ایران کانتر

مقاوم‌ترین سنگ ساختمان + سخت ترین سنگ ساختمانی

مقاوم‌ترین سنگ ساختمان +  سخت ترین سنگ ساختمانی
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۱/۲۹

تمام افراد مایلند که مقاوم‌ترین سنگ ساختمانی را برای بنا مورد نظرشان انتخاب کنند اما به دلیل تنوع بالای سنگ‌های موجود در بازار، این کار کمی سخت به نظر می‌رسد. همانطور که می‌دانید انواع سنگ‌های ساختمانی ویژگی‌های مختص به خود را دارند که مقاومت آن‌ها بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است در هنگام خرید اسم سنگ‌ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ گرانیت و بسیاری از سنگ‌ها به گوشتان خورده باشد که اگر اطلاع کافی از ویژگی‌های فیزیکی آن‌ها را نداشته باشید، نمی‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید و ملاک شما ویژگی‌های ظاهری خواهد بود. ما در این مقاله به معرفی مقاوم‌ترین سنگ‌های ساختمانی می‌پردازیم و ویژگی‌های خاص هر کدام از سنگ‌ها را معرفی می‌کنیم تا شما بتوانید با توجه به ویژگی‌های فیزیکی سنگ مورد نظرتان و میزان انطباق و سازگاری آن با مکان مورد استفاده، بهترین انتخاب را داشته باشید.


مقاوم‌ترین سنگ‌های ساختمانی کدام است؟

یکی از پرسش‌های رایج در بین افرادی که می‌خواهند یک قسمت از ساختمان را تعمیر کنند و یا به طور کلی سازه‌ای بسازند این است که مقاوم ترین سنگ ساختمان کدام است؟ در بین انواع سنگ‌های ساختمانی سنگ گرانیت، سنگ مرمر و سنگ تراورتن مقاومت بیشتری نسبت به بقیه سنگ‌ها دارند که در بین این چهار سنگ، گرانیت مقاوم‌تر از بقیه است. البته باید بدانید که هر کدام از سنگ‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و باید با توجه به مکان و موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شوند، مقاوم‌ترین سنگ های ساختمانی عبارتند از:

  1. سنگ گرانیت؛
  2. سنگ مرمر؛
  3. سنگ مرمریت؛
  4. سنگ تراورتن؛
  5. سنگ کوارتزیت.

در ادامه به بررسی بیشتر مقاوم ترین سنگ ها می‌پردازیم:


سنگ گرانیت:

یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های ساختمانی سنگ گرانیت است که قدمت استفاده از آن به هزاران سال قبل بر می‌گردد. ویژگی سنگ گرانیت چیست؟ این سنگ استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به سنگ‌های آهکی دارد و در برابر ضربه، گرما، لکه و نفوذ آب بسیار بادوام است؛ بنابراین دچار مشکلاتی مانند شکستن، فرسودگی و خورد شدن نمی‌شوند و نگهداری از آن بسیار آسان است.


 محکم ترین سنگ جهان
سنگ گرانیت مقاومت بیشتری نسبت به سنگ‌های آهکی دارد.


اغلب سنگ‌های گرانیت جزء مصالح ساختمانی بادوام به حساب می‌آیند؛ بنابراین برای استفاده در فضاهای باز و نیمه باز (مانند تراس، راه‌پله و غیره)، محیط‌های صنعتی، مکان‌های پر تردد(مانند سنگ فرش خیابان‌ها)، ساختمان‌های اداری، ایستگاه مترو گزینه مناسبی هستند. برای مطالعه بهترین سنگ برای کف بالکن کلیک کنید.

مقاوم ترین سنگ ساختمانی همان گرانیت است، بعد از الماس این سنگ محکم ترین سنگ جهان می‌باشد. سخت ترین سنگ های ساختمانی گرانیت، مرمر، مرمریت، تراورتن و کوارتزیت هستند که دلیل آن هم مقاومت فشاری، مقاومت سایشی و مقاومت ضربه ای بالا است.


کاربرد سنگ گرانیت

همانطور که می‌دانید سنگ گرانیت یکی از پرکاربردترین سنگ‌های موجود در بازار است که از آن در نما کاری ساختمان، سنگ فرش کردن، روی کابینت (به عنوان کانتر)، پله‌ها و… استفاده می‌شود. بهترین مکان‌ها برای استفاده از سنگ گرانیت فضاهایی مانند پله‌های ساختمان، پارکینگ، فضاهای عمومی و مانند آن است که در طول روز، رفت و آمد زیادی انجام می‌شود و امکان ساییدگی سنگ بسیار زیاد است. یکی دیگر از مکان‌های مناسب، استفاده از سنگ گرانیت به عنوان نمای ساختمان است؛ زیرا حالت صیقلی دارد و ضمن درخشندگی، ظرافت زیبایی ایجاد می‌کند.


سنگ مرمر:

سنگ مرمر به معنای سنگ درخشان و شفاف است که رنگ روشنی دارد و از سنگ آهک دگرگون شده حاصل می‌شود. حالا که متوجه شدید سنگ مرمر چیست؟ باید بدانید این سنگ در برابر شرایطی مانند گرما، سرما، باران و گرم و سرد شدن ناگهانی هوا بسیار مقاوم است. سنگ مرمر سطح صافی دارد و گرد و خاک را به خود جذب نمی‌کند؛ بنابراین افرادی که به غبار آلرژی دارند می‌توانند در خانه خود از این سنگ استفاده کنند. به طور کلی ویژگی‌های سنگ مرمر شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضد آلرژی؛
  • عایق حرارت؛
  • بسیار خنک و عدم جذب گرما؛
  • نگهداری و تمیز کردن آسان؛
  • قابل استفاده برای طراحی‌های کلاسیک و مدرن.

در ادامه به بررسی کاربردهای این سنگ نیز می‌پردازیم:


کاربرد سنگ مرمر

از سنگ مرمر به عنوان سنگ نما، سنگ دیوار، سنگ کف و پوشاندن دیوار بین کابینت‌ها، سنگفرش و پله‌ها استفاده می‌شود و به دلیل عدم جذب گرما و خنک نگه داشتن محیط؛ می‌تواند در حفظ انرژی نقش پررنگی داشته باشد.


سنگ کف مقاوم در برابر سرما
مرمر گرد وغبار را به خود جذب نمی‌کند.


از آنجایی که سنگ مرمر بافتی نرم و متخلخل دارد و در برابر مواد اسیدی دچار خوردگی می‌شود؛ ازاین‌رو بهترین مکان برای استفاده از آن در ساختمان‌های مسکونی، نمایشگاه‌ها و فضاهایی با کاربری غیر صنعتی است. اگر می‌خواهید در نمای ساختمان خود از سنگ مرمر استفاده کنید، باید از میزان بارش باران‌های اسیدی منطقه و احتمال تخریب شدن یا نشدن آن مطمئن شوید.


سنگ مرمریت:

یکی از متنوع‌ترین سنگ‌های ساختمانی که از آهک ساخته شده است، سنگ مرمریت است. این سنگ به دلیل ساختار متراکمی که دارد در برابر ضربه، سایش و فشار مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد و در برابر تغییرات ناگهانی آب و هوا مقاوم‌تر از بسیاری از سنگ‌هاست و علاوه‌بر‌آن می‌تواند رطوبت محیط را به میزان بیشتری تحمل کند. سنگ مرمریت در دسته سنگ‌های نرم قرار می‌گیرد که البته منظور از نرم بودن، ترک برداشتن و خورد شدن راحت آن نیست؛ زیرا در هنگام فرآوری این سنگ، در پشت آن از رزین، چسب و یا اپوکسی استفاده می‌شود تا مقاومت آن افزایش یابد. به‌طور کلی مقاومت سنگ مرمریت از سنگ مرمر و تراورتن کمتر است. از ویژگی‌های جذاب سنگ مرمریت متنوع بودن طرح‌ و رنگ‌های آن است به طوری که بسیاری از طرح‌های آن در سنگ مرمر پیدا نمی‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب ویژگی ها و کاربردهای مرمریت به مقاله سنگ مرمریت چیست؟ مراجعه کنید.


کاربرد سنگ مرمریت

سنگ مرمریت تنوع بسیار بالایی دارد و با سبک‌های مختلف که در دکوراسیون استفاده می‌شود، منطبق است. بنابراین شما می‌توانید از این سنگ در لابی هتل، پله‌های داخلی ساختمان، تزئین دیوار، فضای بین کابینت‌ها، کانتر اَشپزخانه و روشویی سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید. البته باید بدانید که میزان مقاومت سنگ‌های مرمریت در برابر نفوذ آب متفاوت است و بعضی از آن‌ها مقاومت کمتری دارند؛ بنابراین اگر می‌خواهید در فضاهایی مانند حمام، سرویس بهداشتی و یا قسمت‌هایی که در معرض رطوبت و باران قرار می‌گیرند از این سنگ استفاده کنید، مقاوم‌ترین نوع سنگ مرمریت را انتخاب کنید.


 سخت ترین سنگ ساختمانی
سنگ مرمریت در برابر ضربه و فشار مقاومت مناسبی دارد.


از آنجایی که مقاومت سنگ مرمریت در برابر سرما و یخبندان کمتر است؛ بنابراین بهترین مکان برای استفاده از آن فضاهای داخلی ساختمان است. این سنگ به دلیل ساختار پری که دارد ضد آب و گرد و غبار است و به راحتی تمیز می‌شود؛ ازاین‌رو در مناطقی که گرد و خاک زیاد است؛ یکی از بهترین گزینه‌ها به حساب می‌آید.


سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن یک سنگ آهکی متخلخل است که در دسته سنگ‌های تزئینی قرار می‌گیرد و در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت خوبی دارد. این سنگ دارای رنگ‌بندی بسیار متنوعی است و امکان استفاده از آن در فضاهای داخلی و خارجی وجود دارد. برای مطالعه بیشتر راجب این سنگ به مقاله سنگ تراورتن چیست؟ مراجعه کنید.


کاربرد سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یکی از پرکاربردترین سنگ‌های ساختمانی است که از آن به‌عنوان سنگ تزئینی و برای امور ساختمانی در نمای ساختمان، دیوارپوش و کفپوش بنا، کفپوش استخر، حیاط و پاسیو، محل عبور و مرور ماشین‌ها، راه‌رو‌ها و مسیر‌های راهپیمایی، پله و راه‌پله‌ها، کابین حمام و دوش آب و شومینه استفاده می‌شود. سنگ تراورتن مقاومت کمی در برابر سرما دارد و در صورتی که سنگ سرد شود و دمای محیط به نقطه انجماد برسد، با کوچکترین ضربه‌ای خرد می‌شود. بنابراین بهترین مکان برای استفاده از این نوع سنگ ساختمانی مناطقی است که دمای محیط آن به نقطه انجماد نرسد.


سنگ کوارتزیت:

سنگ کوارتزیت یک سنگ بسیار سخت است که از دگرگون شدن کوارتزآرنیت تحت فشار و گرمای بسیار زیاد لایه‌های زمین به وجود آمده است. این سنگ با توجه به میزان و وجود اکسید‌های آهن، دارای رنگ‌های سفید تا صورتی و قرمز است.


کاربرد سنگ کوارتزیت

سنگ کوارتزیت یک سنگ بسیار سخت است که گوشه‌های تیزی دارد و از آن در سنگ نمای ساختمان‌، پوشش دیوارها، کف زمین، روی سطح راه پله، کاشی بام، سنگ پیشخوان یا جزیره آشپزخانه، سنگ کابینت و سنگ دکوراتیو خانه استفاده می‌شود. این سنگ شباهت زیادی به سنگ مرمر و سنگ گرانیت دارد و ضمن مقاوم بودن در برابر شرایط جوی، اسیدی، بازی، هوازدگی، سازگاری با محیط زیست، عدم تخریب‌پذیری، دوام و ماندگاری بالا و چسبندگی مناسب، قیمت ارزان‌تری دارد.



 سخت ترین سنگ جهان کدام است
سنگ کوارتزیت مقاومت کمتری نسبت به گرانیت دارد.

سنگ کوارتزیت یک سنگ بسیار مقاوم است که امکان استفاده از آن در تمام فضاهای گفته شده وجود دارد و می‌تواند بهترین نتیجه را به شما بدهد. البته بعضی از سنگ‌های کوارتزیت در برابر تغییرات شرایط جوی مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد و ممکن است بعد از چند سال ظاهر جذاب اولیه خود را نداشته باشند؛ بنابراین در قدم اول در هنگام خرید به کیفیت سنگی که انتخاب کردید توجه کنید و در قدم دوم در مناطقی که تغییرات جوی زیادی دارد، برای نمای ساختمان از این سنگ استفاده نکنید.


عوامل موثر بر مقاومت سنگ‌های ساختمانی

هر کدام از سنگ‌های ساختمانی ویژگی‌های منحصر‌ به‌ فرد خود را دارند و میزان مقاومت هر کدام از آن‌ها به پارامتر‌های مختلفی بستگی دارد؛ اما به طور کلی بعضی از ویژگی‌های مهم مانند خشک کردن، جذب آب، تخلخل، مقاومت مکانیکی، چگالی، سختی، ترکیب کانی‌‌شناسی، هوازدگی و شوره‌زدگی از عواملی هستند که تاثیر بسیار زیادی در مقاومت و دوام بالاتر سنگ‌ها می‌شود. مهم ترین عوامل موثر بر مقاومت سنگ های ساختمانی عبارتند از:

  1. خشک کردن سنگ؛
  2. میزان جذب آب سنگ؛
  3. تخلخل سنگ؛
  4. مقاومت فشاری سنگ‌های ساختمانی؛
  5. چگالی سنگ ساختمانی؛
  6. هوازدگی سنگ ساختمانی؛
  7. شوره زدگی سنگ‌ها؛
  8. مقاومت سایشی سنگ‌های ساختمانی؛
  9. مقاومت ضربه‌ ای سنگ‌های ساختمانی.

در ادامه به بررسی بیشتر موارد ذکر شده می‌پردازیم:


خشک کردن سنگ:

یکی از روش‌هایی که موجب افزایش مقاومت سنگ‌های ساختمانی می‌شود، رطوبت زدایی و خشک کردن سنگ ساختمانی است که این کار قبل از انبار کردن آن و بلافاصله بعد از استخراج از معدن صورت می‌گیرد. بنابراین اگر سنگ مد نظر شما توسط روش‌های مختلف خشک شده باشد، می‌توانید از مقاوم‌تر بودن آن مطمئن باشید.


میزان جذب آب سنگ:

یکی از فاکتور‌های مهمی که در سایش سنگ‌ها تاثیر می‌گذارد؛ میزان جذب آب است که رابطه‌ای معکوس با دوام سنگ دارد. بنابراین اگر سنگ مورد نظر شما جذب کننده آب باشد و محل مورد نظرتان رطوبت بالایی داشته باشد؛ این سنگ به زودی کیفیت و ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهد.


تخلخل سنگ:

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید کیفیت و دوام سنگ را تخمین بزنید، میزان تخلخل آن سنگ است؛ زیرا هر چه سنگ متخلخل‌تر باشد، مقاومت آن در برابر عوامل مختلف مثل هوازدگی کمتر و آسیب پذیری سنگ بیشتر خواهد بود.


مقاومت فشاری سنگ‌های ساختمانی:

مطمئنا شما هم شاهد تغییر شکل و خورد شدن سنگ‌های ساختمانی بوده‌اید و شاید برایتان سوال شده باشد که دلیل این موضوع چیست؟ این مسئله به دلیل دو دسته از عوامل اتفاق می‌افتد که یکی از آن‌ها عوامل درونی (مانند ترکیب کانی شناسی و بافت سنگ) است و دسته دوم به دلیل عوامل بیرونی (مانند دما و فشار محیط) اتفاق می‌افتد.


مقاومت فشاری سنگ
سنگ گرانیت بالاترین مقاومت فشاری را دارد.


به‌طور کلی و به‌زبان ساده می‌توان گفت که هر چه مقاومت فشاری یک سنگ بالاتر باشد، در برابر عوامل گفته شده مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد و برای سال‌های طولانی بدون تغییر دوام می‌کند.


چگالی سنگ ساختمانی:

چگالی یک سنگ عبارت است از نسبت جرم به حجم یک سنگ که رابطه عکس با تخلخل و درجه هوازدگی دارد. یعنی هرچه چگالی یا دانسیته یک سنگ بالاتر باشد؛ میزان تخلخل آن کاهش می‌یابد و در نتیجه میزان هوازدگی هم کمتر می‌شود. علاوه بر آن سنگ‌هایی که دانسیته کمتر از ۱.۵ گرم بر سانتی متر مربع دارند، جلاپذیری خوبی ندارند. بنابراین اگر به دنبال تهیه یک سنگ با درخشندگی مناسب هستید که ظاهر زیبایی داشته باشد و به سرعت دچار خوردگی نشود، باید به دانسیته آن هم توجه کنید.


هوازدگی سنگ ساختمانی:

هنگامی که یک سنگ در محیط جدید قرار می‌گیرد، برای سازگار شدن با آن دچار تغییراتی مانند هوازدگی می‌شود که در نتیجه شکل و ساختار سنگ‌ها دچار تغییر می‌شود. نوع و سرعت هوازدگی در مناطق مختلف متفاوت است و در اقلیم‌های گرم و مرطوب هوازدگی شیمیایی و بیولوژیکی بیشتر از هوازدگی فیزیکی و در اقلیم‌های گرم و خشک هوازدگی فیزیکی بیشتر اتفاق می‌افتد. با توجه به نکاتی که گفته شد، اگر می‌خواهید دوام سنگ‌ شما بالاتر رود، اول به اقلیم منطقه و سپس به میزان تخلخل سنگ دقت کنید.


شوره زدگی سنگ‌ها:

یکی از عواملی که اثر مخرب شدیدتری روی سنگ‌ها می‌گذارد؛ شوره زدن سنگ‌ها است. این اتفاق باعث ایجاد ظاهری نامناسب روی سنگ می‌شود و در شهر‌های گرم، خشک و آلوده ( وجود دی اکسید نیتروژن و آهن) بیشتر اتفاق می‌افتد. برای آنکه سنگ شما دچار شوره زدگی نشود؛ در درجه اول بهتر است از سنگ‌های اپوکسی و رزین شده استفاده کنید و در درجه دوم از روش‌های مکانیکی و خشک مانند پیچ، پلاک و پین سنگ به نما نصب شود. برای اینکه بدانید چگونه شوره سنگ را رفع کنید مقاله نحوه از بین بردن شوره سنگ را مطالعه کنید.


مقاومت سایشی سنگ‌های ساختمانی:

یکی از عواملی که روی مقاومت سنگ‌ها تاثیر می‌گذارد؛ مقاومت سایشی سنگ‌های ساختمانی است. هنگامی که یک سنگ ساختمانی در معرض عوامل مختلف ساییدگی و خراش قرار می‌گیرد (مانند راه‌پله‌ها و سنگفرش‌ها) برای حفظ ظاهر و ساختار اولیه‌ خود، مقاومتی نشان می‌دهد که به آن مقاومت سایشی سنگ‌ ساختمانی می‌گویند. که مقدار این مقاومت به نوع و میزان سختی هر سنگ دارد. بنابراین هنگامی که می‌خواهید از سنگی برای مکان‌های پرتردد استفاده کنید؛ باید مقاومت سایشی آن را هم مد نظر قرار دهید.


مقاومت سایشی سنگ
مقاومت سایشی مقاومت یک سنگ را در برابر سایش و خراش می‌سنجد.


به‌طور کلی مقاومت سایشی سنگ گرانیت بسیار بالا است و در برابر خراش حساسیت کمی دارد. سنگ مرمر مقاومت سایشی متوسطی دارد و ممکن است در برابر خراش‌یدگی‌های سطحی آسیب ببیند. مقاومت سایشی سنگ مرمریت هم مانند سنگ مرمر متوسط است و در برابر خراش آسیب می‌بیند. مقاومت سایشی سنگ تراورتن در حد متوسط تا بالا است اما در برابر خراش سطحی آسیب می‌بیند. سنگ کوارتزیت دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی است و در برابر خراش آسیبی نمیبیند.


مقاومت ضربه‌ ای سنگ‌های ساختمانی:

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، مقاومت ضربه‌ای سنگ است. این خصوصیت میزان توانایی یک سنگ در برابر شوک یا ضربه را نشان می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به نیازتان از سنگ‌هایی که مقاومت بیشتر یا کمتری دارند استفاده کنید. در یک نگاه کلی سنگ‌ گرانیت و مرمر مقاومت ضربه‌ای بیشتری نسبت به سنگ‌های آهکی دارند.


آنچه که از مقاله مقاوم‌ترین سنگ ساختمان آموختیم:

یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌های ساختمانی سنگ گرانیت است که دوام بسیار بالایی دارد و به عنوان پرکاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن سنگ کوارتزیت، سنگ مرمر و سنگ تراورتن هم جزء سنگ‌های مقاوم به حساب می‌آیند که هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای استفاده در اقلیم و مکانی خاص به‌کار گرفته می‌شوند که در این مقاله درباره آن مفصل صحبت کردیم. عوامل متعددی روی مقاومت سنگ‌ها تاثیر می‌گذارند که این عوامل شامل خشک کردن سنگ، میزان جذب آب، تخلخل سنگ، مقاومت مکانیکی سنگ‌های ساختمانی، دانسیته سنگ ساختمانی، هوازدگی سنگ ساختمانی و شوره زدگی سنگ‌ها می‌شود که در صورت توجه به این ویژگی‌ها؛ می‌توان مقاومت سنگ‌ها را بالاتر برد و دوام آن‌ها را هم بیشتر کرد. یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام خرید مقاوم‌ترین سنگ ساختمان، به آن توجه کنید؛ میزان مقاومت سایشی و مقاومت ضربه‌ای سنگ‌ها است که هر چقدر یک سنگ از نظر این ویژگی‌ها مقاوم‌تر باشد، دوام خوبی در برابر خراش، ساییدگی و ضربه‌های سنگین از خود نشان می‌دهد.

مقالات مرتبط