؟

شومینه سنگی + چرا شومینه سنگی استفاده کنیم؟
نجمه نظری
نجمه نظری
۱۴۰۳/۲/۷

شومینه سنگی را نباید با سیستم‌های پیشرفته گرمایش از کف یا دیگر انواع سیستم‌های حرارتی مقایسه کرد. شومینه‌ای که از سنگ ساخته شده فقط یک ابزار برای تامین گرمایش محیط نیست و به تنهایی هنر مالک و معمار را به تصویر می‌کشد. از گذشته استفاده از سنگ در ساخت شومینه رواج داشته و تنها تفاوت به وجود آمده، در سبک طراحی‌های شومینه‌های جدید است. در این مقاله از ایران کانتر می‌خواهیم همه‌چیز را در مورد شومینه سنگی با شما در میان بگذاریم.


شومینه سنگی چیست؟

شومینه سنگی با استفاده از سنگ طبیعی ساخته می‌شود. شما می‌توانید برای دیواره‌های اطراف شومینه از سنگ‌های طبیعی متنوع استفاده کنید. برخی از معماران تصور می‌کنند ساخت شومینه با سنگ تنها برای دکوراسیون‌های کلاسیک و سنتی مناسب است؛ در حالی که این روزها طراحی‌های بسیار مدرنی از شومینه با سنگ انجام می‌شود که با دکورهای مینیمال امروزی سازگار است. برای آشنایی با خدمات ایران کانتر به مقاله خدمات سنگ طبیعی مراجعه کنید.


بهترین سنگ برای شومینه

بسیاری از افراد تصور می‌کنند از آنجایی که شومینه محل برافروخته شدن آتش است، باید از سنگ‌هایی استفاده کرد که مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارند، اما نکته‌ای که از نظر بسیاری دور مانده این است که سنگی که به عنوان دکور بر دیوارهای بیرونی شومینه کار می‌شود چندان در معرض حرارت قرار ندارد. سنگ یک عنصر طبیعی است که معمولاً در محیط طبیعی و تحت فشار و گرم به شکل نهایی خود تبدیل می‌شود و تحمل حرارت غیر مستقیم شومینه برای اکثر سنگ‌ها کار بسیار ساده‌ای است. بنابراین حرارت نمی‌تواند انتخاب شما را در مورد سنگ شومینه محدود کند. شما می‌توانید بهترین سنگ برای شومینه را با در نظر گرفتن سلایق و دکوراسیون ساختمان خود انتخاب کنید. در ادامه شما را با برخی از سنگ‌هایی که می‌توانید برای شومینه انتخاب کنید آشنا می‌کنیم:

  • گرانیت؛
  • تراورتن؛
  • مرمریت؛
  • مرمر.

در ادامه هر یک از این سنگ‌ها را برای استفاده در شومینه مورد بررسی قرار می‌دهیم:


گرانیت:

اگر با وجود اطمینان خاطری که در مورد حرارت به شما دادیم باز هم نگران حرارت ناشی از شومینه هستید، خیال خودتان را راحت کنید و گرانیت را برای دیوارهای خارجی شومینه انتخاب کنید. اما سنگ گرانیت چیست؟ سنگ گرانیت حاصل سرد شدن مواد آتشفشانی است و حرارت ناشی از شومینه در مقایسه با حرارتی که این سنگ در هنگام شکل‌گیری در طبیعت تجربه کرده بسیار ناچیز است.

شومینه سنگی را می‌توانید با گرانیت، تراورتن، مرمر یا مرمریتی بسازید که به شکل مالون، گیوتین، شمش یا اسلب بریده شده است.


تراورتن:

اگر فکر می‌کنید که حرارت شومینه به دیوارهای خارجی آسیب می‌رساند و گرانیت نیز با سلیقه و دکوراسیون شما سازگار نیست، بهترین انتخاب برای شما تراورتن است.


شومینه سنگی دست ساز
سنگ تراورتن در برابر حرارت مقاوم است.


تراورتن نیز در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و در عین حال با رنگ روشن خود با اکثر دکوراسیون‌ها هماهنگ می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ تراورتن به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


مرمریت:

شما همچنین می‌توانید با استفاده از مرمریت های خوش رنگ، یک شومینه جذاب برای ساختمان خود طراحی کنید. این سنگ نرم است و مقاومت چندان بالایی ندارد؛ اما برای نصب روی دیوار خارجی شومینه مناسب است. هنگام انتخاب سنگ از این خانواده با محدودیتی از نظر طرح و رنگ روبه‌رو نخواهید شد. برای مطالعه بیشتر راجب سنگ مرمریت به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


مرمر:

سنگ‌های مرمر نیز سنگ‌های نرم و ساب‌پذیری هستند که می‌توانند به عنوان یک سنگ دکوراتیو در دیوارهای خارجی شومینه به کار گرفته شوند. حالا که متوجه شدید سنگ مرمر چیست؟ باید بدانید مرمرها سنگ‌های حساس و البته گران قیمتی هستند که به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

برای اینکه بدانید بهترین سنگ اسلب برای شومینه سنگی کدام سنگ است به مقاله سنگ اسلب برای شومینه مراجعه کنید.


انواع شومینه سنگی

روی هم رفته می‌توان شومینه سنگی را به 4 دسته تقسیم کرد:

  1. شومینه سنگ دست ساز؛
  2. شومینه سنگی آماده؛
  3. شومینه سنگی حجمی؛
  4. شومینه معلق سنگی.

در ادامه هر یک از انواع شومینه را به طور مختصر شرح می‌دهیم:


شومینه سنگی دست ساز:

شومینه سنگی دست ساز در واقع همان شومینه‌هایی هستند که با استفاده از سنگ‌هایی در ابعاد کوچک مانند سنگ‌های شمش، گیوتین و مالون ساخته می‌شوند. سازنده برای ساختن این شومینه باید سنگ‌های کوچک را مانند قطعات یک پازل در کنار یکدیگر بچسباند. نوع دیگری از شومینه‌های دست ساز وجود دارند که در آنها حکاکی‌ها و طراحی‌های موردنظر شما با دست روی سنگ اجرا می‌شود.


شومینه سنگی آماده:

شومینه سنگی آماده که سال‌هاست در بازار خرید و فروش می‌شوند نمونه‌های از پیش ساخته شده‌ای هستند که به عنوان یک قاب یا فریم خریداری شده و در مقابل شومینه نصب می‌شوند.


شومینه سنگی آماده
سنگ های شومینه آماده را خریداری کنید و به راحتی نصب کنید.


شما می‌توانید فریم‌های شومینه را از بین مدل‌های پیش‌ساخته انتخاب کنید یا طرح موردنظر را سفارش دهید. سازنده با دستگاه‌های CNC هر طرحی که مد نظر داشته باشید را روی سنگ اجرا می‌کند.


شومینه سنگی حجمی:

شومینه سنگی حجمی یکی از جدیدترین انواع شومینه است که طرح مشخصی ندارد و طرح آن از سوی مالک یا معمار ارائه شده و توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات سنگ ساخته می‌شود.


شومینه معلق:

شومینه‌های معلق معمولا در ارتفاع بالاتری از کف ساخته می‌شوند. نمونه‌ای از این شومینه‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.


شومینه سنگی معلق
تکنیک بوک مچ روی شومینه معلق انجام شده است.


معمولا این تکنیک در کنار یک شومینه برقی به کار گرفته می‌شود.


نکات مهم در هنگام انتخاب سنگ شومینه

نیازی نیست هنگام انتخاب، مقاومت حرارتی سنگ را در نظر بگیرید اما این نکات را هنگام خرید در نظر داشته باشید:

  • سنگ مورد نظر باید به سادگی تمیز شود. شومینه در بهترین حالت با اندک آلودگی همراه است. اگر سنگ بیش از اندازه سفید باشد لک روی آن نمایان می‌شود. البته در صورت انتخاب سنگ سفید می‌توانید از شومینه برقی استفاده کنید و دیگر نگران آلودگی و لک شدن سنگ نباشید.
  • از طرف دیگر اگر سنگ تخلخل بالایی داشته باشد، به محلی برای تجمع آلودگی تبدیل خواهد شد.
  • سنگ‌های نرمی مانند مرمر، مرمریت و تراورتن در مقایسه با سنگ‌هایی مانند گرانیت در برابر ضربات احتمالی آسیب‌پذیر هستند. پیشنهاد می‌شود اگر سنگ نرم و حساسی مانند مرمر را برای شومینه انتخاب می‌کنید حتماً یک محافظ فلزی برای جلوی شومینه طراحی کنید تا برخورد اتفاقی اشیای سنگینی مانند گلدان سنگی یا میز عسلی سنگی منجر به آسیب دیدن شومینه نشود.
  • از طرف دیگر نباید برای نظافت مرمر یا مرمریت از مواد اسیدی طبیعی یا شیمیایی استفاده کنید. سنگ‌های نرم در برابر این مواد آسیب پذیر هستند و لک می‌شوند.

حتما نگام استفاده به نکات گفته شده توجه کنید.


مزایا شومینه سنگی

شما می‌توانید برای ساخت شومینه در کنار سنگ از آجر نسوز و بلوک سیمانی استفاده کنید.دلیل این انتخاب را با شما در میان می‌گذاریم:

  • سنگ در مقایسه با دیگر مصالح، عمر و ماندگاری بسیار بالایی دارد و با گذر زمان جلوه اولیه خود را از دست نمی‌دهد.
  • سنگ در برابر حرارت مقاوم است و به انتقال گرما کمک می‌کند و در نتیجه در تامین گرمایش محیط بهتر عمل می‌کند.
  • شومینه‌های سنگی نیازی به نگهداری چندانی ندارند و به سادگی آسیب نمی‌بینند.
  • سنگ، حس و حال طبیعی بودن را به فضای داخلی می‌بخشد و با انواع دکوراسیون‌ سازگار است.


شومینه سنگی اسلب
سنگ برای استفاده در شومینه بسیار بهتر از دیگر متریال ها است.

شومینه سنگی به دلایلی که در بالا گفته شد انتخاب مناسبی می‌باشد.


آنچه از مقاله شومینه سنگی آموختیم:

در این مقاله شما را با ایده استفاده از سنگ در ساخت شومینه و انواع شومینه‌ سنگی آشنا کرده و بهترین سنگ‌ها برای ساخت شومینه را معرفی کردیم. اکنون شما می‌توانید برش سنگ مورد نظر را انتخاب کنید یا به جای استفاده از سنگ از متریال های دیگری مانند فلز یا آجر نسوز برای ساخت شومینه استفاده کنید؛ اما هیچ کدام از نظر انتقال گرما، دوام و زیبایی به پای سنگ نمی‌رسند. اگر طرح خاصی برای اجرای شومینه سنگی در نظر دارید، آن را با کارشناسان ما در ایران کانتر در میان بگذارید.


مقالات مرتبط