سخت ترین سنگ های جهان + سخت ترین سنگ جهان کدام است؟

سخت ترین سنگ های جهان + سخت ترین سنگ جهان کدام است؟
مریم بشردوست
مریم بشردوست
۱۴۰۳/۷/۲۹

بسیاری از کاربران درباره این مسئله که سخت‌ترین سنگ جهان چیست، سوال می‌پرسند و می‌خواهند بدانند که مقاوم‌ترین سنگ‌های دنیا کدام هستند. همانطور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های مهم سنگ که خواص آن را مشخص می‌کند، سختی سنگ است. بنابراین افراد می‌توانند با کمک گرفتن از این اطلاعات، کاربرد سنگ مورد نظرشان را پیدا کنند. از بین تمام سنگ‌های موجود در سراسر دنیا، الماس سخت‌ترین سنگ کره زمین محسوب می‌شود و پس از آن سنگ‌های یاقوت، توپاز، اسپینل، زمرد، آکوامارین، آمیتیست، کوارتز دودی، تورمالین، سیترین، گرانیت، مرمریت به ترتیب از مقاوم‌ترین سنگ‌های دنیا به حساب. ما در ادامه درباره سخت‌ترین سنگ‌های جهان بیشتر صحبت می‌کنیم و ویژگی‌ها و کاربرد هر یک را شرح می‌دهیم.


سخت ترین سنگ جهان چیست؟

سخت ترین سنگ جهان الماس است که مقاومت آن بر اساس مقیاس موس سنجیده شده و بر این اساس، درجه سختی آن ۱۰ از ۱۰ در نظر گرفته می‌شود. بعد از سنگ الماس، سنگ‌های یاقوت سرخ، یاقوت کبود، گرانیت و مرمریت هم در دسته سنگ‌های سخت و مقاوم قرار می‌گیرند که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارند.


سنگ الماس

سنگ الماس سخت‌ترین سنگ جهان است که از کربن خالص تشکیل می‌شود و می‌تواند سطح بالایی از نور را منتشر کند‌. این کریستال شفاف در دو نوع الماس نو (یا دست اول) و الماس بازیافتی (یا دست دوم) وجود دارند که الماس نو قیمت بالاتری نسبت به الماس دست دوم دارد.


سخت ترین سنگ های جهان
سنگ الماس سخت ترین سنگ جهان است.


کیفیت سنگ الماس به میزان شفافیت این سنگ، شکل ظاهری (یا برش الماس)، اندازه سنگ الماس (قیراط) و رنگ آن هم بستگی دارد. بنابراین هر چه اندازه یک سنگ بزرگتر، شفاف‌تر و بی‌رنگ‌تر باشد، قیمت آن هم بالاتر است.


سنگ یاقوت سرخ

سنگ یاقوت سرخ یا روبی (Ruby) دومین ماده سخت جهان است که درجه سختی آن ۹ موس در نظر گرفته می‌شود. این سنگ ضمن محکم بودن، بسیار با ارزش است و در دسته جواهرات اصلی دنیا قرار می‌گیرد که قیمت آن هم به عواملی مانند نوع برش، محل استخراج و رنگ آن بستگی دارد.


سخت ترین سنگ دنیا
سنگ یاقوت سرخ یا Ruby دومین سنگ سخت دنیا است.


بهترین نوع سنگ یاقوت سرخ در منطقه ماگوک در کشور برمه پیدا می‌شود و یاقوت سرخ برمه (میانمار) جزو گران‌ قیمت‌ترین یاقوت‌های سرخ دنیا است.


سنگ گرانیت

پس از الماس و یاقوت، سنگ گرانیت با درجه سختی ۷ موس یکی از سخت‌ترین سنگ‌‌های جهان است که قیمت مناسبی نسبت به سایر سنگ‌های قیمتی مانند الماس و یاقوت دارد، ازاین‌رو در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، مبل سازی، مجسمه سازی و مواردی مانند آن، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.


سخت ترین سنگ
سنگ گرانیت از سخت ترین سنگ های جهان است که در ساختمان استفاده بسیاری دارد.


گفتنی است که قیمت سنگ گرانیت بر اساس معدن استخراج کننده، ابعاد، ضخامت، نحوه فرآوری و نصب این سنگ، میزان شفافیت، وجود یا عدم وجود شکاف‌های عمیق، کمیاب بودن یا نبودن نوع گرانیت مورد نظر و طرح و رنگ آن بستگی دارد.

سخت‌ترین سنگ جهان الماس است که درجه سختی آن ۱۰ از ۱۰ محسوب می‌شود. پس از آن، سنگ‌های یاقوت سرخ، یاقوت کبود، گرانیت و مرمریت در زمره سنگ‌های سخت و مقاوم قرار دارند که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارند.


سنگ مرمریت

سنگ مرمریت یک سنگ آهکی رسوبی است که از کربنات کلسیم، کلسیت، دولومیت و کریستال تشکیل شده و دارای سه نوع کریستال، ابری و چینی است. در صورتی که سنگ مرمریت حاوی ناخالصی نباشد، به رنگ سفید و درخشان دیده می‌شود و با عملیات‌های فرآوری مقاومت آن به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.


سخت ترین سنگ بعد الماس
سنگ مرمریت از سنگ های سخت ساختمانی است.


از جمله دلایلی که سنگ مرمریت را در دسته سنگ‌های سخت قرار می‌دهند، متخلخل نبود سنگ و مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و فرسایش است. گفتنی است که درجه سختی این سنگ بین ۶.۵ تا ۷ موس در نظر گرفته می‌شود.


آنچه از مقاله سخت ترین سنگ جهان آموختیم:

همانطور که در این مقاله خواندیم، سخت‌ترین سنگ جهان الماس است که درجه سختی آن ۱۰ از ۱۰ در نظر گرفته می‌شود و پس از آن، سنگ‌های یاقوت سرخ، یاقوت کبود، گرانیت و مرمریت هم جزو سنگ‌های سخت دنیا محسوب می‌شوند. ما در این مقاله درباره تمام سنگ‌های نام برده شده صحبت کردیم و ویژگی‌ها و کاربرد هر یک را شرح دادیم. بنابراین شنا می‌توانید با مراجعه به مطالب گفته شده، جواب این پرسش را پیدا کنید که سخت‌ترین سنگ جهان کدام است.

ثبت امتیاز مطلب

امتیازه خود به این مطلب را ثبت کنید

01234
105 / 4.7
مقالات مرتبط

دیدگاه شما

0/200

دیدگاه کاربران

Loading