اینستاگرام ایران کانتر

سنگ طبیعی برای هتل + بهترین سنگ برای هتل

سنگ طبیعی برای هتل + بهترین سنگ برای هتل
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۴/۱۲

انتخاب بهترین سنگ طبیعی برای هتل، ابتدا بستگی به کاربرد و انتظارات طراح از سنگ دارد. در ابتدا اگر می‌خواهید از سنگ در نمای بیرونی هتل استفاده کنید باید بررسی کنید که شرایط آب و هوایی منطقه به چه صورت است. اگر هم می‌خواهید از سنگ در داخل هتل استفاده کنید باید بدانید تا چه میزان در برابر رطوبت، مواد شوینده و حرارت قرار می‌گیرد. برای یادگیری مزایا، معایب و انتخاب بهترین سنگ برای بخش‌های مختلف هتل، می‌توانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.


ویژگی‌های بهترین سنگ طبیعی برای هتل

بهتر از سنگ‌های طبیعی که برای هتل استفاده می‌شوند، می‌توانند دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • مقاومت سایشی بالا؛
  • مقاومت بالا در برابر مواد شوینده؛
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب؛
  • میزان لغزندگی و اصطکاک سنگ طبیعی؛
  • مقاومت فشاری بالا؛
  • مقاومت در برابر تغییرات دمایی.

در ادامه در مورد هر کدام از این موارد توضیحاتی را ارائه خواهیم داد:


مقاومت سایشی بالا:

سنگ‌هایی که مقاومت سایشی پایینی داشته باشند در اثر عبور و مرور زیاد، سطح صیقلی خود را از دست داده و یا در بلند مدت ناهموار می‌شوند. معمولا این سنگ‌ها چگالی بیشتری داشته و بافت متراکم‌تری هم دارند.


مقاومت بالا در برابر مواد شوینده:

از آنجایی که سنگ‌های کفپوش هتل ممکن است به صورت روزانه نیاز به نظافت داشته باشند، دومین فاکتوری که باید به آن توجه کنید مقاومت در برابر مواد شوینده است. این مورد در کنار مقاومت در برابر مواد اسیدی، مواد قلیایی و مواد شیمیایی متداول برای شستشو، سنجیده می‌شود.


سنگ اسلب برای هتل
سنگ اسلب کف باید در برابر رطوبت و فشار مقاومت بالایی داشته باشد.


هر چقدر سنگ‌ها در برابر مواد شوینده مقاومت بیشتری داشته باشند، کمتر دچار خوردگی شده و شفافیت خود را به راحتی از دست نمی‌دهند.


مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب:

اگر می‌خواهید سنگ را برای دیوار فضای داخلی استفاده کنید، توجه به نفوذ آب شاید چندان حائز اهمیت نباشد اما اگر سنگ طبیعی را برای کف ساختمان می‌خواهید، لازم است که به درصد نفوذ آب در سنگ توجه کنید. این ویژگی در آزمایشگاه‌های سنگ شناسی مشخص شده و فروشندگان معتبری مانند ایران کانتر در معرفی ویژگی‌های هر سنگ حتما به این مورد اشاره می‌کنند. همچنین این ویژگی، میزان جذب خاک و انتشار ریزگرد توسط سنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای مطالعه بیشتر راجب اینکه سنگ طبیعی چیست؟ کلیک کنید.


میزان لغزندگی و اصطکاک سنگ طبیعی:

عدم توجه به این مورد می‌تواند برای مسافرانی که به هتل آمده‌اند (مخصوصا در فصل سرما) حادثه آفرین باشد. سنگ‌هایی که تخلخل پایینی دارند و تا نهایت ممکن صیقلی می‌شوند، اغلب لغزنده‌تر هستند. پس این مورد به فرآوری سنگ هم بستگی دارد.


مقاومت فشاری بالا:

مقاومت فشاری تعیین می‌کند که سنگ در برابر ضربه و وزن بالا، چقدر مقاومت دارد. در مقایسه با سایر آیتم‌ها ممکن است از اولویت کمتری برای هتل برخوردار باشد. در هر صورت دقت کنید که این ویژگی با طول عمر و دوام سنگ هم ارتباط دارد.


مقاومت در برابر تغییرات دمایی:

اگر در هتل از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شود، حتما باید به این نکته توجه کنید که این سنگ در برابر تغییر دمایی دچار ترک‌های ریز نشود، بتواند تغییر حجم را تحمل کرده و همچنین دما را به خوبی منتقل کند.


همکاری ایران کانتر با پدیده
ایران کانتر مفتخر به همکاری با پدیده کیش می‌باشد.


این ویژگی برای سنگ‌هایی که در بیرون هتل استفاده می‌شوند اهمیت زیادی دارد؛ زیرا سنگ‌های پله‌های ورودی و محوطه ساختمان باید در برابر گرم‌ترین و سردترین روزهای سال مقاوم باشند.

سنگ طبیعی برای هتل یک انتخاب فوق العاده است، سنگ های طبیعی گرانیت، مرمریت و مرمر در بین سنگ های طبیعی برای انتخاب برای استفاده در کف هتل، دیوار لابی هتل، اتاق های هتل، سرویس بهداشتی و حمام هتل ها هستند.


انواع سنگ طبیعی برای هتل

سنگ‌های طبیعی که می‌توانند برای هتل مناسب باشند، شامل موارد زیر هستند:

سنگ گرانیت؛

سنگ مرمر؛

سنگ تراورتن؛

سنگ مرمریت؛

سنگ تراونیکس؛

سنگ چینی یا کریستال.

این سنگ‌ها هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. در ادامه در مورد هر کدام از این موارد توضیحات بیشتری را ارائه می‌دهیم.


سنگ گرانیت برای هتل:

سنگ گرانیت مقاومت فشاری و سایشی بالایی دارد. این سنگ در برابر مواد شوینده مقاومت خوبی داشته و به علت تخلخل پایینی که دارد، رطوبت به راحتی به داخل آن نفوذ نمی‌کند.


سنگ گرانیت برای هتل
سنگ گرانیت یکی از بهترین انتخاب ها برای تمامی قسمت های هتل است.


از نظر زیبایی امکان صیقل بالایی داشته و می‌تواند حالت آینه‌ای داشته باشد. اگر به دنبال سنگ مناسب برای کفپوش هتل هستید، سنگ گرانیت می‌تواند در انواع مختلفی که دارد، برای کف لابی، راهرو، آشپزخانه و سایر قسمت‌های هتل استفاده شود.


سنگ مرمر برای هتل:

در تم‌های طراحی داخلی ساختمان با سبک کلاسیک، مرمر نما شکوه و جلال است. این سنگ حالت شیشه‌ای مات داشته و می‌تواند نور را تا حدودی از خود عبور دهد. از این سنگ برای زیباسازی دیوارهای فضای داخلی بیشتر استفاده می‌شود. سنگ مرمر در برابر مواد شوینده و اسیدی حساس است. بنابراین استفاده از آن مستلزم رعایت شرایط نگهداری مناسب است. تنوع رنگ بسیار بالایی داشته و می‌توان از آن برای دیوارپوش قسمت‌های خشک ساختمان (به جز سرویس‌ها، استخر و…) استفاده کرد.


سنگ تراورتن برای هتل:

سنگ تراورتن میزان تخلخل بالایی داشته و در برابر مواد شوینده، رفت و آمد، سایش، ضربه مقاومت پایینی دارد؛ به‌این‌ترتیب برای کف هتل استفاده نمی‌شود. سنگ تراورتن در برابر عوامل تغییر دما، حرارت بالای نور خورشید، عوامل جوی نامساعد مقاومت بسیار بالایی داشته و تخلخل زیاد آن باعث می‌شود تا چسبندگی زیادی به مصالح داشته باشد. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان هتل است. تراورتن از نظر رنگ، دارای رنگ‌های کرمی روشن تا قهوه‌ای تیره بوده و این ترکیب رنگی جذاب آن را برای استفاده در دیوارپوش فضای داخلی ساختمان مناسب می‌کند.


سنگ مرمریت برای هتل:

سنگ‌های مرمریت دارای تراکم بالا و تخلخل کمی هستند. تنوع رنگ در سنگ‌های مرمریت بیشتر از سنگ گرانیت بوده و می‌توان با استفاده از طراح داخلی متخصص، انواع تم رنگی را در فضای داخلی ایجاد کرد.


سنگ مرمریت برای هتل
سنگ های مرمریت تخلخل ندارند و مناسب استفاده در کف هتل هستند.


هر چند که از سنگ مرمریت می‌توان برای کف ساختمان هم استفاده کرد اما ویژگی‌های این سنگ برای استفاده در کف هتل، نمی‌تواند هرگز به سنگ گرانیت برسد؛ زیرا مقاومت سایشی، مقاومت فشاری و مقاومت در برابر اسید کمتری دارد. سنگ مرمریت برای استفاده در دیوارپوش‌های داخلی هتل، تناسب بیشتری داشته و از نظر تنوع رنگ جلوتر از گرانیت است. مرمریت می‌تواند ظاهری صیقلی و بسیار چشم‌نواز داشته باشد.


سنگ تراونیکس برای هتل:

این سنگ‌ها از نظر حجم رنگ و بافت ترکیبی از سنگ‌های مرمر و تراورتن هستند. می‌توانند نور را از قسمت‌هایی از خود عبور دهند و امکان ایجاد نور مخفی را دارند. برای انواع دیوار پوش، طراحی داخلی، ایجاد دیوار تلویزیون و ایجاد ابزار دکور برای طراحی داخلی هتل ها کاربرد بیشتری دارند. اگر به تنوع بالای طرح سنگ علاقه دارید، سنگ تراونیکس می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد. ماهیت آن به گونه‌ای است که نمی‌توان میزان تخلخل یکسانی را برای تمام قسمت‌های آن در نظر گرفت. زیرا ممکن است یک سنگ اسلب تراونیکس در قسمت کدر خود تخلخل بیشتر و در قیمت شفاف خود تخلخل کم‌تری داشته باشد.


سنگ چینی یا کریستال برای هتل:

این سنگ در برابر رطوبت و آب مقاومت بالایی داشته و در رنگ‌های روشن و تیره دیده می‌شود؛ از این نظر در انواع رنگ طوسی روشن تا سفید تنوع بیشتری دارد. سنگ چینی کریستال می‌تواند صیقل بالایی دریافت کرده و حالت براقی داشته باشد.


سنگ چینی کریستال برای هتل
سنگ چینی کریستال را می‌توانید در حمام و سرویس هتل استفاده کنید.


به لحاظ کاربرد در فضای داخلی می‌توان آن را در قسمت‌هایی از هتل از جمله سرویس بهداشتی، حمام و استخر استفاده کرد. از آنجایی که این سنگ در برابر عوامل جوی سخت هم مقاومت بالایی دارد، به عنوان دیوار پوش فضای بیرونی ساختمان هم می‌توان از آن استفاده کرد.


مزایا استفاده از سنگ طبیعی برای هتل

سنگ‌های طبیعی با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند مزایای زیر را داشته باشند:

  • تنوع رنگی بالا؛
  • قابلیت نظافت آسان؛
  • دارای تنوع قیمت بالا؛
  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوی؛
  • امکان ترمیم و ساب پذیری مجدد؛
  • امکان استفاده در بخش‌های مختلف ساختمان و برحسب نیاز؛
  • میزان مقاومت سایشی و فشاری بالا در برخی از انواع.

همچنین سنگ‌های طبیعی به تجربه نشان داده‌اند که عمر و دوام بالایی داشته و استفاده از این متریال می‌تواند برای سال‌های طولانی، هتل را از تعمیر و ترمیم فضای داخلی و خارجی ساختمان بی‌نیاز کند.


معایب استفاده از سنگ طبیعی برای هتل

سنگ‌ها، دارای ویژگی‌ها بسیار متنوعی هستند اگر بدون اطلاع، سنگ‌ها را در جای نامناسبی استفاده کنید، می‌توانند خسارت سنگینی را روی دست مجموعه هتل بگذارد. برخی از سنگ‌ها نیاز به افراد متخصص و متبحر دارند. مثلا اگر می‌خواهید از سنگ گرانیت برای دیوار استفاده کنید باید بدانید که این سنگ میزان چسبندگی کمی به مصالح دارد؛ زیرا دارای تخلخل کمی بوده و در صورت نصب توسط افراد مبتدی می‌تواند حادثه به وجود آورد. برخی از سنگ‌ها شرایط نگهداری خاصی دارند. مثلا در صورت استفاده از مرمر، باید به مواد شوینده و نحوه نگهداری آن توجه کنید.


آنچه که از مقاله معرفی بهترین سنگ طبیعی برای هتل آموختیم:

ابتدا در مورد ویژگی‌های سنگ طبیعی برای هتل توضیح دادیم و موارد مقاومت سایشی بالا، مقاومت بالا در برابر مواد شوینده، مقاومت بالا در برابر رطوبت و نفوذ آب، میزان لغزندگی و اصطکاک سنگ طبیعی، مقاومت فشاری بالا و مقاومت در برابر تغییرات دمایی را بررسی کردیم. در ادامه سنگ‌های سنگ گرانیت، سنگ مرمریت، سنگ مرمر، سنگ تراورتن، سنگ تراونیکس و سنگ چینی یا کریستال را نام بردیم و گفتیم که هر کدام از این سنگ‌ها برای کدام قسمت هتل کاربرد بیشتری دارند. در پایان هم مزایا و معایب استفاده از سنگ طبیعی برای هتل را توضیح دادیم.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
05 / 0
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading